Пляцоўка па развіцці інклюзіі. Якія задачы стаяць перад сучаснай спецыяльнай школай?

- 11:16Знак качества, Образование

Спецыяльная школа Аршанскага раёна апошнія тры гады прызнавалася лепшай установай адукацыі па метадычнай рабоце ў раёне. Падрабязнасці – у матэрыяле карэспандэнта “Настаўніцкай газеты”.

Тут напрацаваны шматгадовы вопыт, якім калектыў дзеліцца на ўзроўні вобласці і рэспублікі. Установа станавілася пераможцай абласнога этапу і суперфіналістам рэспубліканскага конкурсу “Лепшая ўстанова спецыяльнай адукацыі” ў намінацыі “Лепшая дапаможная школа” ў 2014 і 2017 гадах.

— Метадычная работа ў нас мае практычную накірава­насць, — гаворыць дырэктар Алена Чаховіч. — З 2012 года ў школе рэалізаваны міжнародны, ­рэспубліканскі і два абласныя інавацыйныя праекты. Камандай педагогаў-наватараў кіруе нас­таўнік-метадыст выдатнік адукацыі Алена Семянкова. Поспеху ў гэтай справе спрыяў яе папярэдні шматгадовы вопыт работы метадыстам у аддзеле адукацыі. Пры атрыманні кваліфікацыйнай катэгорыі “настаўнік-метадыст” Алена Аляксандраўна абараняла тэму “Праграмна-мэтавы падыход у кіраванні якасцю спецыяльнай адукацыі”.

У 2018 годзе ў школе адкрыўся рэгіянальны рэсурсны цэнтр “Псіхолага-педагагічнае і арганізацыйна-метадычнае забеспячэнне інклюзіўнай адукацыі”. 

— Установы спецадукацыі павінны стаць пляцоўкамі, якія каардынуюць дзейнасць па развіцці інклюзіі ў сваіх рэгіёнах, — адзначае Алена Аляксандраўна. — Тут павінен назапашвацца, абагульняцца і распаўсюджвацца адпаведны вопыт, праходзіць канферэнцыі, майстар-класы, семінары, круглыя сталы. Сёлета да нас па падтрымку звярнуліся з Аршанскага педкаледжа, які па лініі РІПА падключыўся да інавацыі па інклюзіі. Нашы педагогі правялі з калектывам і навучэнцамі каледжа адпаведную падрыхтоўчую работу. Мы расказ­ваем і паказваем, чаго могуць дасягнуць дзеці з асаблівасцямі, тым больш тыя, хто належаць да складанай назалагічнай групы — дзеці з інтэлектуальнай недастатковасцю 1-га і 2-га аддзяленняў, якія вучацца па спецыяльных праграмах.

У мінулым навучальным годзе вучні аршанскай спецшколы атрымалі 37 дыпломаў у 9 творчых конкурсах. Пад кіраўніцтвам настаўніцы фізкультуры Алены Нікалаевай удзельнічалі ў XV Рэспубліканскім комплексным спартыўна-масавым мерапрыемстве “Усе разам” для дзяцей з цяжкімі і множнымі фізічнымі або псіхічнымі парушэннямі. У скарбонцы іх перамог 1-е месца ў Калядным рэспубліканскім турніры па боўлінгу па праграме “Спешыял Алімпікс”, тры 1-я і два 3-я месцы ў рэспубліканскіх спаборніцтвах па водных відах спорту па праграме “Спешыял Алімпікс” сярод дзяцей з АПФР, 2-е месца ў адкрытым рэспубліканскім турніры па футболе па праграме “Спешыял Алімпікс” сярод дзяцей з АПФР.

У школе з 2012 года дзейнічае сертыфікаваны Клуб юных алімпійцаў, створаны яго эмблема і талісман. Калектыў узнагароджаны дыпломам прадстаўніцтва НАК Беларусі ў Віцебскай вобласці за ўкараненне алімпійскай педагогікі ў сістэму спецыяльнай адукацыі.

