Тэрыторыя адзінства і поспеху: як у Рэчыцкім педагагічным каледжы рыхтуюць будучых настаўнікаў і выхавальнікаў

- 9:00Абитуриент, Главная, Образование

Чым адметны Рэчыцкі педагагічны каледж, у якіх конкурсах педмайстэрства ўдзельнічаюць яго навучэнцы, як спорт у цэлым і мнагаборства ў прыватнасці дапамагаюць фарміраванню будучых педагогаў — даведалася карэспандэнт “Настаўніцкай газеты”.

За сваю амаль 35-гадовую гіс­торыю каледж падрыхтаваў каля трох тысяч настаўнікаў беларускай мовы і літара­туры, замежных моў і выхавальнікаў.

Прыярытэты нашага кале­джа — якаснае адукацыйнае асяроддзе і канкурэнта­здольнасць нашых выпускнікоў, — падкрэсліла дырэктар каледжа Людміла Ягорава. — Сёння мы рых­туем настаўнікаў для ўстаноў адукацыі не толькі Гомельскай вобласці, але і ўсёй краіны па дзвюх спе­цыяльнасцях: “Навучанне замежнай мове (з указаннем мовы)” і “Дашкольная адукацыя”.

Зараз у каледжы вучацца 350 дзяцей. З кожным годам расце колькасць мэтавікаў, якая складае ўжо амаль 50% ад набору, што вельмі радуе як педагогаў, так і заказ­чыкаў кадраў.

— А яшчэ нас радуе колькасць навучэнцаў з педагагічных сем’яў. Летась да нас паступіла 15% такіх дзяцей. Мы разумеем, што бацькі-педагогі матывуюць сваіх сыноў і дачок на атрыманне такіх спе­цыяльнасцей. А значыць, да нас прыходзяць абітурыенты, якія зрабілі свядомы выбар, бо добра веда­юць сваю будучую работу, — дадала Людміла Анатольеўна.

Дарэчы, сама яна прысвяціла педагагічнай прафе­сіі ўсё жыццё. Пасля заканчэння сярэдняй школы № 8 Рэчыцы паступіла ў Мазырскі педагагічны ўніверсітэт, а затым вярнулася ў родную школу. У ёй займала розныя пасады — ад нас­таўніцы да дырэктара. А ў 2011 го­дзе яе накіравалі ў педкаледж.

— У маёй працоўнай кніжцы толькі два запісы: школа і каледж. Я ні разу не пашкадавала, што выбрала гэтую прафесію. Мне заўсёды падабалася працаваць з дзецьмі. З імі не заўсёды проста, але заўсёды цікава. Спачатку мы іх вя­дзём за сабой, а пасля яны дапамагаюць нам заставацца маладымі, — лічыць дырэктар установы.

Новае пакаленне

Педагагічны калектыў кале­джа право­дзіць актыўную работу па павышэнні сваёй ролі ў развіцці адукацыі на рэгіянальным і рэспубліканскім узроўнях. Усяго ў каледжы працуюць 45 педработнікаў, два кандыдаты навук, адзін магістр педагагічных навук і два аспіранты. 84% педагогаў маюць вышэйшую і першую кваліфікацыйную катэгорыю. Асаб­ліва ганарацца ў каледжы тым, што трэцяя частка педкалектыву (12 чалавек) — выпускнікі ўстановы. Гэта не толькі выкладчыкі, але і загадчыкі практык, аддзяленняў. Адна з іх — Вольга Семчанка, якая ў каледжы працуе ўжо 9 гадоў.

У 2011 годзе мяне размер­кавалі ў Лоеўскую раённую гімназію, — расказала яна. — Праз два гады вярнулася ў свой родны горад Рэчыцу. Працавала настаўніцай у сярэдняй школе № 4, а потым Людміла Ана­тольеўна запрасіла мяне ў каледж. Тут я пачынала выкладчыцай англійскай мовы, а праз некаторы час мне прапанавалі за­няць пасаду кіраўніка практыкі. Па сваім вопыце ведаю, што наш каледж дае вельмі добрую адукацыйную базу. Пасля яго заканчэння я паступіла ў МДПУ імя І.П.Шамякіна. Вучыцца там было лёгка, бо я валодала неабходнымі ведамі па спецыяльнасці дзякуючы нашым вопытным выкладчыкам. Закладзенымі імі асновамі я ка­рыстаюся да гэтага часу і перадаю іх сучасным навучэнцам.

