«Прыпяць» як творчы магніт. Як з вялікага энтузіязму і ўпартай працы тураўцаў вырас народны ансамбль

- 13:09АРТ-квартал, Новости

У старажытным Тураве 60 гадоў назад энергічны Мікола Котаў стварыў гурт “Прыпяць”. З вялікага энтузіязму і ўпартай працы тураўцаў вырас народны ансамбль, які выступаў па ўсёй Беларусі і нават за яе межамі. Падрабязнасці – у матэрыяле карэспандэнта “Настаўніцкай газеты”.

”Прыпяць” узвысіла, вывела ў лю­дзі маладога харэографа, яна ж праславіла Тураў, Палессе, нашу Беларусь — і пайшоў адтуль моцны імпульс для развіцця танцавальнага мастацтва па ўсім наваколлі, за межы Гомельшчыны. Удзяч­ныя тураўцы (дарэчы, яны сябе называюць тураўцы) прысвоілі рупліўцу, які шмат зрабіў для развіцця, пашырэння мясцовых фальклорных традыцый, званне “Ганаровы жыхар Турава”.

І ён жа фалькларыст, рэжысёр народных свят, аўтар кніг, у мінулым выкладчык БДУ, лірык у душы… Такіх называ­юць дзецьмі вайны, яе падранкамі. Праз усё жыццё смыляць у іх душэўныя раны, атрыманыя ў дзяцінстве. Бацьку прызвалі ў войска ў першы ж дзень вайны, і радавы Конан Котаў прапаў без вестак на доўгі час у ліхалецці. Сын убачыў свет у акупацыі, восенню ў 1941-м, — і ўсё чакаў-чакаў татачку з вайны пасля Перамогі. Не ведаў, што асірацеў да нараджэння. Стала вядома ўжо ў наш час: у 1941 годзе салдат Котаў згінуў у лагеры для ваеннапалонных пад Баранавічамі.

У суровай пасляваеннай рэальнасці хлопец-паляшук з Рэчыцкага раёна змог выстаяць, не ачарсцвеў душой, збярог прыродны аптымізм. Строгасць і парадак у працы — на рэпетыцыях, выступленнях. Дабрыня і спагадлівасць у зносінах з людзьмі. Знайшоў “залатую сярэдзіну”, “намацаў танцамі” свой шлях у жыцці. Вывеў на высокую арбіту творчасці “Прыпяць” у Тураве, у Верасніцы стварыў “Верасок”, ансамбль “Ніва” — у Рамлі, на Століншчыне. Дзясяткі ўдзячных жыхароў гэтых паселішчаў, іх ваколіц пайшлі ў далейшае жыццё праз Котава і танцы.

Дарэчы, у народзе кажуць: навучыся танцаваць, а ўсяму іншаму жыццё наву­чыць. Парадокс? Ды не! Калі танцы правільныя, народныя, а такія ў асноўным танцавалі вучні Котава, то і сама народная культура танцораў вядзе. Пачуццё рытму і прасторы, локця і меры, пачуццё прыгажосці, гармоніі руху, сацыяльнай іерархіі — многае засвойвае танцор. Адукацыя і выхаванне напаўняюць яго душу і розум праз танец. Пра гэта чуў не раз ад Міколы Конанавіча, які і сам у фальклорнай традыцыі як асоба вырас.

І ў такой жа культурнай плыні актыўным застаецца, хоць гады сваё бяруць: размяняў дзявяты дзясятак. Нядаўна расказваў, як цёпла сустракалі яго з сябрамі ў Тураве і ваколіцах: адзначалі 60-годдзе “Прыпяці”. Да юбілею разгорнутыя, працуюць і сёння экспазіцыі ў гарадской бібліятэцы, у 2-й школе Турава. Пра што ў рэдакцыю паведамілі, даслалі фотаздымкі настаўніца Таццяна Сілкова, яе сын Аляксей Мароз — намеснік дырэктара 2-й школы па выхаваўчай рабоце, загадвае школьным гістарычным музеем імя Кірылы Тураўскага. Вобразна ў школе “Прыпяць” ушанавалі: на вышываным абрусе, тканай посцілцы (сімвалізуюць народныя традыцыі) сама экспазіцыя — здымкі, публікацыі, дакументы для яе перадаў Мікола Котаў. Казаў мне, што юныя, маладыя людзі ў Тураве, нібы крынічкі, праз усе 60 гадоў падпітваюць творчыя сілы “Прыпяці”.

Удзячныя тураўцы ўшанавалі Міколу Конанавіча: сустрэлі з хлебам-соллю на ручніку. Былі прадстаўнікі гарсавета, устаноў культуры, былыя танцоры — яго сябры па жыцці. Месца сустрэч у цэнтры горада: паблізу кафедральнага сабора ў імя свяціцеляў Кірылы і Лаўрэнція Тураўскіх. Там да 55-годдзя “Прыпяці” ўсталявалі памятны знак у гонар усіх артыстаў ансамбля, танцораў розных гадоў.

“Некаторыя з маіх былых танцораў, музыкантаў паехалі на фэст “Кліч Палесся”, але і ў Тураве душэўна было, — гаво­рыць Мікола Конанавіч. — Мы ўшанавалі па­мяць самадзейных артыстаў Жыткавіцкага раёна і ля крыжа ў Запясоччы: яго паставіў пры роднай вёсцы былы танцор “Прыпяці”, потым афіцэр, а сёння пенсіянер Іван Матох. Усклалі кветкі да крыжа. Потым на старадаўніх Барысаглебскіх могілках аддалі даніну памяці былым артыстам ансамбля, іх бацькам”.

Танцавальныя традыцыі на Тураўшчыне маюць працяг. Юныя і цяпер, як і раней, — асноўныя танцоры ва ўзорным ансамблі “Прыпяць”, які развіваецца пад кіраўніцтвам Таццяны Нічыпарук.

Хоць родам яна з Рэспублікі Комі, але ж дзяды-прадзеды — з Тураўшчыны: “З 2007 года працую ў Доме культуры ў Тураве, і тады ж прыйшла танцаваць у “Прыпяць”, — гаворыць Таццяна Міхайлаўна. — Кіраваў ансамблем Аляксандр Пяшэвіч, вучань Міколы Котава. Я стварыла і ансамбль “Дэгажэ”. Некаторы час мы разам з Аляксандрам Міхайлавічам кіравалі “Прыпяццю”, так што ёсць пераем­насць традыцый. Але я прыўношу ў танцы і свае навацыі. У ансамблі 29 чалавек, у асноўным дзяўчынкі абедзвюх гарадскіх школ. У рэпертуары пераважаюць народныя, але стылізаваныя танцы: “Каліначка”, “Плёткі”, “Капустка”, “Рэчанька”… Хлопчыкі амаль не ходзяць да нас, на жаль. Цяпер я набіраю падрыхтоўчую групу, то чакаю, затаіўшы дыханне, каб і яны прыйшлі. Выступаем на розных гарадскіх, раённых святах — усюды запрашаюць. Рыхтуемся да рэгіянальнага фестывалю “На зямлі Кірылы Тураўскага”. І практычна ўсюды, як выступаем, падыхо­дзяць да мяне былыя танцоры з “Прыпяці”, бо ансамбль — гэта моцны творчы магніт, які ўсіх нас яднае”.

Іван ЖДАНОВІЧ
Фота  з архіваў Міколы КОТАВА і Таццяны НІЧЫПАРУК