Пад знакам навукі — менавіта так часта праходзяць суботы ў гімназіі Мсціслава. Педагагічны калектыў установы ўсебакова імкнецца далучыць навучэнцаў да навуковага пазнання свету. Падрабязнасці — у матэрыяле карэспандэнта “Настаўніцкай газеты”.
— Удзел дзяцей у навукова-даследчай дзейнасці — адзін з прыярытэтных кірункаў функцыянавання гімназіі. Новае гучанне гэтай рабоце надало нядаўняе адкрыццё кластара прыродазнаўчага цыкла, які аб’яднаў у адзіную прастору вучэбныя кабінеты хіміі, біялогіі і сучасную лабараторыю. Лабараторыя — наша вялікая гордасць, бо гэта цалкам лічбавае адукацыйнае асяроддзе з перадавым абсталяваннем. Электронныя мікраскопы, лазерны гравёр, 3D-прынтар, спектрафатометр, рН-метр, хімічны праграмна-апаратны комплекс з камплектамі датчыкаў дазваляюць дзецям спрабаваць сябе ў ролі сапраўдных навукоўцаў і вельмі матывуюць іх да правядзення ўласных даследаванняў, — паведаміла намеснік дырэктара па вучэбнай рабоце Ганна Сокал.
Лабараторна-лічбавы кластар усебакова задзейнічаны ў адукацыйным працэсе. Але асабліва актыўна тут кіпіць жыццё ў шосты школьны дзень. У лабараторыі праходзяць заняткі гурткоў “Юны хімік”, “Зялёная планета” і “Свет вакол нас”. Дзясяткі хлопцаў і дзяўчат праводзяць розныя доследы і эксперыменты, здзяйсняюць свае маленькія адкрыцці.
— Сёння звычайнага назапашвання ведаў ужо недастаткова. Неабходна фарміраваць у дзяцей навуковае мысленне, уменне нестандартна думаць, аналізаваць, рабіць высновы. Закладваць гэтыя навыкі пачынаю на ўроках, а працягваю падчас гуртковых заняткаў. Мае юныя хімікі з цікавасцю даследуюць усё, што іх акружае. Кожная работа мае практычную карысць. Вучні даследавалі настоі раслін як інгібітараў карозіі і фруктовых адходаў як арганічных угнаенняў, стваралі люмінафоры на аснове борнай кіслаты, — расказала настаўніца хіміі Юлія Асіпенка.
Сярод найбольш знакавых работ — даследаванне дзевяцікласніцы Юліі Селіванавай. Разам з педагогам дзяўчына на працягу некалькіх месяцаў дэталёва разглядала магчымасці атрымання адсарбенту з ільняной кастры.
— Тэму выбрала невыпадкова. У нашым горадзе ёсць завод, на якім вырабляецца льновалакно. Кастра з’яўляецца пабочным прадуктам вытворчасці. Вялікая яе колькасць застаецца незапатрабаванай. Вырашыла вывучыць яе адсарбавальныя ўласцівасці. Шматлікія доследы паказалі, што кастра можа стаць добрым аналагам актываванага вугалю, — падзялілася навучэнка.
Праект Юліі Селіванавай быў адзначаны пераможным дыпломам на абласным этапе рэспубліканскага конкурсу работ даследчага характару. Адзначаны былі і іншыя ідэі гімназістаў. Так, адзінаццацікласнік Дзмітрый Ізотаў прыдумаў варыянт вырабу паперы з ільну і крапівы. Са сваім праектам хлопчык прайшоў адбор на навучанне ў Нацыянальным дзіцячым тэхнапарку. Яшчэ адна адзінаццацікласніца, Дар’я Трубянкова, стала пераможцай раённага даследчага конкурсу. Дзяўчына правяла падрабязны аналіз уплыву сродкаў гігіены на бактэрыяльную мікрафлору.
— Сумесна з настаўніцамі біялогіі Настассяй Юр’еўнай Якубенка і Аляксандрай Мікалаеўнай Сіваковай вырошчвалі калоніі бактэрый, а пасля выяўлялі, якое ўздзеянне на іх аказваюць вада, спірт, мыла. Потым распрацоўвалі пералік рэкамендацый па асабістай гігіене. Даследаванні праводзілі па суботах, і я гэты дзень чакала з нецярпеннем. Працаваць у новай лабараторыі было неверагодна займальна, — заўважыла Дар’я.
Адметна, што ў лабараторна-лічбавым кластары навучэнцы могуць займацца не толькі навукова-даследчай работай. Для дзяцей тут таксама праводзяцца заняткі па медыцынскай падрыхтоўцы і інжынерным напрамку.
— Гімназісты не проста далучаюцца да навукі, — падкрэсліла Ганна Сокал. — Стварэнне кластара дазволіла палепшыць якасць адукацыі: за апошнія два гады шэсць вучняў прайшлі навучанне, а два ў цяперашні час вучацца ў Нацыянальным дзіцячым тэхнапарку. Дзеці сталі больш паспяхова праяўляць сябе ў даследчых конкурсах і алімпіядным руху. Важна і тое, што ўцягнутасць у даследаванні і праекты дапамагае навучэнцам дакладна вызначыцца з прафесійнай будучыняй.
Ганна СІНЬКЕВІЧ
Фота аўтара