«Я прарасту любоўю да Радзімы» — дэвіз педагога Аляксандра Зайкі, імя якога носіць Косаўская сярэдняя школа

- 12:15Імя школы як гордасць Бацькаўшчыны

“Я прарасту любоўю да Радзімы” — гэтыя словы сталі жыццёвым дэвізам і запаветам педагога, гісторыка, краязнаўца і этнографа Аляксандра Зайкі, імя якога з мінулага года з гонарам носіць Косаўская сярэдняя школа Івацэвіцкага раёна. Падрабязнасці – у матэрыяле карэспандэнта “Настаўніцкай газеты”.

Выпускніку ўстановы прысвечана адна з экспазіцый народнага краязнаўчага музея. На прыкладзе вядомага земляка дзеці вучацца любіць родную мову і малую радзіму, з павагай адносіцца да настаўніцкай прафесіі.

За ўсё жыццё Аляксандр Фаміч толькі двойчы пакідаў Косаўшчыну: калі вучыўся ў інстытуце і служыў у арміі. У вёсцы Заполле ён нарадзіўся і працаваў настаўнікам у мясцовай школе.

Самабытны даследчык аб’ездзіў на матацыкле ўсе ваколіцы, дзе старанна запісваў успаміны старажылаў і іх гаворку. Маршруты і экспедыцыі за жывым словам Аляксандр Зайка дасканала прадумваў. Дзякуючы душэўным якасцям, ён умеў выклікаць давер у людзей і жаданне падзяліцца перажытым. Доб­рая і шчырая ўсмешка, ненавязлі­васць і родная мова збліжалі яго з сельскімі жыхарамі. Пасля сябе летапісец Косаўшчыны і збіральнік моўных скарбаў пакінуў багатую спадчыну: безліч сшыткаў, папак і картак з запісамі, якія сталі асновай для шматлікіх кніг з народнымі песнямі, прыказкамі, прымаўкамі і не толькі.

Аляксандр Фаміч прызнаваўся, што ў жыцці яму заўсёды надавала сілы любоў: “Без яе нічога не робіцца! Любая работа з любоўю зрушыцца з месца”. Гэта моцна адчуваецца ў сюжэтных лініях многіх яго мастацкіх твораў, дзе шчырай любоўю прасякнуты адносіны да роднай зямлі, людзей, прыроды. Менавіта любоў, глыбокая і безумоўная, асвячала сонцам нават самы пахмурны дзень, загой­вала душэўныя раны.

Любоў да работы Аляксандр Зайка ўдала спалучаў з каханнем да вернай спадарожніцы жыцця Антаніны Іванаўны, захавальніцы яго спадчыны, першага чытача, зычлівага дарадчыка і прынцыповага крытыка. Жонка, нібы сакратар, вычытвала і перадрукоўвала мужавы рукапісы, часам спрачалася, але заўсёды з павагай ставілася да працы Аляксандра Фа­міча.

Яго пісьмовы стол увесь час быў закладзены паперамі, слоўнікамі, даведнікамі і іншай тэматычнай літаратурай. За кожную выдадзеную кнігу ён быў удзячны любімай жонцы, настаўніцы рускай мовы і літаратуры, якая ніколі не наракала на тое, што муж доўгі час праседжваў у архівах і бібліятэках, пакуль яна завіхалася па гаспадарцы. Далучанасць да агульнай справы — адраджэння і захавання гіс­торыі роднай зямлі — рабіла Антаніну Іванаўну шчаслівай.

Аляксандр Зайка нарадзіўся ў 1948 годзе ў вялікай сялянскай сям’і. Вучыцца юнаку падабалася. Ён заўсёды з цеплынёй гаварыў пра школьных настаўнікаў. Любоў да роднай мовы і цягу да пісьменніцтва Аляксандр Фаміч адчуваў з юнацтва — з сям’і. Шанцавала яму і з сябрамі-аднадумцамі. Сярод іх — аднакласнік вядомы журналіст-нарысіст Леанід Екель.

Любоў да слова прывяла юнака на філфак тагачаснага Брэсцкага педінстытута імя А.С.Пушкіна, а любоў да родных мясцін — у Запалянскую сярэднюю школу.

“Маё багацце вялікае, і ніхто яго не адніме. Мая Зямля, мая Беларусь. Ехаў, а ў лясочку першацветы цвітуць. Спыніўся, прысеў, любуюся… Маё яно! І я — самы багаты, бо яго люблю…” — пісаў Аляксандр Фаміч.

