«Алімпіядны сезон» прынёс 107 дыпломаў у скарбонку таленавітых вучняў Гомельшчыны

- 10:06Новости

Птушка шчасця заўтрашняга дня: пераможцы рэспубліканскай алімпіяды — фактычна студэнты. І школьнікаў Гомельшчыны сярод іх шмат. Падрабязнасці – у матэрыяле карэспандэнта “Настаўніцкай газеты”.

Пакуль адны школьнікі бесклапотна адпачывалі на вясновых канікулах, іншыя пастараліся прадэманстра­ваць свае веды на рэспубліканскім этапе прадметных алімпіяд. Для фінальных выпрабаванняў у каманду Гомельскай вобласці ўвайшлі 206 разумнікаў і ра­зумніц. У выніку школьнікі рэгіёна завая­валі 107 дыпломаў, што на 11 узнагарод больш, чым у 2023 го­дзе. Па інфарматыцы і матэматыцы — па 11 дыпломаў, па беларускай мове — 10, грамадазнаўстве — 9.

Начальнік галоўнага ўпраўлення адукацыі Гомельскага аблвыканкама Руслан Смірноў падкрэс­ліў выніковы ўдзел навучэнцаў вобласці: па выніках заключнага этапу алімпіяды ў агульнарэспуб­ліканскім рэйтынгу рэгіён заняў першую пазіцыю сярод абласцей і другую, уступіўшы пальму першынства толькі гораду Мінску.

— Дыпломы ёсць па ўсіх 18 вучэбных прадметах, — паведаміў Руслан Смірноў. — Найбольш паспяхова навучэнцы выступілі па інфарматыцы, матэматыцы, беларускай мове і літаратуры, грамадазнаўстве і астраноміі.

Нагадаем: у Гомелі прайшоў заключны этап рэспуб­ліканскай алімпіяды па матэматыцы, фізіцы, астраноміі, у Жлобіне — па працоўным навучанні.

Як адзначыла галоўны спецыяліст аддзела дашкольнай, агульнай сярэдняй, спецыяльнай і прафесійнай адукацыі галоўнага ўпраўлення адукацыі Гомельскага аблвыканкама Алена Сурава, самы вялікі ўклад у скарбонку перамог унеслі навучэнцы Жлобінскага, Жыткавіцкага, Калінкавіцкага, Лоеўскага, Мазырскага, Петрыкаўскага, Рэчыцкага, Рагачоўскага, Светлагорскага раёнаў і Гомеля. Акрамя таго, практычна ўся каманда Гомельскай вобласці ўзяла дыпломы на інтэлектуальным спаборніцтве па грамадазнаўстве і астраноміі.

Добры вынік дасягаецца толькі ў тандэме настаўніка з вучнем, таму вялізная заслуга сённяшняга поспеху школьнікаў дасягнута дзякуючы прафесіяналам сваёй справы — педагогам Гомельшчыны.

Старшыня журы па астраноміі, кандыдат фізіка-матэматычных навук, дацэнт Станіслаў Секер­жыцкі адзначыў, што юныя астраномы выдатна справіліся з алімпіяднымі заданнямі, фінальны этап паказаў, што навучэнцы дабіліся добрых вынікаў.

— Паколькі на працягу апошніх двух дзесяцігоддзяў захоўвалася пераемнасць у правядзенні алімпіяд па астраноміі і назапашаны багаты вопыт, то і магчымасці рашэння задач удзельнікамі алімпіяды істотна павысіліся, — падкрэс­ліў Станіслаў Станіслававіч. — Дзеці ведаюць, на якія моманты трэба звярнуць увагу пры падрыхтоўцы, з разуменнем рашаюць задачы на этапе ін­тэлектуальнага спаборніцтва. Дарэчы, у Гомелі алімпіяда па астраноміі праходзіла 5-ы раз, сёлета 40 чалавек прынялі ў ёй удзел.

