Чаму Пастаўшчыну называюць скарбонкай Паазер’я?

- 13:06Репортаж, Родная земля

Пастаўшчыну нездарма называюць скарбонкай Паазер’я. Маляўнічы край славіцца не толькі прыроднай, але і архітэктурнай спадчынай. Падрабязнасці – у матэрыяле карэспандэнта “Настаўніцкай газеты”.

Унікальныя аб’екты

Чаго тут толькі не ўбачыш: і велічныя храмы-крэпасці, і палацы з ляпнінай у старажытнагрэчаскім стылі, і вадзяныя млыны, і нават вежы, падобныя на Камянецкую. Некаторыя з будынкаў адзінкавыя ў Беларусі — напрыклад, былыя дамы рамеснікаў, узведзеныя на галоўнай плошчы сённяшняга райцэнтра ў XVIII стагоддзі.

Калі ўпершыню сустрэў іх фотаздымак у інтэрнэце, сэрца адразу апанавала пачуццё замілавання. Франтоны ў стылі майго любімага барока, дахоўка замест шыферу — усё гэта надавала дамам нейкай казачнасці, асаблівай цеплыні, душэўнасці (думаю, у дачыненні да помнікаў архітэктуры можна выкарыстоўваць і такія словы). Тут жа ўзнікла жаданне на свае вочы ўбачыць гэтую прыгажосць.

А калі журналіст “Настаўніцкай газеты” збіраецца ў краязнаўчае падарожжа на Пастаўшчыну, то ён проста абавязаны запланаваць гутарку з настаўнікам геаграфіі Пастаўскай гімназіі Ігарам Пракаповічам. Асабіста для мяне нядаўняя сустрэча з Ігарам Міхайлавічам была не першай. Яшчэ ў 2010 годзе, у пару залатой восені, разам з педагогам-края­знаўцам і яго выхаванцамі прагульваліся па ўзгорыстых ваколіцах Паставаў, а дакладней, па Спорыцкай ледавіковай лагчыне. Пад’ёмы на крутыя ўзгоркі змяняліся імклівымі спускамі, а маляўнічасць мясцовых краявідаў дапаўнялася не менш прыгожым аповедам настаўніка. Гэтак жа цікава ён расказаў і пра ўнікальныя будынкі.

— Яны з’явіліся дзякуючы Антонію Тызенгаўзу. Гэта ён запрасіў у Паставы, дзе знахо­дзілася яго рэзідэнцыя, вядомага архітэктара Джавані дэ Сака. Італьянскі майстар перабудаваў цэнтральную частку горада. На тагачаснай рыначнай плошчы замест хаатычнай драўлянай забудовы з’явіліся жылыя дамы і адміністрацыйныя будынкі, узведзеныя ў пэўным парадку ў папулярным тады стылі барока, — паведаміў настаўнік.

Каб больш вобразна расказаць пра тагачасную перабудову горада, Ігар Міхайлавіч падвёў да вялізнага банера з мілагучнай назвай “Чароўны край — Пастаўшчына”. Побач з адміністрацыйнай картай Пастаўскага раёна размешчана сучасная карта-схема вуліц горада, якая дапаўняецца гістарычнай выявай плошчы Леніна.

— Ад плошчы, нібыта промні ад сонца, адыходзілі вуліцы Лучайская, Браслаўская, Віленская, Задзеўская, — працягвае педагог. — Па ранейшых назвах нескладана здагадацца, што яны вялі ў Лучай, Браслаў, Вільню, Задзеўе. Планіроўка плошчы была наступнай: на яе паўднё­вым баку знаходзіліся гасцініцы і карчма, на супрацьлеглым паўночным — аўстэрыя і дамы рамеснікаў. На заходнім — суд, канцылярыя і яшчэ некалькі будынкаў рамеснікаў, а на ўсходнім баку размяшчаліся драўляныя храмы і будынак школы. У цэнтры плошчы былі ўзведзены гандлёвыя рады. Практычна ў нязмененым выглядзе барочны ансамбль прастаяў да сярэдзіны мінулага стагоддзя. Сёння будынкі, якія дайшлі да нашага часу, увахо­дзяць у Дзяржаўны спіс гісторыка-культурных каштоўнасцей.

