Урокі з выкарыстаннем ШІ і віртуальныя VR-экскурсіі: Мая Галіцкая паспяхова спалучае інавацыйныя метады выкладання

- 9:00Главная, Гомельская область, Персона

Настаўніца Чабатовіцкай сярэдняй школы Буда-Кашалёўскага раёна Мая Галіцкая — уладальніца больш чым 600 узнагарод за перамогі ў творчых, літаратурных спаборніцтвах і конкурсах прафмайстэрства. Яна паспяхова спалучае інавацыйныя метады выкладання — ад урокаў з выкарыстаннем ШІ да стварэння віртуальных VR­-экскурсій. Падрабязнасці — у матэрыяле карэспандэнта “Настаўніцкай газеты”.

Мая Галіцкая стала пераможцай і міжнароднага конкурсу прафмайстэрства замежных выкладчыкаў-русістаў, які праходзіў у Маскве. Конкурс сабраў больш за 600 выкладчыкаў з 30 краін, у фінал прайшоў 31 канкурсант з 14 краін, у тым ліку пяць — з Беларусі.

— Удзельнічаючы ў конкурсе, выканала анлайн-заданне па арфаграмах, прайшла тэст, стварыла відэапрэзентацыю на тэму “Выкарыстанне электронных сродкаў навучання ў практыцы”. Праз тры дні прыйшло паведамленне: я ў фінале, і мяне чакаюць у Маскве. У фінале прадстаўляла дзесяці­мінутны фрагмент урока на сцэне. Выбрала тэму “Урок у 5 класе па правапісе ы—і пасля ц”. Мы з дзецьмі замацавалі тэорыю, перайшлі да выключэнняў і з дапа­могай нейрасеткі паспрабавалі скласці некалькі сказаў. Увялі ключавыя словы, задалі промт, і ШІ выдаў варыянты: два з пяці аказаліся цікавымі і прымальнымі.

Прыемна было бачыць, як у зале калегі з усяго свету ажыўлена ўзаемадзейнічалі, калі я паказвала прэзентацыю па арфаграмах, праводзіла фізкультхвілінку. Цырымонія ўзнагароджання прайшла ў рамках XVII асамблеі рускага свету. Калі абвясцілі вынікі, у мяне былі слёзы на вачах. Некалькі секунд шоку, а потым усведамленне: я змагла! — расказвае суразмоўніца.

Мая Аляксандраўна параўноў­вае гэты поспех з удзелам у абласным этапе рэспубліканскага конкурсу прафесійнага майстэрства педагагічных работнікаў “Настаўнік года — 2023”, дзе яна стала суперфіналістам. Таксама педагог не раз узнімалася на п’едэ­стал у розных рэспубліканскіх і міжнародных конкурсах. Яна лаўрэат I Сусветнага фестывалю рускай мовы, XII Пушкінскага конкурсу, міжнароднага літаратурнага конкурсу імя Ф.І.Цютчава “Думаючы трыснёг”, міжнароднага літаратурнага конкурсу “Хрустальная крыніца”. На XV Міжнародным фестывалі-свяце “Славянскія літаратурныя Дажынкі”, прадста­віўшы цыкл апавяданняў “Вобразы”, яна стала ўладальніцай абласной літаратурнай прэміі імя Кірылы Тураўскага ў намінацыі “Адкрыццё года”.

Навучыць і не ўскладніць

Мая Аляксандраўна родам з Буда-Кашалёва, пасля заканчэння Гомельскага дзяржаўнага ўніверсітэта імя Ф.Скарыны вярнулася ў родны раён, дзе працавала ў Недайскай школе. Пасля перайшла ў Чабатовіцкую сярэднюю школу. Дарэчы, выбар педагогікі прадыктаваны жаданнем займацца літаратурнай дзейнасцю, якая натхняе яе штодзённа дзяліцца з дзецьмі гісторыямі пра герояў са звышрэсурсамі ўнутранага свету і прыроднай прыгажосцю.

На яе думку, творчасць — стымул да прафесійнага росту і самаўдасканалення, работы над сабой. Дасягненні на розных конкурсах — паказчык прафесіяна­лізму.

