Эфектыўныя формы ўзаемадзеяння з сем’ямі: расказваем пра дзіцяча-бацькоўскі клуб «Паспяховыя бацькі»

- 14:17Новости, Психолог в школе

Педагогу-­псіхолагу ва ўстанове дашкольнай адукацыі важна знайсці індывідуальны падыход да выхаванцаў і іх бацькоў, пракласці да кожнай сям’і сваю сцяжынку, заснаваную на даверы і ўзаемаразуменні, быць кампетэнтным у аказанні дапамогі кожнаму дзіцяці і любому члену сям’і.

Навучыцца навыкам пазітыўных зносін

Важна ведаць, як жывуць члены сям’і, пра што яны думаюць, што плануюць, як фарміруюць стыль выхавання дзіцяці. Неабходна высветліць, ці ёсць праблемы ў выхаванні дзіцяці, а калі баць­кі справіліся з праблемамі самі, даведацца як.

У апытанні, праведзеным сярод бацькоў групы інтэграванага навучання і выхавання, таты і мамы адзначылі жаданне асво­іць навыкі пазітыўных зносін са сваімі дзецьмі, якія маюць асаб­лівасці псіхафізічнага развіцця. Зыходзячы са сваёй практыкі, разумею, што калі “пачуць” своечасова запыт бацькоў, адгукнуцца на яго сэрцам, то аказаная псіхалагічная дапамога будзе шчырай і кваліфікаванай.

Я як педагог-псіхолаг установы дашкольнай адукацыі пастаянна самаўдасканальваюся ў рэалізацыі і пошуку найбольш эфектыўных форм узаемадзеяння з сем’ямі. У мяне ўзнікла ідэя стварыць дзіцяча-бацькоўскі клуб “Паспяховыя бацькі”. Сёння яго заняткі наведваюць бацькі разам з дзецьмі — выхаванцамі групы інтэграванага навучання і выхавання.

У рабоце выкарыстоўваю прынцыпы ўзаемадзеяння:

  • падтрымліваць у дзіцяці яго пачуццё ўласнай годнасці і пазітыўны вобраз “Я”;
  • гаварыць з бацькамі пра саму сітуацыю, пра ўчынак дзіцяці і прычыны паводзін, а не пра асобу і характар малога;
  • заўважаць дынаміку ў асобасным росце дзіцяці, параўноўваючы яго поспехі да і пасля;
  • ствараць сумесныя дзіцяча-бацькоўскія прадукты творчасці;
  • падтрымліваць дзіця пахвалой, дапамагаць яму пера­адольваць цяжкасці, матываваць на поспех.

Ад прывітання да рэфлексіі

Этапы правядзення дзіцяча-бацькоўскіх сустрэч клуба “Паспяховыя бацькі” дзіцячага сада № 6 Навагрудка лагічна ўзаема­звязаны, паступова ўскладняюцца і ўключаюць наступныя этапы.

  1. Прывітанне.

На гэтым этапе ўдзельнікі настройваюцца на работу з мэтай згуртавання, стварэння спрыяльнага псіхалагічнага клімату, падрыхтоўкі да работы ў камандзе.

Гульні “Мяне завуць…”, “Прывітанне”, “Знаёмства” і інш.

  1. Асноўная частка.

На гэтым этапе можа быць варыятыўнае выкарыстанне метадаў работы, сярод якіх — элементы трэнінгу, майстар-клас, дыскусія, дыялог, разыгрыванне ролевых сітуацый, псіхалагічныя гульні, вырашэнне праблемных сітуацый, творчыя заданні (складанне казкі разам, адгадванне загадак, маляванне сямейных талісманаў, складанне калажаў і інш.).

Кожны ўдзельнік можа па­дзяліцца сваім вопытам выхавання асаблівага дзіцяці, раска­заць пра цяжкасці і перажыванні, з якімі сутыкнулася сям’я.

  1. У заключнай частцы псіхолаг атрымлівае зваротную сувязь ад удзельнікаў: “Маім адкрыццём сёння было”, “Маё дзіця сёння здзі­віла…”, “Пажаданне… педагогу-псіхолагу” і інш.

Бацькі падчас выканання заданняў разважаюць па наступных алгарытмах: “Я сёння даведаўся новае пра сябе…”, “Маё дзіця сёння навучылася…”, “Яно ўмее…”, “Мы з дзіцем разам змаглі (выканалі)…”.

На гэтым этапе рэфлексія дзейнасці ўдзельнікаў здольна павысіць іх самаацэнку.

Планаванне далейшых тэматычных дзіцяча-бацькоўскіх сустрэч залежыць ад інтарэсаў баць­коў і неабходнасці сумеснага вырашэння праблем, якія ўзнікаюць у сем’ях. Сустрэчы маюць прафілактычную накіраванасць: іх мэты — прадухіленне насілля ў сям’і, канфліктаў, пераадоленне ўзроставых крызісаў дзіцяці, развіццё маўлення “негаворачых” дзяцей і інш.

Пагода ў доме

Некаторыя сустрэчы прымеркаваны да акцый, тэматычных тыдняў для бацькоў і дзяцей, якія праходзяць па гадавым плане.

Пра некаторыя з іх я раскажу. У рамках Тыдня бацькоўскай любові адбылася сустрэча “Пагода ў доме”. Інтэрактыўная гульня “Пагода ў доме”, псіхалагічная казка “Я не такі, як усе” чаргаваліся з музычнымі выступленнямі дзяцей і бацькоў. Сюрпрызным момантам сталі падарункі для мам і татаў — партрэты, паштоўкі, зробленыя рукамі дзяцей.

