Такое меркаванне выказаў міністр адукацыі Ігар Карпенка падчас рабочай паездкі ў Мінскую вобласць, дзе наведаў установы адукацыі Мядзельскага раёна.
Першай стала гімназія-інтэрнат Мядзела. Дырэктар установы Ірына Азарка расказала пра арганізацыю вучэбнага працэсу, пазнаёміла з матэрыяльна-тэхнічнай базай. Міністр паглядзеў харчовы блок, спартыўную залу, медыцынскі кабінет, бібліятэку, вучэбныя кабінеты, наведаў галерэю славы гімназіі-інтэрната. Ірына Іосіфаўна адзначыла, што вялікая ўвага ўдзяляецца бяспецы навучэнцаў. Гімназія-інтэрнат Мядзела працуе кругласутачна, бо на базе ўстановы дзейнічае інтэрнат, дзе пражываюць навучэнцы, якія паступілі ва ўстанову са школ, што знаходзяцца ў сельскай мясцовасці. Сёлета ў гімназіі 25 такіх навучэнцаў. Міністр пазнаёміўся з умовамі іх пражывання.
У сваёй структуры навучальная ўстанова мае рэсурсныя цэнтры па хіміі, фізіцы, матэматыцы і біялогіі. На базе 10 класа працуе педагагічная група. Акрамя таго, у гімназіі дзейнічаюць міжшкольныя факультатывы па матэматыцы, рускай і англійскай мовах, фізіцы, хіміі. Сёння ў гімназіі-інтэрнаце налічваецца 159 навучэнцаў 5—11 класаў, працуе 21 педагог, з якіх 3 — настаўнікі-метадысты. Вучэбная база ўключае 10 сучасных кабінетаў з чатырма інтэрактыўнымі дошкамі і трыма мультыбордамі, бібліятэку, майстэрні, камп’ютарны клас, лінгафонны кабінет, спартыўную залу. 43 камп’ютары аб’яднаны ў лакальную сетку.
17 навучэнцаў і 3 настаўнікі з’яўляюцца стыпендыятамі спецыяльнага фонду Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь па сацыяльнай падтрымцы адораных навучэнцаў і студэнтаў.
Настаўнік інфарматыкі настаўнік-метадыст Вячаслаў Саўчык правёў невялікую экскурсію па гімназічным музеі айчыннай вылічальнай тэхнікі (дарэчы, адзіным у краіне па гэтай тэматыцы з такой колькасцю экзэмпляраў), які знаходзіцца ў кабінеце інфарматыкі і робататэхнікі. Вячаслаў Станіслававіч актыўна развівае ў сваёй навучальнай установе робататэхніку, падрыхтаваў не адну каманду пераможцаў інжынерных конкурсаў, кубкаў па адукацыйнай робататэхніцы, рэспубліканскага конкурсу JuniorSkills.
Дзесяцікласнік Мікіта Жукоўскі з’яўляецца адным з паспяховых вучняў Вячаслава Станіслававіча. Нядаўна ён вярнуўся са змены ў Нацыянальным дзіцячым тэхнапарку і падзяліўся з міністрам сваімі ўражаннямі. Таленавіты падлетак выбраў напрамак “Робататэхніка”, праходзіў навучанне ў вучэбнай лабараторыі БНТУ, спецыяльна створанай для дзіцячага тэхнапарка.
Падчас размовы з педагогамі гімназіі-інтэрната кіраўнік ведамства звярнуўся да тэмы матывацыі маладых настаўнікаў. У прыватнасці, Ігар Карпенка мяркуе, што маладому спецыялісту не трэба адпрацоўваць два гады, каб атрымаць катэгорыю. “Пачаў паказваць у працы выдатны вынік — трэба прысвойваць яму катэгорыю, гэта паслужыць добрым стымулам для далейшага прафесійнага росту педагога”, — адзначыў міністр.
Акрамя таго, падчас гутаркі міністр падкрэсліў, што адміністрацыя навучальных устаноў павінна стаць бліжэй да кожнага педагога, часцей з імі размаўляць і рэагаваць на ўсе пытанні, якія ўзнікаюць. Былі змястоўна абмеркаваны пытанні даплат настаўнікам, актыўнасці педагогаў у сацыяльных сетках, адзінай адукацыйнай платформы.