Па словах Ігара Міхайлавіча, асабліва ўнікальным з’яўляецца будынак аптэкі. За больш чым два стагоддзі яго функцыянальнае прызначэнне не змянілася.

— Лічыцца, што самая старая аптэка на Беларусі знаходзіцца ў Гродне. Наша, быццам бы, другая па ўзросце. Калі ў Гродне гісторыя аптэкі і кожнага старога будынка грунтоўна даследавана, то пра старыя дамы Паставаў мы можам пакуль што гава­рыць толькі агульныя звесткі. Нам з вучнямі хацелася б пашы­рыць інфармацыю — для чаго будынак узводзіўся, яго функцыянальнае прызначэнне ў розныя эпохі. Калі гэта, скажам, дом рамесніка, то якія майстры там жылі, што яны выраблялі. Напрыклад, знайшлі стары фота­здымак, дзе напісана “Паперня”. Калі была наладжана вытвор­часць паперы, хто там працаваў, хто валодаў мануфактурай? І так па кожным доме. Так што работы чакае шмат, — падзяліўся Ігар Міхайлавіч.

Расказваючы пра адметнасці будынкаў, настаўнік паказваў не толькі фотаздымкі розных часоў, але і арыгінальныя дзіцячыя малюнкі.

— Акрамя геаграфіі, вяду яшчэ і прадмет “Мастацтва”. Калі вывучалі італьянскае барока, гавару дзецям, што ж вы будзеце маляваць замежныя помнікі архітэктуры, малюйце лепш родныя Паставы, можаце выбраць адзін з двух варыянтаў: або маляваць будынак з захаваннем усіх прапорцый, або перадаць на аркушы паперы сваё мастацкае бачанне. Паглядзіце, як атрымалася. На мой погляд, даволі арыгінальна, — адзначыў настаўнік, паказваючы творчыя работы.

Помнікі архітэктуры прыцягальныя не толькі сваім знешнім выглядам. У адным з іх размяшчаюцца экспанаты па гісторыі аптэчнай справы, у іншым — раённы краязнаўчы музей. Яго экспазіцыя, па словах Ігара Міхайлавіча, хутка пераедзе ў былы палац Тызенгаўза, дзе доўгі час размяшчаўся адзін з карпусоў раённай бальніцы. А ў сённяшнім будынку музея можна зра­біць, напрыклад, кавярню ў стылі XVIII стагоддзя або дом для сустрэч творчых людзей — паэтаў, края­знаўцаў.

Што тычыцца дамоў рамеснікаў, то тут педагог выказаў даволі цікавыя прапановы:

— У адным плануецца абсталяваць турыстычны цэнтр. Дык чаму б па суседстве не зрабіць музей мануфактур і не паказваць наведвальнікам, напрыклад, старадаўнюю тэхналогію вырабу капелюшоў. Да гэтай справы можна было б далучаць і турыстаў, якія цяпер вельмі любяць інтэрактыў. Адна справа — прыйшоў, паслухаў, паглядзеў, а іншая — зрабіць нешта сваімі рукамі. Чалавек запамінае тое, што праходзіць праз эмоцыі, тое, што ён перажыў, прапусціў праз сябе.

Перспектыўныя тэмы

Сярод перспектыўных напрамкаў краязнаўчай работы для Ігара Міхайлавіча і яго юных памочнікаў сёння на першым месцы стаіць прамысловая спадчына Пастаўшчыны.

