Выкананне пагаднення паміж галоўным упраўленнем адукацыі і абласной прафсаюзнай арганізацыяй, вынікі рэалізацыі Дзяржаўнай праграмы “Адукацыя і маладзёжная палітыка на 2016—2020 гады” і Комплекснай праграмы выхавання дзяцей і моладзі ў Гродзенскай вобласці на 2016—2020 гады. Гэтыя і іншыя пытанні разгледжаны на пасяджэнні калегіі галоўнага ўпраўлення адукацыі Гродзенскага аблвыканкама, якое прайшло ў ГрАІРА.
Сацыяльнае партнёрства
Як падкрэсліў начальнік галоўнага ўпраўлення адукацыі Гродзенскага аблвыканкама Руслан Абрамчык, на парадак дня калегіі вынесены стратэгічныя пытанні, якія вырашаюцца ў рамках задач, пастаўленых на Усебеларускім народным сходзе. У першую чаргу гэта рэалізацыя сацыяльнага партнёрства з абласной арганізацыяй прафсаюза работнікаў адукацыі і навукі, абмеркаванне такіх важных пытанняў, як рост заробкаў, занятасць работнікаў сістэмы, павышэнне кваліфікацыйнага ўзроўню супрацоўнікаў і абарона іх правоў. Пытанні ўзаемадзеяння з прафсаюзам разглядаюцца двойчы ў год.
З вынікамі выканання пагаднення паміж галоўным упраўленнем адукацыі аблвыканкама і абласной арганізацыяй Беларускага прафесійнага саюза работнікаў адукацыі і навукі на 2019—2022 гады азнаёміла старшыня абласнога галіновага прафсаюза Вера Грышэчка. Таксама былі падведзены вынікі абласнога галіновага агляду-конкурсу на лепшую арганізацыю работы па развіцці сацыяльнага партнёрства.
Новыя дзіцячыя сады і школы
— Дзяржаўная праграма “Адукацыя і маладзёжная палітыка на 2016—2020 гады” рэалізавана ў поўным аб’ёме, бюджэтамі ўсіх узроўняў выкананы абавязацельствы па фінансаванні мерапрыемстваў праграмы, дасягнуты мэтавыя паказчыкі ў межах вобласці, — падкрэсліў Руслан Абрамчык. — Агульныя вынікі ўражваюць. У нас з’явілася 1600 дадатковых месцаў ва ўстановах дашкольнай адукацыі. Пабудавана 10 новых дзіцячых садкоў: у гарадскім пасёлку Мір Карэліцкага раёна, Гродне, Астраўцы, Шчучыне, Навагрудку і Лідзе. Усе дашкольныя ўстановы аснашчаны аўтаматызаванай сістэмай па ўліку і кантролі за якасцю харчавання.
Значныя змены адбыліся ва ўстановах агульнай сярэдняй адукацыі. За пяць гадоў праведзены капітальны рамонт і рэканструкцыя 16 устаноў. У Гродне і Астраўцы пабудаваны новыя школы. Сёння двое з трох вучняў вывучаюць прадметы на паглыбленым узроўні, павялічылася колькасць профіляў, па якіх праходзіць навучанне, з’явіліся класы аграрнай і педагагічнай накіраванасці. Прафесійная падрыхтоўка школьнікаў ажыццяўляецца па 39 прафесіях. У школы вобласці пастаўлена 60 новых кабінетаў фізікі, 67 кабінетаў хіміі і 11 кабінетаў біялогіі. Пастаўка 33 кабінетаў біялогіі працягваецца і будзе завершана ў 2021 годзе. Усё гэта, безумоўна, спрыяла павышэнню якасці адукацыі. Пацвярджэнне гэтага — вобласць штогод уваходзіць у тройку лідараў па выніках ЦТ і спартакіядзе школьнікаў.
Кваліфікаваныя кадры для горада і сяла
На пасяджэнні калегіі таксама ішла гаворка пра павышэнне якасці падрыхтоўкі кваліфікаваных рабочых і спецыялістаў.
— За 5 гадоў адкрыты прыём па 5 новых спецыяльнасцях сярэдняй спецыяльнай адукацыі і 22 кваліфікацыях — прафесійна-тэхнічнай, — адзначыў Руслан Абрамчык. — Створана 6 рэсурсных цэнтраў, аснашчаных самым сучасным абсталяваннем. На іх базе прайшлі навучанне больш за 6 тысяч чалавек з усёй краіны. А наша моладзь мае магчымасць атрымаць вопыт і веды ў рэсурсных цэнтрах іншых абласцей.
