Начальнік упраўлення па адукацыі Полацкага райвыканкама Ірына Драздова — пра самае важнае ў педагагічнай рабоце

- 14:26Диалоги об образовании

З начальнікам упраўлення па адукацыі Полацкага райвыканкама Ірынай Драздовай карэспандэнт “Настаўніцкай газеты” пагутарыла пра самае важнае ў педагагічнай рабоце, кіраўніцкія клопаты, прафесійнае прызванне і школу будучыні.

— Ірына Афанасьеўна, вы шмат гадоў прысвяцілі рабоце ў сістэме адукацыі. Чым вымяраеце пройдзены шлях?

— Ёсць дастаткова папулярная парада: “Калі не хочаш праца­ваць нівод­нага дня ў жыцці, выбірай прафесію па душы”. Не пра лёгкі хлеб сказана. Так створаны чалавек, што бесклапотныя прыем­насці неўзабаве надакучваюць, бо не адгукаецца на іх душа. Прафесійнае прызванне — тое захап­ленне, якое прыносіць радасць і за­давальненне, але разам з тым патрабуе пераадолення цяжкасцей, самааддачы, напружання ўсіх здольнасцей. Таму, напэўна, я вельмі мала працавала ў адукацыі: колькі помню сябе, жыла любімай работай. Мая працоўная бія­гра­фія ў лічбах вымяраецца проста. Амаль чатыры дзясяткі гадоў — 38, калі дакладна. Плюс-мінус па 10 гадоў — настаўніца, намеснік дырэктара, дырэктар і кіраўнік сістэмы адукацыі раёна. Па мне, яно і добра: прафесійнага выгарання не здарылася ні на адной пасадзе, элементарна не паспела. А ўся мая працоўная геаграфія — гэта Полаччына.

Прэстыж прафесіі — у справах настаўнікаў

— Якімі галоўнымі прынцыпамі кі­руецеся ў жыцці?

— Па вялікім рахунку, мноства складнікаў можна звесці да двух наказаў, якія даў мне бацька. Першы — адносіцца да людзей так, як хочаш, каб яны адносіліся да цябе. Шчыра прызнаюся, гэта цяжка і не заўсёды атрымліваецца. Аднак у любых эмацыянальна, падзейна напружаных сітуацыях я ўспамінаю бацькавы словы, і часта менавіта яны падказваюць рашэнне. Другі прынцып: трэба працаваць так, каб не было сорамна за вынік, ра­біць сваю справу адказна і якасна. Канечне, вучыцца трэба пастаянна. Калі недзе штосьці не так, то для мяне непазбежны перажыванні, што магла, павінна была прадбачыць, заўва­жыць, зразумець і папярэдзіць. Калі мы не дацягвалі да пастаўленай высокай планкі, непазбежны пошук прычын і аналіз наяўных рэсурсаў для развіцця, жаданне ні ў якім разе не паўта­рыць памылкі. Не стану ўтойваць, я перфекцыяніст з комплексам выдатніцы. Насамрэч так складвалася па жыцці: пачынаючы са школы, якую скончыла з залатым медалём, да статусу выдатніка адукацыі і ўзнагароды, якой дзяржава адзначыла маю работу, — медаля “За працоўныя заслугі”. 

— Як вы ставіцеся да размоў пра неабходнасць павышаць прэстыж педагагічнай прафесіі?

— Адразу насцярожвае зы­ходны пункт разважання, бо практычна за аксіёму выдаецца, нібыта цяпер наша прафесія непрэс­тыжная. Гэта няпраўда.

Статус настаўніка высокі, калі чалавек яму адпавядае.

У сваіх школьных настаўніках бачыла найперш людзей, да якіх хацела быць падобнай. Мяне прыцягвала іх інтэлігентнасць, дабрыня без пані­брацтва, чалавечнасць і тое інтуітыўна прывабнае, не зусім мне тады зразумелае, што ў сукупнасці вызначае паняцце прафесіяналізму. Матэматыку прафесійным напрамкам выбрала, бо любімы настаўнік так выкладаў гэты прадмет, што немагчыма было не захапіцца. Дакладна магу сказаць: у наш час такіх педагогаў большасць. Мне вельмі хацелася б, каб такім быў кожны, але ж ідэал апрыёры недасягальны, мы да яго імкнёмся. Дзяржава аказ­вае адукацыі велізарную падтрымку. Правільна сказаў наш Прэзідэнт: прэстыж прафесіі настаўніка мы, педагогі, самі фарміруем. Статус педагога — гэта не пра зарплату, тут зноў жа нельга падмяняць паняцці. Усё залежыць ад чалавека: які ён, ці на сваім месцы працуе. 