Педагог з жалем гаворыць, што сучасныя дзеці без энтузіязму вывучаюць мову і творы рус­кай і беларускай літаратуры. Таму іх цікавасць даводзіцца пастаянна падсілкоўваць. Дарэчы, настаўніца ведае некалькі прыёмаў:

— Кожны раз імкнуся прапанаваць нешта новае на сваіх уроках, каб у дзяцей гарэлі вочы. Руская мова па ступені складанасці стаіць на другім месцы пасля іерагліфічнага пісьма, і каб яе вывучалі на сур’ёзным узроўні, трэба прыкладаць вялікія намаганні не толькі настаўніку, але і іншым удзельнікам адукацыйнага працэсу: дзецям і бацькам. Многія школьнікі застаюцца толькі з тымі ведамі, якія ўхапілі на ўроку, таму што дамашняе заданне за іх робяць рашэбнікі, нейрасетка. Аднак ёсць навучэнцы, якія па-сапраўднаму захоплены навучаннем, сярод іх — тыя, хто піша вершы, хто ў далейшым становіцца настаўнікам рускай мовы і літаратуры. Нават працуючы маладым спецыялістам, матывавала дзяцей удзельнічаць у праектах, творчых работах, на чым і сёння раблю акцэнт.

Творчасць дазваляе Маі Аляксандраўне эксперыментаваць на занятках. Яна прымяняе вывучаемыя правілы на ўроках рускай і беларускай моў і на хаду складае апавяданні, чым сапраўды ўражвае вучняў.

Дзеці добра ведаюць, што лепшымі героямі настаўніцы становяцца мілыя каты. Менавіта яны часцей за іншых ажываюць у яе гісторыях, дадаючы ўрокам ноткі радасці і фантазіі.

Гэта стварае асаблівую атма­сферу, дзе навучанне становіцца сапраўднай прыгодай.

— Аднак, калі момант гульні пераважае над адукацыяй, гэта не ёсць добра, — дадае Мая Аляксандраўна. — Таму стараюся прытрымлівацца традыцыйных метадаў навучання, якія накіраваны на засваенне ведаў.

Выкладанне беларускай мовы ў школе, канечне, накладвае долю адказнасці за захаванне культурнай спадчыны. Важна ўсведамляць маштаб гэтай адказнасці: мы вучым пакаленне дзяцей, якое будзе жыць пасля нас. І тое, што мы ўкладзём у іх сёння — веды, каштоўнасці і навыкі, — стане асноватворным падмуркам для іх далейшага жыцця і вызначыць, як яны будуць ствараць сваю будучыню. У ролі настаўніка кожны чалавек знаходзіць свайго роду неўміручасць, паколькі ён працягваецца ў сваіх вучнях. Кожны педагог пакідае след у душах сваіх выхаванцаў. У нашых сілах зрабіць так, каб гэты след быў максімальна пазітыўным. Каб праз гады яны маглі захоплена сказаць: “Вось у наш час былі настаўнікі!”

Па старонках кніг

Мая Галіцкая таксама адзначае, што ў сучасных школьнікаў рассеяна ўвага і разам з тым дзеці любяць выразна чы­таць, ву­чыць вершы на памяць. Дзеля добрай адзнакі яны сапраўды стараюцца расказаць верш з пачуццём, з толкам. А яшчэ ім падабаецца маляваць і падбіраць ілюстрацыі да прачытанага твора. Гэта прыўносіць яркасць і крэа­тыўнасць ва ўрокі.

— Праўда, гэта тычыцца невялікіх твораў. Калі справа даходзіць да аб’ёмных тэкстаў, школьнікі сутыкаюцца з цяжкасцямі: дрэнна запамінаюць змест і губляюцца ў сюжэтных лініях. У такой сітуацыі адзіным эфектыўным падыходам становіцца каменціраванае чытанне на ўроках, якое дапамагае арыентавацца і ўтрымліваць ніць апавядання. Таксама школьнікам цяжка выявіць прычынна-выніковыя сувязі, зразумець, чаму вучыць тое ці іншае апавяданне, бо гэта патрабуе ана­літычных навыкаў. Плаўная інтэграцыя метадаў дапамагае вучням паступова пераадольваць бар’еры і глыбей спасцігаць літаратуру, — падкрэслівае педагог. — Заўсёды акцэнтую ўвагу дзяцей на тым, што ўнутраны свет не можа быць поўным без рознабаковага вопыту. Прыклад бацькоў важны, але зусім іншая справа — досвед выдуманых персанажаў, змешчаных аўтарамі ў сітуацыі, блізкія да рэальных. Літаратура праз лёсы герояў здольна выклікаць эмоцыі і вучыць таму, што, магчыма, не дасць блізкае асяроддзе.

