Пра некаторыя вынікі трэцяй чвэрці, вясновыя канікулы, прафарыетацыю і работу з бацькамі наша гутарка з начальнікам аддзела адукацыі, спорту і турызму Гомельскага райвыканкама Аленай КАВАЛЁВАЙ. Сістэма адукацыі і выхавання раёна вельмі дынамічная. Тут працуюць згодна з патрабаваннямі часу.
— Алена Георгіеўна, скончылася самая працяглая трэцяя чвэрць. Як яна прайшла?
— Так, завяршылася самая важная і адказная чвэрць навучальнага года. Для першакласнікаў — гэта першыя дасягненні ў вучэбнай дзейнасці, першае дарослае ўсведамленне сябе ў калектыве аднагодкаў, для выпускнікоў — адчуванне стартавай лініі ў дарослае жыццё: планы на далейшую прафесію, першыя вынікі тэсціравання, думкі аб перспектывах.
Яшчэ адной адметнасцю трэцяй чвэрці з’яўляецца трэці этап рэспубліканскай алімпіяды. Гаворачы аб навучэнцах-алімпіядніках, хочацца падзяліцца пазітыўнымі тэндэнцыямі гэтага навучальнага года ў нашым раёне: колькасць пераможцаў па выніках абласнога этапу ў параўнанні з мінулым годам стала большай і дасягнула 8 чалавек. На рэспубліканскі этап рыхтуюцца чацвёра дзяцей. Гэта двое навучэнцаў Брылеўскай сярэдняй школы (па матэматыцы і нямецкай мове), вучаніца Церашковіцкай сярэдняй школы (па грамадазнаўстве) і курсант ліцэя МНС. Усе яны ўжо прайшлі падрыхтоўку на абласных зборах, якія праводзіліся на базе Гомельскага абласнога інстытута развіцця адукацыі. У цяперашні час працягваюць займацца з педагогамі ў школах і з абласнымі трэнерамі — дыстанцыйна.
— Як былі арганізаваны вясновыя канікулы, улічваючы эпідэміялагічную сітуацыю?
— Усё прайшло спакойна. Бацькам і дзецям дадзены рэкамендацыі па абмежаванні наведвання ўстаноў з масавым знаходжаннем людзей. Школамі арганізаваны дыстанцыйныя заняткі рознай накіраванасці, якія спадабаліся нашым дзецям. Акрамя таго, умовы надвор’я дазвалялі шмат гуляць на свежым паветры. Ва ўстановах былі адкрыты лагеры дзённага знаходжання, якія наведвалі 230 дзяцей, у 13 школах звыш 100 падлеткаў удзельнічалі ў рэалізацыі праектаў па другаснай занятасці. Дзецям цікава ўдзельнічаць у жыцці школы і па-за межамі вучэбнага працэсу. Мы выконваем неабходныя меры: ва ўсіх установах ёсць дэзынфіцыруючыя сродкі, рэгулярна апрацоўваюцца паверхні. Зараз перыяд, які дазваляе дзецям паказаць важнасць здаровага ладу жыцця, неабходнасць захавання асабістай гігіены, а гэта дысцыплінуе.
Вельмі актыўна ідзе падрыхтоўка да святкавання 75-годдзя Вялікай Перамогі. 2 красавіка мы запусцілі раённую квест-гульню “Нашчадкі Вялікай Перамогі”. Першы этап праходзіць дыстанцыйна, вучні рэгіструюцца з дапамогай QR-кода, запаўняюць анкету. Кожны тыдзень яны будуць атрымліваць заданні ад штаба на электроннай пляцоўцы і выконваць іх у адведзены час. Тэматыка заданняў — малая радзіма ў гады Вялікай Айчыннай вайны. Другі этап плануем правесці напярэдадні святкавання 75-годдзя Перамогі на базе аздараўленчага лагера “Сожскі бераг” (у пасёлку Чонкі Гомельскага раёна) у рэжыме анлайн.
— А на чым грунтуецца ваша дзейнасць у рабоце з бацькамі?
— Ва ўстановах адукацыі Гомельскага раёна функцыянуе 21 бацькоўскі клуб. Некаторыя з іх працуюць з катэгорыяй бацькоў, якія маюць патрэбу ў дапамозе вузкіх спецыялістаў. Торфазаводская сярэдняя школа працуе ў асветніцкім кірунку з бацькамі навучэнцаў усіх узроставых катэгорый. Колькасць удзельнікаў клубаў мяняецца ў залежнасці ад таго, для якой узроставай катэгорыі прызначана тэма заняткаў. У некаторых школах функцыянуе клуб для бацькоў, чые дзеці здзейснілі правапарушэнне або злачынства. Ім таксама неабходна дапамога і падтрымка прафесіяналаў.
