Супрацоўніцтва з заказчыкамі кадраў — важная частка работы ўстаноў прафесійнай адукацыі. У добрай падрыхтоўцы навучэнцаў зацікаўлены ўсе: і ўстанова, і самі навучэнцы, і будучыя работадаўцы. Таму лагічна, што і працаваць над удасканаленнем працэсу падрыхтоўкі таксама трэба разам. Калі погляды накіраваны ў адзін бок і намаганні аб’ядноўваюцца, вынік будзе добры. У гэтым перакананы супрацоўнікі Баранавіцкага прафесійна-тэхнічнага каледжа сферы абслугоўвання, якія дасягнулі значных поспехаў у рабоце ў гэтым кірунку.
У каледжы навучэнцы могуць атрымаць як прафесійна-тэхнічную адукацыю, так і сярэднюю спецыяльную. Штогод каля 500 юнакоў і дзяўчат атрымліваюць тут прафесіі швачкі, краўца, закройшчыка, цырульніка, зборшчыка абутку, страхавога агента, прадаўца — кантралёра-касіра, майстра па манікюры, мадэльера. Ва ўстанове рыхтуюць будучых работнікаў сферы абслугоўвання і лёгкай прамысловасці, і з прадпрыемствамі — прадстаўнікамі гэтых сфер — наладжана цеснае ўзаемадзеянне.
— Нам удалося сфарміраваць новую сістэму адносін паміж каледжам і прадпрыемствамі, калі яны становяцца не толькі спажыўцамі прадукцыі ўстановы адукацыі, але і сапраўднымі партнёрамі, дарадцамі, крыніцамі для ўмацавання матэрыяльна-тэхнічнай базы, — расказвае намеснік дырэктара па вучэбна-вытворчай практыцы Алена Фёдараўна Баркун.
Зараз партнёрамі каледжа з’яўляюцца больш за 35 прадпрыемстваў і арганізацый, і з году ў год з увядзеннем новых спецыяльнасцей гэтая лічба расце.
Узаемадзеянне дазваляе партнёрам уплываць на працэс навучання сваіх будучых работнікаў. Каб гэты працэс быў найбольш аптымальным і маладыя людзі атрымлівалі актуальныя веды і навыкі, арганізацыі — заказчыкі кадраў бяруць удзел у распрацоўцы і ўзгадненні планаў і праграм. Таксама спецыялісты прадпрыемстваў ажыццяўляюць кіраўніцтва практыкай, рэцэнзуюць дыпломныя праекты і ўдзельнічаюць у выніковай атэстацыі. Яшчэ адна форма ўплыву заказчыкаў кадраў на вучэбны працэс — непасрэдны ўдзел у ім: многія кампаніі і прадпрыемствы праводзяць свае навучальныя семінары на базе каледжа.
Супрацоўніцтва дапамагае аналізаваць патрабаванні, што прад’яўляюць работадаўцы да выпускнікоў па той ці іншай кваліфікацыі. Гэта дапамагае прымаць разумныя рашэнні па змяненні зместу адукацыі. Напрыклад, у каледжы праводзіцца навучанне па спецыяльнасці “Цырульніцкае мастацтва і дэкаратыўная касметыка”. Заяўкі на такіх спецыялістаў каледжу накіроўвае 21 кампанія, сярод іх — шмат прыватных. Аналіз запытаў гэтых кампаній паказаў, што сёння ім патрэбны максімальна ўніверсальныя работнікі, якія валодаюць прафесійнымі ўменнямі не толькі па асноўнай, але і па сумежных прафесіях. Інакш кажучы, работадаўцы чакаюць, што работнік салона прыгажосці можа зрабіць і стрыжку, і ўкладку, і манікюр, а пры неабходнасці і запісаць кліентаў замест адміністратара. Каб выпускнікі маглі адпавядаць гэтым чаканням і быць мабільнымі на рынку працы, у каледжы ім прадастаўлена магчымасць атрымаць дадатковыя кваліфікацыі: “майстар па манікюры”, “майстар па педыкюры”, “візажыст”, “адміністратар салона (цырульні)” і інш. Заняткі праводзяцца ў пазаўрочны час на платнай аснове. Каля паловы навучэнцаў па спецыяльнасці “Цырульніцкае мастацтва і дэкаратыўная касметыка” карыстаецца такой магчымасцю. Навучэнцы іншых спецыяльнасцей таксама могуць атрымаць гэтыя і іншыя дадатковыя кваліфікацыі.
