Без шаблонаў, але і без летуценнага крэатыву
Каманда БДУ “Культурная рэвалюцыя” перамагла ў Рэспубліканскім конкурсе “Кейс-чэмпіянат “Агра 2.0”. Спаборніцтва, арганізатарам якога выступіў “Белаграпрамбанк”, праводзілася ўжо трэці раз. Сёлета ў ім удзельнічала 131 студэнцкая каманда з 22 устаноў вышэйшай адукацыі. Свае кейс-заданні прадставілі 38 аграсядзіб.
Каманда БДУ “Культурная рэвалюцыя”: Настасся Якавец, Алена Сяльчонак (кіраўнік), Хрысціна Вярэніч і Надзея Вербяльчук.
У каманду “Культурная рэвалюцыя” ўвайшлі чацвёртакурсніцы факультэта сацыякультурных камунікацый БДУ Хрысціна Вярэніч, Настасся Якавец і Надзея Вербяльчук. Іх кіраўніком выступіла старшы выкладчык кафедры культуралогіі ФСК Алена Сяльчонак. Разам яны распрацавалі антыкрызісны план для аграсядзібы “Альхова”, што ў Ваўкавыскім раёне. Дзяўчаты прапанавалі рашэнні, як павялічыць колькасць гасцей, палепшыць пазнавальнасць сядзібы, атрымаць дадатковы прыбытак без капітальных укладанняў. Па разліках каманды, дасягнуць гэтага можна шляхам мадэрнізацыі сядзібы і ўкаранення новых турыстычных паслуг.
Працуючы над праектам, каманда праводзіла інтэрв’ю, аналізавала і параўноўвала сядзібу “Альхова” з іншымі аналагічнымі аб’ектамі, мела зносіны з гаспадаром па прынцыпе “Таемны пакупнік”. Сярод канкрэтных ініцыятыў студэнткі прапанавалі канцэпцыю пазіцыянавання аграсядзібы і распрацавалі для яе новы лагатып, які падкрэслівае ўнікальную назву (альховая шышка) і экалагічнасць (адпаведная колеравая гама). Таксама былі створаны лагатыпы для розных турпрадуктаў: майстар-класаў і анімацыйных праграм. Дзяўчаты істотна абнавілі меню нацыянальнай кухні, якой можна прывабліваць гасцей, прадумалі, як арганізаваць пляцоўкі для правядзення вяселляў у народным стылі, фотазоны, веласіпедныя прагулкі і інш. Для папулярызацыі сядзібы “Альхова” каманда прапанавала ладзіць штогадовы “Бульба-фэст” з адмысловай анімацыйнай праграмай, конкурсамі і дэгустацыямі. Паводле падлікаў, рэалізацыя ўсіх ініцыятыў дазволіць павялічыць гадавы прыбытак аграсядзібы “Альхова” ўтрая.
Студэнткі-пераможцы з каманды “Культурная рэвалюцыя” вучацца на 4-м, выпускным, курсе спецыяльнасці “Прыкладная культуралогія” і ўжо актыўна здаюць сесію. Наперадзе ў іх — дыпломнае праектаванне. Пра свой удзел у кейс-чэмпіянаце, хоць і аддалі яму шмат часу і сіл, расказваюць з задавальненнем.
Як гэта часта бывае, пра конкурс дзяўчаты даведаліся выпадкова. Хрысціна Вярэніч убачыла ў інтэрнэце інфармацыю, але спачатку не звярнула на яе асаблівай увагі. Праз некалькі дзён вярнулася пачытаць і разабрацца, што да чаго. Напісала сяброўкам — і яны адразу пагадзіліся ўдзельнічаць. Узначаліць каманду запрасілі свайго выкладчыка Алену Сяльчонак.
— Спачатку я сумнявалася, бо раней мы не ўдзельнічалі ў падобных праектах, ды і ў прынцыпе не рабілі ніякіх маркетынгавых даследаванняў за рамкамі вучэбнага працэсу. Але я была ўпэўнена ў камандзе: выкладаю ў іх з першага курса і ведаю, хто на што здольны, — гаворыць Алена Канстанцінаўна.
Дзяўчаты расказваюць, што ролі ў камандзе не размяркоўвалі. Кожны займаўся тым, чым хацеў ці што ўмеў лепш за іншых. Важныя рашэнні прымалі разам. А калі з’яўляліся пытанні, адразу прыходзілі адна адной на дапамогу, ніхто не заставаўся сам-насам са сваёй задачай. Працавалі пераважна дыстанцыйна, але ладзілі і жывыя сумесныя абмеркаванні.
