Выхаванне: сучасныя формы і падыходы

- 12:04Навіны рэгіёнаў

Першы ў гэтым годзе абласны навукова-метадычны савет прайшоў у Гродзенскім абласным інстытуце развіцця адукацыі ў новым фармаце, з прыцягненнем больш шырокай аўдыторыі метадыстаў з усяго рэгіёна, і быў прысвечаны пытанням выхавання.

Невыпадкова на разгляд навукова-метадычнага савета былі вынесены праблемы грамадзянска-патрыятычнага, духоўна-маральнага выхавання мола­дзі. Менавіта пытанні выхавання маладога пакалення былі разгорнута і змястоўна абмеркаваны на VI Усебеларускім народным сходзе. На гэтым засяродзіў увагу, выступаючы перад удзель­нікамі савета, начальнік галоўнага ўпраўлення адукацыі Гродзенскага аблвыканкама дэлегат УНС Руслан Абрамчык.

Ахарактарызаваўшы атмасферу на VI Усебеларускім народным сходзе як максімальна канструктыўную, ён адзначыў, што дыя­лог тычыўся далейшага развіцця ўсіх сфер жыцця краіны, у тым ліку і сацыяльнай.

— Што характэрна, выхаваўчая работа з дзецьмі і моладдзю прайшла чырвонай ніткай праз увесь форум, — падкрэсліў Руслан Абрамчык. — Хто б ні выступаў — кіраўнік дзяржавы або дэлегаты ад працоўных калектываў, металургі, ткачы, палітолагі — усе адзначалі важнасць таго, што ў наступную пяцігодку сістэма работы з навучэнцамі, моладдзю павінна атрымаць новы імпульс з яшчэ большай канцэнтрацыяй увагі на гэтым вектары. Асаблівая ўвага звярталася на захаванне памяці аб Вялікай Перамозе, фарміраванне інфармацыйнай дасведчанасці моладзі, аказанне метадычнай падтрымкі педагагічным калектывам у арганізацыі выхаваўчай работы.

Як расказаў Руслан Абрамчык, многія дэлегаты адзна­чалі, што прафарыентацыя павінна пачынацца ў максімальна ранні перыяд вучобы ў школе. У сярэдніх класах дзеці павінны ўяўляць, што такое грамадства, як працуюць прадпрыемствы, чым занятыя дарослыя. Гэта дазволіць вучням на этапе дапрофільнай падрыхтоўкі ў 8—9 класах вырашыць, якія прадметы ім патрэбныя для таго, каб прыйсці ў тую ці іншую прафесію. І ўжо ў 10—11 класах яны змогуць дакладна вызначыцца з профілем. Вельмі шмат увагі было ўдзелена трансфармацыі ўсёй сістэмы прафесійнай падрыхтоўкі ў краіне.

Працягнуўшы тэму выхавання, начальнік Цэнтра ідэалагічнай, выхаваўчай і сацыяльнай работы Гродзенскага абласнога інстытута развіцця адукацыі Алена Акімава падкрэсліла, што ўвесь мінулы год педагогі ГрАІРА працавалі ў новым фармаце па суправаджэнні сацыяльна-педагагічнай і псіхалагічнай службы ў вобласці, быў рэалізаваны шэраг напрацовак, прадстаўлены інавацыйныя формы работы.

— Без аказання моладзі сацыяльна-педагагічнай і псіхалагічнай падтрымкі мы не зможам рушыць далёка наперад у пытаннях выхавання. Таму на разгляд савета вынесена гэтае пытанне. Вядома ж, важна ўзаемадзеянне ў трыя­дзе “педагог-баць­кі-навучэнец”. На Гро­дзеншчыне ўжо шмат зроблена ў гэтым кірунку, на працягу ўсяго мінулага года праходзіў метадычны марафон “Сацыяльна-педагагічная падтрымка навучэнцаў”, штомесячна праводзіліся розныя практыка-арыентаваныя мерапрыемствы для сацыяльных педагогаў і псіхолагаў. Да 75-годдзя Вялікай Перамогі рэалізаваны маштабны праект. Гэтыя і іншыя напрацоўкі мы хочам прадэманстраваць педагагічнай грамадскасці для далейшага шырокага ўкаранення іх у практыку, — адзначыла Алена Акімава.

