Як узровень аснашчэння вучэбных майстэрань уплывае на якасць працоўнага навучання

- 9:00Главная, Образование

У разгар падрыхтоўкі да новага навучальнага года карэспандэнт “Настаўніцкай газеты” пагутарыла з настаўнікам працоўнага навучання Сачыўкаўскай сярэдняй школы Іванаўскага раёна Уладзімірам Жыдковічам.

Не ўпусціць цікавасць вучняў

— Калі настаўнік працоўнага навучання складае каляндарна-тэматычнае планаванне на навучальны год, то абавязкова ўлічвае матэрыяльна-тэхнічную базу вучэбных майстэрань сваёй установы: наяўнасць спраўнага сучаснага абсталявання, інструментаў, вырабных і лакафарбавых матэрыялаў, крапежных дэталей, набору электраінструментаў, — падкрэслівае Уладзімір Уладзіміравіч.

Узровень аснашчэння вучэбных майстэрань уплывае на тое, ці змогуць вучні на практыцы прымяняць атрыманыя тэарэтычныя веды, асвойваць рамёствы і тэхналогіі, рэалізоўваць свае задумы, рыхтавацца да будучай прафесійнай дзейнасці.

У школах Іванаўскага раёна 24 вучэбныя майстэрні, з іх 3 — па апрацоўцы металаў, 3 — па апрацоўцы драўніны і 18 камбінаваных — па апрацоўцы драўніны і металу. Працоўнае навучанне ў хлопчыкаў выкладае 21 педагог, большасць мае вышэйшую катэгорыю.

— Як тэатр пачынаецца з вешалкі, так і майстэрня пачынаецца з уваходных дзвя­рэй, аформіць якія можна творча. Але пры гэтым трэба ўлічваць, што на іх павінна быць не толькі таблічка, але і інфармацыя аб графіку работы майстэрні, бо ў астатні час допуск навучэнцаў у яе абмежаваны, — адзначае настаўнік. — Апынуўшыся ўпершыню ў майстэрні, навучэнец трапляе ў новы для сябе свет, бачыць незразумелай формы сталы, станкі, інструменты, прыстасаванні. Увагу прыцягвае і выстава вучнёўскіх работ. Школьнік, захоплены ўбачаным, атрымлівае першы зарад энергіі і пытаецца: “Няўжо мы гэта ўсё будзем рабіць?” Педагогу важна
не ўпусціць гэтую цікавасць, пачаць яе развіваць.

Першая інфармацыя, якую кожнае дзіця павінна атрымаць ад настаўніка, — правілы бяспечных паводзін. Іх варта размясціць на бачным месцы ў кутку па ахове працы. Пасля можна прыступаць да практычнай работы па вывучэнні канструкцыйных матэрыялаў, да знаёмства з іх відамі, уласцівасцямі і асаблівасцямі. Гэта значыць, вывучыць віды піламатэрыялаў і іх элементы, ліставыя драўняныя матэрыялы, пароды і дэфекты драўніны, уласцівасці дроту, віды тонкаліставога металу і г.д. Успрыманне інфармацыі павінна быць не толькі візуальным, праз вывучэнне малюнка ў падручніку, але і тактыльным. Для гэтага спатрэбіцца набор раздатачнага матэрыялу. Бывае, нешта з раздатачнага матэрыялу страціла першапачатковы выгляд, прыйшло ў непрыгод­насць ці ўвогуле адсутнічае. У гэтым выпадку педагогу можна параіць адрэстаўрыраваць матэрыял або вырабіць.

— Разметка — першая і самая важная тэхналагічная аперацыя. Калі яна правільна выканана, гэта палова справы. Для дакладнай разметкі важна, каб вучань не толькі ўмеў правільна і хутка чытаць графічную дакументацыю, але і правільна выбіраў, рыхтаваў і выкарыстоўваў разметачны інструмент. Першай тэхналагічнай аперацыяй па непасрэднай апрацоўцы драўніны з’яўляецца яе пілаванне. У 5 класе вывучаецца пілаванне нажоўкай і пілаванне ручным лобзікам. Асноўнай праблемай пры пілаванні нажоўкай часам становіцца недастатковае фізічнае развіццё хлопчыкаў, калі яны не ў сілах утрымліваць нажоўку вертыкальна пры выкананні тэхналагічнай аперацыі. У гэтым дапамогуць такія прыстасаванні, як стусла або ўпор, — гаворыць Уладзімір Ула­дзіміравіч.