Ігар Пракаповіч разам з юнымі краязнаўцамі — вучнем 9 класа Ягорам Зацеевым і вучаніцай 10 класа Дзіянай Шубелька

— Пра культурныя здабыткі пісана-перапісана, а вось прамысловая спадчына мала вывучана. У першую чаргу мы даследавалі ва­дзяныя млыны. Спачатку я ведаў, можа, якіх пяць млыноў, а калі пачалі грунтоўна даследа­ваць тэму, то выявілі аж 32. Наступным аб’ектам сталі цагельні — каля 30 знайшлі, хаця таксама меркаваў, што, можа, з дзясятак іх было. Адкрылі карты Пастаўшчыны пачатку мінулага стагоддзя, а там практычна каля кожнага населенага пункта пазначана цагельня. Таксама з вучнямі ездзілі ў тыя мясціны, фатаграфавалі, апісвалі. Апошняе даследаванне прысвяцілі смалярням. Тут збіраць матэрыял было найбольш складана, таму што гэтыя аб’екты амаль не захаваліся. З адпаведнай работай мая вучаніца Дзіяна Шубелька на вобласці заняла 1-е месца і ў гэтым годзе ўжо другі раз паедзе ў Нацыянальны дзіцячы тэхнапарк. Яшчэ напісаў работу на тэму бровараў і вінакурань. Гэта таксама прамысловая спадчына, хаця вучняў ужо да работы не далучаў па этычных пытаннях. Было б добра, каб у кожным раёне краязнаўцы сабралі адпаведны матэрыял, а потым быў створаны рэспубліканскі каталог аб’ектаў прамысловай спадчыны.

Ганарыцца сваім

Найбольш шматлікія помнікі архітэктуры Пастаўшчыны, як і любога куточка Беларусі, — храмы. Купалы цэркваў, вежы касцёлаў узвы­шаюцца над нашай зямлёй многія стагоддзі. У храмах нашы продкі знаходзілі не толькі духоўную падтрымку, але і фізічную, паколькі некаторыя будаваліся як крэпасці.

Апошнім з такіх храмаў, узве­дзеных на тэрыторыі Беларусі ў абарончым стылі, стаў касцёл святога Іаана Хрысціцеля ў Камаях. Храм знаходзіцца практычна на тэрыторыі Камайскай сярэдняй школы, усяго за некалькі дзясяткаў метраў ад яе будынка, таму, безумоўна, настаўнікі і вучні вывучаюць гісторыю святыні. Асаб­ліва плённа гэтай тэмай зай­маецца настаўніца гісторыі Людміла Курачкіна.

— Як можна любіць Беларусь, калі не любіш сваю малую радзіму? А як можна любіць малую радзіму, калі ты яе не ведаеш? Ганарыцца сваім — вось аснова нашай выхаваўчай работы. Мы ганарымся і нашымі прамысловымі гігантамі, такімі як БелАЗ, і прыродай, але не менш ганарымся камайскім касцёлам, якому больш за 400 гадоў.
Я сама з набожнай сям’і, усе мае продкі былі прыхаджанамі гэтага храма. Яшчэ ў гады свайго вучнёўства, ідучы на заняткі ў школу праз храм, заўсёды здзіўлялася яго незвычайнай архітэктуры, цікавілася ў бабулі і мамы гісторыяй касцёла. Так і захапілася краязнаўствам. У класе восьмым або дзявятым пачала збіраць выразкі краязнаўчых матэрыялаў, надрукаваных у газетах або часопісах, — пачала аповед Людміла Чаславаўна.

Сёння краязнаўчая скарбонка матэрыялаў настаўніцы — гэта дзясяткі даследчых работ па розных тэмах: славутыя землякі, летапіс школы, гісторыя ўзнікнення паселішча, паходжанне яго назвы, а таксама мясцовых прозвішчаў. Што тычыцца гісторыі касцёла, то многія факты зной­дзены дзякуючы яго настаяцелю. Па словах Людмілы Чаславаўны, ксёндз захапляецца краязнаўствам. Матэрыялы, якія знахо­дзіць, перадае ў школу, настаўнікі таксама дзеляцца са святаром края­знаўчымі здабыткамі.