У працэсе цесных зносін з работадаўцамі лягчэй вызначаць праблемы, з якімі могуць сустрэцца будучыя выпускнікі каледжа, каб аператыўна гэтыя праблемы вырашаць. Так, нягледзячы на добрую падрыхтоўку навучэнцаў, актуальная праблема іх замацавання на рабочых месцах. У першую чаргу гэта звязана з невялікімі заробкамі. Над вырашэннем гэтага пытання працуюць і зараз. Павысіць зарплаты каледж, канечне, не можа, але можа даць навыкі, якія дапамогуць працаваць больш хутка і эфектыўна, каб у выніку зарабіць больш. Будучыя работнікі швейных вытворчасцей адпрацоўваюць хуткасныя навыкі пры пашыве вырабаў у рэсурсным цэнтры каледжа, што дазваляе ўжо на пачатковым этапе самастойнага працоўнага жыцця паказваць высокую прадукцыйнасць.
Партнёры дапамагаюць стварыць спрыяльныя ўмовы для навучання, умацаваць матэрыяльна-тэхнічную базу. Так, пры адкрыцці падрыхтоўкі рабочых па спецыяльнасці “Гандлёвая справа” вучэбная база была сфарміравана дзякуючы ААТ “Прадукты” і Дому гандлю “Вясёлка”. Арганізацыі прадаставілі гандлёвую мэблю, касавае і вагавое абсталяванне, якое знайшло месца ў навучальных магазінах — спецыяльных кабінетах, дзе аформлена некалькі разнапланавых аддзелаў. Для падрыхтоўкі будучых цырульнікаў салоны прыгажосці аказваюць спонсарскую дапамогу, прадастаўляючы прэпараты для правядзення ўрокаў вытворчага навучання ў майстэрнях.
Арганізацыі-партнёры таксама дапамагаюць навучэнцам каледжа ў падрыхтоўцы да прафесійных конкурсаў. Яркі прыклад — выступленні ў розных спаборніцтвах навучэнцаў, якія атрымліваюць спецыяльнасці, звязаныя са швейным майстэрствам. Асноўнымі партнёрамі каледжа ў гэтай сферы з’яўляюцца Баранавіцкая швейная фабрыка, Баранавіцкі камбінат надомнай працы, прадпрыемствы “Лэдзі тэкс” і “Ажуруна” і іншыя. Спецыялісты гэтых прадпрыемстваў кансультуюць тых, хто рыхтуецца да конкурсаў. Арганізацыі ў якасці спонсарскай дапамогі прадастаўляюць тканіны і іншыя матэрыялы. А вынікам сумеснай работы становяцца перамогі. Штогод навучэнцы каледжа ўзнімаюцца на прыступкі п’едэстала гонару на абласным конкурсе прафмайстэрства, рэспубліканскіх конкурсах “Млын моды”, WorldSkills і інш. Так, выпускніца ўстановы Кацярына Занько з’яўляецца неаднаразовай фіналісткай фестывалю “Млын моды”, пераможцай конкурсу маладых дызайнераў на беларускім Тыдні моды, яе калекцыя прынята ў вытворчасць прадпрыемствам Mark Formelle. Яшчэ адна таленавітая дзяўчына, Алена Лапатко, была ўдастоена прызавога месца ў намінацыі “Дызайн жаночага адзення ад куцюр” на Міжнародным фестывалі творчых прафесій “Мінскі вернісаж”.
У каледжы дзейнічае школа будучага спецыяліста. Удзел у пасяджэннях школы бяруць і супрацоўнікі розных прадпрыемстваў. Юнакі і дзяўчаты прэзентуюць вынікі сваёй даследчай і творчай дзейнасці, а спецыялісты іх аналізуюць, ацэньваюць, даюць парады аб кірунках далейшага руху. Словы адабрэння ад прафесіяналаў натхняюць навучэнцаў працаваць далей, павышаюць матывацыю да вучобы і развіцця. Такія сустрэчы даюць яшчэ і навыкі камунікацыі ў працоўным калектыве.
У Баранавіцкім прафесійна-тэхнічным каледжы сферы абслугоўвання збіраюцца і надалей умацоўваць сувязі з заказчыкамі кадраў і знаходзіць новыя формы ўзаемадзеяння з імі. Многія прадпрыемствы сталі для каледжа не проста партнёрамі, а добрымі сябрамі. І сяброўства гэтае стратэгічна важнае для абодвух бакоў.
— З прадпрыемствамі-партнёрамі мы маем добрыя адносіны, якія выбудоўваліся на працягу доўгага часу. Сяброўства з некаторымі з іх доўжыцца ўжо больш за 20 гадоў. Не менш рады мы і новым кантактам, — дзеліцца меркаваннем Алена Фёдараўна Баркун. — Няма сумненняў, што актыўны ўдзел работадаўцаў у адукацыйным працэсе спрыяе павышэнню якасці падрыхтоўкі спецыялістаў, скарачае разрыў паміж вытворчасцю і ўстановай адукацыі.
Дар’я РЭВА.
Фота Алега ІГНАТОВІЧА.