Закранаючы тэму сучасных падыходаў у арганізацыі адукацыйнага працэсу, Ігар Карпенка адзначыў: “Профілі павінны адкрывацца пад тыя спецыяльнасці, якія будуць запатрабаваны ў эканоміцы краіны і рэгіёна, у якім знаходзіцца навучальная ўстанова. Пасля 9 класа, ідучы ў профільны клас, навучэнец павінен выразна ўсведамляць, куды ён будзе паступаць. А для гэтага ён павінен быць загадзя прафесійна сарыентаваны”.
Другім міністр адукацыі Ігар Карпенка наведаў Старлыгскі дзіцячы сад — сярэднюю школу імя Івана Аніські. Тут кіраўнік ведамства таксама азнаёміўся з матэрыяльна-тэхнічнай базай установы, наведаў вучэбныя кабінеты і абмеркаваў з педагогамі школы арганізацыю адукацыйнага працэсу ў сельскай мясцовасці.
Дырэктар школы Святлана Тацэвіч паведаміла, што ў школе сёння 51 навучэнец, 13 выхаванцаў рознаўзроставай групы дзіцячага сада, 17 педагогаў. Дзейнічаюць 11 класаў, 11 факультатываў па розных напрамках, 3 аб’яднанні па інтарэсах. У школе шануецца памяць выпускніка воіна-інтэрнацыяналіста Івана Аніські.
Навучэнцы з’яўляюцца актыўнымі і паспяховымі ўдзельнікамі Рэспубліканскай алімпіяды па беларускай мове, рэспубліканскага конкурсу навуковых біёлага-экалагічных работ. У школе вынікова працуе бізнес-кампанія “Зерне поспеху”. Навучэнцы разам з педагогамі займаюцца вырошчваннем садавіны і агародніны. Асноўная мэта бізнес-кампаніі — даць магчымасць навучэнцам атрымаць у ходзе адукацыйнага працэсу практычны вопыт у галіне прадпрымальніцтва і менеджменту, праявіць ініцыятыву і знаходлівасць у рэалізацыі практычных праектаў, бізнес-планаў.
“Пра поспех нашай працы ў гэтым напрамку сведчыць той факт, што кожны год мы вядзём нарыхтоўку агародніны для школьнай сталовай пад поўную патрэбу, што дазваляе рабіць харчаванне больш танным. Тое, што застаецца, мы прадаём. І, напрыклад, у гэтым годзе за ўласныя грошы абнавілі фасад школы”, — заўважыла дырэктар.
Новы будынак Занарацкай сярэдняй школы адкрыўся для навучэнцаў з пачаткам ІІ чвэрці бягучага навучальнага года. Дырэктар навучальнай установы Вікторыя Кумішча расказала, што новая ўстанова разлічана на 108 месцаў (цяпер тут вучацца 100 дзяцей, працуюць 24 настаўнікі), у школе 11 класаў-камплектаў. У аднапавярховым будынку размясціліся сучасныя вучэбныя кабінеты, харчаблок са сталовай, спартыўная зала, укамплектаваны лінгафонны кабінет, камп’ютарны клас, кабінеты тэхнічнай і абслугоўвай працы, бібліятэка.
Для аказання дзецям медыцынскай дапамогі абсталяваны медыцынскі кабінет, а ў пункце карэкцыйна-педагагічнай дапамогі выхаванцам аказваюць прафесійную дэфекталагічную і псіхалагічную дапамогу. У рэкрэацыі будынка для вучняў пачатковай школы створана спецыяльная інфармацыйная прастора “Азбука бяспекі”. Для гарантавання бяспекі навучэнцаў у холах школы, на харчаблоку і па ўсім перыметры будынка ўсталявана сістэма відэаназірання, таксама прадугледжана сістэма перадачы паведамленняў аб надзвычайных сітуацыях “Маланка”.