Мацвей Пугачоў

Адразу два навучэнцы Гомельскага гарадскога ліцэя № 1 завая­валі дыпломы на заключным этапе Рэспубліканскай алімпіяды па астраноміі: Раман Хамянкоў узяў “бронзу”, Мацвей Пугачоў прызнаны абсалютным пераможцам. Варта адзна­чыць, што кожны год выхаванцы ліцэя становяцца лідарамі спаборніцтва і працягваюць гэтую традыцыю ўжо на міжнароднай арэне. Напрыклад, летась Аляксей Канцавенка заваяваў сярэбраны медаль на II Адкрытай Міжнароднай астранамічнай алімпіядзе (Сочы, Расія).

За апошнія 12 гадоў нас­таўнік астраноміі ліцэя, загадчык кафед­ры тэарэтычнай фізікі факультэта фізікі і інфармацыйных тэхналогій Гомельскага дзяржаўнага ўніверсітэта імя Ф.Скарыны, кандыдат фізіка-матэматычных навук, дацэнт Генадзь Цюмянкоў падрыхтаваў 14 пераможцаў Рэс­публіканскай алімпіяды па астраноміі. Дарэчы, гэты год унікальны і неверагодна паспяховы для юных астраномаў, бо ўпершыню ў камандзе з 6 чалавек шчаслівымі ўладальнікамі ­ўзнагарод сталі 5. А калі гаварыць пра вынікі, якія сёння ўпісваюцца ў больш як 20-гадовую гісторыю Рэспубліканскай алімпіяды па астраноміі, то за гэты час усяго 4 вундэркінды з Гомеля станавіліся абсалютнымі пераможцамі. Факты гавораць самі за сябе: на Гомельшчыне арганізацыя работы з адоранымі і высока­матываванымі дзецьмі займае асаблівае месца ў адукацыі.

— Спектр задач алімпіяды па гэтым вучэбным прадмеце шырокі і вельмі сур’ёзны, — засяродзіў увагу Генадзь Юр’евіч. — У школьным курсе для вывучэння астраноміі даецца ўсяго толькі год, а першы тур алімпіяды праводзіцца пасля двух месяцаў з моманту пачатку вывучэння прадмета. Да абласнога этапу трэба ведаць усё, вышэйшы пілатаж — удзел у рэс­публіканскім туры. Сапраўды, трэба быць неверагодна таленавітым і самастойным, здольным хутка ўспрымаць новыя веды і прымяняць іх пры рашэнні задач. У нейкай ступені гэта дапамагло Мац­вею стаць лідарам на ўсіх турах, плюс у яго цудоўная фізіка-матэматычная падрыхтоўка. Заклю­чны этап, як і раней, прахо­дзіў у два туры — тэарэтычны і практычны, у якіх дакладнае рашэнне кожнай з 4 складаных задач ацэньвалася ў 25 балаў. Заданні былі няпростыя, але, як сказаў Мацвей, рашальныя.

Выпускнік ліцэя, ма­быць, лепш за іншых ведае зорнае неба, ён з 1 класа захапляецца астраноміяй, а ў 2 класе ў яго ўжо з’явіўся свой тэлескоп. Абсталяванне для назірання за нябеснымі свяціламі дазваляе бачыць тое, пра што чыта­юць у падручніках. Гэта зачароўвае. Акрамя таго, астраномія дапамагае яму зразумець фізічныя працэсы, якія адбываюцца на Зямлі.

— Даследаванні праводжу ў яснае надвор’е, раней займаўся візуальнымі назіраннямі за аб’ектамі Сонечнай сістэмы, далёкага космасу: зорнымі наваламі, туманнасцямі, галактыкамі, а таксама за каметамі. Цяпер больш увагі ўдзяляю астрафатаграфіі, — патлумачыў Мацвей. — У гэтым го­дзе спрабую займацца астраноміяй больш прафесійна: з дапамогай спецыя­лізаванай камеры раблю здымкі і, ­выкарыстоўваючы спецыяльныя камп’ютарныя праграмы, іх аналізую. У апошні час займаюся здымкай далёкага космасу, літаральна днямі зняў некалькі дзясяткаў галактык. Цяпер у цэнтры ўвагі — камета 12P/Понса-Брукса. Што да алімпіяды, паколькі займаюся астраноміяй даўно, назапашаны нядрэнны вопыт, у тым ліку ў рашэнні практычных задач, гэта дало магчымасць дасягнуць жаданага выніку на рэспубліканскім этапе.