Настаўніца прыводзіць прыклады з жыцця пісьменнікаў, прычым не толькі станоўчыя, расказвае пра складаныя лёсы, каб дзеці лепш разумелі шматграннасць свету і літаратуры.

Бо пісьменнікі — не міфічныя фігуры, а звычайныя людзі, якія ўпарта працавалі над сабой, пераадольваючы перашкоды, і пакінулі значны след для будучых пакаленняў. Прыгадваючы біяграфію Сяргея Ясеніна, нельга не адзначыць яго хуліганскае мінулае, якое становіцца мастом да разумення яго ўнутранага свету. Усё гэта выклікае ў дзяцей жывы эмацыянальны водгук, дзякуючы чаму яны ўспрымаюць літаратуру не як абстрактнае мастацтва, а як жывое адлюстраванне чалавечага вопыту. Гэта робіць працэс навучання больш займальным і шматгранным.

— У Маскве ўдалося наве­даць Дзяржаўны гістарычны музей і выставачную лакацыю, прысвечаную праўленню Кацярыны II. Дарэчы, адна з вітрын знаёміла з Емяльянам Пугачовым. А мы ў 7 класе якраз праходзілі “Капітанскую дачку”, дзе Пугачоў паўстае як складаная і супярэчлівая фігура. У музеі я зрабіла некалькі здымкаў. На ўрок прынесла ноўтбук і паказала дзецям тое, што паспела зняць. Адзін сямікласнік толькі пасля дэманстрацыі нагляднасці паверыў, што гэтая гістарычная асоба насамрэч рэальная, а не выдуманая. Так і атрымліваецца: тое, што сказаў настаўнік на ўроку, і тое, што напісана ў кнізе, — гэта адна справа: у адно вуха ўляцела, у другое — вылецела. А калі дзеці ўбачылі артэфакты (як выглядала клетка, у якой яго трымалі, кайданы, якія на ім былі) — зусім іншае ўспрыманне. Школьнікі да канца не разумеюць, што значыць “напі­сана на рэальнай аснове”. Таму, калі можна паказаць навучэнцам нейкую нагляднасць, заўсёды стараюся гэта рабіць.

У 11 класе пісалі пераказ па тэме “Подзвіг рускіх жанчын” пра жонак дзекабрыстаў, якія адправіліся за сваімі мужамі ў ссылку ў Сібір, — пра княгінь Кацярыну Валконскую і Марыю Трубяцкую. Калі я паказала фатаграфію карэты, на якой ехала Трубяцкая, асабістыя рэчы (нацельныя крыжыкі, лісты, якія захоўваюцца ў музеі), гэта дапамагло вучням успрыняць інфармацыю як гістарычны факт, асэнсаваць подзвіг жанчын на больш высокім узроўні, — адзначае суразмоўніца.

VR-паляванне за спадчынай

Педагог больш за 10 гадоў дзеліцца вопытам сваёй работы на Тураўскіх Епархіяльных і Пакроўскіх адукацыйных чытаннях. Раней прадстаўляла вопыт сваёй работы адна, а зараз у яе з’явіўся аднадумец — муж, які дапамагае з праектамі. Ён адказвае за тэхнічную частку: здымку на камеру 360 градусаў, мантаж маршрутаў і алічбоўку. А Мая Аляксандраўна займаецца мастацкай часткай: напісаннем тэкстаў, агучкай і зборам матэрыялаў:

— У гэтым годзе на Тураўскіх чытаннях прадставілі праект па ўвекавечанні памяці ахвяр Вялікай Айчыннай вайны на тэрыторыі Буда-Кашалёўскага раёна. Сабралі матэрыялы, наведалі ўсе месцы гісторыка-культурнай спадчыны, стварылі прэзентацыю і віртуальную экскурсію ў фармаце 360 градусаў з выкарыстаннем VR-акуляраў. Таксама падрыхтавалі інтэрактыўныя плакаты, квестбук па месцах воінскай славы. На Тураўскіх чытаннях завая­валі дыплом I ступені.

На Пакроўскіх чытаннях прэзентавалі праект аб праваслаўнай гісторыка-культурнай спадчыне раёна. У нас на тэрыторыі размяшчаюцца 12 храмаў. Тыя, што блізка, наведалі разам са школьніка­мі. Гутарылі са святарамі, збіралі ўнікальныя факты і стварылі віртуальную карту, дзякуючы якой можна адчуць эфект прысутнасці ў храмах. Для праекта таксама распрацаваны квестбук.