З любоўю ў яго нараджаліся і кнігі: “Дыялектны слоўнік Косаўшчыны”, “Фразеалагічны слоўнік Косаўшчыны”, “Населеныя пункты Івацэвіччыны”… Ніводны навуковец не зрабіў для захавання аўтэнтыкі роднага краю больш, чым Аляксандр Зайка. Так, сельскі настаўнік не толькі апісаў у адной са сваіх кніг 110 вёсак раёна, але і зрабіў так, каб у 25 з іх з’явіліся мемарыяльныя дошкі з інфармацыяй пра першае ўпамінанне гэтых населеных пунктаў. Дошкі, прымацаваныя, як правіла, на валунах, сталі своеасаблівымі помнікамі, якія нагадваюць моладзі пра вытокі.

Калі выкладчыкі БрДУ імя А.С.Пушкіна рыхтавалі ў 2009 го­дзе кнігу “Івацэвіцкі раён. Гарады і раёны Берасцейшчыны: гісторыя і сучаснасць”, то значную яе частку склалі матэрыялы Аляксандра Зай­кі, у прыватнасці, глава “Прырода і насельніцтва Івацэвіцкага раёна”.

“Трымайцеся свайго “гайка”, не шукайце шчасця за морамі-акіянамі, — раіў Аляксандр Фаміч. — Я нарадзіўся ў Заполлі, тут жыў. Ні­дзе не шукаў іншых мясцін… Хораша было працаваць сярод сваіх людзей, вучыць сваіх дзяцей… Я люблю вельмі Косаўшчыну… Тут незвычайная аўра…”

Асабліва педагога цікавілі дыя­лектызмы. Ён захапляўся кожным пачутым словам, баяўся яго згу­біць. Над зборнікамі слоў Аляксандр Фаміч працаваў усё творчае жыццё. Так, шлях да дыялектнага слоўніка Косаўшчыны заняў больш за 30 гадоў. Кнігу заўважылі і высока ацанілі ў навуковых колах.

“Любіць мову — значыць ведаць яе, аберагаць, не даваць памерці, не згубіць ніводнага слова”, — гаварыў Аляксандр Фаміч.

Шмат цікавых жыццёвых гісторый увайшло ў кнігу “Дым з коміна”. Педагог любіў людзей і прыроду, тонка адчуваў іх, заўважаў незвычайнае ў штодзённым. Нястомны захавальнік роднай мовы запісваў ад старажылаў назвы ручаёў, узгоркаў, палёў, лясоў…  

У шматлікіх апавяданнях, замалёўках, лірычных запісах і мініяцюрах адлюстраваны характары і жыццё звычайных сялян, якія жылі побач з аўтарам. Ёсць тут і гумар, і народная мудрасць, і сум па страчаным — тое, што кіношнікі называюць знікаючай натурай. Такой натурай быў і сам Аляксандр Зай­ка. Таму, напэўна, і цягнуліся да яго людзі. Апошнюю кнігу з замалёўкамі “Грамнічная свечка” Аляксандр Фаміч выдаць не паспеў.

У яго было шмат сяброў сярод пісьменнікаў, але асабліва ён даражыў дружбай з паэтам Алесем Разанавым, з якім мог гадзінамі размаўляць па тэлефоне. Дзве роднасныя душы разумелі адно аднаго і заўсёды падтрымлівалі.

Аляксандр Зайка запом­ніўся вяскоўцам, вучням і калегам педагогам-прафесіяналам, надзвы­чай добрым, чуллівым і працавітым чалавекам, з моцным характарам і самапавагай. Ён пакінуў яркі след пасля сябе. У гэтым пераконваюцца наведвальнікі школьнага музея, калі знаёмяцца з рукапісамі, кнігамі, фотаздымкамі і асабістымі рэчамі чалавека, які ўмеў і вучыў любіць жыццё, людзей, Радзіму.

Пра запатрабаванасць спадчыны Аляксандра Фаміча сведчыць тое, што нават пасля яго смерці працягва­юць выходзіць кнігі, падрыхтаваныя ім: “Крыніцы і вытокі”, “Мікратапаніміка Івацэвіч­чыны” і інш. 