У сучасных умовах прынцыпова важным з’яўляецца пошук новых падыходаў у рабоце з моладдзю, якія дазваляюць супрацьстаяць скажэнню фактаў аб Вялікай Айчыннай вайне, захоўваць гістарычную праўду як процідзеянне распаўсюджванню нацыянальнага і палітычнага экстрэмізму.

Гаворачы пра сучасныя формы грамадзянска-патрыятычнага выхавання моладзі, метадыст Цэнтра ідэалагічнай, выхаваўчай і сацыяльнай работы ГрАІРА Лілія Курылёнак засяродзіла ўвагу ўдзельнікаў савета на інтэрактыўным праекце “#ГІСТОРЫЯ#ПАМЯЦЬ#БУДУЧЫНЯ.BY”, які рэалізаваны з выкарыстаннем інфармацыйных рэсурсаў і сучасных тэхналогій.

Вопытам работы Ленінскага раёна Гродна па арганізацыі метадычнага суправаджэння спецыялістаў сацыяльна-педагагічнай і псіхалагічнай службы падзялілася загадчык вучэбна-метадычнага кабінета раёна Іна Сяльцова. А метадыст Скідзельскага дзяржаўнага сельскагаспадарчага прафесійнага ліцэя Іна Шлык расказала аб метадычным суправаджэнні праекта “Апрабацыя мадэлі фарміравання духоўна-маральных каштоўнасцей у навучэнцаў устаноў прафесійна-тэхнічнай адукацыі ў пазавучэбнай дзейнасці” як сродку павышэння прафесійных кампетэнцый педагогаў у выхаваўчай рабоце.

Удзельнікі навукова-метадычнага савета пазнаёміліся з выставай, прысвечанай Году малой радзімы, якая разгарнулася ў фае інстытута развіцця адукацыі. На працягу трох гадоў установы адукацыі Гродзеншчыны рэалізоўвалі розныя праекты па вывучэнні малой радзімы, выхаванні ў навучэнцаў любові да свайго куточка зямлі. Прадстаўленае на выставе — толькі маленькая частка таго, што было зроблена за гэты час.

Экскурсійна-турыстычны маршрут “Пагранічны Гродна” працягласцю 9,5 км распрацавала сярэдняя школа № 3 імя В.М.Усава Гродна. Правесці па гэтым маршруце турыстаў або вучняў іншых устаноў адукацыі могуць школьныя экскурсаводы. А для дашкольнікаў, якім такі шлях адолець складана, зрабілі электрыфікаваную карту-маршрут — яна выклікае ў малых непадробленую цікавасць.

У сярэдняй школе № 5 Навагрудка задаліся мэтай падлічыць, колькі фільмаў знята ў іх краі. Даследаванне лягло ў аснову распрацаванага турыстычнага маршруту “Нава­грудчына на кінастужцы”.

Свой праект “Гістарычна-культурная спадчына Гродна” прадставіў вучань 10 класа сярэдняй школы № 32 Мікіта Нікулін. Камп’ютарная адукацыйная гульня дазваляе акунуцца ў гісторыю горада, праверыць сваё веданне гістарычных помнікаў. Навучэнка ліцэя № 1 Гродна Соф’я Адамовіч расказала пра мабільны адукацыйны дадатак “Лёсам звязаныя з Гродна”, аснову якога складаюць карты з пракладзенымі на іх маршрутамі. Дадатак можа быць карысным турыстам, навучэнцам і выкладчыкам. Як і яшчэ адзін — “Рыцар краязнаўства”, таксама створаны навучэнцамі ліцэя № 1 у дапамогу настаўнікам для арганізацыі дыстанцыйнай работы. Распрацоўка дазваляе вучням правесці час з карысцю.

На выставе былі таксама прадстаўлены аб’ёмныя макеты замкаў, касцёлаў, цэркваў, якія выкарыстоўваюцца для вывучэння помнікаў гісторыі і культуры малодшымі школьнікамі, Лега-праект і наглядныя дыдактычныя матэрыялы па вывучэнні роднага краю.

Ірына АНІКЕВІЧ.
Фота аўтара.