Фотазона «Краіна Чыталія» і блог bibltol. Чым зацікаўлівае чытачоў бібліятэка талачынскай школы № 2

- 11:07Новости

Як зрабіць бібліятэку адным з самых наведвальных месцаў у навучальнай установе, ведаюць у талачынскай сярэдняй школе № 2 імя М.П.Лугоўскага. Падрабязнасці — у матэрыяле карэспандэнта “Настаўніцкай газеты”.

Наўрад ці каму па сілах пераацаніць ролю школьнай бібліятэкі ў прывіцці дзецям любові да кнігі. У талачынскай сярэдняй школе № 2 імя М.П.Лугоўскага навучэнцы могуць карыстацца кніжным фондам, які складае 10,9 тысячы экзэмпляраў мастацкай літаратуры і 10,1 тысячы падручнікаў.

В.А.Сухамлінскі сцвярджаў:  “Школа — гэта перш за ўсё кніга, а выхаванне — перш за ўсё слова, кніга і жывыя чалавечыя адносіны”. На думку дырэктара талачынскай сярэдняй школы № 2 Тамары Сушковай, сфарміра­ваць у навучэнцаў цікавасць да кнігі, развіць іх інтэлектуальныя і творчыя здольнасці, духоўна-маральныя якасці магчыма толькі ў цесным супрацоўніцтве настаўнікаў, бацькоў і бібліятэкара.

У дырэктара нават сумненняў няма ў тым, што бібліятэку іх установы трэба ўспрымаць значна шырэй, чым у прывычным разуменні гэтага слова:

— Гэта цэнтр школьнага жыцця, клуб па інтарэсах. За 12 гадоў на пасадзе загадчыцы школьнай бібліятэкі Наталля Дзямешка зрабіла яе адным з самых наведвальных месцаў у навучальнай установе.

Пакуль мы размаўляем з Наталляй Міхайлаўнай, у бібліятэку заглядваюць цікаўныя першакласнікі: яны ўжо прайшлі “пасвячэнне ў чытачы”. Іх вабяць паліцы з яркімі дзіцячымі кнігамі, захапляюць пазнавальныя і забаўляльныя гульні, інтэрактыўныя літаратурныя падарожжы, віктарыны, загадкі, майстар-класы па вырабе кніжных закладак. Прыцягвае ўвагу школьнікаў да бібліятэкі фотаконкурс на лепшае сэлфі з кнігай у фотазоне “Краіна Чыталія”.

Па словах Наталлі Міхайлаўны, самыя частыя наведвальнікі — вучні пачатковых класаў. Шмат чытаюць і старшакласнікі. Узровень чытацкай актыўнасці школьнікаў выяўляецца праз апытанні, аналіз фармуляраў, маніторынгі запытаў на кнігу, індывідуальныя гутаркі. Вызначаюцца як самыя чытаючыя класы, так і самыя актыўныя чытачы.

Выявіўшы цікавасць чытачоў да той ці іншай тэмы, аўтара, Наталля Міхайлаўна падбірае некалькі кніг па іх інтарэсах, ла­дзіць гутаркі, прапануе ім задаць пытанні, пераключае іх увагу ад твора да творчасці аўтара. Часта прыцягвае ўвагу чытачоў па прынцыпе “ад фільма — да кнігі, ад кнігі — да творчасці аўтара”. Заахвочвае вучняў да сістэматычнага чытання праз азнаямленне з рэсурсамі бібліятэкі ў каталогах, картатэках, бібліяграфічных бюлетэнях, на кніжных выставах, інфармацыйных стэндах, шляхам індывідуальнага інфармавання. Павышэнню цікавасці дзяцей да класічнай і сучаснай літаратуры спрыяюць кніжныя выставы, літаратурныя чытанні, абмеркаванні, святы да юбілейных дат пісьменнікаў і паэтаў, чытацкія канферэнцыі.

Адной з самых эфектыўных форм бібліятэчнай работы Наталля Міхайлаўна называе сустрэчы з творчымі людзьмі, таму часта арганізоўвае літаратурныя гасцёўні. Размовы тут заўсёды праходзяць ажыўлена і нават з палемікай. Госці заўсёды атрымліваюць ад вучнёўскай аўдыторыі шчыры інта­рэс і шмат пытанняў.

