На якіх прынцыпах будуецца работа з адоранымі навучэнцамі ў гімназіі Клецка

- 14:06Репортаж

Грунтоўная дапрофільная падрыхтоўка і вывучэнне вучэбных прадметаў і модуляў на паглыбленым узроўні — два найважнейшыя складнікі, якія павышаюць эфектыўнасць выніковай работы з адоранымі і высокаматываванымі навучэнцамі. Па гэтым прынцыпе будуецца работа з дзецьмі, якія прыходзяць вучыцца ў гімназію Клецка, паведамляе карэспандэнт «Настаўніцкай газеты».

Падарожжа ў Smart Camp

Выяўленне адораных і вы­сока­матываваных наву­чэн­цаў праводзяць адразу пасля паступлення дзяцей у гімназію. Дыягнастычная работа і псіхалагічнае суправаджэнне, далучэнне навучэнцаў да ўдзелу ў конкурсах дазваляюць выя­віць матываваных вучняў і пабуда­ваць індывідуальную праграму падрыхтоўкі для далейшага развіцця іх здольнасцей.

“Нашы настаўнікі актыўна далучаюць навучэнцаў да ўдзе­лу ў конкурсах пачынаючы з 5 класа, — расказвае дырэктар гімназіі Клецка Іна Ждановіч. — Дзякуючы зладжанай працы калектыву, у апошнія гады ў нас пабудавана эфектыўная работа з такімі навучэнцамі. Гэта пацвярджаюць шматлікія дыпломы, якія дзеці прывозяць з конкурсаў і алімпіяд”.

З адоранымі і высокаматываванымі навучэнцамі ў гімназіі працуюць па трох кірунках. Першы — гэта ўрочная і пазаўрочная дзейнасць.

“Традыцыйныя і інавацыйныя ўрокі, якія праводзяцца з выкарыстаннем інфармацыйна-камунікацыйных тэхналогій, маюць вялікае значэнне ў рабоце з матываванымі навучэнцамі, — упэўнена Іна Ждановіч. — Такія заняткі арганізоўваюцца ў выглядзе дыскусій, гутарак, ролевых гульняў і г.д.

Яшчэ адзін кірунак, у якім гімназія Клецка мае высокія паказчыкі, — гэта навукова-даследчая дзейнасць і ­ўдзел у прадметных алімпіядах.

“Штогод на алімпіядах рознага ўзроўню навучэнцы гімназіі заваёўваюць прызавыя месцы. Так, у мінулым навучальным го­дзе скарбонку дасягненняў установы папоўнілі восем дыпломаў І ступені, ­шэсць — ІІ ступені і чатыры дыпломы ІІІ ступені прадметных алімпіяд і творчых конкурсаў, — працягвае дырэктар установы. — Навучэнка 11 класа Ангеліна Канстанцюк атрымала два дыпломы, І і ІІ ступеней, на XXIX Міжнароднай навуковай канферэнцыі “Шэкспіраўскія чытанні — 2022”.

Сваімі дасягненнямі ў мінулым навучальным годзе парадавалі і навучэнцы 8 класа, якія прывезлі ў гімназію дыплом І ступені з раённай алімпіяды па англійскай мове. Спаборніцтва складалася з двух этапаў. Першы — краіназнаўства, а другі этап быў творчым: неабходна было прадста­віць Вялікабрытанію. Вучні гімназіі выступілі ў ролях Шэрлака Холмса і доктара Ватсана. Дзякуючы творчаму падыходу і, зразумела ж, грунтоўным ведам, гімназісты сталі лепшымі ў гэтым кірунку.

Значную ролю ў рабоце з адоранымі і высокаматываванымі навучэнцамі ў гімназіі адво­дзяць дадатковай адукацыі, удзелу ў дыстанцыйных алімпіядах і курсах, а таксама самастойнай працы. Гэтаму спрыяюць заняткі ў рэсурсным цэнтры па англійскай мове, якім кіруе настаўнік англійскай мовы Андрэй Рабкавец.