Не магла не запытацца ў Вольгі Мікалаеўны, як і дзе прахо­дзяць практыкі будучыя педагогі. Аказалася, што дзяўчаты, якія вучацца па спецыяльнасці “Навучанне замежнай мове”, першую практыку (псіхолага-педагагічную) праходзяць на 2 курсе. Яна заключаецца ў правядзенні выхаваўчых мерапрыемстваў і класных гадзін. Наступная практыка — “Пробныя вучэбныя заняткі”. Падчас яе наву­чэнкі ўпершыню па­чынаюць праводзіць вучэбныя заняткі па замежнай мове. Пасля адбываецца комплексная педагагічная практыка. На пераддыпломную практыку навучэнцы накіроўваюцца ва ўстановы адукацыі, якія самі скончылі, або да заказчыкаў кадраў.

— У летні пе­рыяд практыку ў пры­школьных і дзіцячых аздараўленчых лагерах праходзяць навучэнцы 3 курса. Калі мы гаворым пра дашкольнікаў, то базамі іх прак­тыкі з’яўляюцца дзіцячыя сады. У гэтым годзе заключаны 129 дагавораў з установамі адукацыі. Кожная практыка па-свойму цікавая. Аднак самая творчая, канечне ж, у ДАЛ, бо там няма рамак плана-канспекта ўрока. Забаўляльная работа з дзецьмі, накіраваная на іх згуртаванне, запамінаецца больш за ўсё, — дадала загадчыца практыкі.

Навучанне ў каледжы прак­тыка-арыентаванае. 70% гадзін ву­чэбнага плана адве­дзена на практыку.

— Некалькі гадоў назад адбылася аптымізацыя тэрмінаў навучання па спецыяль­насці “Дашкольная адукацыя”. Педага­гічны калектыў каледжа пры арганізацыі адукацыйнага працэсу імкнецца да максімальнай інтэграцыі агульнаадукацыйных і прафесійных прадметаў, стварэння ўмоў, блізкіх да прафесійнай дзейнасці. Каб працэс навучання стаў яшчэ больш практыка-­арыентаваным, мы дабавілі факультатывы, накіраваныя на фарміраванне практычных навыкаў: гэта работа з дакументацыяй, узаемадзеянне з бацькамі, этыка дзелавых зносін, суправаджэнне дзяцей з АПФР, — паведаміла Людміла Ягорава.

Уклад у будучыню

На пытанне, як не дапусціць прафесійнага выгарання, В.М.Семчанка адка­зала, што трэба пастаянна самаўдас­канальвацца:

— Не ленавацца і не спыняцца на дасягнутым, ніколі не забы­ваць пра творчасць і сучасныя тэхналогіі, бо проста прый­сці і правесці ўрок будзе і самому нецікава. А вось калі ты дабаў­ляеш гульню, жарт, прыказку, мяняеш формы работы — тады і вучні, і педагог больш актыўна ўключаюцца ў працэс. Менавіта гэта і не дасць выга­рэць. Дарэчы, на базе каледжа рэгулярна праводзяцца конкурсы прафмайстэрства: “Нас­таўнік, якога чакаюць”, у якім удзельнічаюць будучыя нас­таўнікі замежнай мовы, і “Мазаіка творчых ідэй” для выхавальнікаў. Конкурсы праходзяць на працягу тыдня, які ўсе мы імкнёмся зрабіць сапраўдным святам. Навучэнкі заўсёды чакаюць іх з нецярпеннем і рыхтуюцца вельмі старанна, бо такое спаборніцтва дазваляе адсачыць іх прафесійны рост. Гэтыя конкурсы аб’ядноўваюць навучэнцаў выпускных курсаў у адзіны калектыўны творчы праект.

Гэтыя словы пацвердзілі і самі ўдзельніцы конкурсаў, а заадно прадэманстравалі свае візітоўкі, падрыхтаваныя да такіх спаборніцтваў.

