Ідэя на дзесяць з плюсам: меркаванні педагогаў Віцебшчыны пра музейную сераду

- 13:28Репортаж

На працягу некалькіх гадоў у апошнюю сераду месяца ў беларускіх музеях не проста мнагалюдна, а мнагадзетна: навучэнцы з усёй рэспублікі актыўна карыстаюцца магчымасцю бясплатна азнаёміцца з цікавымі экспазіцыямі. Карэспандэнт “Настаўніцкай газеты” вырашыла далучыцца да іх і на пару гадзін завітала ў Віцебскі абласны краязнаўчы музей, адзін з найстарэйшых у краіне.

Ля ўвахода ў знакамітую Віцебскую ратушу ўвагу заўсёды прыцягвае адметны арт-аб’ект — устаноўленая на гранітным камені бронзавая пліта з барэльефам гістарычнай часткі горада канца XIX — пачатку XX стагоддзяў. Вось і цяпер вакол аб’ёмнага макета сабралася група першакласнікаў: яны “вандруюць” па вуліцах разам з настаўніцай Аленай Курачкінай.

— Мы з сярэдняй школы № 21 Віцебска імя Героя Савецкага Саюза В.А.Дзямідава, — расказала Алена Аркадзьеўна. — Сённяшняга дня ўвесь мой 1 “А” чакаў з нецярпеннем. Загадзя запісаліся на экскурсію і ад наведвання музея засталіся ў захапленні! Дзяцей, асабліва хлопчыкаў, уразіла экспазіцыя “Агнём і мячом”. Нам расказалі, як нашы продкі абаранялі родную зямлю ў даўнія часы, паказалі сапраўдныя даспехі, коп’і, шаб­лі, гарматы — гэтага дзеці яшчэ не бачылі. Потым вучні папрасілі пагля­дзець экспазіцыю “Прырода Віцебскага краю”. Яна ім палюбілася на папярэдніх экскурсіях, бо мы пастаянныя наведвальнікі. Дзецям не хочацца пакідаць музей, вось мы крыху і затрымаліся тут побач. Заадно вывучаем горад, параўноўваем убачанае з тым, што ведаем пра гістарычны цэнтр з яго ранейшым абліччам. На люты запланавалі знаёмства з экспазіцыяй “Абаронцы Айчыны”.

Між тым з музея выйшла наступная група навучэнцаў — адзінаццацікласнікі сярэдняй школы № 18 Віцебска імя У.С.Смятаніна.

— Дзеці ахвотна наведваюць музей у вызначаны дзень, — падзялілася ўражаннямі настаўніца гісторыі Ірына Снытко. — І для нас, педагогаў, гэта шыкоўная магчымасць матываваць іх да вывучэння прадмета.

Калі судакранаешся з артэфактамі, гісторыя становіцца больш блізкай і зразумелай, такія ўрокі павінны быць. Потым на занятках у школе ў рознай форме замацоўваем атрыманыя веды.

Сёння ішлі сюды мэтанакіравана на экспазіцыю “Абаронцы Айчыны”, бо па праграме разглядаем перыяд Вялікай Айчыннай вайны.

Нарэшце ўваходзім у музей. На першым паверсе заўважылі з групай мола­дзі выкладчыцу Віцебскага дзяржаўнага індустрыяльнага каледжа Таццяну Новікаву.

— Нашы навучэнцы захоплены гісторыяй і краязнаўствам, — адзначыла педагог. — Зразумела, што і магчымасць бясплатнага наведвання музеяў задзейнічана па максімуме. Да таго ж ходзім у розныя музеі па суботах у рамках заняткаў аб’яднання па інтарэсах “Віцебсказнаўства”. Навучэнскі актыў прадумвае незвычайныя экскурсійныя маршруты. Дзеці спачатку самі іх тэсціруюць, а потым, пры садзеянні куратараў вучэбных груп, гурткоўцы масава далучаюць да вывучэння горада сяброў па каледжы.

Кранальнае знаёмства: Святлана Адыкаева прывяла ў музей праўнучку Паліну. Дзяўчынцы нядаўна споўнілася 6 гадоў. Яна прыехала з Оршы ў госці да бабулі, а тая днём занятая, працуе. Таму арганізацыю культурнага адпачынку ўзяла на сябе прабабуля.

— Няма чаго дома сядзець, калі можна пазнавальна і цікава правесці час! Тым больш што наведванне музея для да­школьнікаў бясплатнае, — пракаменціравала віцяблянка. — Пойдзем з праўнучкай на “Прыроду Віцебскага краю”.

З гардэроба набліжаецца новая група навучэнцаў — вялікая, дзесьці паўсотні хлопчыкаў і дзяўчынак. Міжволі ўзнікае пытанне: як столькі чалавек размесціцца ў адной музейнай зале? Аказваецца, усё пад кантролем. Экскурсаводы падзяляюць гасцей на некалькі патокаў, у кожнага з якіх свой маршрут.

