Эфектыўнасці дасягаюць разам

У Магілёўскім абласным інстытуце развіцця адукацыі адбыўся тэматычны круглы стол, падчас якога кіраўнікі ўстаноў агульнай сярэдняй адукацыі рэгіёна абмяркоўвалі прапанаваныя змяненні і дапаўненні ў Кодэкс аб адукацыі.

Удзел у мерапрыемстве прынялі 26 ды­рэктараў агульнаадукацыйных уста­ноў з усіх раёнаў Магілёўскай вобласці. У хо­дзе круглага стала дырэктары змаглі абмяняцца думкамі з калегамі і прадставіць свае канструктыўныя прапановы па ўдасканаленні агульнай сярэдняй адукацыі. З улікам эпідэмічнай сітуацыі, уся гутарка праходзіла ў дыстанцыйным фармаце з выкарыстаннем магчымасцей вядомай інтэрнэт-платформы. Свае прапановы дырэктары агучвалі рэктару Магілёўскага дзяржаўнага абласнога інстытута развіцця адукацыі М.М.Жудро і члену Савета Рэспублікі Нацыянальнага сходу Рэспублікі Беларусь прарэктару па вучэбнай рабоце МДУ імя А.А.Куляшова А.В.Дзячэнку.

— Тэма для абмеркавання вельмі актуальная. Асабліва з улікам таго, з якімі цяжкасцямі нам давялося сутыкнуцца пасля заканчэння гэтага навучальнага года, калі ўстановы рознага профілю былі вымушаны ў тэрміновым парадку перабудоўваць сваю работу. Кодэкс аб адукацыі — дакумент, які рэгулюе ўсе сферы прафесійнай дзейнасці педагогаў. Але не раз даводзілася чуць ад выкладчыкаў на месцах, што не ўсе аспекты кодэксам улічаны. Законапраект яшчэ не прыняты і праходзіць дапрацоўку. На гэтай стадыі ў нас ёсць магчымасць унесці прапановы па ўдакладненні і дапаўненні яго раздзелаў і артыкулаў, якія, на нашу думку, недастаткова поўна адлюстроўваюць інтарэсы сярэдняй школы. Думаю, круглы стол дазволіць абмеркаваць найбольш актуальныя пытанні законапраекта, сфармуляваць канкрэтныя прапановы, якія пасля іх аналізу, сістэматызацыі, абагульнення і юрыдычнага афармлення будуць накіраваны ў парламенцкія камісіі і адпаведныя профільныя міністэрствы і ведамствы, — адзначыў А.В.Дзячэнка.

Як высветлілася, магілёўскія педагогі актыўна вывучаюць змяненні ў праекце новага кодэкса. Большасць з іх настаўніцтва адзначае як станоўчыя. Але падчас круглага стала быў агучаны і шэраг прапаноў, якія, па меркаванні ўдзельнікаў мерапрыемства, здольны палепшыць якасць агульнай сярэдняй адукацыі. Настаўнікаў хвалююць сёння пытанні нарматыўнага прававога рэгулявання дыстанцыйнага навучання школьнікаў, умацавання прававога статусу вучэбна-метадычных кабінетаў, зніжэння напаўняльнасці класаў, долевага фінансавання школ, прадастаўлення адтэрміновак ад прызыву ва Узброеныя Сілы педагогам мужчынскага полу, павышэння прэстыжу педагагічнай прафесіі і абароны гонару і дзелавой рэпутацыі педагагічных работнікаў, абароны персанальных даных навучэнцаў пры правя­дзенні УВА прафарыентацыйнай работы, матывацыі школьнікаў да атрымання вышэйшай адукацыі на ўмовах мэтавай падрыхтоўкі па запатрабаваных спецыяльнасцях.

Так, начальнік аддзела па адукацыі Мсціслаўскага райвыканкама А.Д.Паштовая выступіла з шэрагам прапаноў па функцыянаванні школ у сельскай мясцовасці.

— Каб вёска жыла і развівалася, у ёй павінна дзейнічаць школа. Магчыма, варта перагледзець прынцыпы аптымізацыі сельскіх навучальных устаноў. Напрыклад, знізіць напаўняльнасць класаў, перафармаціра­ваць штат педагогаў у малакамплектных школах сельскай мясцовасцi, замацаваць на заканадаўчым узроўні арганізацыю бясплатнага падвозу сельскіх школьнікаў па мікрараёнах. Мэтазгодна таксама ўстанавіць мінімальны сярэдні бал для прыёму ў 10 клас. На маю думку, вучыцца ў 10—11 класах павінны дзеці, матываваныя на паступленне ва ўстановы вышэйшай адукацыі. Для астатніх у нас дастаткова ўстаноў сярэдняй спецыяльнай, прафесійна-тэхнічнай адукацыі, дзе можна набыць разнастайныя прафесіі. У многіх краінах такі адбор ужо даўно звычайная практыка. Іншая гаворка — профільныя аграрныя класы. У іх варта прымаць і з больш нізкім сярэднім балам базавай адукацыі, але і з улікам таго, што гэты малады чалавек потым сапраўды скон­чыць УВА аграрнай накіраванасці, а пасля вернецца на работу на сваю малую радзіму, — выказала сваё меркаванне А.Д.Паштовая.

А вось дырэктар гімназіі № 1 Горак С.І.Пруднікаў прапанаваў разгледзець мэта­згоднасць замацавання пэўных тэрытарыяльных мікрараёнаў за гімназіямі. А яшчэ лічыць неабходным вызначыць пэўныя прэферэнцыі для замацавання ў школах педагагічнага кантынгенту мужчынскага полу.

Наогул, усё мерапрыемства прайшло ў фармаце адкрытага канструктыўнага дыялогу. Дзейсныя прапановы, здольныя палеп­шыць якасць агульнай сярэдняй адукацыі, выказалі ўсе ўдзельнікі.

Адметна, што абмеркаванне новаўвя­дзенняў у Кодэкс аб адукацыі педагагічнай грамадскасцю рэгіёна ажыццяўляецца ўсюды. Абыякавых у гэтай справе няма. Магілёўскае настаўніцтва ўпэўнена: толькі разам, агульнымі намаганнямі, атрымаецца зрабіць галоўны педагагічны дакумент максімальна эфектыўным.

Ганна СІНЬКЕВІЧ.
Фота аўтара.