Пры вывучэнні тэхналагічнай аперацыі пілавання нельга не закрануць прапільную разьбу, а менавіта замену пілкі ў лобзіку. Гэта даволі працаёмкі і траўманебяспечны працэс. Таму для фіксавання рамкі лобзіка павінна выкарыстоўвацца пэўнае прыстасаванне. Яно можа быць асобным або сумесным з выпіловачным столікам у выглядзе выразаў на ім. Задача настаўніка — выбраць найбольш бяспечнае або зрабіць самому.

Пры вывучэнні пэўнай аперацыі, незалежна ад таго, апрацоўка гэта драўніны або металу, арганізаваць працоўнае месца нескладана — дапамогуць дзяжурныя. Але калі вучань робіць выраб, што прадугледжвае выкананне некалькіх тэхналагічных аперацый, то яму на працоўным месцы або ў блізкім і свабодным доступе патрэбны інструмент. У такой сітуацыі асобна скла­дзены інструмент у інструментальнай будзе прычынай лішніх хаджэнняў. Тут дапамо­гуць спецыяльныя стэнды або кладкі са свабодным доступам і магчымасцю карыстацца інструментам на працягу ўсяго рабочага працэсу.

Электрыфікаваны інструмент і станочнае абсталяванне набываецца часцей за ўсё за кошт бюджэтных сродкаў. Падтрыманне яго ў спраўным стане — нялёгкая задача, якая павінна знаходзіцца ў настаўніка ў прыярытэце, бо яго рамонт або замена часцей за ўсё немагчымы.

І яшчэ ў майстэрні павінен быць куток прафесійнай арыентацыі ў выглядзе інфармацыйнага стэнда або камплектаў стэндаў, дзе асаблівая ўвага ўдзяляецца інфармацыі пра найбольш запатрабаваныя прафесіі рэгіёна і ўстановы, якія рыхтуюць такіх спе­цыялістаў.

Асвоіць тонкасці работы

Сярэдняя школа № 2 Іванава, дзякуючы вялікім і добра ўкамплектаваным вучэбным майстэрням, больш за 15 гадоў становіцца месцам правядзення другога этапу Рэс­публіканскай алімпіяды па працоўным навучанні. Вучні школы займаюць прызавыя месцы, пацвярджаючы высокі ўзровень пад­рыхтоўкі. На базе ўстановы арганізаваны заняткі па прафесійнай падрыхтоўцы школьнікаў раёна па прафесіі сталяр.

Працоўнае навучанне тут выкладае педагог з 30-гадовым стажам Андрэй Паўлавіч Жушма. Пад яго кіраўніцтвам хлопчыкі асвойваюць тонкасці работы з драўнінай і металам. Асабліва ім падабаецца працаваць з фанерай, ператвараць матэрыял у сапраўдныя творы мастацтва. Са сваімі работамі дзеці прымаюць удзел у конкурсах і творчых праектах, атрымліва­юць высокую ацэнку і ўзнагароды.

Майстэрня мотальскай сярэдняй школы № 1 — адна з найстарэйшых у Іванаўскім раёне. Многае тут зроблена рукамі педагогаў.

Так, настаўнік працоўнага навучання Сяргей Васільевіч Бабрыковіч правёў поў­ную рэстаўрацыю 11 варштатаў (дзесяці вучнёўскіх і аднаго настаўніцкага). У якасці асноўнага матэрыялу выкарыстаў бярозу. Для вырабу новых дэталей ён узяў чарцяжы старых стандартных савецкіх школьных варштатаў з захаваннем усіх памераў і прапорцый. Але зрабіў невялікую мадэрнізацыю і спрашчэнне асобных вузлоў. Дабавіў падкладную дошку для работы долатам і нажом, каб пры апрацоўцы дробных дэталей мінімізаваць знос паверхні.
Да дэманстрацыйнага (настаўніцкага) варштата дадаў шуфляды і паліцу для захоўвання дробязей. Варштаты былі пакрыты экалагічна чыстым саставам на аснове пчалінага воску. Вучням у кабінеце пра­цоўнага навучання стала лепш і зручней праца­ваць.