Дастаткова высокія вынікі дэманструюць навучэнцы Гродзеншчыны ў чэмпіянатах прафесійнага майстэрства WorldSkills: 2016 год — 11 медалёў, 2018 год — 17. Па выніках чэмпіянату свету ў Казані ў 2019 годзе медалямі “За вышэйшае майстэрства” ўзнагароджаны чацвёра беларускіх удзельнікаў, у тым ліку навучэнка Гродзенскага дзяржаўнага каледжа тэхнікі, тэхналогій і дызайну.
За 5 гадоў звыш 12 тысяч чалавек атрымалі прафесійна-тэхнічную адукацыю.
Асаблівая ўвага — выхаванню дзяцей і моладзі
У рамках пасяджэння калегіі абмеркавана рэалізацыя за мінулую пяцігодку Комплекснай праграмы выхавання дзяцей і вучнёўскай моладзі. Падкрэслівалася, што выкананне мерапрыемстваў праграмы дазволіла забяспечыць пераемнасць і бесперапыннасць выхавання, спрыяла развіццю рэгіянальных і лакальных выхаваўчых сістэм. Неаднаразова сістэма адукацыі, а таксама асобныя напрамкі выхаваўчай работы вобласці прызнаваліся лепшымі ў краіне.
Асаблівая ўвага ўдзялялася пошуку інавацыйных падыходаў. Рэалізаваны 43 інавацыйныя, 4 эксперыментальныя праекты па пытаннях выхавання і аховы дзяцінства. Адным з маштабных стаў праект “Аўтограф на карце роднай Беларусі”.
У рамках пятага этапу рэспубліканскай акцыі “Жыву ў Беларусі і тым ганаруся” навучэнцы вобласці ўдзельнічалі у рэспубліканскіх мерапрыемствах і абласных праектах і конкурсах, занялі 18 прызавых месцаў, у тым ліку атрымалі 8 дыпломаў пераможцаў. Вынікам пошукавай і даследчай дзейнасці навучэнцаў стала стварэнне інтэрактыўных карт воінскіх пахаванняў на тэрыторыі раёнаў вобласці.
У рамках Года малой радзімы ва ўстановах адукацыі быў рэалізаваны абласны краязнаўчы праект “Замкі Гродзеншчыны”. Актыўная краязнаўчая дзейнасць навучэнцаў спрыяла папаўненню музейных фондаў унікальнымі экспанатамі, развіццю сеткі школьных музеяў.
Як было падкрэслена, немалаважным рэсурсам патрыятычнага выхавання з’яўляецца дзіцяча-юнацкі турызм.
У сярэднім працэнт ахопу навучэнцаў экскурсійнай дзейнасцю за 2018—2020 гады склаў 123%, гэта значыць, кожны навучэнец вобласці ў каляндарны год паўдзельнічаў у адной-дзвюх экскурсійных паездках.
Атрымала далейшае развіццё праектная дзейнасць. Так, паспяховым стаў турыстычна-экскурсійны праект “Да суседзяў”, прысвечаны Году малой радзімы. Рэалізаваны маштабны інтэрактыўны інтэрнэт-праект #История#Память#Будущее.by.
Выпрацавана сістэма штогадовых абласных і раённых мерапрыемстваў, накіраваных на фарміраванне адказных адносін да сям’і, шлюбу, выхавання дзяцей. Істотна пашыраны магчымасці аказання псіхолага-педагагічнай, прававой, інфармацыйна-тлумачальнай дапамогі навучэнцам, бацькам і педагогам. Актыўна выкарыстоўваецца патэнцыял анлайн-кансультавання, вэбінараў, бацькоўскіх чатаў, форумаў і іншых форм дыстанцыйнага ўзаемадзеяння, тэхналогіі медыяцыі. Традыцыйнымі сталі штогадовыя абласныя інтэрнэт-форумы для бацькоў.
Асаблівую ролю ў выхаванні моладзі адыгрываюць студэнцкае і вучнёўскае самакіраванне, маладзёжны парламент, валанцёрскі рух.
— Адна з галоўных нашых задач — арганізацыя выхаваўчай работы з улікам тэзісаў, якія прагучалі на Усебеларускім народным сходзе, — падкрэсліў Руслан Абрамчык. — Асаблівая ўвага будзе аддадзена патрыятычнаму выхаванню на прыкладзе подзвігу нашага народа ў Вялікай Айчыннай вайне, будуць адкрыты новыя маршруты па Беларусі з наведваннем памятных месцаў. У прыярытэце і прафарыентацыйная работа, накіраваная на знаёмства з прадпрыемствамі з мэтай стымулявання максімальна ранейшага выбару прафесіі выпускнікамі школ.
На пасяджэнні калегіі вызначаны задачы ў галіне выхавання на найбліжэйшую пяцігодку. Лепшыя праекты і ініцыятывы, а таксама новыя дзейсныя падыходы ў рабоце ўвайшлі ў комплексную праграму выхавання на 2021—2025 гады.
Ірына АНІКЕВІЧ.
Фота аўтара.