Чытацкая актыўнасць дзяцей стымулюецца пад кіраўніцтвам Наталлі Дзямешка і ў аб’яднаннях па інтарэсах “Літаратурнае чытанне” і “Расток” (17 і 12 удзель­нікаў з ліку вучняў 2—3 класаў). У “Растку” навучэнцы малодшых класаў адкрываюць для сябе свет праваслаўнай культуры. Ва ўзаемадзеянні з благачынным Талачынскай акругі протаіерэем Аляксандрам Лазуком для дзяцей арганізуюцца экскурсіі ў праваслаўныя храмы Талачына, гутаркі па прачытаных кнігах, прагляды фільмаў духоўна-маральнага зместу з наступным абмеркаваннем. У бібліятэцы стала добрай традыцыяй штогадовае правядзенне тыдня праваслаўнай кнігі ў мэтах далучэння школьнікаў да духоўнай спадчыны.

Духоўна-маральнае, грама­дзянскае і патрыятычнае выхаванне арганізавана ў школе як цэласная сістэма работы педагогаў і бібліятэкара. Толькі ў мінулым навучальным го­дзе прайшло 36 мерапрыемстваў па фарміраванні грамадзянскай свядомасці школьнікаў з удзелам каля 500 навучэнцаў. Гэта тэматычныя кніжныя выставы, гісторыка-пазнавальныя гадзіны, прымеркаваныя да 80-годдзя вызвалення Беларусі ад нямецка-фашысцкіх захопнікаў, літаратурна-патрыятычныя акцыі, выставы-інсталяцыі, інтэрактыўныя плакаты, урокі мужнасці.

Актыўнае супрацоўніцтва бібліятэкара і педагогаў дапамагае засяродзіць увагу вучняў на розных праблемах. Асаблівы акцэнт — на бяспецы жыццядзейнасці, прафарыентацыі, папулярызацыі сямейных каштоўнасцей. У бібліятэцы праводзяцца тэматычная гадзіна “Пакланіся да зямлі сваёй маці”, пазнавальная гадзіна “Бацька — усяму апора”. Дзеці разам з бацькамі рыхтуюць відэаролікі, творчыя праекты. А творчасць, як вядома, лепшы спосаб згуртавання сям’і.

 — Вучні толькі тады змо­гуць па-сапраўднаму захапіцца чытаннем, калі іх будзе прывабліваць бібліятэка, — падкрэслівае Наталля Міхайлаўна.

Каб сустрэчы з чытачамі былі цікавымі і карыснымі, яна ўдала спалучае ў рабоце традыцыйныя падыходы з бязмежнымі магчымасцямі інфармацыйных тэхналогій. Наталля Дзямешка ўпэўнена ў тым, што бібліятэка проста абавязана мяняцца.

— Кожны раз мы прыдумваем і выкарыстоўваем новыя формы работы, каб заахвочваць дзяцей да чытання. Яно не павінна стаць для іх абавязкам, — адзначае Наталля Міхайлаўна. — Калі кніга захапляе, закранае пачуцці навучэнца і запрашае ад­крыць для сябе свет, то пошукі адказаў на многія пытанні абудзяць у дзіцяці прагу пазнання і прывядуць у бібліятэку. Ну і, безумоўна, усімі сродкамі візуалізацыі і ўласным прыкладам паказ­ваем, што чытанне — гэта займальна.

Наталля Дзямешка вядзе блог bibltol, прадстаўляе бібліятэку ў школьный групе “Місія выканальная: расЧытаем любога!”. Актыўна дзеліцца вопытам, напрацоўкамі, ідэямі па духоўна-маральным выхаванні дзяцей і моладзі на Грамнічных чытаннях у Віцебску. Плённая праца, творчы падыход да справы не маглі застацца незаўважанымі. Школьная бібліятэка мае важкія дасягненні, сярод якіх — 1-е месца ў раённым конкурсе на лепшую школьную бібліятэку (2020 год), дыплом II ступені ў абласным этапе рэспубліканскага конкурсу “Бібліятэка — цэнтр духоўнай асветы і выхавання” (2020 год), два дыпломы III ступені ў абласным конкурсе “Бібліятэка. Бібліятэкар. Крэатыў” (2022 год), дыплом II ступені ў абласным этапе рэспубліканскага конкурсу “Бібліятэка — цэнтр духоўнай асветы і выхавання” (2024 год).

Няхай і далей у школьнага бібліятэкара будзе бадзёры настрой ад плённай працы і мноства творчых задум, каб дзеці цікавіліся кнігай і мелі павагу да мудрага слова.

Людміла КУРЫЛЬЧЫК
Фота прадастаўлены ўстановай адукацыі