— У мяне сямейная дынастыя выхавальнікаў, бабуля і мама таксама педагогі да­школьнай адукацыі. У час практыкі ў дзіцячым са­дзе адчуваю сябе самым шчаслівым чалавекам, бо мае мары становяцца рэальнасцю. Мне вельмі падабаецца глядзець на заці­каўленыя твары дзяцей, калі я з імі праводжу заняткі, на іх усмешкі, калі мы гуляем. А яшчэ я пераканана, што работа з дзецьмі — уклад у будучыню нашай краіны. І далей планую ўдзельнічаць у распрацоўцы і рэалізацыі педагагічных праектаў, у творчых конкурсах і семінарах, а таксама атры­маць вышэйшую педадукацыю, — расказала Аліна Самсон.

Будучая настаўніца анг­лійскай мовы Валерыя Чыкунова прызналася, што яе на выбар прафесіі натхнілі школьныя педагогі:

— Настаўнік — гэта чалавек, які бачыць у кожным дзіцяці ўнікальную асобу і верыць у яго магчымасці. Часам на практыцы ў цішы­ні калідораў я задавалася пытаннем: “А ці змагу я? Ці выстаю перад усімі цяжкасцямі?”. Але радасць вучня пасля напісання кант­рольнай, яго вясёлае “Ага!”, калі ён нешта зразумеў, запальвае ўва мне іскру надзеі, што ўсё атрымаецца. Наш каледж дае выдатную магчымасць для рэалізацыі сваіх мар. Мне хочацца хутчэй пачаць працаваць у школе і ў далейшым развівацца ў гэтай сферы.

Навучэнка 4 курса спецыяльнасці “Навучанне замежнай мове (англійскай)” Алена Хомчанка лі­чыць, што настаўнік — гэта не проста прафесія, а прызванне:

У жыцці кожнага чалавека настаўнік займае важнае месца. Пры выбары прафесіі ў мяне не было сумненняў, бо, дзякуючы маім настаўнікам, я зразумела, што ў школе цябе заўсёды чакаюць і падтрымаюць. Мне таксама хочацца стаць апорай для сваіх вучняў, знайсці індывідуальны падыход да кожнага і выхаваць іх гуманнымі, добрымі, сумленнымі і моцнымі людзьмі. Вучыць трэба так, каб кожны захацеў вучыцца, выкарыс­тоўваючы прынцыпы выхавання пры фарміраванні рознабакова развітой, маральна сталай і творчай асобы кожнага вучня.

Яшчэ адна сёлетняя выпускніца кале­джа — Дар’я Махіня — таксама будзе выкладаць у школе англійскую мову. З дзяцінства яна вырашыла стаць чалавекам, адказным за выхаванне маладога пакалення:

— Кожны вучань мае патэнцыял, які трэба раскрыць, бо толькі тады ён зможа ўнесці свой уклад у развіццё нашай краіны. Каледж дапамог мне раскрыць свой патэнцыял і рэалізавацца як на прафесійным, так і творчым узроўні. Сёння я з’яўляюся членам мала­дзёжнага савета пры Рэчыцкім раённым Савеце дэпутатаў. Вельмі ганаруся тым, што магу ўплываць на будучыню нашай Беларусі.

Пытаюся, ці гатовы маладыя педагогі да цяжкасцей, якія могуць узнікнуць у час работы ў інтэграваных класах. І, безумоўна, чую “Так!”, бо яны атрымалі добрую практычную падрыхтоўку пры вывучэнні прадмета “Асновы спецыяльнай псіхалогіі, карэкцыйнай педагогікі і інклюзіўнай адукацыі”.

Развіць патэнцыял

Рэчыцкі педагагічны каледж — цэнт­р развіцця творчага патэнцыя­лу навучэнцаў. Сумесная работа выкладчыкаў і будучых педагогаў адзначана граматамі і дыпломамі рознага ўзроўню.

Сёння ва ўстанове рэалізуюцца мала­дзёжны, навуковы, сацыяльны, творчы, пат­рыятычны, здароўе­зберагальны і праф­арыентацыйны праекты.