— Можа здацца дзіўным, але нашы вучні перамагаюць яшчэ і ў інтэлектуальных спаборніц­твах, — працягвае Алена Аляксандраўна. — З 2018 года яны далучаюцца да ўсерасійскіх алімпіяд і конкурсаў з міжнародным удзелам (сярод такіх, як яны, дзяцей) па матэматыцы, рускай мове, чытанні, прадмеце “Чалавек і свет”, сацыяльна-бытавой арыенціроўцы (у Расіі — прадмет “Сацыяльна-бытавое абслугоўванне”), швейнай справе, метапрадметных кірунках. Сёлета атрымана 21 узнагарода. Дыстанцыйную алімпіяду па СБА “Я ведаю. Я ўмею. Я магу” ўпершыню ў гэтым годзе на базе нашай школы правёў Віцебскі абласны ЦКРНіР, дзе нашы вучні мелі 4 дыпломы.

— Надзвычай важная сама магчымасць, якую атрымліва­юць нашы вучні для максімальнай самарэалізацыі, — падкрэслівае Алена Аляксандраўна. — Уявіце, што ў адной сям’і выхоўваецца дзіця з масавай школы і яно ўдзель­нічае ў алімпіядзе, а побач з ім асаблівы брат або сястра таксама заняты ў падобных спаборніцтвах. Як і на звычайных алімпіядах, дзецям уручаюць дыпломы, што забяспечвае раўнапраўе паміж імі.   

Каб зразумець маштаб праб­лем, якія штодзень на працягу многіх гадоў вырашае наш калектыў, адзначу, што сёння ў школе вучыцца 101 дзіця (каля дзесяці гадоў назад іх было ўдвая менш). Расце і колькасць вучняў з множнымі парушэннямі, калі да асноўнага (інтэлектуальнага) парушэння дабаўляюцца рухальныя абмежаванні, аўтыстычныя расстройствы, праблемы са зрокам ці слыхам. 77 працэнтаў вучняў маюць інвалід­насць (раней гэты паказчык быў на ўзроўні 20—30 працэнтаў). Адпаведна з кожным годам расце і колькасць ставак суправаджальнікаў (памочнікаў выхавальніка).

Ёсць выпадкі, калі да нас пераводзяць дзяцей, якія вучыліся ва ўмовах інтэграцыі ў масавай школе. Такім вучням было некамфортна ў асяроддзі звычайных аднагодкаў, яны не змаглі там праявіць сябе, ды і ад настаўнікаў не адчувалі індывідуальнага падыходу.

Эфектыўна дзейнічаюць метадычны савет школы, вучэбна-метадычныя аб’яднанні настаўнікаў і часовыя творчыя групы. Адна з такіх груп у мінулым навучальным годзе працавала над тэмай РАС.

— У вучэбным плане для дзяцей з РАС прадугледжаны карэкцыйныя заняткі па развіцці сацыялізацыі і камунікацыі, — расказвае Алена Аляксандраўна. — Але ў педагогаў няма адпаведнай праграмы, метадычных рэкамендацый і вучэбна-метадычнага забеспячэння. Творчая група стварыла свае прыкладныя праграмы карэкцыйных заняткаў па названых кірунках, пералік сацыяльных гісторый і картатэку практыкаванняў для фарміравання навыкаў камунікацыі. Узначальвала групу малады спецыяліст Настасся Вежык. Дзяўчына з адзнакай скончыла педкаледж, педуніверсітэт і магістратуру, заняла 1-е месца ў адкрытым абласным конкурсе “#Маладыя_педагогі#new_generation”, зараз рыхтуецца да конкурсу “SuperПРОФІ-2024”.

За распрацоўку тэмы СДУГ узялася творчая група пад кіраўніцтвам Алены Семянковай. У спецшколе прайшоў рэспуб­ліканскі семінар па азначанай тэме. Сумесна з Віцебскім абласным ­ЦКРНіР праведзена тэматычная анлайн-кансультацыя для педагогаў па стварэнні спецыяльных умоў для навучэнцаў з СДУГ. У выніку сумесна з Віцебскім абласным ІРА былі распрацаваны адпаведныя метадычныя рэкамендацыі.

