Сёння педагогі ўсё часцей звяртаюць увагу на выкарыстанне розных інавацыйных метадаў навучання, каб зрабіць урокі больш інтэрактыўнымі і займальнымі. Адзін з такіх метадаў — скрайбінг.
Скрайбінг — гэта спосаб візуалізацыі інфармацыі з дапамогай камбінавання тэксту і малюнкаў. Ён дазваляе навучэнцам графічна прадставіць складаныя канцэпцыі і працэсы, якія вывучаюцца на ўроках біялогіі. Гэты метад актыўна стымулюе візуальнае мысленне, развівае навыкі сінтэзу і арганізацыі інфармацыі, а таксама садзейнічае больш глыбокаму засваенню матэрыялу.
Падчас урока біялогіі з дапамогай скрайбінгу педагог стварае на дошцы або спецыяльных лістах вялікія візуальныя карты, на якіх спалучае такія элементы, як выявы, колеры і сімвалы, з ключавымі паняццямі і іх узаемасувязямі. Гэта дазваляе навучэнцам хутка ўлавіць асноўныя ідэі і ўстанавіць сувязі паміж імі.
Дар’я Назаранка, навучэнка 11 класа гімназіі Хойнікаў
Асноўнай перавагай скрайбінгу на ўроках біялогіі з’яўляецца тое, што ён садзейнічае актыўнаму ўцягванню навучэнцаў у вучэбны працэс. Яны могуць уносіць свае ідэі і ствараць уласныя блок-схемы і ілюстрацыі, што развівае іх творчае мысленне і дазваляе візуалізаваць веды.
Акрамя таго, скрайбінг на ўроках біялогіі можа быць карысны для дзяцей з рознымі стылямі навучання. Візуальна арыентаваныя навучэнцы могуць атрымаць больш карысці, візуалізуючы інфармацыю. У той жа час аўдыяльна арыентаваныя навучэнцы могуць лепш засвойваць матэрыял, слухаючы тлумачэнні педагога, якія суправаджаюцца графічнымі элементамі.
Для таго каб навучыцца рабіць на ўроках біялогіі скетчы для скрайбінгу (скетчынг — гэта спосаб хутка рабіць эскіз якой-небудзь выявы, напрыклад, талеркі з ежай, кветкі або геаметрычных фігур; само слова sketch перакладаецца з англійскай мовы як “эскіз, замалёўка”), прытрымлівайцеся наступных рэкамендацый.
- Падрыхтуйце ўсе неабходныя матэрыялы. Вам спатрэбяцца лісты паперы ці блакнот, алоўкі, ручкі і, магчыма, каляровыя алоўкі ці маркеры для дабаўлення колеру ў вашы скетчы.
- Уважліва слухайце ўрок ці глядзіце прэзентацыю. Запісвайце ключавыя факты і паняцці, якія тлумачыць выкладчык ці якія дэманструюцца на слайдах.
- Пачынайце стварэнне скетчаў. Старайцеся рабіць іх у рэальным часе, каб атрыманыя ўражанні ад інфармацыі дапамаглі вам узнавіць іх у вашых малюнках. Выкарыстоўвайце алоўкі для стварэння асноўнай структуры і дэталей.
- Дабаўляйце колер у свае скетчы, каб зрабіць іх больш жывымі і запамінальнымі. Выкарыстоўвайце каляровыя алоўкі ці маркеры, каб выдзеліць важныя элементы, такія як розныя органы арганізма ці ключавыя дэталі біялагічных працэсаў.
- Не бойцеся памыляцца. Скетчынг — гэта працэс, і вам можа спатрэбіцца некалькі спроб, перш чым вы дасягняце чаканага выніку. Проста працягвайце маляваць і паляпшайце свае навыкі.
- Рабіце заметкі побач са сваімі скетчамі. Напішыце словы і фразы, якія апісваюць кожны малюнак, каб у вас быў комплексны і зразумелы набор інфармацыі.
- Практыкуйцеся. Чым больш вы будзеце маляваць скетчы на ўроках біялогіі, тым лепш. Не забывайце дабаўляць падрабязнасці і заметкі да старых скетчаў пасля ўрока, каб замацаваць веды.
- Вывучайце крыніцы дадатковай інфармацыі. Інтэрнэт, падручнікі і іншыя матэрыялы могуць прапанаваць дадатковыя дэталі і факты, якія вы можаце выкарыстоўваць для сваіх скетчаў.
Прытрымліваючыся гэтых рэкамендацый і практыкуючыся, вы зможаце навучыцца рабіць скетчы на ўроках біялогіі і візуалізаваць інфармацыю для больш глыбокага разумення прадмета.
Скрайбінг на ўроках біялогіі — гэта эфектыўны і інавацыйны метад навучання, які стымулюе візуальнае мысленне навучэнцаў, развівае іх творчыя здольнасці і паляпшае засваенне матэрыялу. Ён з’яўляецца карысным інструментам як для педагогаў, так і для навучэнцаў і можа выкарыстоўвацца для правядзення займальных і эфектыўных урокаў біялогіі.
Перавагі скрайбінгу на ўроках біялогіі
- Запамінанне інфармацыі. Скрайбінг дазваляе навучэнцам візуалізаваць і арганізаваць інфармацыю, што дапамагае лепш запомніць матэрыял. Навучэнцы могуць заўважаць ключавыя моманты ўрока і запісваць іх у выглядзе ілюстрацый, што дапамагае ім лепш зразумець і запомніць складаныя канцэпцыі біялогіі.
- Паляпшэнне канцэнтрацыі. Скрайбінг патрабуе ад навучэнцаў актыўнай прысутнасці на ўроку, бо яны павінны адначасова слухаць і маляваць. Гэта дапамагае палепшыць канцэнтрацыю і дазваляе быць уцягнутымі ў вучэбны працэс.
- Падтрымка візуальнага мыслення. Скрайбінг дае магчымасць развіваць візуальнае мысленне. Гэта дапамагае лепш аналізаваць складаныя канцэпцыі і ўзаемасувязі ў біялогіі.
- Стварэнне сувязей. Падчас скрайбінгу навучэнцы ствараюць сувязі паміж рознымі малюнкамі. Яны могуць выкарыстоўваць стрэлкі, лініі і дыяграмы, каб паказаць узаемасувязі паміж паняццямі, што дапамагае лепш сістэматызаваць інфармацыю і глыбей яе зразумець.
- Індывідуальны падыход. Кожны навучэнец можа выкарыстоўваць уласны стыль скрайбінгу, што дазваляе развіць індывідуальнасць і творчы падыход да вучобы. Гэта дапамагае лепш запамінаць і разумець матэрыял, паколькі ён намаляваны і арганізаваны менавіта так, як гэта зручна кожнаму канкрэтнаму вучню.
Вікторыя Мастабай,
настаўніца хіміі і біялогіі гімназіі Хойнікаў