— Як арганізоўваеце дапрофільную падрыхтоўку школьнікаў у гэтым навучальным годзе?
— У 2019/2020 навучальным годзе профільнае навучанне арганізавана ў 13 установах адукацыі раёна. У бягучым годзе 139 адзінаццацікласнікаў вывучаюць вучэбныя прадметы на павышаным узроўні (69,2%). Гэта замежная мова, беларуская мова, біялогія, геаграфія, гісторыя Беларусі, матэматыка, руская мова, фізіка, хімія. У 2019/2020 навучальным годзе ў раёне працягнулі функцыянаваць профільныя класы педагагічнай накіраванасці (у Красненскай сярэдняй школе). Акрамя таго, у раёне ўпершыню адкрыты профільны клас аграрнай накіраванасці ў Лапацінскай сярэдняй школе.
Актуальнымі напрамкамі работы па дапрофільным навучанні ва ўстановах агульнай сярэдняй адукацыі з’яўляюцца дыягностыка, прафадукацыя, прафдыягностыка, кансультаванне, прафесійнае выхаванне. У раёне функцыянуюць аб’яднанні па інтарэсах рознага профілю для будучага самавызначэння навучэнцаў (па кветкаводстве, “Умелыя ручкі”, “Юныя географы-краязнаўцы”). Штогод у перыяд з кастрычніка па снежань навучэнцы ўстаноў адукацыі Гомельскага раёна ў рамках рэалізацыі праекта “Універсітэцкія суботы” наведваюць навукова-папулярныя лекцыі, майстар-класы, лабараторныя практыкумы і трэнінгі па рознай тэматыцы, якія праводзяцца на базе ўстаноў вышэйшай адукацыі Гомеля.
— Якую ролю адводзіце дзейнасці РВМК, асабліва ў рабоце з маладымі настаўнікамі?
— У 2019/2020 навучальным годзе ў раён прыйшлі 7 маладых спецыялістаў — настаўнікі біялогіі і хіміі. Для пераадолення тых цяжкасцей, якія адчуваюць маладыя спецыялісты ў пачатку свайго прафесійнага шляху і падчас адаптацыі, пачынаючаму педагогу варта аказваць сістэматычную і рознабаковую дапамогу. У сувязі з гэтым у агульную сістэму работы Гомельскага раённага вучэбна-метадычнага кабінета з маладымі спецыялістамі раёна ўваходзіць павышэнне кваліфікацыі, самаадукацыя, працэс атэстацыі, удзел у конкурсах, канферэнцыях, абагульненне і распаўсюджванне педагагічнага вопыту (адкрытыя заняткі, майстар-класы), актыўны ўдзел у рабоце педагагічных саветаў, метадычных аб’яднанняў, творчых груп.
Акрамя таго, у раёне працуюць школы маладога настаўніка. Кожныя заняткі ў такіх школах пачынаюцца з актуалізацыі педагагічнай ідэі, напрыклад, прапануецца ў рэбусе прачытаць цытату вялікага педагога або запоўніць азбуку педагагічнай думкі. Гэта спрыяе эфектыўнай камунікацыі, педагогі ўключаюцца ў работу па пэўнай тэме. Сумесна з кіраўнікамі раённай школы маладога настаўніка была прынята сістэма навучання ў рамках модуляў: першы — знаёмства з перадавым (інавацыйным) педагагічным вопытам (верасень — лістапад). Другі — работа з навучэнцамі і бацькамі (верасень — май). Трэці — самаадукацыя і самарэалізацыя, назапашванне ўласнага педагагічнага вопыту і яго трансляцыя (лістапад — май).
— Што больш за ўсё хвалюе начальніка аддзела адукацыі сёння?
— Самае галоўнае — бяспека і захаванне здароўя нашых дзяцей. Хочацца мець магчымасць для стварэння ва ўстановах адукацыі паўнавартаснага здароўезберагальнага асяроддзя, камфортных і развіццёвых умоў. Улічваючы “ўзрост” нашых сельскіх школ і дзіцячых садкоў, тут ёсць над чым працаваць. Яшчэ адно пытанне, якое патрабуе асаблівай увагі, — кадравае забеспячэнне. Мудрасць і вопыт старэйшага пакалення настаўнікаў мы стараемся спалучаць з інавацыйнымі поглядамі маладых і таленавітых педагогаў. Вынікам нашай працы бачу адукацыю сельскага школьніка, якая не ўступае гарадскому ўзроўню. І размова тут не толькі пра акадэмічныя веды, але і пра грамадзянскую пазіцыю, імкненне да асобаснага росту.
Вольга ДУБОЎСКАЯ.