Развіццё сацыяльнага інтэлекту — важны аспект развіцця дашкольніка, лічыць педагог-псіхолаг Наталля Стэльмах

- 15:10Новости, Психолог в школе

Развіццё сацыяльнага інтэлекту — гэта важны аспект развіцця дашкольніка. Разумець сваю індывідуальнасць і ўнікальнасць, умець заўважаць непаўторныя якасці кожнай асобы — гэта перавагі чалавека з высокаразвітым сацыяльным інтэлектам. Пра гэта трэба памятаць кожнаму даросламу і не забываць пра развіццё сацыяльнага інтэлекту ў дзіцяці.

Дашкольны ўзрост — гэта перыяд, калі сацыяльны інтэлект актыўна развіваецца. У дашкольнікаў сацыяльны інтэлект знаходзіцца яшчэ на пачатковай стадыі свайго фарміравання, таму менавіта ў гэты перыяд варта ўдзяліць увагу развіццю яго асобных элементаў: кіраванню эмоцыямі, камунікабельнасці, гібкасці, супрацоўніцтву, мэтанакіраванасці, самаразвіццю. Развіццё эмацыянальнага інтэлекту ў гэтым узросце мае вялікае значэнне для:

  • паспяховага навучання. Дзеці з высокім сацыяльным інтэлектам лепш адаптуюцца да школы, лягчэй знаходзяць сяброў і больш паспяховыя ў вучобе;
  • псіхічнага здароўя. Дзеці з высокім сацыяльным інтэлектам менш схільныя да трывожнасці, дэпрэсіі і іншых праблем псіхічнага здароўя;
  • поспеху ў жыцці. Людзі з высокім сацыяльным інтэлектам больш паспяховыя ў асабістым жыцці і прафесійнай дзейнасці.

Асноўныя кампаненты сацыяльнага інтэлекту

1. Эмацыянальны інтэлект: разуменне і распазнаванне сваіх і чужых эмоцый; кіраванне сваімі эмоцыямі; суперажыванне іншым.

2. Камунікатыўныя навыкі: уменне слухаць і разумець суразмоўніка; уменне ясна і дакладна выказваць свае думкі і пачуцці; уменне весці канструктыўную гутарку.

3. Сацыяльныя навыкі: уменне наладжваць і падтрымліваць адносіны; уменне вырашаць канфлікты; уменне працаваць у камандзе.

4. Самапрэзентацыя: упэўненасць у сабе, уменне пазіцыяніраваць сябе ў групе.

Асаблівасці развіцця сацыяльнага інтэлекту

3—4 гады:

1. Развіццё эмпатыі. Дзеці пачынаюць разумець пачуцці іншых людзей, але не заўсёды могуць іх правільна інтэрпрэтаваць.

2. Фарміраванне самасвядомасці. Дзеці ўсведамляюць сябе як асобу, але іх сама­ацэнка яшчэ няўстойлівая.

3. Развіццё навыкаў зносін. Дзеці вучацца мець зносіны з аднагодкамі, але ім бывае складана вырашаць канфлікты.

4—5 гадоў:

1. Развіццё сацыяльных навыкаў. Дзеці вучацца гуляць у групе, супрацоўнічаць, дамаўляцца.

2. Фарміраванне маральных норм. Дзеці пачынаюць разумець правілы паводзін, але не заўсёды могуць іх прытрымлівацца.

3. Развіццё эмацыянальнага інтэлекту. Дзеці вучацца кіраваць сваімі эмоцыямі, але ім бывае складана спраўляцца з негатыўнымі пачуццямі.

5—6 гадоў:

1. Развіццё сацыяльных роляў. Дзеці вучацца іграць розныя ролі ў грамадстве (сябар, брат, сястра, вучань).

2. Фарміраванне камунікатыўных навыкаў. Дзеці вучацца весці гутарку, задаваць пытанні, выказваць свае думкі і пачуцці.

3. Развіццё міжасобасных адносін. Дзеці знаходзяць сяброў, вучацца сябраваць і падтрымліваць адно аднаго.

Сацыяльны інтэлект — гэта набор здольнасцей, якія дазваляюць чалавеку разумець і арыентавацца ў сацыяльных сітуацыях, узаемадзейнічаць з іншымі людзьмі, наладжваць і падтрымліваць адносіны.

Фактары, якія ўплываюць на развіццё сацыяльнага інтэлекту

1. Сям’я. Бацькі з’яўляюцца першымі настаўнікамі сацыяльных навыкаў для сваіх дзяцей.

2. Дзіцячы сад. У дзіцячым садзе дзеці атрымліваюць магчымасць мець зносіны з аднагодкамі, удзельнічаць у сумесных гульнях і забавах.

3. Асяроддзе. Дзеці, якія растуць у акружэнні людзей, якія паважаюць адно аднаго і ўмеюць наладжваць зносіны, маюць больш магчымасцей для развіцця сацыяльнага інтэлекту.

Як развіць сацыяльны інтэлект у да­школьнікаў?

1. Раскажыце дзіцяці аб пачуццях. Называйце і апісвайце свае пачуцці; дапамажыце дзіцяці распазнаваць і называць свае пачуцці; вучыце дзіця спраўляцца з негатыўнымі пачуццямі.

2. Развівайце эмпатыю. Чытайце дзіцяці кнігі і гісторыі аб сацыяльных сітуацыях; абмяркоўвайце пачуцці і ўчынкі герояў кніг і мультфільмаў; вучыце дзіця дапамагаць іншым людзям.

3. Развівайце камунікатыўныя навыкі. Размаўляйце з дзіцем аб сваіх справах і пачуццях; задавайце дзіцяці пытанні і ўважліва слухайце яго адказы; вучыце ветліва размаўляць з іншымі людзьмі.

4. Развівайце навыкі зносін. Заахвочвайце дзіця гуляць з іншымі дзецьмі; вучыце дзяліцца цацкамі і супрацоўнічаць з іншымі дзецьмі; дапамажыце дзіцяці вырашаць канфлікты мірным шляхам.

5. Будзьце прыкладам для дзіцяці. Дэманструйце дзіцяці навыкі сацыяльнага ін­тэлекту ў сваіх уласных паводзінах; будзьце ветлівыя і паважлівыя з іншымі людзьмі; пакажыце дзіцяці, як спраўляцца ў складанай сацыяльнай сітуацыі.

Развіццё сацыяльнага інтэлекту — гэта важны этап у развіцці дзіцяці. Чым лепш яно будзе разумець сябе і іншых людзей, тым лягчэй яму будзе адаптавацца да новых умоў, наладжваць адносіны і дасягаць по­спеху ў жыцці.

Наталля СТЭЛЬМАХ,
педагог-псіхолаг дзіцячага сада № 161 Мінска,
кіраўніка МА педагогаў-псіхолагаў устаноў дашкольнай адукацыі Ленінскага раёна Мінска
Фота Алега ІГНАТОВІЧА, выкарыстоўваецца ў якасці ілюстрацыі