“На сайце гімназіі ў адпаведным раздзеле вучні могуць знайсці заданні для падрыхтоўкі да алімпіяд, — падзялілася настаўніца англійскай мовы Ларыса Буйвіла. — Штогод навучэнцы гімназіі становяцца ўдзельнікамі Smart Camp — абласнога аздараўленчага лагера, які працуе летам на базе Маладзечанскай санаторнай школы-інтэрната. У ім збіраюцца дзеці, якія зацікаўлены ў падрыхтоўцы да ўдзе­лу ў рэс­публіканскіх алімпіядах па многіх прадметах, у тым ліку па англійскай мове”.

Беларускі каларыт

 У бягучым навучальным годзе на XXV конкурсе работ даследчага характару (канферэнцыі) навучэнцаў устаноў адукацыі Мінскай вобласці “Ад даследаванняў да адкрыццяў” навучэнка 11 класа Аляксандра Буйвіла атрымала дыплом І ступені, а навучэнец 10 класа Дзяніс Абабурка — дыплом ІІ ступені.

“Я вывучала лексічныя трансфармацыі навелы “Мёртвым не баліць” Васіля Быкава ў перакла­дзе на англійскую мову, — расказала Аляксандра Буйвіла. — Гэтая тэма была выбрана не выпадкова. Дзякуючы маёй маме, настаўніцы англійскай мовы, я вельмі люблю гэты прадмет. Да таго ж люблю літаратуру. Лічу, што ў нас атрымалася вельмі цікавая работа”.

Выбіраючы тэму для навуковай работы, навучэнцы працуюць сумесна з настаўнікамі, якія выступаюць у ролі куратараў: падказва­юць, якімі крыніцамі карыстацца, дзе шукаць інфармацыю, каб найбольш поўна раскрыць змест даследа­вання.

Сёлета да вывучэння тэмы, якую выбрала Аляксандра Буйвіла, далучылі настаўніка беларускай літаратуры. Патрабавалася прафесійная парада наконт таго, які твор Васіля Быкава, акрамя тых, што ёсць у школьнай праграме, можна выбраць для даследавання.

“Мэтай работы стала параўнанне арыгінала твора і перакладу навелы на англійскую мову з выкарыстаннем трансфармацый, — расказала Аляксандра. — У выніку мы прыйшлі да высновы, што перакладчыкі не могуць перадаць усю тую атмасферу, якую адлюстраваў Васіль Быкаў у арыгінале. Яны не могуць перадаць каларыт беларускага народа, яго самабытнасць англійскім словам. Асаблівыя цяжкасці ў аўтараў англійскай версіі выклікаў пераклад дыялектызмаў. Чытаючы пераклад, мы прасачылі, што замест іх перакладчыкі выкарыстоўва­юць апісальныя фразы: у англійскай мове няма такога багатага слоўнікавага запасу, каб перадаць увесь сэнс, усю атма­сферу, адлюстраваную ў творы Васіля Быкава”.

Эрудыты і “савяняты”

Акрамя бездакорнага валодання англійскай мовай, у навучэнцаў гімназіі Клецка высокія паказчыкі ў вывучэнні гісторыі і грамадазнаўства.

“На працягу доўгага часу гімназія з’яўляецца лідарам у пад­рыхтоўцы вучняў да алімпіяд па гэтых прадметах, — пацвердзіў настаўнік гісторыі і грамадазнаўства Вадзім Абрамовіч. — У апошнія тры гады нашы вучаніцы Ангеліна Канстанцюк і Сафія Аўдзей з’яўляюцца ўдзельнікамі рэспуб­ліканскага этапу алімпіяды па грамадазнаўстве і прывозяць з яе дыпломы. Да таго ж мае навучэнцы ўдзельнічаюць у алімпіядах па фінансавай дасведчанасці, у конкурсе “100 ідэй для Беларусі”.

У гімназіі таксама развіва­юць інтэлектуальны кірунак работы. Навучэнцы, якія займаюцца ў аб’яднанні па інтарэсах “Эрудыт” пад кіраўніцтвам настаўніка гісторыі, таксама паказваюць добрыя вынікі ў многіх конкурсах і турнірах. У мінулым навучальным годзе ў чэмпіянаце краіны сярод навучэнцаў 5—7 класаў “Савяня” юныя інтэлектуалы занялі 2-е месца. Таксама 2-е месца знатакі атрымалі на Сінхронным чэмпіянаце сярод школьнікаў па інтэ­лектуальных гульнях. А каманда “Што не, калі так”, у якую ўвахо­дзяць навучэнцы 9 класа, прывезла ў гімназію дыплом ІІІ ступені з гульні “Думка беларуская — 2022”, якая была прысвечаны Дню народнага адзінства.

