Ганна Даніленка: «Калі не будзе матываванага настаўніка, то не будзе і паспяховага вучня»

- 13:32Гомельская область, Индекс успеха, Образование

Выпускнікі профільных хіміка­-біялагічных класаў сярэдняй школы № 3 Хойнікаў паступаюць, як правіла, у медыцынскія ўніверсітэты. І гэта шмат у чым заслуга настаўніц біялогіі Ганны Даніленка і хіміі Вольгі Каральчук. Падрабязнасці – у матэрыяле карэспандэнта “Настаўніцкай газеты”.

 Педагогі з’яўляюцца трэнерамі па рабоце з высокаматываванымі навучэнца­мі Хойніцкага раёна, рыхтуюць іх да алімпіяд і інтэлектуальных конкурсаў. Трапіць у 3-ю школу на хіміка-біялагічны профіль сёння імкнуцца навучэнцы з розных устаноў раёна. 

— 3-я школа — мая родная, — прызнаецца Ганна Аляксандраўна. — У мяне былі вельмі моцныя настаўнікі яшчэ старой савецкай загартоўкі. Мне нават пашчасціла з імі папрацаваць. Пра іх метады выкладання звычайна гавораць: “Крэйда, дошка, падручнік”. Дык у чым быў сакрэт іх прафесійнага поспеху? У самой асобе педагога, яго глыбокіх ведах і велізарным жаданні данесці іх дзецям. Гэта былі настаўнікі з вялікай літары, якія маглі ўдзяліць дастаткова часу вучню, застацца з ім пасля ўрокаў, каб пазаймацца. Сёння ў скарбонцы настаўніка ёсць сучасныя методыкі і тэхналогіі, сродкі навучання, інтэр­актыўныя дошкі, электронныя мікраскопы і іншае абсталяванне. Але галоўнае, зацікаўленасць у выніках сваёй работы. Калі не бу­дзе матываванага педагога, то не будзе і паспяховага вучня.

…Любоў да біялогіі з’яўляецца ў вучняў з 6 класа, калі гэты прадмет толькі пачынаецца. Тады дзецям цікава ўсё, асабліва праводзіць эксперыменты, бо яны адчува­юць сябе маленькімі навукоўцамі. Хоць уседлівасці ім яшчэ не хапае, не заўсёды могуць належным чынам аформіць вынікі сваіх доследаў. Часам дзеці здзіўляюць Ганну Аляксандраўну нечаканымі і складанымі пытаннямі: “Усё навакол створана Богам ці ўзнікла натуральным шляхам?”, “Няўжо такія складаныя рэчы маглі выпадкова ўзнікнуць?”. Калі з часам цікавасць да прадмета ў дзяцей не згасае, то ўжо ў 9 класе пры вывучэнні курса анатоміі чалавека некаторыя вучні прымаюць рашэнне звязаць сваё жыццё з медыцынай, свядома ­ідуць у 10-ы профільны клас.

— Да нас у госці час ад часу прыходзяць былыя вучні — студэнты медуніверсітэтаў — прысутніча­юць на ўроках, размаўляюць з дзецьмі ў нефармальнай атмасферы, матывуюць іх і разам з тым расказваюць пра цяжкасці медыцынскай прафесіі, — гаворыць настаўніца. — Дапамагаюць мне ў рабоце і паспяховыя старшакласнікі, якіх я далучаю да заняткаў з малодшымі ў рамках гурткоў і факультатываў, пры падрыхтоўцы да алімпіяд. Калі ёсць аддача ад школьнікаў, то і часу на заняткі з імі не шкада. Мне вельмі хочацца, каб мае вучні штогод набіралі доб­рыя балы на тэсціраванні, выйгравалі алімпіяды.

Так, у мінулым годзе на абласной алімпіядзе па біялогіі дыплом ІІІ ступені атрымала сямікласніца Ірына Назаранка. У 2020 го­дзе Вераніка Гарбар набрала 100 балаў па біялогіі і па беларускай мове і амаль сотку па хіміі. Яна была медалісткай. І як вынік — паступленне на стаматалагічны факультэт сталічнага медыцынскага ўніверсітэта, дзе яна паспяхова вучыцца. У тым жа годзе ўсе 9 вучняў хіміка-біялагічнага профілю 3-й школы паступілі ў медыцынскія ўніверсітэты краіны. Па біялогіі яны набралі больш за 90 балаў.

Ганна Аляксандраўна — пры­хільніца класічных, традыцыйных урокаў. Асабліва ў рабоце са старшакласнікамі. Элементы праблемнага, праектнага, інтэрактыўнага навучання, работу ў групах, забаўляльны кантэнт часцей выкарыстоўвае ў канцы чвэрці, на адкрытых уроках, на школьных тыднях біялогіі, і ў асноўным у сярэднім звяне.

У кабінет біялогіі 3-й школы некалькі гадоў назад паставілі новае абсталяванне, муляжы, PH-метры, вымяральныя прыборы, напрыклад, для вымярэння ўтрымання газаў у паветры, электронныя мікраскопы з падсветкай і вялікім разрозненнем, гербарый, інтэрактыўную дошку, мэблю, прынтар.

— Добрыя вынікі будуць, калі займацца прадметам на рэгулярнай аснове, калі ёсць сістэма навучання, — адзначае Ганна Аляксандраўна. — З аднаго боку, мы павінны выконваць вучэбную праграму і адпрацоўваць з вучнямі старшых класаў рашэнне тэставых заданняў. З другога — трэба ўлічваць з’яўленне вуснага экзамену, таму практыкаваць вусныя адказы. Гарантаваць атрыманне ведаў і прымальны вынік можна, калі строга адносіцца да вучэбнай дысцыпліны. А як інакш? У нас няпросты прадмет, у перспектыве — сур’ёзныя спецыяльнасці ў прэстыжных універсітэтах.

Надзея ЦЕРАХАВА
Фота аўтара