Адметна, што каманда не сама выбірала “Альхова”, сядзібу прапанавалі арганізатары.
— Нам пашанцавала, бо заданне трапіла акурат у нашу спецыяльнасць, — гаворыць Надзея Вербяльчук. — Праект распрацоўвалі зыходзячы з канкрэтных асаблівасцей “Альхова”, але агульны прынцып і рэкамендацыі могуць быць карысныя і гаспадарам іншых сядзіб. Правёўшы канкурэнтны аналіз, мы зразумелі, што многім з іх бракуе таго ж, што і сядзібе “Альхова”.
— Мала хто з уладальнікаў здагадваецца, што развіваць і прасоўваць бізнес магчыма нават без мінімальнага бюджэту, — дадае Хрысціна Вярэніч. — А мы прапанавалі ім такое рашэнне. Зараз нашым праектам зацікавіўся аддзел спорту і турызму Гродзенскай вобласці, значыць, кейс дакладна можна прымяняць для іншых сядзіб.
Хрысціна расказвае, што ў пачатку работы каманда збочыла “крыху не туды”, дзяўчат пацягнула ў розныя ідэі. Потым даведаліся, што ва ўладальніка няма бюджэту для развіцця, ды і Алена Канстанцінаўна параіла спачатку аналізаваць, а потым ужо прыдумваць і выбіраць самае мэтазгоднае. Тады і пачалі рухацца ў патрэбным кірунку.
— Наша спецыяльнасць не звязана з турызмам, гэта новая для нас сфера, — прызнаецца Настасся Якавец. — Таму для рэалізацыі праекта нам давялося цесна пазнаёміцца з беларускім агратурыстычным бізнесам, вывучыць яго асаблівасці. Хаця ў цэлым заданне трапілася “пад нас”. Прасоўванне, маркетынг — гэта тое, што мы глыбока вывучаем у межах сваёй спецыяльнасці.
Алена Сяльчонак расказала, што работа была вельмі карыснай для ўсіх удзельніц каманды. Паглыбіцца ў новы для сябе напрамак, зразумець яго да такой ступені, каб прапаноўваць канкрэтныя рашэнні, — гэта значны поспех.
Мэтай кейс-чэмпіянату “Агра 2.0” з’яўляецца падтрымка сацыяльна-эканамічнай дзейнасці студэнтаў і стварэнне ўмоў для іх дзелавой ініцыятывы. Камандам трэба было падрыхтаваць кейс-рашэнні для аграсядзіб, якія дапамаглі б яшчэ больш раскрыць патэнцыял канкрэтнай сядзібы і даць ёй камерцыйную перавагу перад іншымі.
Студэнты атрымлівалі заданні ад уладальнікаў аграсядзіб і пад кіраўніцтвам сваіх выкладчыкаў рыхтавалі крэатыўныя прапановы ў выглядзе прэзентацый. Гэта і бізнес-планы, і праекты ландшафтнага дызайну, і дарожныя карты па арганізацыі анімацыйных праграм і фэстаў. Каб зрабіць свае кейс-рашэнні максімальна карыснымі, каманды ўзаемадзейнічалі з уладальнікамі аграсядзіб. Таксама ў рабоце ім дапамагалі супрацоўнікі банка: праводзілі анлайн-кансультацыі па распрацоўцы бізнес-планаў і стварэнні прэзентацый.
У выніку лепшай прызнана каманда БДУ “Культурная рэвалюцыя”, якая прапанавала развіццё аграсядзібы на аснове нацыянальнай ідэнтычнасці. Другое месца ў чэмпіянаце заняла зборная Беларускага дзяржаўнага тэхналагічнага ўніверсітэта Technology of success, трэцяе — зборная “Альфа” Беларуска-Расійскага ўніверсітэта. Студэнты — пераможцы і прызёры чэмпіянату — атрымалі запрашэнне на работу ў “Белаграпрамбанк”.
Дарэчы, “Белаграпрамбанк” не мае намеру спыняцца і ўжо анансаваў запуск яшчэ больш маштабнага адукацыйнага праекта будучай вясной. Ён будзе прымеркаваны да 30-годдзя гэтай крэдытна-фінансавай установы.