На тэрыторыі навучальнай установы створаны і выдатныя магчымасці для заняткаў спортам. Тут абсталяваны некалькі гульнявых і адна спартыўная пляцоўка, а таксама пляцоўка псіхалагічнай разгрузкі і па навучанні дзяцей правілам дарожнага руху. Новы будынак школы ў Мядзельскім раёне быў пабудаваны за кошт рэспубліканскага і абласнога бюджэтаў. Будаўніцтва абышлося ў 4,5 млн рублёў. Міністр адзначыў, што праект такой сельскай школы варты пераймання.
У Занарацкай школе прайшла сустрэча міністра адукацыі Ігара Карпенкі з педагагічнай грамадскасцю раёна. У пачатку размовы кіраўнік ведамства адзначыў, што на Мядзельшчыне знаходзіцца шэраг устаноў прамога падпарадкавання Міністэрству адукацыі, уключаючы Нацыянальны дзіцячы адукацыйна-аздараўленчы цэнтр “Зубраня”, лячэбна-выхаваўчае прафесійна-тэхнічнае вучылішча закрытага тыпу ў Крывічах.
Міністр падзякаваў за паспяховую працу ва ўмовах пандэміі педагогам, якія праявілі творчыя здольнасці, ініцыятыву і прафесіяналізм пры правядзенні заняткаў у навучальных установах.
“Мы не закрывалі школы, сістэма адукацыі годна спрацавала. Прэзідэнт на VI Усебеларускім народным сходзе сказаў, што школа, як і раней, будзе выконваць функцыю не толькі навучальную, але і выхаваўчую. Пытанні сацыялізацыі дзяцей, падрыхтоўкі да выхаду ў самастойнае жыццё не вырашаюцца дыстанцыйна. Важныя асабістыя зносіны, узаемадзеянне ў сваім калектыве, вопыт старэйшага пакалення. Вядома, жыццё не стаіць на месцы, трэба ўкараняць дыстанцыйныя формы адукацыі. Але я глыбока перакананы, што гэтыя дыстанцыйныя формы ў сістэме агульнай сярэдняй адукацыі не заменяць паўнавартаснай класна-ўрочнай сістэмы.
Сёння ЮНІСЕФ цалкам прызнала неапраўданым вопыт закрыцця школ і лічыць, што школы павінны закрывацца ў самую апошнюю чаргу, як крайняя мера. Правёўшы глыбокі аналіз адукацыйнага працэсу ў нашай краіне ў цяперашніх умовах, мы прыйшлі да высновы, што ўсё робім правільна. Нельга нічога навязваць настаўніку. Ён творчая асоба і ведае, як разнастаіць урок, прымяніць інавацыйныя метады”, — падкрэсліў Ігар Карпенка.
Міністр акцэнтаваў увагу: “Перад галіной на наступную пяцігодку пастаўлена задача завяршыць лічбавізацыю адукацыі. Прынята рашэнне на адкрытым тэндары выбраць адзіную платформу з пэўным доступам для кожнай навучальнай установы і з замацаванай адказнасцю структур, якія будуць абслугоўваць гэтыя школы. Тэхнічнае абслугоўванне павінна быць празрыстым, поўная цэнтралізацыя ў гэтых пытаннях”. Будзе працягнута работа па аснашчэнні школ мультыбордамі і 3D-прынтарамі, а кабінетаў працоўнага навучання — сучасным абсталяваннем, станкамі і нагляднымі дапаможнікамі. Школы і надалей будуць аснашчацца спартыўным інвентаром і трэнажорамі.
Адказваючы на пытанні педагогаў, кіраўнік ведамства падкрэсліў, што трэба працягваць работу над умацаваннем іміджу педагога, пашыраць магчымасці падрыхтоўкі настаўнікаў і выхавальнікаў для сельскіх школ і дзіцячых садкоў (рыхтаваць па здвоеных спецыяльнасцях). Але галоўнымі тэмамі размовы былі развіццё асобаснага патэнцыялу вучняў, грамадзянска-патрыятычнае выхаванне, прафесійная арыентацыя.
Вольга ДУБОЎСКАЯ.
Фота аўтара.