Яшчэ адна творчая група пад кіраўніцтвам Вольгі Буйніч працавала па кірунку фарміравання гульнявой дзейнасці. Праграма па гульні для 1 класа існуе, але яна ўключае толькі агульныя палажэнні, пералік тыпаў гульняў і іх назвы. Творчая група зрабіла апісанне ходу гульняў па ўсіх тэматычных блоках. 

У спецшколе звычайна праходзяць карэкцыйныя заняткі па развіцці эмацыянальна-валявой сферы дзяцей. Але да іх няма вучэбна-метадычнага забеспячэння, ёсць толькі праграма для 2-га аддзялення і праект праграмы для пачатковай школы. Члены творчай групы пад кіраўніцтвам Аксаны Дорахавай стварылі прыкладнае каляндарна-тэматычнае планаванне па гадах (для 1—5 класаў 1-га аддзялення і 1—9 класаў 2-га аддзялення) і канспекты карэкцыйных заняткаў па развіцці эмацыянальна-валявой сферы, разам з педагогам-псіхолагам распрацавалі рэкамендацыі для педагогаў і бацькоў і метады дыягностыкі па гэтым кірунку.

Класныя кіраўнікі 1—10 класаў аб’ядналіся і стварылі зборнік метадычных матэрыялаў “Ведай, любі, вывучай родны Аршанскі край” з планаваннем заняткаў па класах (1—2, 3—5, 6—8, 9—10 класы), а таксама канспекты кожных заняткаў.

Усе актуальныя матэрыялы і распрацоўкі па навучанні і выхаванні дзяцей з інтэлектуальнай ­недастатковасцю, па карэкцыйнай рабоце, пералік сродкаў навучання, літаратуру і падручнікі можна знайсці ў электронным метадычным кабінеце Спецыяльнай школы Аршанскага раёна. Сёлета тут з’явіўся яшчэ і метадычныя партфель з нарматыўнымі прававымі дакументамі, вучэбнымі праграмамі, методыкамі навучання. У партфоліа размешчана інфармацыя аб дасягненнях педагогаў, іх публікацыях, удзеле ў вэбінарах, семінарах, конкурсах і навукова-практычных канферэнцыях (з электроннымі зборнікамі матэрыялаў), пададзены і пералік узнагарод вучняў.

Даведка

Педагогі Спецыяльнай школы Аршанскага раёна — актыўныя ўдзельнікі прафесійных конкурсаў. Геаграфія даволі шырокая — больш за 20 гарадоў краін блізкага і далёкага замежжа. Звыш 15 гадоў настаўнікі ўдзельнічаюць у доследнай праверцы падручнікаў для спецыяльных школ з рускай мовай навучання. Дзе­сяць чалавек з’яўляюцца членамі Беларускай педагагічнай супольнасці (секцыя спецыяльнай адукацыі). Чатыром педагогам прысвоена званне раённага настаўніка-майстра з правам правядзення майстар-класаў.

Дырэктар школы А.П.Чаховіч і настаўнік-метадыст А.А.Семянкова ўваходзілі ў навуковыя калектывы па распрацоўцы праграм спецыяльнай адукацыі ў 2021 і 2022 гадах, былі ў складзе аўтарскага калектыву па стварэнні вучэбных дапаможнікаў па беларус­кай мове для 9 і 10 класаў дапаможнай школы з беларускай мовай навучання. А.А.Семянкова таксама з’яўляецца суаўтарам вучэбных дапаможнікаў па беларускай мове для 3, 4, 5 класаў спецыяльнай школы з рускай мовай навучання і выхавання для навучэнцаў з ін­тэлектуальнай недастатковасцю.

Надзея ЦЕРАХАВА
Фота аўтара і з архіва ўстановы