Пасля перамогі на алімпія­дзе выпускнік ліцэя плануе прадоўжыць навучанне ў Гомельскім дзяржаўным універсітэце імя Ф.Скарыны на факультэце фізікі і інфармацыйных тэхналогій і займацца астрафізікай на базе ўніверсітэта пад кіраўніцтвам Гена­дзя Цюмянкова.

Юныя майстры

Жлобін гасцінна прымаў удзель­нікаў заключнага этапу Рэс­публіканскай алімпіяды па працоўным навучанні.

Праверыць свае веды на трываласць прыехалі юныя майстры і рукадзельніцы з розных куткоў краіны. У склад каманды Гомельскай вобласці ўвайшлі 12 чалавек. Шэсць хлопчыкаў змагаліся за дыпломы па тэхнічнай працы, шэсць дзяўчынак паказалі свае сілы ў абслуговай працы. У выніку каманда Гомельскай вобласці заваявала 8 дыпломаў, па 3 — у светлагорцаў і жлабінчан, 2 дыпломы ў гамяльчан.

Каб дасягнуць поспеху, трэба працаваць на вынік. Менавіта такі падыход дазволіў вучням сярэдняй школы № 13 імя В.В.Гузава Жлобіна Мацвею Лапцеву і Вадзіму ­Скобелеву ­перамагчы ў гэтым алімпіядным сезоне. Так, дзевяцікласнік Мацвей стаў уладальнікам дыплома I ступені, адзінаццацікласнік Вадзім — дыплома II ступені. Таленавітыя школьнікі зрабілі крок да свайго поспеху дзякуючы свайму настаўніку Дзмітрыю Доўнару. За ўвесь прафесійны шлях у педагогіцы настаўнік працоўнага навучання пад­рыхтаваў 26 пераможцаў алімпіяднага руху.

— Рэспубліканскі этап алімпіяды праходзіў у два туры, у практычнай частцы навучэнцы выконвалі заданне па апрацоўцы драўніны і металу, — падрабязна расказаў Дзмітрый Доўнар. — Па чарцяжы неабходна было зрабіць выраб, дапускалася ўнясенне ў дэталі творчых змяненняў, членамі журы ацэньваліся дакладнасць, арыгінальнасць і якасць выканання. За 4 гадзіны дзеці з драўніны змайстравалі сувенір — стылізаваную падстаўку ў выглядзе Нацыянальнай бібліятэкі Беларусі, з металу трэба было зрабіць сувенірныя інструменты — цыркуль, транспарцір. Удзельнікі справіліся з заданнем на ўра, на гэтым этапе спаборніцтва ўсе стараліся творча падысці да працы. У тэарэтычнай частцы хлопчыкаў і дзяўчынак чакаў тэст, які складаўся з 20 пытанняў па праграме працоўнага навучання.

У гэтым годзе вучні Жлобіна паказалі вельмі высокія вынікі, напрыклад, у тэарэтычнай частцы з магчымых 40 балаў яны набралі 38,6 бала і 37.

— Мацвей Лапцеў і Вадзім Скобелеў у алімпіядным руху ўдзельнічаюць некалькі гадоў запар, акрамя таго, яны з задавальненнем наведваюць аб’яднанні па інтарэсах, — працягвае Дзмітрый Барысавіч. — Думаю, у будучыні яны прадоўжаць развівацца ў гэтым напрамку. Па вопыце скажу, што ўсе падрыхтаваныя мной пераможцы алімпіяды звязалі сваю прафесійную дзей­насць з тэхнічным кірункам, паступілі ў БНТУ, БелДУТ, сталі інжынерамі. Варта адзначыць і шырокія магчымасці, якія паўстаюць перад пераможцамі алімпіяднага руху, у выпускнікоў ёсць права льготнага паступлення на запатрабаваныя ў эканоміцы спецыяльнасці. Прыемна, што ў тым ліку перавагу аддаюць педагогіцы, паступаючы ў Мазырскі дзяржаўны ўніверсітэт імя І.П.Шамякіна на настаўнікаў працоўнага навучання.

Вадзім Скобелеў удзячны за неверагодны ўклад, працу, вопыт, прафесіяналізм, муд­расць свайму настаўніку, які выгадаваў не адно пакаленне высокакваліфікаваных спецыялістаў і проста выдатных людзей.