Падчас дзіцяча-бацькоўскай сустрэчы “Шлях даверу” ў групе інтэграванага навучання і выхавання быў “пабудаваны мосцік даверу”. Усе ўдзельнікі былі актыўнымі ў гульнях і заданнях (“Пахвала”, “Пазнай сваё дзіця”) і выканалі калектыўную творчую работу “Дрэва дружбы”.

Псіхалагічны трэнінг “Расцём разам з дзіцем” уключаў у сябе выкарыстанне гульняў, творчых заданняў, тэхнік арт-тэрапіі (гульнятэрапія, музыкатэрапія, тэрапія выяўленчым мастацтвам). Распрацаваны памяткі для бацькоў па ўзроставым развіцці і выхаванні дзіцяці, асаблівасцях развіцця яго маўлення.

На занятках “Вучымся правільна гаварыць” разыгрываліся тэатральныя сцэнкі па сюжэтах знаёмых казак, бацькі і дзеці сумесна прыдумвалі ўласныя казкі, вучыліся ўзаемадзейнічаць.

На практыкуме “Я+Я = дружная сям’я” выкарыстоўваліся прыёмы вырашэння праблемных сітуацый, тэрапія выяўленчым мастацтвам, гульнятэрапія. Прымяняліся вучэбныя элементы самамасажу ў парах “дзіця — бацькі”. Гульня-рэлаксацыя “Дожджык у лесе” з выкарыстаннем музыкатэрапіі паўплывала на настрой кожнага ўдзельніка, садзейнічала захаванню і ўмацаванню псіхалагічнага здароўя дзяцей і бацькоў. А прагляд тэматычнага відэароліка аб псіхалагічнай бяспецы дзіцяці дапоўніў уражанні аб сустрэчы.

Усе бацькі дзіцяча-бацькоўскага клуба “Паспяховыя баць­кі” запрашаюцца і актыўна ўдзельніча­юць у мерапрыемствах тэматычных дзён, тыдняў, акцый. У рамках рэспубліканскай прафілактычнай акцыі “Дом без насілля” яны атрымліваюць кансультацыі па тэмах “У вашых руках — асабістая бяспека дзяцей”, “Сям’я — не для насілля!”, даведваюцца аб прычынах, маркерах насілля ў сям’і, мерах яго прадухілення, вывучаюць актуальныя нарматыўныя дакументы па прававым выхаванні, прафілактыцы насілля.

Адкрыты мікрафон

Аб выніковасці работы клуба можна меркаваць па ацэнцы мерапрыемства ўдзельнікамі, выніках рэфлексіі, актыўнасці ўдзель­нікаў падчас сустрэч: бацькі дэманстравалі сямейны вопыт, уласныя бацькоўскія ўстаноўкі выхавання дзіцяці ў сям’і. У анкетах адзначалася: “бацькі станоўча ацэньваюць мерапрыемствы клуба”, “тэматыка сустрэч выклікае цікавасць”, “даведаліся новую інфармацыю”, “навучыліся з дзіцем чуць адно аднаго”.

Я лічу работу клуба выніковай, таму што падчас сустрэч у дзіцяча-бацькоўскім клубе была нала­джана зваротная сувязь з членамі сям’і. Каштоўным з’яўляецца набыццё бацькамі станоўчага вопыту ў выхаванні і развіцці дзіцяці, выкарыстанне бацькоўскіх установак, накіраваных на гарманізацыю сямейных адносін. Забяспечваецца магчымасць уключаць спецыялістаў (настаўніка-дэфектолага, музычнага кіраўніка, кіраўніка фізічнага выхавання) у гутаркі і кансультацыі, улічваючы інтарэсы бацькоў па выхаванні і развіцці дзіцяці з асаблівасцямі псіхафізічнага развіцця.

Добра зарэкамендавала сябе ідэя выкарыстання фармату “Адкрыты мікрафон”, калі дзіця і бацькі выступаюць у ролі карэспандэнта, па чарзе мяняючыся ролямі, пры гэтым тэматыку выбіра­юць самі ўдзельнікі. Спадабалася баць­кам выкарыстанне лялек-­эмоцый: свае праблемы агучвае лялька-сум, рашэнні прапануе лялька-радасць і г.д. Ёсць у нас і “Пошта даверу” ў форме паштовай скрыні, куды бацькі апускаюць канверты з ананімнымі пытаннямі. Прачытаўшы пытанні, педагог можа загадзя падрыхтаваць поўны адказ, вывучыць літаратуру, параіцца з калегамі.

Магу падзяліцца ўласнай формулай поспеху: “Станоўчы вопыт “як я магу” памножыць на паспяховы “вопыт іншых людзей” плюс вялікае жаданне “я хачу, каб…”, падзяліць вынік на суму “цярпення, мэтанакіраванасці і ўдачы”.

Бацькам дзіцяча-бацькоўскага клуба “Паспяховыя бацькі” раю выхоўваць дзіця сэрцам і душой, гэта самае галоўнае для паспяховага выхавання дзіцяці ў сям’і.

Ала ЖДАН,
педагог-псіхолаг дзіцячага сада № 6 Навагрудка
Фота з сайта ўстановы адукацыі