Ад ідэі да поспеху: як зрабіць урок геаграфіі цікавым, ведае Ірына Вішнявецкая

- 9:00Главная, Знак качества, Образование

Як павысіць цікавасць да прадмета і сфарміраваць даследчыя кампетэнцыі? Пра гэта ведае настаўніца геаграфіі гімназіі № 6 Брэста імя Маршала Савецкага Саюза Г.К.Жукава Ірына Вішнявецкая. Падрабязнасці – у матэрыяле карэспандэнта “Настаўніцкай газеты”.

Любоў да педагогікі ў Ірыны Вішнявецкай пачала фарміравацца яшчэ ў школьныя гады. Ёй падабалася назі­раць за сваімі школьнымі настаўнікамі на ўроках, бо яны лёгка знаходзілі агульную мову з дзецьмі і цікава расказвалі пра свой прадмет. Але больш за ўсё Ірыну прываблівала геаграфія. З 6 класа, калі прадмет упершыню з’явіўся ў раскладзе, школьніца паглыбілася ў яго вывучэнне. 

“У школе настаўнікі геаграфіі часта мяняліся, але гэта заўсёды былі маладыя спецыялісты, жывыя, энергічныя, — успамінае Ірына Аляксееўна. — Сваёй энергіяй яны зарадзілі і мяне. Я разумела, што геаграфія — практыка-арыентаваная і многафункцыянальная дысцыпліна. Пасля заканчэння сярэдняй школы № 35 Брэста мэтанакіравана паступіла ў Брэсцкі дзяржаўны ўніверсітэт імя А.С.Пушкіна на спецыяльнасць “Геаграфія. Эканоміка”.

Такі выбар яшчэ больш пашырыў магчымасці педагога ў выкладанні. Сёння Ірына Аляксееўна вучыць школьнікаў не толькі любімаму прадмету, але і вядзе факультатыў па фінансавай адукаванасці. У метадычнай скарбонцы педагога кожны год з’яўляюцца новыя дзейсныя інструменты, якія дапамагаюць павысіць вучэбную матывацыю школьнікаў.

“Мне падабаецца быць навуковым кі­раўніком даследчых работ, праектаў экалагічнага, сацыяльнага кірункаў”, — адзначае настаўніца.

Падрыхтоўка навучэнцаў да ўдзелу ў краязнаўчых алімпіядах, конкурсах эколага-біялагічных работ, у турнірах па інтэлектуальных гульнях і ў навукова-практычных канферэнцыях рознага ўзроўню — гэта таксама пра Ірыну Вішнявецкую. На чым яшчэ робіць акцэнты педагог?

Расстаўляючы прыярытэты ў сваёй рабоце, І.Вішнявецкая робіць стаўку на фарміраванне ў вучняў даследчых кампетэнцый праз выкарыстанне актыўных метадаў і прыёмаў у выкладанні геаграфіі.

“Я ўпэўнена: спантаннае прывіццё навучэнцам шэрага навыкаў даследчай дзейнасці падчас урокаў і нават сродкамі пазаўрочнай работы не можа стаць базай для фарміравання аднайменнай кампетэнцыі, — звярнула ўвагу Ірына Аляксееўна. — Толькі сістэмнае выкарыстанне магчымасцей некалькіх сучасных педагагічных тэхналогій (даследчай, праектнай, інфармацыйна-­камунікацыйнай і інш.) здольна дапамагчы вырашыць пастаўленую задачу”.

Ад простага да складанага

Метады і прыёмы, па меркаванні І.Вішнявецкай, эфектыўныя тады, калі фарміру­юць у вучняў даследчыя кампетэнцыі. Гаворка ідзе пра даследчыя ўменні, якія з’яўляюцца базай, навыкі, якія неабходны дзецям для правядзення даследавання, а таксама пра спосабы вучэбна-пазнавальнай дзейнасці — іх павінны асвоіць навучэнцы 6—9 класаў у адпаведнасці з вучэбнымі праграмамі.

У рабоце з вучнямі 6 класа, якія толькі пачалі вывучаць прадмет, педагог аддае перавагу гульнявым прыёмам навучання. Напрыклад, у пачатку альбо ў канцы ўрока настаўніца праводзіць гульню “Падарожнічаючы па карце”, якая спрыяе адпрацоўцы наменклатуры, фарміруе разуменне вобраза прасторы. Калі ўзнікае адчуванне, што заданні для школьнікаў занадта лёгкія, Ірына Аляксееўна ўскладняе іх — у гульні мяняюцца правілы і назва — “Спінай да карты”.

“Падчас яе правядзення задаю дзецям шэраг пытанняў, напрыклад, цікаўлюся, які акіян абмывае Еўразію з поўначы, які — самы маленькі, на якія паўшар’і экватар дзеліць зямлю, — працягвае дзяліцца педагог. — Таксама прашу назваць мацярык, які абмываецца Паўночным Ледавітым акіянам з поўначы, акіян, які абмывае Аўстралію з захаду, самы шырокі праліў і інш”.

Гэта далёка не ўсё, што дапамагае Ірыне Вішнявецкай ператварыць, здавалася б, звычайны ўрок у самыя цікавыя 45 мінут.

