Навуковае супрацоўніцтва, узаемадзеянне ў адукацыі на ўсіх узроўнях, пытанні гістарычнай памяці і маладзёжнай палітыкі былі ў цэнтры ўвагі на сумесным пасяджэнні калегіі Міністэрства адукацыі, Дзяржаўнага камітэта па навуцы і тэхналогіях Рэспублікі Беларусь, Міністэрства навукі і вышэйшай адукацыі, Міністэрства асветы Расійскай Федэрацыі.
Прадстаўнікі ведамстваў на чале з міністрам адукацыі Беларусі Андрэем Іванцом і міністрам навукі і вышэйшай адукацыі Расіі Валерыем Фальковым працавалі на базе Нацыянальнага даследчага цэнтра “Курчатаўскі інстытут” (Гатчына, Ленінградская вобласць).
Былі прадстаўлены дзве канцэпцыі навукова-тэхнічных праграм, якія адпавядаюць прыярытэтам прыкладной навукі Расіі і Беларусі. У цяперашні час беларускія навукоўцы сумесна з расійскімі калегамі ўдзельнічаюць у фарміраванні і дзейнасці ўнікальных буйных даследчых комплексаў сусветнага ўзроўню — “мегасаенс”, што рэалізуюцца ў Расійскай Федэрацыі.
“Час патрабуе ад нас скаардынаванай працы. Функцыянаванне любой дзяржавы ў эпоху імклівага навукова-тэхнічнага і інавацыйнага развіцця напрамую залежыць ад узроўню яе навуковага патэнцыялу і ўключэння навукі ў вырашэнне сацыяльна-эканамічных задач. Ва ўмовах санкцыйнай эканомікі роля навукі і адукацыі ўзрастае ў разы. Неабходна выйсці на новы ўзровень у пытаннях навукова-тэхнічнай кааперацыі, асабліва ў галіне імпартазамяшчэння”, — падкрэсліў міністр адукацыі Беларусі.
Адным з матыватараў прыцягнення моладзі ў сферу навукі Саюзнай дзяржавы можа стаць заснаванне адпаведнай прэміі. Раней былі ўручаны першыя саюзныя прэміі навукоўцам у галіне навукі і тэхнікі. У сувязі з гэтым удзельнікамі калегіі было прапанавана заснаваць аналагічную прэмію для маладых вучоных.
Перспектыўным з’яўляецца развіццё сеткавага ўзаемадзеяння на ўзроўні вышэйшай адукацыі. Ёсць прыклад даволі паспяхова дзеючага сеткавага ўніверсітэта СНД. “Думаю, што ў рамках Асацыяцыі ўніверсітэтаў Расіі і Беларусі гэтаму пытанню варта ўдзяліць асаблівую ўвагу. Упэўнены, што развіццё такога сеткавага ўзаемадзеяння будзе садзейнічаць павышэнню рэйтынгавых ацэнак нашых універсітэтаў”, — канстатаваў Андрэй Іванец.
Падчас абмеркавання пытанняў удасканалення гістарычнай адукацыі было адзначана, што ў сувязі з недапушчэннем спроб перагляду вынікаў Другой сусветнай вайны неабходна прапрацаваць пытанні стварэння пры падтрымцы Пастаяннага камітэта Саюзнай дзяржавы адукацыйнага відэакантэнту, прысвечанага сумесным старонкам гісторыі Беларусі і Расіі, а таксама ўключыць гісторыю (і сацыяльна-гуманітарныя навукі ў цэлым) у пералік прыярытэтных напрамкаў у межах беларуска-расійскіх конкурсаў сумесных навуковых даследаванняў.
Андрэй Іванец паведаміў, што ў Беларусі праводзіцца работа па ўдасканаленні навукова-метадычнай дакументацыі, распрацоўцы новых вучэбных дысцыплін, абнаўленні зместу існуючых вучэбных дысцыплін гістарычнай адукацыі. У прыватнасці, падрыхтаваны асобныя кампаненты вучэбна-метадычнага комплексу “Вялікая Айчынная вайна савецкага народа (у кантэксце Другой сусветнай вайны)”. Электронныя версіі гэтых выданняў будуць размешчаны на Нацыянальным адукацыйным партале
adu.by, адкуль іх змогуць спампаваць прадстаўнікі ўсіх суб’ектаў адукацыйнай прасторы Саюзнай дзяржавы.
Разглядалася пытанне стварэння Асацыяцыі педагагічных класаў Беларусі і Расіі, якая можа стаць міжнароднай камунікацыйнай і інавацыйнай пляцоўкай па абмене вопытам у гэтай сферы. У Беларусі з 2015 года рэалізуецца профільнае навучанне педагагічнай накіраванасці ў старшых класах школ ва ўсіх рэгіёнах. У Расіі таксама дзейнічаюць педагагічныя класы. Міністр адукацыі Беларусі падкрэсліў, што рэалізацыя гэтага праекта прадэманстравала ўстойлівыя станоўчыя вынікі ў прыцягненні выпускнікоў педагагічных класаў на педагагічныя спецыяльнасці ўніверсітэтаў. Цікавасць да педагагічнай прафілізацыі ў школе праяўляюць і педагагічныя ўніверсітэты іншых краін СНД.
Андрэй Іванец:
“Час патрабуе ад нас скаардынаванай працы. Функцыянаванне любой дзяржавы ў эпоху імклівага навукова-тэхнічнага і інавацыйнага развіцця напрамую залежыць ад узроўню яе навуковага патэнцыялу і ўключэння навукі ў вырашэнне сацыяльна-эканамічных задач”.
Развіццё сістэмы функцыянальнай пісьменнасці — неабходная ўмова павышэння якасці адукацыйных вынікаў навучэнцаў. У сувязі з гэтым беларускім бокам была агучана прапанова распрацаваць сумесны дыягнастычны інструментарый для правядзення нацыянальных даследаванняў функцыянальнай пісьменнасці навучэнцаў (аналаг PISA), які можна было б рэалізаваць ужо ў 2023 годзе.
Было прапанавана ўключыць у праграму Саюзнай дзяржавы Расіі і Беларусі мерапрыемствы па арганізацыі і правядзенні адкрытага конкурсу прафесійнага майстэрства сярод навучэнцаў, студэнтаў і маладых рабочых. Гаворка ішла і аб правядзенні X Расійска-Беларускага маладзёжнага форуму.
Вынікам стала падпісанне пратакола сумеснага пасяджэння калегіі Міністэрства адукацыі Рэспублікі Беларусь, Дзяржаўнага камітэта па навуцы і тэхналогіях Рэспублікі Беларусь, Міністэрства навукі і вышэйшай адукацыі Расійскай Федэрацыі, Міністэрства асветы Расійскай Федэрацыі і сумеснага плана мерапрыемстваў Міністэрства навукі і вышэйшай адукацыі Расійскай Федэрацыі і Міністэрства адукацыі Рэспублікі Беларусь у сферы дзяржаўнай маладзёжнай палітыкі на 2022 год.
Вольга ДУБОЎСКАЯ.