— У нас хоць і не падпісана афіцыйнае пагадненне аб супрацоўніцтве, але мы ўсё роўна ўзаемадзейнічаем. Па-першае, пераважная большасць нашых настаўнікаў і вучняў католікі па веравызнанні, але ёсць і праваслаўныя, стараверы, нават яны дапамагаюць ксяндзу ў тых ці іншых справах, напрыклад, пры падрыхтоўцы храма да вялікіх свят. Пры гэтым наш ксёндз Яцэк нікога не імкнецца перавесці ў каталіцтва, з павагай адносіцца да іншых рэлігій, робіць усё магчымае, каб у нашым краі панавалі міжканфесійны мір і згода, — паведаміла дырэктар школы Ірына Бядунька.

Адным з яскравых прыкладаў такога міру і згоды з’яўляецца сама Ірына Лявонаўна. Яна хоць і каталічка, але паспяхова вядзе факультатыў “Асновы праваслаўнай культуры”. Рэлігійная згода пануе і ў яе сям’і. Муж — праваслаўны, сын таксама. А іх шчасліваму шлюбу ўжо 35 гадоў.

— Мне вельмі падабаюцца вось гэтыя знакамітыя словы: “Любіць сваё — зусім не зна­чыць // Чужое ганіць, адмаўляць. // Вось за чужым свайго не бачыць, // Не вывучаць, не шанаваць — // Злачынствам будзе без сумлення, // Бо ёсць такі закон жыцця: // Шануй чужое аж да пакланення, // Сваё любі да самазабыцця”, — паведаміла Ірына Лявонаўна.

І гэтую думку не толькі словамі, але і справай пацвярджа­юць калегі Ірыны Лявонаўны. Многія настаўнікі Камайскай школы — яе выпускнікі.

Светлакрылы птах

У сваіх словах пра любоў да роднай зямлі кожны з камайскіх педагогаў, з кім гутарыў падчас сустрэчы, абавязкова называў старадаўні храм. Асабліва кранальным быў аповед былой настаўніцы беларускай мовы і літаратуры Генавефы Ігнацьеўны Дубіловіч.

— Гэта адзін з унікальных храмаў нашай краіны. Сімвалічна, што касцёл (храм духоўнасці) знаходзіцца побач са школай — храмам навукі. Калі знадворку ён выглядае даволі сурова, то ўсярэдзіне — прыгожа і радасна, славіцца сваім багатым убраннем, а на сценах можна ўбачыць некалькі памятных дошак у гонар людзей, жыццё якіх было звязана з камайскім касцёлам. Адна з рэліквій касцёла — абраз “Хрыстос і сірата”, які намаляваў у апошні год свайго жыцця мастак Альфрэд Ромер, які жыў непадалёк у маёнтку Каралінова. У 1915 го­дзе тут пачынаў святарскую дзей­насць знакаміты паэт Казімір Сваяк. Менавіта яму ў касцёле была ўстаноўлена першая памятная шыльда. У самы цяжкі час у гісторыі храма, у гады Вялікай Айчын­най вайны, тут служыў Анд­рэй Булька. Ён хаваў у сябе партызанскага камандзіра. Дзякуючы такому подзвігу, у пасляваенныя гады храм не зачыняўся, — паведаміла былая настаўніца.

Калі мы стаялі ўжо знадворку храма і ўглядаліся ў яго магутныя вежы, Генавефа Ігнацьеўна пачала размерана дэкламаваць свой верш: “Камайскі касцёл — светлакрылы птах. // Камайскі касцёл, ты славуты ў вяках. // Не раз твае сцены асаду трымалі, // Ад стрэлаў чужынцаў людзей ратавалі. // Не раз пацярпеў ты ад зграі варожай, // А сёння ўзвышаешся строга, прыгожа…”

Мужны ўчынак

Прыгожа ўзвышаецца і касцёл святога Андрэя ў Лынтупах. Хоць сваім узростам ён значна маладзейшы за камайскі храм, аднак яго лёс не менш пакру­часты.

