Крыніцы ведаў

- 9:14Выхаванне, Дадатковая адукацыя

Каб дзеці ганарыліся малой радзімай, трэба паказваць ім яе прыгажосць, вучыць беражлівым адносінам да прыроды, знаёміць з адметнымі старонкамі айчыннай гісторыі. Гэтыя задачы вырашаюцца праз экалагічную адукацыю.

Турнянскія вучні далучаюцца да вырашэння экалагічных праблем з пачатковых класаў: удзельнічаюць у тэматычных конкурсах і дыстанцыйнай рэспуб­ліканскай вочна-завочнай школе біялогіі пры сталічным цэнтры экалогіі і краязнаўства, вырабляюць птушыныя кармушкі, ладзяць экскурсіі па экалагічнай сцежцы ў школьным профільным лагеры “Эколаг”, адпачываюць у профільным летніку “Юны біёлаг” у Мінску… 

Даследчая дзейнасць вучняў арганізавана на базе экалагічнай сцежкі “Маўклівыя сведкі мінулага”, занесенай у раённую экалагічную зялёную карту. Больш за 15 гадоў школьнікі карпатліва вывучаюць розныя прыродныя аб’екты. 

Маршрут сцежкі праходзіць па маляўнічых месцах, дзе захаваліся рэшткі палацава-паркавага комплексу Ра­дзівілаў ХVІІІ стагоддзя з кляновай алеяй, вадаёмам і батанічным помнікам прыроды мясцовага значэння “Турнянскі гракоўнік”.

Школьнікі актыўна супрацоўнічаюць з Палескім аграрна-экалагічным інстытутам НАН Беларусі. Для вучняў ладзяцца пазнавальныя экскурсіі і кансультацыі.

Першае да­следаванне пры­свячалася вывучэнню экалагічнага стану прышкольнай тэрыторыі. Дзеці вызначалі колькасць вуглякіслага газу і свінцу ў аўтамабільных выхлапах, разлічвалі ўтрыманне хлору і свінцу ў глебе, вызначалі наяўнасць цяжкіх металаў у лісці дрэў, што ра­стуць паблізу шашы. Гэтая работа была адзначана дыпломам ІІІ ступені на рэспубліканскім конкурсе навуковых біёлага-экалагічных работ навучэнцаў.

Наступным аб’ектам для даследавання стала кляновая алея “Кляніўка”, уязная дарога да сядзібнага дома Грабоўскіх. Школьнікі вызначалі біяметрычныя паказчыкі стану дрэў, высаджвалі саджанцы клёнаў… Сёння ў алеі ўсталявана інфармацыйная шыльда з інфар­мацыяй пра яе ўзрост і гістарычную каштоўнасць.

Вучні актыўна ўдзельнічалі ў захаванні гнездзішча вушастай савы ў кляновай алеі. Працуючы над тэмай, дзеці даведаліся шмат цікавага пра гэтых птушак, назіралі за іх жыццём і харчаваннем.

Але не толькі совы сталі аб’ектам вучнёўскай увагі. Тэрыторыя чорнаальшанніку ў прыручаё­вай зоне, якая атрымала статус батанічнага помніка прыроды мясцовага значэння “Турнянскі гракоўнік”, нездарма атрымала такую назву. Вялізная калонія гракоў засяляе частку алешніку паблізу шашы. Адносіны да гэтых птушак у мясцовага насельніцтва неадназначныя. Пасяляючыся побач з чалавекам, гракі нано­сяць пэўную шкоду агародным пасевам, але пры гэтым з’яўляюцца важным звяном у экалагічным ланцугу. 

Аналізуючы харчаванне птушак, вучні прыйшлі да высновы, што яны на палях збожжавых культур прыносяць пэўную карысць, знішчаючы шкодных беспазваночных жывёл, насенне пустазелля і мышападобных грызуноў. Вынікі даследавання былі адлюстраваны ў буклеце, распаўсюджаным сярод мясцовых жыхароў, і апублікаваны ў мясцовай газеце. Акрамя таго, работа “Маніторынг калоній гракоў на тэрыторыі Відамлянскага сельсавета” адзначана дыпломам ІІІ ступені на Рэспубліканскім конкурсе навуковых біёлага-экалагічных работ навучэнцаў.

Вывучэнню адрозненняў стану дрэў у раёне поймы ручая і на тэрасным узвышшы прысвечана даследаванне “Ацэнка стану дрэў батанічнага помніка прыроды мясцовага значэння “Турнянскі гракоўнік”. Працуючы над тэмай, дзеці выя­вілі залежнасць стану дрэў ад змянення кліматычных паказчыкаў: зніжэння ўзроўню грунтавых вод і павышэння сярэднегадавых тэмператур. Работа была адзначана дыпломам ІІ ступені на Рэспуб­ліканскім конкурсе навуковых біёлага-экалагічных работ навучэнцаў.

Два даследаванні прысвячаліся вывучэнню гідрафізічных і гідрахімічных уласцівасцей вады ў Турнянскім ручаі. Школьнікі ажыццяўлялі біяіндыкацыю ручая з дапамогай розных індэксаў, а таксама відавога складу малакафаўны. Абе­дзве работы былі адзначаны дыпломамі ІІ ступені на абласным этапе Рэспубліканскага конкурсу навуковых біёлага-экалагічных работ навучэнцаў.

Эфектыўная даследчая дзей­насць магчыма дзякуючы шматлікім сувязям школы з іншымі арганізацыямі. Мы актыўна супрацоўнічаем з Палескім аграрна-экалагічным інсты­тутам НАН Беларусі, у прыватнасці з лабараторыяй аптымізацыі экасістэм, гідраэкалогіі і экатэхналогій. Для вучняў ладзяцца пазнавальныя экскурсіі і кансультацыі. Відамлянскі сельсавет аказвае фінансавую падтрымку: аплач­вае банеры, дапамагае арганізаваць экалагічныя акцыі па азеляненні тэрыторыі аграгарадка.

Больш за год назад на ўскрай­ку мясцовага ручая прабілася крынічка, якая адразу прыцягнула ўвагу жыхароў. Васьмікласнікі адабралі пробы вады, даследавалі яе гідрафізічныя і гідрахімічныя ўласцівасці, вывучылі тапаніміку мясцовасці, яе фізіка-геаграфічныя асаблівасці, зарэгістравалі крынічку на сайце rodnikbel.by пад назвай “Графская” і пры падтрымцы сельсавета ўсталявалі інфармацыйны банер. У выніку крыніца стала не толькі вод­ным вытокам, але і крыніцай карысных ведаў. 

Святлана АЛЬШЭЎСКАЯ,
настаўніца хіміі і біялогіі Турнянскай сярэдняй школы Камянецкага раёна.