— Праект быў практычна гатовы, але тут высветлілася, што ў рабоце трэба абапірацца на рэальныя грошы, якія тэарэтычна гатовы выдаткаваць гаспадар сядзібы. І мы сутыкнуліся з сітуацыяй нулявога бюджэту, бо гаворка не ішла нават пра крэдыт, — тлумачыць Алена Канстанцінаўна. — Зрэшты, цяжкасці нас не спынілі. Зрабіўшы падрабязны аналіз, мы прапанавалі паэтапную дарожную карту, якая дазволіць гаспадарам павялічыць прыбытак без прыцягнення крэдытных сродкаў. Таксама былі складанасці ў тым, каб прадставіць усе нашы даследаванні і ідэі ў прэзентацыі, абмежаванай па колькасці слайдаў, а затым у пяціхвілінным роліку. Але дзяўчаты справіліся і з гэтай задачай, бонусам атрымаўшы асаблівы вопыт. Як вядома, кліенты не вытрымліваюць зацягнутых прэзентацый, і навык кароткага прадстаўлення вельмі каштоўны ў рэальнай працы.
Удзельніцы каманды шчыра спадзяюцца, што іх праект знойдзе прымяненне на практыцы, бо прапанаваныя імі інструменты могуць рэальна дапамагчы дасягнуць добрых вынікаў з мінімальнымі выдаткамі.
Працуючы над праектам, дзяўчаты выразна зразумелі каштоўнасць ведаў, атрыманых ва ўніверсітэце. Тое, што здавалася выключна тэорыяй, аказалася неабходным для вырашэння прыкладных задач.
— Ва ўніверсітэце часта прапаноўваюцца заданні, дзе трэба нестандартна падысці да праблемы, знайсці арыгінальнае рашэнне — з гэтым праблем у нас не было. Што да маркетынгу, то тут вельмі дапамаглі веды па прадмеце Алены Канстанцінаўны: мы вырашалі задачы не толькі з пункту гледжання ідэй, але і з рэальнай іпатэчнай магчымасці іх рэалізацыі, — гаворыць Хрысціна Вярэніч.
Дзяўчаты паспелі ўжо ацаніць каштоўнасць атрыманага на чэмпіянаце вопыту.
— На многія рэчы цяпер глядзім інакш, — прызнаецца Надзея Вербяльчук. — Адразу пасля конкурсу нам ва ўніверсітэце далі заданне, якое мы з дзяўчатамі раней зрабілі б інакш. Аднак, дзякуючы ўсім “набітым шышкам”, усё выканалі выдатна.
— Людзі баяцца таго, чаго не ведаюць, — гаворыць Хрысціна Вярэніч. — Калі мы з дзяўчатамі днявалі і начавалі над праектам, то задаваліся пытаннем: а ці хочам мы стаць прадпрымальнікамі, ці змаглі б мы весці сапраўды паспяховы бізнес… І зразумелі, што ўсё не так складана, калі ведаеш, разумееш і працуеш над гэтым.
Кіраўнік каманды Алена Сяльчонак лічыць, што вопыт, атрыманы на чэмпіянаце, дапаможа дзяўчатам у будучым прафесійным жыцці.
— Вядома, на занятках мы мадэлявалі розныя сітуацыі, — гаворыць Алена Канстанцінаўна. — Але сутыкнуўшыся з рэальным бізнесам і яго канкрэтнымі праблемамі, давялося дзейнічаць не шаблонна, не па падручніку, пры гэтым важна было не сысці ў крэатыў, адарваўшыся ад рэальнасці. У дзяўчат атрымалася спалучыць крэатыўнасць і веды, разгледзець задачу комплексна (што адзначыў на ўзнагароджанні старшыня журы) і прапанаваць найлепшае рашэнне. Я імі вельмі ганаруся.
Нагадаем, прадстаўніцы “Культурнай рэвалюцыі” абышлі ў чэмпіянаце 130 каманд, многія з якіх таксама прадставілі вельмі дастойныя праекты. І гэта — яркая дэманстрацыя інтэлекту, творчасці, энергіі і, магчыма, самае важнае — стваральнага каманднага настрою.
У маіх дыялогах з удзельніцамі каманды ўсе як адна дзякавалі напарніцам за цудоўны вопыт сумеснай працы. Кожная дзяўчына казала, што без такой класнай каманды праект не меў бы поспеху. І, канечне, шмат добрых слоў прагучала ў адрас капітана Алены Канстанцінаўны Сяльчонак. “Яна дапамагла нам з тэарэтыкаў стаць практыкамі!” — гавораць дзяўчаты.
Галіна СІДАРОВІЧ.
Фота прадастаўлена камандай.