— У ліпені 1944 года, калі вой­скі 1-га Прыбалтыйскага фронту вызвалялі Лынтупы, немцы заселі на вежах касцёла. З кулямётаў і снайперскіх вінтовак выдатна прастрэльвалі ўсю мясцовасць. У камандавання Чырвонай Арміі быў даволі просты варыянт вырашэння праблемы — артылерыйскім абстрэлам знішчыць храм, а разам з ім фашыстаў. Аднак сярод савецкіх афіцэраў знайшоўся знаўца архітэктуры, які сказаў, што храм узведзены ў стылі барока і яму не менш за 300 гадоў. Унікальны касцёл трэба захаваць. Доля праўды ў яго словах была. Касцёл, сапраўды, падобны на барочныя храмы, але па ўсіх канонах павінен быць моцным, прыземленым, а ён лунае, нібы птах, вежы, здаецца, трымаюць неба. Такая архітэктурная асаблівасць тлумачыцца тым, што касцёл узве­дзены ў стылі неабарока. На момант вызвалення Лынтуп ад нямецка-фашысцкіх захопнікаў яму было ўсяго 30 гадоў.

Як бы там ні было, але, дзякуючы гэтаму рашэнню, храм быў выратаваны. Камандаванне выдзеліла групу байцоў на чале з сяржантам Канстанцінам Галубковым і адправіла на вежы касцёла знішчаць фашыстаў. Завязаўся бой, у якім мужны сяржант загінуў. За той подзвіг ён пасмяротна атрымаў званне Героя Савецкага Саюза і пахаваны разам з баявымі таварышамі побач з касцёлам у брацкай магіле, — паведаміў настаўнік гісторыі Лынтупскай сярэдняй школы Сяргей Сцяпанавіч Васільеў.

Помнік каханню

Гісторыя ўзвядзення храма, як і гісторыя ўзвядзення арыгінальнага двухпавярховага палаца, звязана з імем былога ўладальніка гэтых мясцін Юзафа Бішэўскага.

Па словах настаўніка, да пачатку ХХ стагоддзя Лынтупы ў архітэктурным плане нічым асаблівым не вылучаліся — забудова была ў асноўным драўлянай, цаглянымі былі толькі некалькі яўрэйскіх дамоў. Аднак у 1907 годзе Юзаф будуе на востраве, акружаным чатырма штучнымі сажалкамі, якія злучаюцца каналамі, шыкоўны палац. Упрыгажэннем вострава сталі мармуровыя скульптуры, а таксама арыгінальная ляпніна самога палаца. З гэтымі ляпнінамі звязана адна з цікавых легенд.

— Паводле першай, малады шляхціц Юзаф Бішэўскі закахаўся ў Парыжы ў прыгожую французскую актрысу, а тая ў сваю чаргу паабяцала выйсці за яго замуж, калі ён пабудуе для яе шыкоўны палац. Бішэўскі хутка паехаў дадому і загадаў узвесці такі для сваёй каханай. Кожны пакой палаца меў багатае ўбранне, розную колеравую гаму і арыгінальную назву (кітайскі, маўрытанскі і г.д.). Але, нягледзячы на ўсе старанні Бішэўскага, капрызная францужанка, наведаўшы Лынтупы, не ацаніла яго працу, сказала, што ў яе бацькоў стайні і тое больш шыкоўныя, і паехала назад у Парыж. Сэрца Юзафа было разбіта, ён стаў засмучаны і перабраўся жыць у невялікі флігель, а ў самім палацы ішлі бясконцыя гулянні. Так лынтупскі палац стаў своеасаб­лівым помнікам
нераздзеленаму каханню, — паведаміў, стоячы пад сценамі палаца, настаўнік.

