Каб не заблудзіцца ў трох соснах

- 11:25Авторские колонки, Мнение

На святочных беларускамоўных паштоўках чытаем віншаванне: “З Калядамі і Новым годам!” Прытым камусьці здаецца, нібыта Каляды і ёсць беларуская назва Раства Хрыстова… Толькі ж гэта зусім не так!

Іван ЖДАНОВІЧ

Чарговы раз прашумеў цэлы цыкл зімовых свят: Каляды, Новы год і Раство Хрыс­това. І зноў, як і ў мінулыя гады, мы ў поўнай меры сутыкнуліся з постатэістычнай моўна-сэнсавай трасянкай. Калі з Раством нібыта ўсе вызначыліся (два каляндарныя стылі, таму і дзве розныя даты ў аднаго свята: 25 снежня і 7 студзеня), то з Калядамі ну ніяк не атрымліваецца. Вось перад Новым годам павіншаваў я калегу з Калядамі, а ён мне: “Дзякую, але ж нашы Каляды яшчэ наперадзе: я праваслаўны…” “Дык і я праваслаўны, — кажу, — але ж спрадвеку беларусы Каляды па Сонцы святкуюць…” “Не, — адказвае з усмешкай, — на Палессі ў нас такая традыцыя: у ноч з 13 на 14 студзеня (перад старым Новым годам) калядоўшчыкі хо­дзяць, у песнях-калядках услаўляюць Хрыста, які нарадзіўся…” Прычым і мой шаноўны калега, як аказалася, раней сам калядоўшчыкам па вясковых вуліцах і хатах хадзіў. Вось і замацавалася ў свядомасці такая народная традыцыя.

Што ж, я згодзен: традыцыі сапраўды варта паважаць.

І ў нядаўняй прамове на ўручэнні прэмій “За духоўнае адраджэнне” Прэзідэнт акцэнтаваў на гэтым увагу. Падкрэсліў, як важна ўтрымліваць у сваіх руках наш культурны суверэнітэт: “Натуральна, ён пачынаецца з беражлівага стаўлення да чысціні роднай мовы (рускай і беларускай), прыярытэту традыцыйнага зместу творчых праектаў і свят, традыцыйнага афармлення нашага нацыянальнага прадукту і ўсёй жыццёвай прасторы”.

Па сутнасці, зразумела і канструктыўна ўсё выкладзена. Толькі ж у выпадку з Калядамі-Раством і сама традыцыя патрабуе асэнсавання. Прычым якраз з улікам нашых традыцый, а таксама нюансаў народнага (славянскага, язычніцкага) і хрысціянскага светапоглядаў.

Мяркую, не сакрэт, што славянскія традыцыі Каляд — і калядавання, калядоўшчыкаў — значна старэйшыя за хрысціянскую традыцыю Раства Хрыстова. Яны, напэўна, былі задоўга да таго, як нарадзіўся Ісус Хрыстос, і тым больш да таго, як хрысціянства прыйшло на беларускія землі (992 год). На Каляды нашы продкі ўшаноўвалі жыццядайнае Сонца, якое ў зімовую пару якраз паварочвае на вясну. Адбываецца гэта ў наш час (па грыгарыянскім календары, па новым стылі, які прыняты ў большасці краін) 25 снежня. Астраномы пац­вердзяць: так і ёсць, менавіта з гэтай пары дзень пачынае “на вераб’іны скок” прыбываць. Каляды, такім чынам, ёсць ушанаванне Сонца (не Хрыста, хоць і называюць Яго Сонцам хрысціянства!), і свята спрадвеку сэнсава звязана з рэальным Сонцам і яго фізічным паваротам на вясну: пачаткам новага года. А значыць, ёсць логіка ў тым, каб адзначаць Каляды якраз у час сонцапавароту, паводле канкрэтных астранамічных паказчыкаў, а не календароў, людзьмі прыдуманых.