— З 6 класа наведваў аб’яднанне па інтарэсах, як і любому юнаку, мне падабалася выраб­ляць пісталеты і аўтаматы, — успамінае вучань. — У 8 класе ўпершыню прыняў удзел у алімпіядзе. Так, я нечакана сам для сябе выйграў адну, потым другую, трэцюю. Урокі працы Дзмітрыя Барысавіча прынеслі свой жыццёвы эфект: лёгка папраўлю любы прадмет інтэр’ера, завастру нажы, а яшчэ выраблю любую дэкаратыўную рэч, нядаўна маме дарыў драўляную талерку і ўнікальны падсвечнік, які зрабіў сам. Але самае галоўнае, дзякуючы настаўніку, які ўвесь свой час прысвячае выкладанню, студэнцкі білет у мяне ўжо ў кішэні, не трэба перажываць пра тое, як здам ЦЭ і ЦТ. Адзначу, разам з такім выдатным прафесіяналам сваёй справы было неверагодна цікава прайсці ўвесь гэты шлях навучання.

Рашылі дакладна

Цяжка не значыць немагчыма: зорныя вучні рашылі задачы не з лёгкіх і апынуліся ў ліку лепшых на заключным этапе Рэспубліканскай алімпіяды па фізіцы і матэматыцы.

Заключны этап Рэспубліканскай алімпіяды па матэматыцы праходзіў у два туры, у кожным трэба было выканаць па 4 заданні.

– Заданні інтэлектуальнага спаборніцтва былі не з лёгкіх і патрабавалі нестандартнага падыходу да іх рашэння, – падкрэсліў старшыня журы дацэнт кафедры вышэйшай алгебры і абароны інфармацыі БДУ Ігар Варановіч. – Вядома, няпроста было набраць запаветныя балы, але ўдзельнікам гэта ўдалося. Напрыклад, вучань 11 класа гімназіі  № 41 Мінска імя В.Х. Сярэбранага Мацвей Вылягжанін паспяхова справіўся з усімі задачамі і стаў дыпламантам І ступені, набраўшы максімальна магчымы бал.

Цудоўныя вынікі і добрую падрыхтоўку прадэманстравалі школьнікі не толькі з Мінска, але і з Віцебска, Гомеля, іншых абласных гарадоў і невялікіх населеных пунктаў.

– Узровень правядзення матэматычнай алімпіяды традыцыйна высокі, былі прапанаваны задачы з самых розных раздзелаў матэматыкі: алгебры, геаметрыі, тэорыі лікаў, камбінаторыкі, – працягвае Ігар Іванавіч. – Камбінаторыцы ў школах удзяляюць менш увагі, але ўсё ж бачна, што дзеці старанна займаліся, асабліва тыя, хто імкнецца ўвайсці ў склад зборнай каманды, каб прадэманстраваць свае здольнасці на міжнароднай арэне. Што тычыцца вынікаў матэматычнага марафону, то ў лідарах прадказальна апынуліся тыя вундэркінды, якія ў мінулым годзе паспяхова прадстаўлялі нашу рэспубліку на алімпіядах міжнароднага ўзроўню. Навучэнцы, якія дасягнулі найлепшых вынікаў на рэспубліканскай алімпіядзе, прымуць удзел у вучэбных зборах, а па іх завяршэнні будзе сфарміравана каманда з 6 чалавек для ўдзелу ў міжнароднай алімпіядзе, якая ў гэтым годзе пройдзе ў Вялікабрытаніі.

Па выніках спаборніцтваў дыплом II ступені атрымаў навучэнец гімназіі № 51 Гомеля Павел Цітоў. На шляху да поспеху яго вёў настаўнік матэматыкі сярэдняй школы № 61 Гомеля Аляксандр Струк, які адзначыў, што вельмі важна вывучаць і разумець матэматыку, бо гэтая дакладная навука перш за ўсё вучыць думаць.

– З Паўлам пачалі працаваць з 5 класа, калі я яшчэ выкладаў матэматыку ў гімназіі № 51 Гомеля, – гаворыць педагог. – Велізарнае жаданне і працавітасць прывялі юнака да поспеху. Вядома, падтрымка настаўнікаў і бацькоў таксама адыгралі важную ролю.