“Каб падтрымліваць ціка­васць да навукі, нашы навучэнцы на працягу 5 сезонаў прымаюць ­удзел у здымках праекта “Ведаю”, — зазначыў настаўнік гісторыі. — Для ўдзелу ў ім дзеці праходзяць сур’ёзны адбор і паказваюць высокія вынікі”.

Педагогі гімназіі ўпэўнены: адукаваны чалавек павінен не толькі мець шырокі кругагляд, але і дасканала валодаць родным словам. Менавіта таму беларускую мову тут вучаць не толькі на ўроках.

“У вывучэнні роднай мовы шмат увагі ўдзяляем даследчай рабоце, — расказала настаўніца беларускай мовы і літаратуры Жанна Макрэцкая. — Тут мы можам пахваліцца, бо штогод адбіраемся на вобласць і атрымліваем дыпломы. Сёння актыўна рыхтуемся да здачы цэнтралізаванага экзамену. Мая задача заключаецца ў тым, каб максімальна якасна падрыхтаваць дзяцей да яго”.

Для падрыхтоўкі да ЦЭ ў гімназіі працуе факультатыў і дадатковы гурток. Жанна Макрэцкая расказала, што яе навучэнцы заўсёды добра здаюць ЦТ. У мінулым годзе з 26 вучняў 16 здавалі цэнтралізаванае тэсціраванне па беларускай мове, прычым два навучэнцы здалі ЦТ на 100 балаў.

“Што тычыцца пробнага ЦЭ, то навучэнцы падчас яго здачы атрымалі высокія балы, — прызналася Ж.Макрэцкая. — Ніжэй за 80 балаў не атрымаў ніхто. Таму вельмі спадзяёмся, што і выніковы ЦЭ будзе такім жа добрым”.

Колькі існуе ЦТ, Жанна Аляксандраўна здае яго разам з дзецьмі. Педагог упэўнена: каб пад­рыхтоўка навучэнцаў была больш якаснай, настаўнік павінен уба­чыць, як усё адбываецца, на ўласныя вочы.

“Толькі сёлета я атрымала 100 балаў, — расказвае Жанна Аляксандраўна. — У папярэднія гады за ЦТ у мяне было 96—99 балаў. Здаецца, што настаўнік не можа памыліцца. Аказваецца, можа. На памылкі ў тым ліку ўплывае хваляванне, таму з навучэнцамі мы прарэшваем усе заданні па многа разоў”.

Але не толькі вучэбныя дасягненні навучэнцаў вызнача­юць статус гімназіі. Творчае развіццё дзяцей тут таксама ўсяляк падтрымліваюць. У гімназіі ўжо доўгі час дзейнічае тэатральнае аб’яднанне “Лімат”, удзельнікі якога пастаянна перамага­юць у раённых і абласных творчых конкурсах. Калісьці, думаючы над тым, які кірунак творчасці вы­браць для дадатковага развіцця дзяцей, настаўніца беларускай мовы Жанна Макрэцкая і настаўніца рускай мовы Таццяна Шклярык вырашылі, што лепш за ўсё для гэтага падыходзіць тэатральная дзей­насць. Дзякуючы тэатру, дзеці вучацца размаўляць, удасканальва­юць сваё аратарскае майстэрства, а таксама становяцца больш смелымі, працуючы на публіку.

“Самай вядомай іх работай стала пастаноўка “І помніць страшна, і забыць нельга” па матывах кнігі “Я з вогненнай вёскі”,  — зазначыла дырэктар гімназіі. — З гэтай работай нашы тэатралы неаднаразова перамагалі ў многіх конкурсах. Я ведаю: дзякуючы прафесійнаму падыходу нашага калектыву да сваёй работы, у гімназіі наперадзе яшчэ многа перамог”.

Наталля САХНО
Фота Алега ІГНАТОВІЧА