Кіраўніцкія прыярытэты

— Калі ўявіць найярчэйшыя моманты з вашай прафе­сійнай практыкі — што найперш успамінаецца?

— Настаўніцкая радасць — мой першы выпускны клас, поспех маіх вучняў і далей іх званкі, адзін за адным: усе залічаны ў ВНУ, прычым уступныя іспыты па матэматыцы здалі на пяцёркі — тады яшчэ не ўвялі дзесяцібальную сістэму. Сёння гэтым выпускнікам ужо прыкладна пад 50 гадоў, але я адчуваю іх падтрымку і прысутнасць побач са мной. Мы па тэлефоне на сувязі, сустракаемся, кожныя 5 гадоў абавязкова збіраемся разам. Вось быў Дзень настаўніка — практычна ўсе мне віншаванні даслалі. Гэта гордасць. Акрылялі і нашы з вучнямі поспехі на абласных этапах алімпіяд па прадмеце. Радасць як намесніка дырэктара па вучэбнай рабоце… Узгадала перамогу нашай школы № 11 у гарадскім конкурсе на лепшы метадычны кабінет. Невялікая школа на ўскраіне, ніхто не чакаў — а мы даказалі, што лепшыя. Успамінаецца адчуванне прафесійнага росту: мне ўсё і адразу хацелася даведацца, паспрабаваць і ўкараніць! У якасці дырэктара… Тут таксама хутчэй адчуванне, што наша школа № 16 імкліва набірае абароты. З падзей — выпускныя, калі мы вялікую колькасць паспяховых і мэтанакіраваных дзяцей, якія ў нас на вачах выраслі, праводзілі ў самастойнае жыццё. Гэта вынік каманднай работы, асаблівае пачуццё. Перамога на абласным “Энергамарафоне”, дзякую­чы якой мы зрабілі рамонт на другім паверсе школы. Поспехі вучняў, настаўнікаў і асобнай яркай успышкай — перамога нашага Дзмітрыя Анатольевіча Шыца на рэспубліканс­кім конкурсе прафесійнага майстэрства “Нас­таўнік года”. Вельмі многа было радасных імгненняў. Вяртаючыся да пачатку нашай размовы — гэта не зусім работа, гэта жыццё.

“Скарынаўскія дні ў Полацку 2025”

— А ў якасці кіраўніка аддзела і потым упраўлення па адукацыі?

— Калі браць канкрэтную справу — напрыклад, вялікі раённы праект — то назаву “Скарынаўскія дні ў Полацку”, якія мы ўпершыню правялі ў 2014 годзе па ініцыятыве Пятра Мяфодзьевіча Пяткевіча. Найглыбейшы па сваім змесце і сэнсе праект, які па­стаянна развіваецца і ўжо выйшаў на міжнародны ўзровень. На працягу трох гадоў мы сустракаем цягнік Памяці. Горад у макетах, гістарычная рэканструкцыя, жывыя партрэты — гэта цяпер распаўсюджана ў краіне, а мы былі тут піянерамі больш за 10 гадоў назад і па сёння выкарыстоўваем удалыя знаходкі. Штогод кожная ўстанова адукацыі выбірае сабе заданне ў межах адзінай вызначанай тэмы — і педагогі, бацькі, дзеці разам працу­юць, а вынікі прадстаўляюць на Дні горада. Сэнс не ў тым, каб выставіць макет ці паказаць на плошчы рэканструкцыю народнай гульні. Я не прыхільнік флэшмобаў.

Для мяне вельмі важны ўнутраны складнік — для чаго, для каго і навошта гэта робіцца, што мы ў выніку атрымаем пасля рэалізацыі задумы. Сэнс ва ўсвядомленым паглыбленні ў гісторыю і сучаснасць, у тым, як тэма даследуецца, як яднае людзей сумесная стваральная дзейнасць, да чаго матывуе нашых дзяцей.

Вяртаючыся да алімпіяднай тэмы — адчуваю радасць і гордасць за нашы дасягненні, з незайздросных пазіцый мы выйшлі на ўзровень міжнародных перамог. І пераможцаў рэс­публіканскіх конкурсаў прафмайстэрства сярод нашых педагогаў ужо цэлая каманда, гэта наш арыенцір. Аднак, напэўна, самая галоўная першая мая кіраўніцкая радасць здарылася, калі я адчула, што мы — горад і раён — сапраўды аб’ядналіся. Было няпрос­та з двух аддзелаў сфарміраваць калектыў у адзінстве задач і мэт, у жаданні ісці наперад. Нам гэта ўдалося. У нас лепшыя людзі працуюць, здольныя справіцца з любымі задачамі і выклікамі часу, як паказвае практыка. Я кожнаму з іх удзячна і ра­зам з тым абсалютна ясна разумею, што павінна быць абнаўленне, новы погляд.