Потым Сяргей Сцяпанавіч прапанаваў уважліва прыгле­дзецца да ляпніны на будынку. Па яго словах, у вобразе грэчаскай багіні прадстаўлена тая самая французская актрыса, а Зеўс — гэта сам Юзаф. Яшчэ адна легенда звязана з падземнымі хадамі, якія быццам вялі ад палаца, і ў адным з падземных хадоў Юзаф Бішэўскі схаваў частку свайго скарбу.

Пасля Вялікай Айчыннай вайны будынак палаца аддалі школе, а ў самім флігелі, дзе жыў Бішэўскі, размяшчалася экспазіцыя школьнага музея. Сёння палац на рэканструкцыі. Мясцовыя жыхары спа­дзяюцца, што пасля яе завяршэння кожны жадаючы зможа прайсціся па шыкоўных пакоях, аформленых у розных стылях, палюбавацца прыгажосцю арыгінальнага помніка нераздзеленаму каханню.

— Дык гэта легенда ці праў­да? — пытаюся напрыканцы экскурсіі ў настаўніка.

— Хутчэй за ўсё праўда. Хіба ў жыцці такога не бывае? — задуменна адказаў настаўнік.

Сапраўдны цуд

Так, у жыцці рознае здараецца. Наогул, слухаючы цікавыя аповеды педагогаў-краязнаўцаў, заўважыў такую акалічнасць: лёс кожнага помніка архітэктуры, як і лёс любога чалавека, насычаны, пакручасты. У ім і радасныя імгненні, і чорныя перыяды. Аднак тое, што мы сёння можам любавацца тым жа камайскім касцёлам або барочнымі дамамі рамеснікаў, якія шмат разоў маглі быць знішчаны падчас шматлікіх войнаў і ліхалеццяў, але дайшлі да нашых дзён, хіба не з’яўляецца цудам? Будзем захоўваць гэты цуд, беражліва ставіцца да нашай багатай архітэктурнай спадчыны.

***

Павел Юр’евіч Трава, начальнік аддзела па адукацыі Пастаўскага райвыканкама:

— На тэрыторыі нашага раёна захавалася шмат помнікаў архітэктуры. У Паставах — унікальны барочны ансамбль на плошчы Леніна, у Камаях — храм-крэпасць, у Лынтупах — арыгінальная вежа, якая ўпрыгожвае герб гарадскога пасёлка, а таксама палац, касцёл. І такія прыклады можна прывесці практычна па кожным населеным пункце. Усе гэтыя аб’екты вывучаюць нашы настаўнікі і вучні. З работай у гэтым напрамку прапануем азнаёміцца на прыкладзе Пастаўскай гімназіі, Камайскай і Лынтупскай сярэдніх школ.

Акрамя таго, помнікі архітэктуры ўключаюцца ў экскурсійныя маршруты, распрацаваныя педагогамі. Напрыклад, маршрут “Дарогамі памяці, дарогамі гісторыі” распрацавала намеснік дырэктара Дунілавіцкай сярэдняй школы Вольга Антонаўна Андрэйчык. “Чароўнымі сцяжынкамі Пастаўшчыны” прапануе прайсціся настаўніца гісторыі сярэдняй школы № 1 Паставаў Марына Браніславаўна Цітовіч. Святлана Пятроўна Латыш з Навадруцкай базавай школы таксама раскажа шмат цікавага пра родны край на аснове праектна-даследчай работы “Гісторыя малой радзімы — вёска Асінагарадок і аграгарадок Парыж”. А загадчык аддзела Пастаўскага раён­нага цэнтра дзяцей і моладзі Марына Георгіеўна Мышко склала каталог помнікаў і месцаў пахавання часоў Вялікай Айчыннай вайны.

Ігар ГРЭЧКА
Фота аўтара