— Мы з калегамі прывезлі на экскурсію 2—4-я класы, — праінфармаваў кіраўнік па ваенна-патрыятычным выхаванні Ноўкінскай сярэдняй школы Віцебскага раёна Сяргей Каранеўскі. — Асноўная мэта на сёння — азнаёміць дзяцей з экспазіцыямі “Абаронцы Айчыны”, “Прырода Віцебскага краю” і “Старажытны Віцебск”.

Бясплатныя экскурсіі і арганізацыя падвозу навучэнцаў з сельскіх школ у музеі — выдатная магчымасць для дзяцей. Мы ж не прадаём патрыятычнае выхаванне — мы яго даём вучням. Важнае значэнне мае і сацыялізацыя: не так часта большасць нашых навучэнцаў бывае ў горадзе. І, безумоўна, такія паездкі даюць каштоўныя дадатковыя веды па розных вучэбных прадметах, найперш па гісторыі, біялогіі, геаграфіі. Знаходжанне ў Віцебску звычайна падстройваем пад наш транспартны рэсурс: усіх экскурсантаў аўтобус не змяшчае, арганізоўваем некалькі рэйсаў. Звычайна бонусам наведваем памятныя мясціны. Тут побач Успенская гара, гістарычны цэнтр, парк Пераможцаў.

Мінаючы чарговую музейную залу, пацікавіліся ў супрацоўніцы музея Дар’і Ларковай, ці ёсць розніца паміж колькасцю наведвальнікаў у звычайны дзень і ў апошнюю сераду месяца. Высветлілася, што розніца насамрэч значная: у тры і больш разоў. Доўга пагаварыць не ўдалося, бо моладзь рухаецца няспынным патокам, які патрабуе пастаяннай увагі з боку супрацоўнікаў музея і педагогаў. Усё ж знайшлі хвілінку пагутарыць з прадстаўнікамі Веляшковіцкай сярэдняй школы імя А.Ф.Данукалава Лёзненскага раёна.

— Дзякуй арганізатарам. Выдатная ідэя і дэталёва прадуманая рэалізацыя — адназначна на дзесяць балаў з плюсам, — упэўнена настаўніца рускай мовы і літаратуры Таццяна Баравікова. — Мы наведалі музеі не толькі ў Лёзне, што бліжэй да дому, але і ў Віцебску, Полацку, Оршы. Паездкі ­даюць плён, мы з калегамі ў гэтым пераканаліся. Сёння ў групе 20 чалавек з розных класаў. Гаворачы пра зацікаўленасць дзяцей, прывяду прыклад: нават тыя, хто па хваробе прапускае заняткі, стараюцца як мага хутчэй паправіцца, каб наведаць экскурсію! Бацькі задаволены, аўтобус нам прадастаўляюць. У нас і настаўнікі імкнуцца ў такія паездкі, нават своеасаблівая канкурэнцыя склалася паміж педагогамі, хто павязе дзяцей.

— У мяне гэта першая паездка, — далучылася да размовы настаўніца англійскай мовы Ганна Мураўёва. — Пра канкурэнцыю — праўда. У музеі я ўжо была, але дастаткова даўно, калі вучылася ў ВДУ імя П.М.Машэрава. Калегі былі не супраць замяніцца. Але я настаяла на тым, што хачу сёння паехаць, бо мне цікава паглядзець, параўнаць з тым, што было ў музеі раней, даведацца штосьці новае. А нашы дзеці ездзяць пастаянна. Яны ў захапленні! Да таго ж, калі атрымліваецца, мы сумяшчаем маршруты. Вось зараз з музея паедзем на “Белвест”, будзем знаёміцца з прадпрыемствам.

За 29 студзеня Віцебскі абласны краязнаўчы музей (усе філіялы) наведалі 974 чалавекі. Па словах загадчыцы аддзела культурна-адукацыйнай работы Віцебскага абласнога краязнаўчага музея Святланы Стафаненкавай, апошнім часам гэта не самы высокі паказчык. Звычайна бывае больш за тысячу чалавек, а рэкордны наплыў зафіксаваны ў мінулым сакавіку — 1037 чалавек. Немалую частку з іх складаюць школьнікі і навучэнцы каледжаў, якія атрымліваюць прафесійна-тэхнічную адукацыю. Ім прадастаўляюцца бясплатнае наведванне і, па папярэднім запісе, бясплатнае экскурсійнае абслугоўванне. У 2024 годзе ў дні бясплатнага наведавання ў музеі пабывалі 31 262 чалавекі, з іх у рамках міжведамаснага пагаднення Міністэрства адукацыі і Міністэрства культуры Беларусі 6099 навучэнцаў. Пастаянна расце колькасць жадаючых прыйсці ў музей у складзе арганізаваных груп з дашкольных устаноў — для іх наведванне таксама бясплатнае.

Таццяна БОНДАРАВА
Фота аўтара