Незвычайныя 3D-карціны

Уладзімір Жыдковіч — выпускнік Сачыўкаўскай сярэдняй школы, дзе ўжо больш за 20 гадоў працуе настаўнікам працоўнага навучання, рыхтуе пераможцаў раённых і абласных алімпіяд.

Да 80­-годдзя Перамогі разам з навучэнцамі ён выканаў творчы праект у выглядзе шматслаёвай аплікацыі па напрамках “Зброя Перамогі” і “Пераможныя бітвы”.

— Работы выкананы ў тэхніцы шматслаё­вай аплікацыі. Асно­вай карціны з’яўляецца фанера памерам А4, на якую спачатку наклейваецца выява карцінкі (у да­дзеным выпадку з інтэрнэту). Далей паслойна (у два і больш слаі) наклейваюцца пэўныя часткі і элементы выявы. Іх колькасць залежыць ад таго, наколькі атрыманы ўзор будзе візуальна адпавядаць патрэбнаму аб’ёму. У выніку атрымаліся незвычайныя 3D-карціны, — расказвае педагог.

Чаму тэхніка шматслаёвай аплікацыі на фанеры выкарыс­тоўваецца ў рабоце з пяцікласнікамі? Адна з першых тэхналагічных аперацый па апрацоўцы драўніны з дапамогай рэжучых інструментаў (нажоўкі і лобзіка) у 5 класе — гэта пілаванне драўніны і ліставых драўняных матэрыялаў. Педагог прадставіў адзін з варыянтаў практычных работ на завяршальным этапе вывучэння названай аперацыі. Пры выкананні творчага праекта вучні не толькі пілуюць драўніну, але і рэжуць паперу нажніцамі па пэўным контуры. І гэтыя навыкі дапамогуць ім у 6 класе пры выкананні тэхналагічных аперацый па тэме “Рэзанне тонкаліставога металу нажніцамі”.

На першы погляд, работа па стварэнні 3D-карцін нескладаная, увесь матэрыял і інструмент даступны, але яна вырашае некалькі важных задач. Развівае прасторавае ўяўленне, што важна пры чытанні графічнай дакументацыі, якой з кожным класам становіцца ўсё больш, і яна больш складаная (вучню трэба самому вызна­чыць, што ў яго будзе знаходзіцца на першым, а што — на апошнім плане). Удасканальваюцца і навыкі выканання разметкі і кантролю за ёй з выкарыстаннем разметачнага інструмента (вугольніка, лінейкі) або шаблона і капіравальнай паперы. Аснова аплікацыі ўяўляе сабой ідэальны прамавугольнік, які лёгка размесціцца ў рамцы фармату А4. Такім чынам, тэхніка шматслаёвай аплікацыі развівае канцэнтрацыю, акуратнасць, дакладнасць, прадугледжвае самастойны пошук вучнем інфармацыі і ілюстрацый па тэме, іх вывучэнне і асэнсаванне.

Навучэнец Уладзіміра Жыдко­віча Ілья Саўчук сёлета стаў пераможцам (дыплом ІІІ ступені) абласнога этапу Рэспубліканскай алімпіяды па вучэбным прадмеце “Працоўнае навучанне. Тэхнічная праца”. І ў выніку быў залічаны па-за конкурсам у БрДТУ на спе­цыяльнасць “Эксплуатацыя наземных транспартных і тэхна­лагічных машын і комплексаў” (з прафілізацыяй “Аўтасэрвіс”).

Надзея ЦЕРАХАВА
Фота Алега ІГНАТОВІЧА і з архіва ўстаноў адукацыі раёна