Педагогі з розных рэгіёнаў расказалі, як для сябе вызначаюць паняцце «якасная адукацыя»

- 13:15Знак качества, Новости

У Беларусі 2024 год аб’яўлены Годам якасці. Як для сябе вызначаюць паняцце “якасная адукацыя” прадстаўнікі ўстаноў адукацыі, спытала ў педагогаў з розных рэгіёнаў карэспандэнт “Настаўніцкай газеты”.

Наталля ГРЫШАНАВА, намеснік дырэктара па вучэбнай рабоце сярэдняй школы № 11 Магілёва імя М.Ц.Раманава:

Якасная адукацыя — даволі складаная катэгорыя, звязаная з рознымі аспектамі педагагічнага працэ­су. Гэта камфортнасць навучання і даступнасць вучэбнага матэрыя­лу для ўспрымання вучнямі, наяў­насць вучэбных дапаможнікаў, матэрыялаў і дастойныя ўмовы працы для педагогаў. А самае галоўнае — гэта магчымасць далейшага прафесійнага росту для кожнага, бо пры наяўнасці добрай адукацыі з’яўляецца магчымасць выбіраць розныя сферы дзейнасці і тым самым атрымліваць задавальненне ад работы. Калі чалавек зацікаўлены ў сваёй дзейнасці, то ён выконвае яе ў разы лепш, што станоўча адбіваецца на развіцці краіны. Таму для сябе вызначаю якасную адукацыю як авалоданне асноўнымі якасцямі высокаадукаванай асобы. Я пераканана, што без якасна арганізаванага адукацыйнага працэсу немагчымы добры вынік. Ключавой фігурай у гэтым працэсе з’яўляецца педагог. Толькі сапраўдныя прафесіяналы здольны забяспечыць высокую ­якасць і ўзяць на сябе адказнасць за дабрабыт кожнага вучня. Дарэчы, самы важны крытэрый прафесіяналізму педагога выяўляецца ў адносінах да дзяцей. Маюцца на ўвазе ўменні знаходзіць агульную мову з кожным вучнем, праяўляць эмпатыю, удзяляць асаблівую ўвагу інтарэсам навучэнцаў.

Святлана МАЛАХАВА, намеснік дырэктара па выхаваўчай рабоце Камунараўскай сярэдняй школы Буда-Кашалёўскага раёна (Гомельская вобласць):

— Якасць у адукацыі — гэта шматграннае паняцце, бо школа не толькі храм навукі, у якім вывучаюцца розныя прадметы. У школе чалавек вучыцца паво­дзіць сябе ў грамадстве, будаваць адносіны з іншымі людзьмі, узаема­дзейнічаць з прыродай, а таксама ўбірае ў сябе нацыянальныя і сямейныя каштоўнасці. Школа — падрыхтоўка чалавека да жыцця. Вядома, каб дасягнуць якаснай адукацыі, патрэбны сапраўдныя спецыялісты. Таму педагогі пастаянна клапоцяцца пра сваё развіццё. Немалаважнай з’яўляецца і матэрыяльна-тэхнічная база. Для нашай установы Год якасці пачаўся з адкрыцця сучаснага корпуса, які пашырыць магчымасці ў павышэнні якасці адукацыі нашых вучняў. Кабінеты хіміі і біялогіі цяпер прыстасаваны для заняткаў аграрных груп, што дазво­ліць больш якасна рыхтаваць навучэнцаў да паступлення на сельскагаспадарчыя спе­цыяльнасці. Новая спартыўная зала таксама мае вялікае значэнне, паколькі наша ўстанова займае лідзіруючыя пазіцыі ў раё­не, мае ўзнагароды на абласным і рэспубліканскім узроўні. Да таго ж вучні займаюць актыўную жыццёвую пазіцыю, часта выступаюць на сцэне, таму актавую залу можна лічыць паказчыкам якасці нашай пазакласнай работы. А яшчэ ў нас самы сучасны харчаблок, а гэта ўжо якасць школьнага харчавання.

Святлана ЦАПЛІНА, дырэктар сярэдняй школы № 3 Брэста:

— Якаснай адукацыяй называю адукацыю, якая гарантуе паспяховасць усім нашым вучням у будучым прафесійным асяроддзі і ў грамадстве. На мой погляд, дасягнуць гэтага можна толькі пры сінергіі лепшых традыцый адукацыі і інавацый, разумнае выкарыстанне якіх дыктуе лічбавая эпоха. Сёння актуальныя мультымадальныя тэхналогіі навучання, якія заснаваны на выкарыстанні розных рэжымаў або спосабаў камунікацыі ў адукацыйным працэсе. Словы, малюнкі, жэсты, гукі — усё ідзе ў ход для аблягчэння навучання. З’яўляецца больш тэхналагічных магчымасцей для раскрыцця індывідуальных патрэб навучэнцаў. За 80 гадоў існавання нашай школы галоўнай яе асаблівасцю з’яўляецца музычная накіраванасць. З 2020 года да музыкі былі паспяхова далучаны SMART-кірунак (робататэхніка, логіка, праграмаванне) і білінгвальнае вывучэнне моў праз камунікатыўную накіраванасць творчых праектаў. Лічу, што міждысцыплінарнасць і ўзаемадзеянне ўсіх аб’ектаў і суб’ектаў адукацыйнага працэсу могуць служыць крэатыўным падмуркам паспяховасці ў будучыні. Так, музыку можна вывучаць праз стварэнне праграмы для музычнага робата, а мультыплікацыйны ролік у асяроддзі Scratch цікавей ствараць на англійскай мове. Варта таксама ўлічваць, што камунікатыўныя ўменні вучняў фарміруюцца пры магчымасці калектыўнага ўзаемадзеяння. Для гэтага падыходзяць бінарныя ўрокі педагогаў розных паралелей, урокі ўзаеманавучання ў 1—4 класах, бацькоўскія ўрокі. Прадбачыць будучыню мы можам толькі праз усебаковае развіццё навыкаў падрастаючага пакалення, якое будзе здольна смела планаваць, аналізаваць, фантазіраваць і марыць.

Таццяна ПІУТА, дырэктар сярэдняй школы № 10 Ліды імя А.А.Клімко (Гро­дзенская вобласць):

— Даць дзецям якасную адукацыю — гэта значыць навучыць іх прымяняць атрыманыя веды на практыцы. Такі падыход дапаможа вучням знайсці сваё месца ў соцыуме, самасцвердзіцца і развіць творчы патэнцыял. Праз адукацыю ў нашай установе мы стараемся выхаваць духоўна-маральнага чалавека, законапаслухмянага грамадзяніна, які шануе традыцыі, культуру і гісторыю свайго народа. У снежні 2023 года нашай школе прысвоена імя А.А.Клімко, аднаго з арганізатараў і кіраўнікоў Лідскага падполля ў гады Вялікай Айчыннай вайны, пасмяротна ўзнагароджанага ордэнам Айчыннай вайны I ступені. Для нас, педагогаў, навучэнцаў і бацькоў, гэта прыклад самаахвярнага служэння сваёй Айчыне і знакавая падзея, якая сведчыць пра якасную адукацыю ў нашай школе.

Настасся ЧАРКАНАВА