Аляксандр Мікалаевіч за сваю прафесійную дзейнасць падрыхтаваў шмат прызёраў алімпіяд. Самая яркая яго зорка – выпускнік гімназіі № 51 Гомеля Ягор Дубовік, які заваяваў залаты медаль на 58-й Міжнароднай матэматычнай алімпіядзе ў Рыа-дэ-Жанэйра. Спаборніцтва доўжылася два дні, задачы рашалі больш за 600 таленавітых падлеткаў з усяго свету. Дарэчы, у Паўла Цітова ў скарбонцы дасягненняў ёсць таксама «серабро» і два «золаты» на Міжнароднай Жаўтыкаўскай алімпіядзе, якая праводзіцца ў Казахстане, а таксама дзве «бронзы» на алімпіядах у Нарвегіі і Японіі.

Старшыня журы алімпіяды па фізіцы загадчык кафедры агульнай фізікі фізічнага факультэта БДУ Анатоль Слабадзянюк таксама адзначыў выдатную падрыхтоўку навучэнцаў 9–11 класаў да спаборніцтва па фізіцы. Традыцыйна заключны тур праводзіўся ў два этапы: тэарэтычны і эксперыментальны. Удзельнікі заключнага этапу некалькі гадзін разважалі над рознымі заданнямі.

– У тэарэтычнай частцы ў кожным класе было прапанавана рашыць тры дастаткова аб’ёмныя заданні па ўсіх раздзелах курса фізікі, некаторыя з іх максімальна набліжаны да сучаснасці, – падкрэсліў Анатоль Іванавіч. – У якасці прыкладу прывяду тыя задачы, якія выклікалі ў мяне найбольшую цікавасць. У адной з іх разглядалася пытанне, чаму маленькія дзеці больш мерзнуць, чым дарослыя (біяфізіка). У 10 класе адна з задач была звязана з праблемай узнікнення магнітнага поля Зямлі, у 11-м – з праблемамі цел, якія параўнальныя з масай Зямлі. У эксперыментальным туры дзевяцікласнікі выконвалі адно заданне, на яго рашэнне адводзілася 5 гадзін, для навучэнцаў 10–11 класаў было прадугледжана па 2 заданні. Іх тэматыка ў некаторым сэнсе традыцыйная для алімпіяд. Напрыклад, дзевяцікласнікі рашалі задачы на механіку, а дзесяцікласнікі – даволі хітрую задачу, звязаную з электрычнасцю, і задачу, арыентаваную на газавыя законы. У 11 класе адна з задач была дастаткова традыцыйная – на ваганні, а другая – аптычная, у ёй ускосна закраналіся прычыны ўзнікнення вясёлкі.

Па словах Анатоля Іванавіча, удзельнікі алімпіяды паказалі даволі высокі ўзровень падрыхтоўкі. У лідарах сярод адзінаццацікласнікаў сёлета апынулася дзяўчына, што вельмі прыемна. Гэта Аліна Палонская, вучаніца Магілёўскага дзяржаўнага абласнога ліцэя № 1. Летась яна была пераможцай сярод дзесяцікласнікаў, а сёлета стала лепшай сярод навучэнцаў 11 класа.

– Яе вынік не выпадковы, а заканамерны з улікам карпатлівай працы, – працягнуў суразмоўнік. – Міхаіл Хурсін таксама ў ліку пераможцаў, ён прадстаўляў гімназію № 41 Мінска імя В.Х. Сярэбранага, за ім ідуць адразу тры прадстаўнікі ліцэя БДУ. Сярод вучняў 10 класа ўладальнікамі двух дыпломаў І ступені сталі выхаванцы гімназіі № 1 імя акадэміка Я.Ф. Карскага Гродна. Сярод навучэнцаў 9 класа найбольш паспяховыя разумнікі і разумніцы Віцебскай і Гомельскай вобласці. Гэта сведчыць аб тым, што геаграфія дасягненняў у алімпіядным руху заўсёды шырокая, прыемна, што ўсе рэгіёны паспяхова выступілі на заключным этапе рэспубліканскай алімпіяды.

Пераможца трох этапаў алімпіяды па фізіцы, а таксама ўладальнік дыплома II ступені рэспубліканскага тура – навучэнец гімназіі № 51 Гомеля Іаан Муславец.

