«8 цудаў Старадарожчыны»: на чым засяроджана работа педагогаў Старадарожскага раёна падчас летніх канікул

- 15:24Репортаж

Вырашэнне праблемы эканамічнай культуры, далучэнне дашкольнікаў і школьнікаў да інавацыйнай дзейнасці і выхаванне маральных якасцей асобылетам увага педагогаў Старадарожскага раёна засяроджана на гэтых кірунках. Падрабязнасці — у матэрыяле карэспандэнта “Настаўніцкай газеты”.

Кубак пакаленняў

Выпускныя вечары прайшлі, ЦЭ здадзены, а значыць, можна падвесці вынікі навучальнага года. Для ўстаноў адукацыі Старадарожскага раёна ён быў цікавым і плённым.

Начальнік упраўлення па адукацыі, спорце і турызме Стара­дарожскага раёна Вікторыя Пекар расказала, што атэстаты аб агульнай сярэдняй адукацыі атрымалі 133 выпускнікі, а чацвёра ўзнагароджаны ганаровым медалём Беларускага фонду міру “Юны міратворац”.

У школах Старых Дарог сёлета была закладзена традыцыя: выпускнікі 2025 года перадалі навучэнцам 10-х класаў — будучым выпускнікам 2026-га — кубак пакаленняў, на якім напісаны словы Махатма Ган­дзі “Будучыня залежыць ад таго, што вы робіце сёння”.

Начальнік упраўлення расказала, што па выніках цэнтралізаваных экзаменаў 4 выпускнікі атрымалі 100 балаў. Навучэнкі гімназіі № 1 Старых Дарог Ганна Марынічава і Лія Сакава атрымалі 100 балаў па рускай мове. Выпускніца сярэдняй школы № 2 Старых Дарог Мілана Козел і Софія Калеснік з Крываносаўскай сярэдняй школы імя Героя Савецкага Саюза Р.Н.Мачульскага на найвышэйшы бал ведаюць беларускую мову.

— Трывалыя веды дзяўчатам далі настаўніца рускай мовы і літаратуры Нані Дазікаўна Шмыгіна і настаўніцы беларускай мовы і літаратуры Таццяна Канстанцінаўна Патапеня і Ірына Мікалаеўна Саланец, — падкрэсліла В.Пекар.

Падводзячы вынікі года, яна адзначыла важнасць рэалізацыі інавацыйных праектаў. У бягучым навучальным годзе ва ўстановах адукацыі Старадарожчыны настаўнікі і навучэнцы працавалі ў межах дваццаці двух.

— Сярод іх 5 інавацыйных, 5 абласных і 12 раённых, — прывяла даныя Вікторыя Сяргееўна. — Педагагічныя калектывы гімназіі № 1 і сярэдняй школы № 2 Старых Дарог з пачатку навучальнага года працавалі над рэалізацыяй інавацыйнага праекта “Укараненне мадэлі тэхналагічнага фарміравання метапрадметнай кампетэнтнасці навучэнцаў II ступені агульнай сярэдняй адукацыі”. Напрыканцы мая ў межах інавацыйных ініцыятыў у сістэме адукацыі Старых Дарог адбылася прэзентацыя творчых справаздач кіраўнікоў устаноў дашкольнай і агульнай сярэдняй адукацыі. Падчас мерапрыемства былі прадстаў­лены вынікі рэалізацыі двух інавацыйных праектаў: “Укараненне мадэлі развіцця кампетэнтнасці педагогаў у фарміраванні нацыянальнай ідэнтычнасці навучэнцаў”, які накіраваны на развіццё кампетэнцый педагогаў і фарміраванне нацыянальнай ідэнтычнасці вучняў, і праект “Укараненне методыкі фарміравання асноў эканамічнай культуры у дзяцей дашкольнага ўзросту”. Яго мэта — фарміраванне ў дашкольнікаў эканамічнай культуры, што з’яўляецца важным аспектам іх агульнага развіцця.

— Варта адзначыць, што прэзентацыя творчых справаздач стала важным крокам у ацэнцы выканання пастаўленых задач і абмене вопытам паміж установамі, — упэўнена Вікторыя Сяргееўна. — Рэалізацыя названых праектаў паказвае высокую значнасць інавацыйнага падыходу ў адукацыйным працэсе і робіць акцэнт на неабходнасці фарміравання ў вучняў нацыянальнай ідэнтычнасці і эканамічнай культуры з ранняга ўзросту.

Актуальных пытанняў у сістэме адукацыі дастаткова і летам. Самае важнае з іх — аздараўленне наву­чэнцаў у лагерах з дзённым і кругласутачным знаходжаннем.

— У Старадарожскім раёне летам працягнуць працаваць валанцёрскія атрады, — заўважыла Вікторыя Пекар. — Дзеці будуць займацца пасадкай і праполкай сельскагаспадарчых культур, кветак, прыбіраннем і добраўпарадкаваннем школьных тэрыторый, воінскіх пахаванняў і прылеглых да іх тэрыторый, будуць аказваць дапамогу састарэлым і адзінокім людзям.

Планета дабрыні

Так называецца аздараўленчы лагер, які працуе ў Залужскай сярэдняй школе Старадарожскага раёна.

Акцэнт у ім зроблены на духоўна-маральным выхаванні.