Івацэвіцкая зямля ўрадлівая на працавітых і таленавітых людзей. У гэтым пераконваюць экспазіцыі залы літаратурнага краязнаўства, прысвечаныя жыццю і творчасці вядомых землякоў: Піліпа Пестрака, Яраслава Пархуты, Леаніда Екеля, Уладзі­міра Мароза…

Вялікую цікавасць выклікаюць і дзве іншыя музейныя залы. Збіральніцай і захавальніцай унікальных экспанатаў з’яўляецца нязменны кіраўнік музея Наталля Бялевіч.

— Музейная экспазіцыя адлюстроўвае гісторыю горада і краю ў храналагічным парадку, — расказвае Наталля Яўгенаўна. — Матэ­рыялы размеркаваны ў 7 раз­дзелах: “І быў час…”, “Косава ў 20—30-я гады ХХ стагоддзя”, “І памяць, і слава, і боль”, “Косава — горад родны”, “Косаўская сярэдняя школа”, “Гарадская кватэра савецкага перыяду” і “Этнаграфія краю”. Усе экспазіцыі разнапланавыя і зменныя, чым і цікавыя. Музейны фонд налічвае амаль 1,6 тысячы прадметаў.

Тут ладзяцца ўрокі гісторыі і беларускай літаратуры, святы, выставы, сустрэчы са знакамітымі землякамі і выпускнікамі школы, тэматычныя і аглядавыя экскурсіі “Багацці Куфара Куфэрыча”, “Запрашаем у нашу хату”, “Праз усю вайну”, “З гісторыі школы”, “Наш край у гады Вялікай Айчыннай вайны” і інш. Право­дзяцца лекцыі і прэзентацыі “Палац Пуслоўскіх: гісторыя і сучаснасць”, “Іх імёнамі названы вуліцы горада”, “Івацэвіччына літаратурная”, “Газеты і часопісы СССР”, “Дзіўны свет паштовай маркі”, “Чароўны свет выцінанкі”, “З гісторыі прадпрыемстваў і арганізацый горада”, “Ганаровыя грамадзяне Косава”…

Музейныя матэрыялы — аснова для навукова-даследчай, пошукавай і творчай дзейнасці вучняў, краязнаўчых экспедыцый. Членамі савета музея распрацаваны экскурсійныя маршруты па Косаве і Івацэвіцкім раёне. На рахунку юных музейшчыкаў і іх педагогаў шмат узнагарод, атрыманых па выніках розных конкурсаў. Дзякуючы сістэмнай рабоце і назапашанаму вопыту, установа адукацыі з’яўляецца абласным рэсурсным цэнтрам па грамадзянска-патрыятычным выхаванні моладзі.

Косаўская сярэдняя школа імя А.Ф.Зай­кі — адна з найстарэйшых у раёне. Нягледзячы на паважаны ўзрост, установа размяшчаецца ў сучасным будынку з добрай матэрыяльна-тэхнічнай базай і кадравым патэнцыялам, якім пазайздросцілі б многія буйныя гарадскія школы. Больш за 83% косаўскіх педагогаў ма­юць вышэйшую і першую кваліфікацыйную катэгорыю, адзін — катэгорыю “настаўнік-метадыст”. Радуюць і вынікі паступлення выпускнікоў ва УВА (летась амаль 64%).

Школа працуе ў інавацыйным рэжыме. Так, летась завяршылася рэалізацыя рэспубліканскага інавацыйнага праекта па ўкараненні мадэлі дзейнасці Рэспубліканскага інавацыйнага цэнтра ў сеткавым адукацыйным асяроддзі ў мэтах прафесійнага развіцця педагагічных кадраў і пачалася рэалізацыя новага эксперыментальнага праекта па апрабацыі ма­дэлей кіравання якасцю адукацыі ва ўстановах агульнай сярэдняй адукацыі. На працягу апошніх гадоў школа ўвахо­дзіць у лік пераможцаў раённага конкурсу на лепшую ўстанову адукацыі.

— Школе ўсяго хапае, акрамя вучняў, — засмучаецца яе дырэктар Валянціна Каліноўская. — Пры праектнай магутнасці на 960 месцаў установу наведвае 301 дзіця, прычым амаль палова з іх — з 11 навакольных вёсак. Гэта звязана з рознымі прычынамі, у тым ліку з блізкасцю райцэнтра.

Тым не менш косаўскія педагогі не адчайваюцца і імкнуцца працаваць яшчэ лепш. А інакш не могуць — імя школы абавязвае.

Сяргей ГРЫШКЕВІЧ
Фота аўтара