– У цэлым алімпіядныя заданні былі складанымі, але разам з тым і цікавымі, са сваімі іскрынкамі, з пэўнымі прыёмамі і спосабамі рашэння, – падзяліўся ўражаннямі Іаан. – Дастаткова шмат часу прыйшлося патраціць на падрыхтоўку да выпрабавання, у гэтым мне дапамагалі гімназічныя педагогі  Сяргей Карнавухаў і Аляксей Паўлаў, а таксама дацэнт кафедры фізікі і энергаэфектыўных тэхналогій БелДУТ Міхаіл Буй. Рыхтаваўся ва ўзмоцненым рэжыме, але ўсе намаганні былі варты таго. У найбліжэйшых планах паступленне ва ўніверсітэт, ужо даўно вырашыў развівацца ў інжынерным напрамку.

Па словах настаўніка матэматыкі, фізікі і астраноміі гімназіі № 51 Гомеля Сяргея Карнавухава, алімпіядныя заданні не выходзілі за межы школьнай праграмы, але на самай справе патрабавалі грунтоўнай падрыхтоўкі. Іаан Муславец пачаў рабіць першыя крокі ў алімпіядным руху яшчэ ў 7 класе, з 9 класа стабільна дэманстраваў дастойны вынік на абласным і заключным этапах алімпіяды тры гады запар. Трэба адзначыць, што настаўнік у гэтым годзе прывёў да поспеху на алімпіядзе не толькі Іаана, але і яшчэ траіх навучэнцаў, якія адзначаны дыпломамі на заключным этапе Рэспубліканскай алімпіяды па астраноміі.

Спецыяльны прыз міністра адукацыі атрымалі:

навучэнцы 11 класа гімназіі № 41 Мінска імя В.Х. Сярэбранага Мацвей Вылягжанін (па матэматыцы) і Магілёўскага абласнога ліцэя № 1 Аліна Палонская (па фізіцы).

Дыпломы I ступені на алімпіядзе па фізыцы атрымалі:

навучэнцы 9 класа гімназіі  № 14 Гомеля Аляксандр Волкаў і Софія  Пшанічная, гімназіі № 8 Віцебска Захар Шотаў;

навучэнцы 10 класа  Магілёўскага абласнога ліцэя № 1 Марк Гаўрусёў і Дзмітрый Гаранін, гімназіі № 1 імя акадэміка Я.Ф. Карскага Гродна Вячаслаў Кляукін і Адрыян Раўкоўскі;

навучэнцы 11 класа Ліцэя БДУ Андрэй Ёрш і Ілья Іваноў, гімназіі № 41 Мінска імя В.Х. Сярэбранага Міхаіл Хурсін, Магілёўскага абласнога ліцэя № 1 Аліна Палонская.

Дыпломамі I ступені на алімпіядзе па матэматыцы ўзнагароджаны:

навучэнцы 8 класа гімназіі № 36 Мінска Марат Тагіль, гімназіі  № 11 Мінска імя І.Д. Чарняхоўскага Аляксей Пшанічны, гімназіі № 41 Мінска імя В.Х. Сярэбранага Яўген Ліпа;

навучэнцы 9 класа гімназіі № 41 Мінска імя В.Х. Сярэбранага Марыя Нарбіна і Стафанія Шутурмінская, сярэдняй школы № 12 Наваполацка Дзяніс Вістуноў;

навучэнцы 10 класа  гімназіі № 41 Мінска імя В.Х. Сярэбранага Яраслаў Праткін і Міхаіл Райхман, гімназіі № 1 імя акадэміка Я.Ф. Карскага Гродна Глеб Сцяпанычаў, гімназіі № 2 Віцебска Максім Манастырскі;

навучэнцы 11 класа гімназіі № 41 Мінска імя В.Х. Сярэбранага Мацвей Вылягжанін і Усяслаў Красненка, гімназіі № 2 Віцебска Іван Коршунаў і Мацвей Арэшчанка.

 Алена КАСЬЯН-ПАЎЛЯНКОВА
Фота прадастаўлены ўдзельнікамі алімпіяд і гімназіяй № 51 Гомеля