— Летні адпачынак — вельмі важны перыяд у працэсе фарміравання асобы школьніка, ва ўмацаванні яго здароўя — як фізічнага, так і псіхічнага, — зазначае дырэктар Залужскай сярэдняй школы Акса­на Петрушэня. — Ад якасці летняга адпачынку дзіцяці шмат у чым залежаць яго працаздольнасць і паспяховасць у вучэбны час. Як паказ­вае шматгадовы вопыт, работа па выхаванні ў дзяцей каштоўнасных адносін да свайго здароўя і прыярытэту здаровага ладу жыцця мэтазгодная і эфектыўная толькі ў адзінстве з духоўным і маральным аздараўленнем: выхаваннем і развіццём у дзяцей высокіх маральных якасцей, цвёрдай сацыяльна-маральнай пазіцыі.

Рашэнне не проста арганіза­ваць аздараўленчы лагер, а зрабіць акцэнт на духоўна-маральным выхаванні з’явілася невыпадкова. У Залужскай сярэдняй школе знаходзіцца раённы рэсурсны цэнтр па адпаведным кірунку. Установа адукацыі доўгія гады супрацоўнічае з прыходам храма Святога Георгія Перамаганосца,
які ўваходзіць у “8 цудаў Стара­дарожчыны” — праграму, якая фарміруе цікавасць да Старадарожскага раёна і яго славутасцей.

— Прыярытэтамі ў рабоце з выхаванцамі школьнага аздараўленчага лагера лічым духоўна-маральнае выхаванне і асвету школьнікаў на аснове багатай праваслаўнай куль­туры беларускага народа, штодзённае прыцягненне іх да пасільнай сацыяльна значнай і дабрачыннай дзейнасці, прывіццё і развіццё духоўна-маральных, хрысціянскіх каштоўнасцей, — дадае дырэктар школы. — Аздараўленчы лагер духоўна-маральнага кірунку — гэта не проста месца, дзе школьнікі адпачыва­юць. Гэта адукацыйная прастора для фарміравання каштоўнасцей і развіцця асобы кожнага вучня.

Разумныя фінансы

У Старадарожскім дашкольным цэнтры развіцця дзіцяці рэалізуецца некалькі інавацыйных праектаў, але самы цікавы для дашкалят — “Укараненне методыкі фарміравання асноў эканамічнай культуры ў дзяцей дашкольнага ўзросту”.

Праблема эканамічнай культуры дашкольнікаў вельмі актуальная: рыначныя адносіны актыўна развіваюцца, што патрабуе асаблівых навыкаў у тым ліку і ад дзяцей.

— Эканоміка неаддзельная ад дзіцяці з самых ранніх гадоў яго жыцця, — гаворыць загадчыца дашкольнай установы Алена Мікалаеўна Амяльчэня. — Дзіця ўдзельнічае ў эканамічных працэсах, не ўсведамляючы гэтага. Яно разам з бацькамі ходзіць у магазін, часам само робіць пакупкі і, хочам мы гэтага ці не, атрымлівае эканамічны вопыт. Далучэнне дзіцяці да свету эканамічнай рэчаіснасці — складаная і важная праблема. Сённяшні дзень патрабуе ад дзяцей умення арыентавацца ў пэўных эканамічных пытаннях, самастойна, творча дзейнічаць, а значыць, будаваць жыццё больш арганізавана, разумна, цікава.

Менавіта на гэта накіраваны праект па фарміраванні асноў эканамічнай культуры, над якім працавалі педагогі дашкольнага цэнт­ра развіцця дзіцяці. Задачы, якія яны ставілі перад сабой, відавочныя: стварыць умовы, якія дазволяць выхаванцам на практыцы праявіць свае эканамічныя веды, навучыць іх правільнаму стаўленню да грошай і разум­наму іх выкарыстанню.

— З дапамогай гульняў, размоў, працоўнай дзейнасці, інтэрактыву, прагляду мультфільмаў мы стараліся ўвесці выхаванцаў у складаны свет прадметаў, рэчаў, чалавечых узаемаадносін, — працягвае Алена Мікалаеўна. — Падчас работы над праектам стала відавочна, што неабходна знаёміць малых з такімі паняццямі, як разумнае вядзенне хатняй гаспадаркі, сямейны бюджэт, абмен, эканомія сродкаў, выкарыстанне зберажэнняў.

Змест інавацыйнага праекта быў рэалізаваны праз арганізаваную і нерэгламентаваную дзейнасць. Так, педагогамі быў распрацаваны зборнік заняткаў для вольнага часу і зборнік гульняў для выхаванцаў сярэдніх і старшых груп. Усе яны накіраваны на фарміраванне асноў эканамічнай культуры ў адпаведнасці з распрацаваным тэматычным планаваннем. У адукацыйным працэсе з малышамі выхавальнікі выкарыстоўвалі картатэку мастацкіх твораў, абмяркоўвалі розныя праблемныя сітуацыі, а таксама чыталі творы аб патрэбах і магчымасцях. З выхаванцамі сярэдніх і старшых груп быў запланаваны цыкл размоў на тэму “Хачу і неабходна”.

Для больш лёгкага ра­зумення такой складанай тэмы, як эканоміка і фінансы, педагогі распрацавалі аўтарскія дыдактычныя гульні “Скарбонка”, “Сямейны бюджэт: расходы і даходы”, “Што можна і што нельга купіць за грошы” і інш.

— Таксама нашы педагогі распрацавалі электронныя развіццёвыя гульні і квесты па фарміраванні асноў эканамічнай культуры ў дзяцей дашкольнага ўзросту, — падсумоўвае Алена Амяльчэня. — Былі праведзены тэматычныя бацькоўскія сходы і аформлены зборнікі матэрыялаў для законных прадстаўнікоў па фарміраванні асноў эканамічнай культуры.

Наталля САХНО
Фота Алега ІГНАТОВІЧА