— Наш каледж — гэта тэрыторыя адзін­ства і поспеху, дзе для кожнага навучэнца гатовы стварыць умовы, каб ён стаў паспяховым. Для гэтага мы і рэалізуем розныя праекты і даём магчы­масць не толькі вучыцца, але і развівацца. Напрыклад, у садружнасць актыўнай моладзі “Мы маладыя” ўваходзяць нашы лідары органаў вучнёўскага самакіравання, атрада правапарадку, лідары маладзёжных грамадскіх арганізацый. У 2024 годзе старшыня садружнасці прыняла ўдзел у Сусветным фестывалі моладзі ў Сочы. Маладыя людзі выступа­юць ініцыятарамі дабрачынных акцый, пасадкі лесу, прыбірання тэрыторыі і доб­раўпарадкавання помнікаў, дапамогі ветэранам, — праінфармавала дырэктар кале­джа.

Па яе словах, рэалізуецца ў каледжы і творчы праект “Эпоха таленавітых — дыялог часу, культур і творчасці”, у якім прадстаўлены ўсе напрамкі маладзёжнай культуры. За навуку адказвае навуковае таварыства навучэнцаў “Логас”, а валанцёрствам займаецца атрад “Ювента”. Вельмі важнае значэнне мае прафарыентацыйны праект “Педагог — прафесія па-за часам”. Яго ўдзельнікі рэгулярна наведваюць установы агульнай сярэдняй адукацыі, прэзентуюць каледж, станоўчы імідж педагагічнай прафесіі ў рамках шостага школьнага дня. Актыўна ўдзельнічаюць у прафарыентацыйнай рабоце і выпускнікі — маладыя спецыялісты.

— Мы стараемся прыцяг­нуць матываваных навучэнцаў, бо ра­зумеем, што якасць выпуску залежыць ад якасці набору. Мы хацелі б, каб гэты паказчык з кожным годам паляпшаўся. Хоць у нас і зараз дастаткова добры прахадны бал, які выступае нядрэннай базай для паспяховага старту ў каледжы. Аднак, вядома, мы хацелі б, каб гэты бал з кожным годам рос, — дадала Л.А.Ягорава.

Спартыўныя традыцыі

“Каледж — тэрыторыя здароўя” — пад такой назвай рэалізуецца ў Рэчыцкім педкаледжы здароўезберагальны праект. Развіццё масавага спорту, правядзенне сумесных спартыўных мерапрыемстваў, спартыўныя дасягненні — традыцыя, якую паспяхова развіваюць у каледжы.

— Наша асаблівая гордасць — секцыя па мнагаборстве на чале з актыўным, ініцыя­тыўным і неабыякавым выкладчыкам фізічнай культуры і здароўя Алегам Ула­дзіслававічам Паповым. Яго спартыўная каманда штогод перамагае на гарадскіх і рэспубліканскіх спаборніцтвах па мнагаборстве “Здароўе” фізкультурна-аздараўленчага комплексу Беларусі “Гатовы да працы і абароны”, — пера­канана Людміла Ана­тольеўна.

У сваю чаргу трэнер з гордасцю паведаміў, што з 2018 па 2025 год 18 дзяўчынак сталі чэмпіёнкамі рэспублікі, 6 з іх — чэмпіёнкамі ў асабістым заліку:

— За гэты час мы сем разоў станавіліся першымі ў чэмпіянаце краіны ў скла­дзе зборнай вобласці, пяць разоў — другімі і адзін раз — трэцімі. У мінулым годзе мы выйгралі абласныя спаборніц­твы па зімовым і летнім мнагаборстве, нашы дзяўчаты і на рэс­публіканскіх спаборніцтвах таксама сталі чэмпіёнкамі.

Мнагаборства складаецца з некалькіх дысцыплін: плавання, стральбы з пнеўматычнай вінтоўкі, кросавага бегу. Займаюцца ў такой секцыі 15 дзяўчынак, палова з іх нацэлены на дасягненне максімальнага выніку.