“Часта прапаную навучэнцам правільныя і няправільныя сцвярджэнні, складзе­ныя па матэрыяле тэмы, якая вывучаецца, — працягвае дзяліцца вопытам нас­таўніца геаграфіі. — Праводжу такія заняткі часцей у вуснай форме. Калі навучэнцы згодныя ці нязгодныя са сцвярджэннямі, яны папярэджваюць мяне аб гэтым пры дапамозе сігнальных картак “+” і “-”. Спалучаю гэтыя прыёмы нават з фізкультмінуткай: калі сцвярджэнне правільнае, дзеці прысядаюць, калі яно не адпавядае рэальнасці, то трэба ўстаць і падняць угору рукі”.

Педагог растлумачыла, што такую гульню можна праводзіць у пісьмовай форме. Для гэтага дзеці выпісваюць нумары правільных або няправільных сцвярджэнняў. Як вынік, у адказе атрымліваецца ланцужок з лічбаў. Напрыклад, на ўроку ў 6 класе па тэме “Паняцце аб геаграфічнай карце. Легенда карты” адным навучэнцам прапануецца выбраць нумары сцвярджэнняў, у якіх гаворыцца пра карты, а іншым вучням — нумары сказаў, якія характарызуюць акрэслены план. Такое практыкаванне спрыяе развіццю ўвагі і логікі”.

Увага — картам

Асаблівую ролю ў вывучэнні геаграфіі Ірына Вішнявецкая надае фарміраванню навыкаў самастойнай работы з картай. Чаму гэта так важна? Калі навучыцца працаваць з картай, разбірацца ва ўмоўных знаках, то можна, нават не чытаючы падручнік, знайсці адказ на многія пытанні.

“Пры засваенні пачатковага курса геа­графіі добра зарэкамендаваў сябе такі прыём, як пакетмод (маленькая складная кніжачка). Такая кніжачка можа быць памяткай па беражлівых адносінах да прыроды і інструкцыяй да дзеяння ў рэальным жыцці, — дадае настаўніца. — Захапляе навучэнцаў таксама складанне геаграфічнага канструктара”.

На этапе прымянення новых ведаў у нестандартнай сітуацыі Ірына Аляксееўна лічыць эфектыўнымі загадкі і рэбусы, а развіццю ўменняў аналізаваць новую інфармацыю, абагульняць яе, вылучаць галоўнае спрыяе прыём “Самае важнае”.

“Гэты і іншыя прыёмы пабуджаюць крытычна думаць, вылучаць галоўнае, фарміру­юць уменне выказваць гіпотэзу, ставіць перад сабой мэту і дасягаць яе, — заключае педагог. — Вывучаць тэорыю можна праз практычныя задачы. Для вучняў 7 класа падыдзе праектнае заданне, дзе трэба стварыць лэп­бук па пэўнай тэме — творча выкананая тэматычная папка з кішэнькамі, акенцамі, выразкамі, рухомымі дэталямі. У такой папцы збіраецца матэрыял па адной з тэм, што дазваляе дзецям сістэматызаваць вывучанае”.

На фарміраванне даследчых кампетэнцый уплывае работа з дадатковай літаратурай на ўроку.

“Любая работа з кнігай, газетай ці артыкулам з часопіса дапамагае развіваць уменне вызначаць галоўнае, спрыяе развіццю творчага ўяўлення, аналітычнага мыслення, эмацыянальна ўзбагачае ўрок, — адзначыла настаўніца. — Пры вывучэнні геаграфіі немагчыма абысціся без геагра­фічных апісанняў у літаратуры. Вывучэнне гэтага аспекта натхніла на напісанне даследчай работы “Геаграфія ў казках і літаратурных творах”, адзначаная дыпломам І ступені на VII Рэгіянальнай навукова-практычнай канферэнцыі “Развіццё сацыяльных кампетэнцый асобы ў адукацыйным працэсе: тэорыя і вопыт”.

Выбар метадаў і прыёмаў арганізацыі вучэбнай дзейнасці павінен адпавядаць тым задачам, якія вырашаюцца на кожным яе этапе. Рэфлексія праведзенай работы і яе вынікаў таксама з’яўляецца важным кампанентам даследчай кампетэнцыі.

“Метад “Рэфлексіўная мішэнь” можа мець разнавіднасці, — знаёміць педагог. — Перавагу аддаю варыянту, калі навучэнцы ацэньваюць свае веды па кожным пытанні тэмы ад 0 да 10 балаў. Метад “Завяршы выраз” дазваляе вельмі аператыўна ўключыць вучняў у работу па асэнсаванні вывучанай тэмы. Такім чынам, выкарыстанне актыўных метадаў і прыёмаў на ўроках не толькі павышае пазнавальную цікавасць, але і спрыяе фарміраванню даследчых кампетэнцый у школьнікаў. Важнай умовай эфектыўнасці гэтага працэсу з’яўляецца іх сістэматычнае прымяненне. Спалучэнне актыўных метадаў і прыёмаў на розных этапах урока дазваляе пастаянна сачыць за ўзроўнем сфарміраваных даследчых уменняў і своечасова прадухіляць іх згасанне”.

Наталля САХНО
Фота Алега ІГНАТОВІЧА