Кадравае абнаўленне

— Маладым усюды ў нас дарога?

Часта прысутнічае адценне сарказму, калі цытуюць гэтыя песенныя радкі. І дарэмна, бо ў іх вялікая жыццёвая мудрасць. Змены — нармальны працэс эвалюцыйнага развіцця, інакш спыніцца прагрэс. Маладыя, таленавітыя і энергічныя спецыялісты са сваімі поглядамі, амбіцыямі, жаданнямі, смелымі ідэямі — ключавы рэсурс. Калі гэтая моладзь прыходзіць на створаную пэў­ную базу, убірае вопыт і традыцыі — будзе рух наперад. Захоўваючы — прымнажай. Бо, калі мы сёння тут збяромся адны вопытныя, што заўтра? Арыфметыка такая: у раёне мы штогод прымаем каля 70 маладых спецыялістаў. Усяго педагогаў працуе крыху больш за 2 тысячы. З іх пенсіённага ўзросту — ад 10 да 14%, сёлета 12, а да 30 гадоў — каля 30%: доб­рыя суадносіны. Замацаванне моладзі ў нас складае 80%. Дынаміку мы ўважлі­ва адсочваем, лёс кожнага маладога спецыяліста я трымаю на асабістым кантролі.

Яшчэ два важныя моманты: маладыя кіраўнікі і кадравы рэзерв нам неабходныя па той жа прычыне, што адзначана вышэй. І трэба сістэмна працаваць, каб выправіць гендарны перакос у бок адукацыі з жаночым абліччам. На тысячу працэнтаў падтрымліваю ідэю ўвядзення пасады кіраўніка па ваенна-патрыятычным выхаванні. Не магу сказаць, што абсалютна ва ўсіх школах, але ў большасці мы ўжо знайшлі па гэтым напрамку людзей, якія здольныя і гараць жаданнем весці за сабой дзяцей, і ўжо бачны станоўчы вынік.

— Самыя маладыя з кіраў­нікоў устаноў адукацыі Полаччыны — хто яны?

Самы малады за параўнальна нядаўні час у нас дырэктар Павел Генадзьевіч Ястрэмскі з сярэдняй школы № 1, яго прызначылі на пасаду ў 27 гадоў. Калектыў за свайго дырэктара гарой, дзеці яго любяць, і, гле­дзячы на Паўла Генадзьевіча, многія самі хочуць стаць педагогамі. Па напрамку мэтавай падрыхтоўкі, прафарыентацыі на педагагічныя спецыяльнасці ва ўстановы адукацыі лепшы вынік у раёне. Вялікі плюс кіраўніка — яго захопленасць гісторыяй і паходамі, ініцыятыўнасць у арганізацыі раённых і абласных мерапрыемстваў на базе школы. Хаця, не ў крыўду кажучы, магчыма, кіраўніцкага майстэрства яму часам крыху не хапае, аднак ён вучыцца. Павел Ястрэмскі адразу з нас­таўнікаў стаў дырэктарам — нам давялося хутка пры­маць рашэнне, бо перспектыўны кадр хацелі перама­ніць у Мінск. Гэта, хутчэй, выключэнне, таму што прайсці паслядоўна ўсе этапы — настаўнік, намеснік дырэктара, дырэктар — для прафесійнага станаўлення суперважна. Па такой траекторыі рухаўся і да 30 гадоў прыняў дырэктарскую пасаду Ілья Русланавіч Лях з сярэдняй школы № 6. Пад яго кіраўніцтвам установа адукацыі дэманструе рост практычна па ўсіх паказчыках. У прыватнасці, па замацаванні маладых спецыялістаў і развіцці класаў прафесійнай накіраванасці, па супрацоўніцтве з універсітэтамі. Параўнальна маладых кіраў­нікоў у нас многа. І многа педагогаў да 30 гадоў, з якіх мы гадуем кіраў­нікоў. А будуць кадры — значыць, будзе з кім вырашаць задачы.

Заглядаючы ў мінулае і будучыню

— Маральна-духоўны пачатак у адукацыі ключавы. Якія адметнасці ў яго рэалізацыі на Полаччыне?