Але… Прыхільнікі праваслаўнай хрысціянскай традыцыі па-ранейшаму карыстаюцца старым стылем летазлічэння — юліянскім календаром. І, натуральна, па ім адзначаюць свае святы. Толькі ж праблема ў тым, што Сонцу нашы календары не ўказ. Вось і атрымалася з часам, што “нібыта Каляды” адзнача­юць сёння ў многіх рэгіёнах Беларусі, у тым ліку і на Палессі, ужо тады, калі Сонца даўно прайшло пункт сонцапавароту… Карацей, абавязкова трэба ўключаць галаву, гэта ўсё асэнсоўваючы. А калі проста ісці па сцежках традыцыі, то могуць здарацца сітуацыі як недарэчныя, так і абсурдныя. І тут пяройдзем да некаторых тыповых прыкладаў.

Вы, безумоўна, чулі пра Мінскі калядны оперны форум, які нядаўна прайшоў — ужо 13-ы раз. Пішучы гэта, свядома выкарыстоўваю лексіку публікацый з розных СМІ, хоць разумею: у фразе ёсць грубае скажэнне сэнсу. На рускай мове форум называецца “Рождественский”. Ён дастасаваны да хрысціянскага свята Раства Хрыстова. І пры чым жа тут язычніцкія Каляды? Ну а калі форум ім прысвечаны, так і пісалі б: “Колядный форум…” Я дапускаю, што традыцыйна (зноў традыцыя!) склалася так: мае калегі з атэістычных савецкіх часоў пачалі Раство Хрыстова (свята хрысціянскае: у гонар нараджэння Ісуса Хрыста, Божага Сына) называць Калядамі (свята народнае і ў аснове сваёй язычніцкае, з ушанаваннем бога Сонца). Атэізм закончыўся, а традыцыя засталася. І наша газета раней пісала: “Ноч перад Калядамі (з 6 на 7 студзеня) са старажытных часоў мае вялікае значэнне для беларусаў”, і больш за тое: “Каляды — адно з самых галоўных хрысціянскіх свят”… Але ж бессэнсоўна і неразумна выдаваць, вобразна кажучы, калядную каўбасу за Божы дар!

Не выключаю, што яшчэ да эпохі саветаў, атэізму на моц­ную хвалю славянскай традыцыі Каляд пачала накладвацца хрысціянская традыцыя святкавання Раства Хрыстова. Элементарныя веды з радыёфізікі падказваюць: такое магчыма і ў фізічным свеце — не толькі ў свеце духоўных традыцый. Згадаем прынцып перадачы тэлесігналу: на адной хвалі “едзе” другая. І вось да матываў старажытных песень калядак з часам далучыліся матывы хрысціянскія, а матывы ўшанавання Сонца сталі абрадамі па ўшанаванні Сонца-Хрыста. Што хаваць, у свой час і я напісаў словы каляднай песні, якая мае і духоўны змест, спалучаны з Раством Хрыстовым. Яна ёсць і ў інтэрнэце пад назвай “Сонца-Хрыстос”. І ў ёй, як у люстэрку, адлюстравана якраз наша беларуская традыцыя зімовага ўшанавання і Сонца рэальнага, і Сонца духоўнага — Ісуса Хрыста.

Вывад? Трэба ведаць, што, чаму і адкуль. Не ламаць, не нішчыць — але думаць, разважаць, асэнсоўваць: што мы святкуем, што ўшаноўваем.

Асабліва настаўнікам варта быць чуйнымі да светапоглядных нюансаў. А то, заўважаю, на пляцоўкі беларускіх культурных навагодніх традыцый раптам неяк надта ж актыўна прадзіраюцца, напрыклад, і чужаземныя драконы розных колераў.

На святочных тэлеканалах драконы так і мільга­юць у застаўках — праз кожную амаль хвіліну. Калегі, вы нас драконіце альбо ка­дзіруеце? А дзеля чаго? Хіба ж гэта наша культурная ці духоўная традыцыя? Навошта паглыбляцца ў сэнсы яшчэ і “ўсходняга брата Змея Гарыныча”? Нам бы ў сваіх трох соснах, як ка­жуць, не заблудзіцца, выбіраючы культурныя і духоўныя жыццёвыя арыенціры. Бо інакш у спадчыну тым, хто яшчэ верыць у Дзеда Мароза, і калядоўшчыкаў з Каляд, і ў Божага Сына Ісуса Хрыста, — тым, хто ідзе за намі, што перададзім?

Іван ЖДАНОВІЧ,
Інфаграфіка БелТА,
Фота, прадастаўленае ўдзельнікамі свята ў Казялужскім дзіцячым садзе,
носіць ілюстрацыйны характар