Сярод іншых значных ініцыя­тыў вылучаецца праект рэспуб­ліканскага маштабу — гэта віртуальная экскурсія ў цэнтр народнай творчасці ў Чабатовічах, якая ўключае пяць лакацый (36 панарам) у фармаце 360 градусаў, агучаных на беларускай мове, відэа рамёстваў і інсцэніровак, інтэр­актыўныя тэматычныя гульні. Праект адаптаваны для дзяцей рознага ўзросту і ўключае заданні па QR-кодах і гіперспасылках. Ініцыятыва атрымала прызнанне на рэспубліканскім конкурсе “Камп’ютар. Адукацыя. Інтэрнэт” і заваявала дыплом ІІ ступені.

У размове з настаўніцай удалося даведацца і пра яе планы, якія яна імкнецца рэалізаваць. Так, яна хоча запусціць віртуальную экскурсію па Буда-Кашалёве. Дарэчы, ужо знята больш за 50 значных лакацый, і з багатай гісторыяй гэтага краю абавязкова варта азнаё­міцца.

— Праз паўгода можна будзе палюбавацца славутасцямі нашага краю з любога пункта свету, не ўстаючы з канапы: патрэбен толькі тэлефон або ноўтбук, — тлумачыць педагог. — Усе сілы кінуты на стварэнне “Азбукі ваеннай гісторыі Гомельскай вобласці” з дапоўненай рэальнасцю, каб захаваць памяць аб мінулым.

Гасцям педагог параіла б пачаць знаёмства з раёнам, наведаўшы брацкую магілу ў цэнтры горада. Там пахавана шмат адважных лю­дзей, у тым ліку чэшскі салдат Ладзіслаў Дында, які добраахвотна перайшоў на бок партызан, ваяваў у партызанскім атрадзе “Бальшавік”, і генерал-маёр Мікалай Прышчэпа, таленавіты палкаводзец, які ўдзельнічаў у абароне раёна ад нямецка-фашысцкіх захопнікаў і быў смяротна паранены, але да апошняга ўдыху кіраваў боем. У яго гонар таксама названа вуліца.

Другая лакацыя — помнік воінам-інтэрнацыяналістам, устаноў­лены ў памяць аб земляках, якія не вярнуліся з Афганскай вайны. Мая Аляксандраўна добра памятае дзень адкрыцця гэтага помніка: вучылася ў 4 класе і разам з аднакласнікамі чытала вершы, ускладала кветкі.

Яшчэ адно знакавае месца — помнік ахвярам Вялікай Айчыннай вайны, мірным жыхарам. Брацкая магіла, размешчаная на вуліцы Лаўрыновіча на месцы расстрэлу яўрэйскага насельніцтва горада, якое ўтрымлівалася ў гета ў будынку былой 1-й школы. Гэтае месца энергетычна вельмі цяжкае… Тут пахавана больш за 400 чалавек, але ўстаноўлены прозвішчы толькі каля 100.

За межамі кабінета

Напрыканцы размовы Мая Галіцкая падзялілася захаплення­мі, якія выходзяць далёка за межы школьнага кабінета. Акрамя літаратуры, яна займаецца рукадзеллем: вышывае крыжыкам, вяжа і працуе з бісерам. Нядаўна прайшла яе персанальная выстава, дзе былі прадстаўлены вышыўкі, вязаныя вырабы, кнігі. З бісеру педагог стварае абразы, букеты і брошкі — непаўторныя ўпрыгажэнні. Самай працаёмістай аказалася вялізная вышыўка памерам каля 1,5 метра, над якой яна працавала больш за два гады. Часцей за ўсё настаўніца стварае краявіды і выявы катоў. Дарэчы, у яе літаратурных творах пушыстыя сябры — частыя персанажы, за што ў пісьменніцкіх колах яе называюць сапраўднай катысткай. Нядаўна Мая Аляксандраўна аддала ў выдавецтва метадычную распрацоўку — камплект рабочых лістоў па рускай мове для вывучэння тэмы “Займеннік” — “Казкі ката Беляша”. Муж склаў гісторыі, а яна адаптавала іх для заданняў.

— Імкнуся напоўніць кожны дзень яркімі эмоцыямі. Бо наша жыццё — у нашых руках: толькі мы вырашаем, якімі пачуццямі яго ўзбагаціць, — падсумоўвае педагог.

Алена КАСЬЯН-ПАЎЛЯНКОВА
Фота аўтара