З даверам паміж настаўнікам і вучнямі

- 11:20Навіны рэгіёнаў

Педагогіку ў якасці прафесіі настаўніца пачатковых класаў сярэдняй школы № 1 Чавус Галіна Мікалаеўна Капітонава выбрала без якіх-небудзь роздумаў і пошукаў. З ранняга дзяцінства дакладна вырашыла: будзе настаўнічаць.

—На маё прафесійнае самавызначэнне вельмі паўплывала першая школьная настаўніца — Кацярына Пятроўна Ваўчкова. Уважлівая, добразычлівая, але адначасова строгая і патрабавальная… Мне вельмі хацелася быць падобнай да яе, стаць такім жа педагогам, — паведаміла Г.М.Капітонава. 

Ад сваёй дзіцячай мары Галіна Мікалаеўна не адступілася. Скончыла Магілёўскае педагагічнае вучылішча, потым МДУ імя Куляшова і маладым педагогам пачала працаваць у родным раёне. За яе плячыма ўжо 34 гады педагагічнай дзейнасці і больш за 200 выпускнікоў. За гэты час Г.М.Капітонава выпрацавала ўласную сістэму навучання, якая грунтуецца не толькі на фарміраванні ў дзяцей першасных ведаў і ўменняў, але і на ўсебаковым выхаванні маленькай асобы. Да кожнага вучня яна шукае індывідуальны падыход, што прыво­дзіць дзіця да максімальнай паспяховасці па ўсіх напрамках.

— Галоўная задача пачатковай школы — навучыць дзяцей вучыцца. Але дасяг­нуць гэтай мэты немагчыма без жадання самога дзіцяці. Таму стараюся, каб урок спрыяў развіццю пазнавальных інтарэсаў, творчых здольнасцей навучэнцаў. Для гэтага імкнуся, каб кожныя заняткі станавіліся для вучняў пэўным адкрыццём, — адзначыла Галіна Мікалаеўна.

“Я пераканана, што няздольных дзяцей няма. Ва ўсіх ёсць свой талент”

У гэтай настаўніцы няма аднолькавых урокаў. Усе яны нестандартныя, займальныя. На занятках яна актыўна выкарыстоўвае інфармацыйныя тэхналогіі, розныя формы і метады навучання. 

— Інфармацыйныя тэхналогіі робяць урок сучасным. Іх выкарыстанне не толькі дапамагае захапіць дзяцей вучэбным матэрыялам, але і дазваляе мне па-новаму паглядзець на прадмет, прадставіць дзецям інфармацыю ў найбольш прывабным выглядзе. Шырока прымяняю і разнастайныя інтэрактыўныя метады. Яны даюць магчымасць стварэння такіх умоў навучання, пры якіх усе вучні ўзаемадзейнічаюць паміж сабой і самастойна здабываюць веды, — расказала Г.М.Капітонава.

Па меркаванні Галіны Мікалаеўны, для паспяховага навучання вельмі важныя даверлівыя ўзаемаадносіны паміж настаўнікам і вучнямі. Яна заўсёды імкнецца сумя­шчаць у выкладанні дабрыню і патрабавальнасць у дачыненні да дзяцей.

— Настаўніку важна бачыць асобу дзіцяці. Лічу, што ўрок будзе эфектыўным толькі тады, калі ў класе створана добразычлівая атмасфера, атмасфера даверу, узаемапавагі, калі навучэнцы бачаць у настаўніку партнёра, заўсёды гатовага іх падтрымаць, заўважыць нават малы поспех, дапамагчы і пахваліць. Гэта вельмі спрыяе раскрыццю здольнасцей і патэнцыялу дзяцей. Я пераканана, што няздольных дзяцей няма. Ва ўсіх ёсць свой талент, — падкрэс­ліла Г.М.Капітонава.

Такі падыход дазваляе Галіне Мікалаеўне кожнага свайго вучня выводзіць на высокі ўзровень паспяховасці. Яе навучэнцы ўжо могуць пахваліцца першымі дасягненнямі. Сярэдняя паспяховасць у яе класе — 8,2 бала. Вучні Г.М.Капітонавай актыўна займаюцца даследчай дзейнасцю і з’яўляюцца пераможцамі раённага конкурсу даследчых работ сярод малодшых школьнікаў, вынікова ўдзельнічаюць у раённых “малышковых” алімпіядах. Акрамя таго, яе клас штогод становіцца самым актыўным сярод пачатковых класаў па ўдзеле ў інтэрнэт-алімпіядах і конкурсах. Летась вучні Галіны Мікалаеўны заваявалі больш за 70 прызавых дыпломаў.

Адметна, што асаблівае месца ў сваёй рабоце настаўніца адводзіць не толькі якасці навучання, але і выхаванню падрастаючага пакалення. Яна разам са сваімі вучнямі і ў ходзе заняткаў, і ў пазаўрочны час.

— У другой палове дня мы з навучэнцамі часта здзяйсняем экскурсіі па памятных месцах Чавускага раёна і за яго межамі. Усім класам хо­дзім на прагляды знакавых кінафільмаў, разам рыхтуемся да ўдзелу ў конкурсах, арганізоўваем і праводзім спартыўныя, аздараўленчыя, культурныя мерапрыемствы. Такая сумесная дзейнасць дапамагае з’яднаць навучэнцаў у ­адзіны калектыў, фарміруе ў іх правільныя жыццёвыя арыенціры і каштоўнасці, — упэўнена Г.М.Капітонава.

У прыярытэце ў Галіны Мікалаеўны і прафесійнае развіццё. Будучы сёння педагогам з вышэйшай кваліфікацыйнай катэгорыяй, яна працягвае бесперапынна павышаць сваю прафесійную кампетэнт­насць. І вельмі важна, што назапашаным станоўчым вопытам Г.М.Капітонава дзеліцца з калегамі: выступае з майстар-класамі на розных семінарах і канферэнцыях, штогод праводзіць адкрытыя заняткі для маладых настаўнікаў.

…За доўгія гады плённая педагагічная дзейнасць Галіны Мікалаеўны не раз адпаведна адзначалася. Сёлета за сваю працу настаўніца была ўзнагароджана граматай Міністэрства адукацыі. 

— Такая высокая ацэнка маёй работы для мяне значная, але не гэта галоўнае. Для мяне больш важна тое, што мае вучні з радасцю ідуць у школу, што яны зацікаўлены вучобай, што мае заняткі знаходзяць водгук у іх розумах і сэрцах. Менавіта гэта — мая самая каштоўная працоўная ўзнагарода, — запэўніла Г.М.Капітонава.

Ганна СІНЬКЕВІЧ.
Фота з архіва Г.М.Капітонавай.