— Каб мае спартсменкі маг­лі выкон­ваць рэкордную колькасць адцісканняў, я зрабіў своеасаблівыя трэнажоры па лякалах платформ для паліятлона. Яны дазваляюць дакладна фіксаваць адцісканні па правілах. У Гомельскай вобласці я адзін з першых пачаў выкарыстоўваць гэтую платформу. Мы звычайна выступаем вельмі добра, ёсць у нас і свае рэкорды — 60—70 разоў за 3 мінуты, — пахваліўся А.У.Папоў.

За два дзесяцігоддзі некаторыя з яго выхаванак змянілі напрамак педагагічнай дзейнасці на спартыўны, атрымаўшы вышэйшую адукацыю па спецыяльнасцях фізічнай культуры. Вось і Мар’яна Саламыкіна, навучэнка 3 курса спецыяль­насці “Да­школьная адукацыя”, плануе ў хуткім часе паступіць у МДПУ імя І.П.Шамякіна на трэнерскую спецыяльнасць:

— Я люблю спорт з дзяцінства, і, калі пачула пра мнагаборства, мне стала цікава, што гэта за від такі. Ужо на другой трэніроўцы зразумела: гэта маё. Мне хочацца дабівацца высокіх вынікаў у гэтым спорце. Ужо зараз я ўладальніца трох залатых медалёў як у камандным, так і ў асабістым заліку.

А Марыя Масінкевіч — будучая настаў­ніца англійскай мовы — марыць стаць трэнерам па ёзе, праўда, скончыўшы ГДУ імя Ф.Скарыны.

— Мнагаборства не толькі робіць нас прыгожымі, стройнымі, падцягнутымі, але яшчэ і дапаможа нам у будучай рабоце педа­гога. У час трэніровак у нас выпрацоўваецца стальное цярпенне, бо ў спорце важна даціскаць да канца, нават калі табе балюча і страшна, трэба трываць і не здавацца да апошняга. Менавіта гэта дапамагае мне быць чэмпіёнкай па адцісканнях, — прызналася Марыя, капітан каманды і ўладальніца двух залатых і двух бронзавых медалёў у камандным заліку.

Выпускнікі А.У.Папова часта прыязджа­юць і хваляцца сваімі спартыўнымі поспехамі, заўсёды адзначаючы, што мнагаборства прывіла ім працавітасць і настойлівасць.

— А яшчэ мае вучні сталі больш упэўненымі ў сабе. Ім усё па сілах, і з любымі жыццёвымі цяжкасцямі яны лёгка спраўляюцца, — дадаў Алег Уладзіслававіч. — Дэвіз маіх выхаванак — “Заўсёды будзь гатовы!”. Наша мэта — перамога. Прычым перша­пачаткова ставім высокую планку — выключ­на 1-е месца. Мы нацэлены толькі на максімальны вынік!

Кожны месяц у каледжы праводзяцца розныя спартыўныя мерапрыемствы: турніры, таварыс­кія матчы, спартакіяды, алімпійскія віктарыны з пытаннямі на спартыўную тэматыку, “Дзень рэкордаў”, калі навучэнкі дэманструюць не толькі спартыўныя дасягненні, але і лепшыя прафесійныя якасці і веды. Такія нестандартныя формы таксама стымулююць да заняткаў спортам.

Сапраўднай падзеяй у жыцці ўстановы з’яўляецца штогадовае свята спартыўнага танца “Вясна і аэробіка”. На ім падводзяцца вынікі спартыўнага года і ўзнагароджваюцца мацнейшыя. А яшчэ кожны чэрвень праводзіцца турзлёт “Партызанскімі сцежкамі” з наведваннем месцаў пахавання партызан.

— Наш каледж дае магчымасць кожнаму стаць паспяховым. Упэўнена, калі нашы навучэнцы бу­дуць імкнуцца да дасягнення найлепшага выніку, развіваючы свой талент, творчыя здольнасці і разумеючы, што ўсё ў жыцці залежыць толькі ад іх саміх, іх мэтанакіраванасці і паслядоў­насці, то яны ста­нуць выдатнымі прафесіяналамі і рэалізуюцца ў жыцці, — рэзюмавала Людміла Ягорава.

Вольга АНТОНЕНКАВА
Фота аўтара