— Наша зямля — калыска бела­рускай дзяржаўнасці і духоўнасці. Мы дзесяцігоддзямі цесна супрацоўнічаем з Беларускай Праваслаўнай Царквой, маем багата адметных напрацовак. Прывяду прыклад, прычым у дачыненні не да вучняў, а да бацькоў. Наколькі гэтая наша работа важная для людзей, я пранізліва адчула ў 2017 годзе, калі мы ўпершыню арганізавалі раённы калядны бацькоўскі сход. Тэма сустрэчы — духоўнасць, сямейныя каштоўнасці, выхаванне дзяцей на праваслаўных традыцыях беларускага народа. Там і пропаведзь была, і дыялогавая пляцоўка, і канцэртная праграма. Разумееце, сход працяг­ваўся амаль дзве гадзіны — а ніхто ціхенька не пакінуў залу, мы спецыяльна прыглядаліся да рэакцыі людзей. Наадварот, такое ўражанне, яны яшчэ б засталіся, тэма зачапіла за жывое. Цяпер штогод такі сход праводзім, ён у сістэме нашых традыцыйных мерапрыемстваў. Іх значна больш за прадугле­джанае адпаведнымі праграма­мі рэспубліканскага і абласнога ўзроўняў. Пра гэта, дарэчы, “Нас­таўніцкая газета” неаднойчы рас­казвала, нашы педагогі актыўна дзеляцца вопытам. Патэнцыял таго, што мы жывём у цэнтры Полацкай епархіі, трэба максімальна выкарыстоўваць ва ўстановах адукацыі. Што мы разам і робім.

— Якой вам бачыцца адукацыя будучыні?

— У найбліжэйшай перспектыве — лічбавай, несумненна. Мы да гэтага падыходзім ужо. Уяўляю не застаўленыя тэхнікай класы, а прасторныя, дзе мэбля і сцены будуць высокатэхналагічныя. Раз — і на ўсю сцяну панарамнае акно з эфектам прысутнасці хоць у завадскі цэх ці навуковую лабараторыю, хоць у афрыканскую савану. Спадзяюся, што штучны інтэлект, іншыя ноу-хау дапамогуць эфектыўней наладзіць адукацыйны працэс, па максімуме забяспечыць навучанне з улікам індывідуальных асаблі­васцей вучня і яго зваротную сувязь з настаўнікам. Верагодна, тэхніка ў рэжыме анлайн будзе кантраляваць паказчыкі здароўя. Але накіроўваць работу з выкарыстаннем суперсучасных памочнікаў павінен усё ж чалавек. Катэгарычна, ні ў якім разе не машына. Гэта першы аспект, вучэбны. А другім, выхаваўчым, нас­таўнік увогуле незаменны — калі мы хочам, каб наша грамадства развівалася прагрэсіўна, а не дэградавала ў бездань.

Першая задача школы — гэта выхаванне, а потым ужо — тэарэма Піфагора. Плюс сацыялізацыя, камунікатыўныя навыкі.

Разам з тым інтэрнэт дае велізарныя магчымасці ў падборы інфармацыі, стварэнні дыферэнцыраванай індывідуальнай адука­цыйнай прасторы. Мы шукалі інфармацыю па бібліятэках, запаміналі. Цяпер лёгка знаходзім і вучым дзяцей шукаць у інтэрнэце. Заўважце, на першым плане — уменне працаваць з інфармацыяй. Не запомніць, а знайс­ці, задаць крытэрыі пошуку, адрозніць праўду ад фэйкаў. Гэтаму не навучыць кнопка, робат ці зносіны з ботам. Між тым нейрасеткі па запыце створаць што заўгодна і надзвычай праўдападобна. З першымі хвалямі негатыўнага ўздзеяння ІТ-тэхналогій мы ўжо сутыкнуліся, заўтра прасцей не будзе. Гэта трэба прадбачыць і пастарацца спрагназаваць пагрозы, каб іх папярэдзіць, засцерагчы ад іх нашых дзяцей. Што да адной з прыватнасцей на гэтым этапе развіцця адукацыі, то, па-мойму, пара пераглядзець падыходы да дамашняга задання: з улікам даступнасці штучнага інтэлекту ранейшы фармат проста траціць сэнс. Максімальна эфектыўным павінен быць сам урок. Зноў жа, невялікае ці адсутнае дамашняе заданне дапаможа знізіць нагрузку на дзяцей. У вучня цяпер па 6 урокаў на дзень і як мінімум 2 гадзіны на дамашнюю падрыхтоўку — гэта інтэнсіўны рабочы дзень дарослага чалавека. Усё добра, што ў меру і разум­на.

Таццяна БОНДАРАВА
Фота аўтара і прадастаўлена Полацкім РЦДіМ