Творча і крэатыўна: пра падыходы ў рабоце расказваюць педагогі Бераставіцкага раёна

- 15:26Пресс-тур «Настаўніцкай»

Рэалізацыя праектаў, прымеркаваных да Года добраўпарадкавання, развіццё рэсурсных цэнтраў і работа з маладымі спецыялістамі — такія акцэнты ў сваёй рабоце вызначылі педагогі Бераставіцкага раёна Гродзенскай вобласці. Падрабязнасці — у матэрыяле карэспандэнта “Настаўніцкай газеты”.

Маленькая краіна

У Канюхоўскай сярэдняй школе Бераставіцкага раёна шмат увагі ўдзяляецца развіццю праектнай дзейнасці навучэнцаў.

Дырэктар установы Іна Лебядзевіч прызналася, што калектыў называе сваю школу маленькай краінай:

— Нягледзячы на тое, што ў нас мала навучэнцаў і невялікі калектыў, школе ёсць чым ганарыцца. За апошнія тры гады навучэнцамі і педагогамі заваявана каля 300 пры­завых месцаў на шматлікіх конкурсах раённага, абласнога, рэспубліканскага і нават міжнароднага ўзроўню.

Для таго каб педагогам было камфортней працаваць, каб у іх была магчымасць абменьвацца перадавым вопытам, Іна Лебядзевіч стварыла рэсурсны цэнтр “Рэгіянальны кампанент як аснова для фарміравання грамадзянска-патрыятычных якасцей навучэнцаў”.

— Сёлета вырашылі, што для таго, каб рэсурсны цэнтр працаваў яшчэ больш эфектыўна, трэба адкрыць спецыяльны кабінет, у якім будуць сабраны ўсе матэрыялы для работы, — дадала Іна Уладзіміраўна. — Якая мэта нашага рэсурснага цэнтра? Гэта распаўсюджванне перспектыўнага вопыту, арганізацыйна-метадычная, навукова-метадычная, а таксама інфармацыйна-метадычная работа.

Адзін з важных кірункаў работы цэнтра — грамадзянска-патрыятычнае выхаванне. Са слоў дырэктара ўстановы адукацыі, для іх гэтая тэма — шырокае поле дзейнасці:

— Мы вельмі актыўна ўзаемадзейнічаем з мытнай заставай “Русакі”. Яе супрацоўнікі прымаюць удзел у мерапрыемствах, якія арганізуем. Яны часта наведва­юць нас і заўсёды прысутнічаюць на святах першага і апошняга званка, на выпускным і інш.

Недалёка ад школы знаходзіцца Цэнтр па культурна-адпачынкавай дзейнасці. У ім настаўнікі і вучні таксама арганізуюць шматлікія мерапрыем­ствы патрыятычнага кірунку. Разам з гэтым школьнікі Канюхоўскай сярэдняй школы шануюць гістарычную памяць — за ўстановай адукацыі замацаваны чатыры помнікі, якія ўстаноўлены ў памяць аб тых, хто загінуў у гады Вялікай Айчыннай вайны. Іх догляд навучэнцы арганізуюць на працягу ўсяго навучальнага года.

— Ствараючы рэсурсны цэнтр, мы арганізавалі цэласную педагагічную прастору, — падсумавала Іна Лебядзевіч. — У нас атрымалася прывесці ў адзінства ўрочную і пазаўрочную формы работы.

Пазаўрочная работа — гэта ў першую чаргу выхаванне дзяцей. Вялікае значэнне ў гэтым кірунку адводзіцца музейнай экспазіцыі “Малая радзіма і яго вялікасць Чалавек”.

Яна складаецца з некалькіх раздзелаў, якія прысвечаны Вялікай Айчыннай вайне, былым педагогам школы, але самы каштоўны з іх той, у якім сабраны матэрыял пра звычайных людзей — працаўнікоў вёскі. 

Педагогі Канюхоўскай ся­рэдняй школы падзяліліся планамі: у хуткім часе пройдзе абласны этап рэспубліканскага конкурсу па парламенцкіх ініцыятывах “Добраўпарадкуем раён ра­зам”. Дзякуючы ўдзелу ў ім, калектыў школы плануе добраўпарад­каваць стадыён.

— Ганаруся сваім калектывам і вучнямі, бо разам яны робяць нашу школу яшчэ больш камфортнай і ўтульнай, — падкрэсліла Іна Лебядзевіч.

Гісторыя ажывае

Народны гісторыка­-краязнаўчы музей “Вытокі” Малабераставіцкай сярэдняй школы — гэта шэраг экспанатаў, кожны з якіх хавае свае таямніцы.

Адкрыццё музея стала значнай падзеяй не толькі для вучняў і педагогаў, але і для жыхароў навакольных вёсак.

— Калектывам школы праведзена вялікая работа, — расказвае дырэктар Малабераставіцкай сярэдняй школы Вольга Гурская. — З невялікага этнаграфічнага музей ператварыўся ў месца, дзе ажыла, загаварыла гісторыя родных вёсак, дзе адлюстраваны лёсы многіх землякоў. Вялікі ўклад у стварэнне музея ўнеслі настаўнікі Ганна Іванаўна Карытца, Тамара Іванаўна Эйсмант, Валерый Адамавіч Хоха.

Сёння ў музеі гаспадарыць настаў­ніца англійскай мовы Вікторыя Раманаўна Кісялеўская.

— Наш музей мае статус народнага, — расказвае Вікторыя Раманаўна. — Прысвоілі нам яго дзесяць гадоў назад.

На пляцоўцы музея быў адкрыты рэсурсны цэнтр сістэмы адукацыі Гродзенскай вобласці “Выкарыстанне патэнцыялу музея для фарміравання каштоўнасных адносін да малой ра­дзімы”. Асноўнымі кірункамі яго работы сталі пошукава-даследчы, экскурсійны, фондавы, культурна-асветніцкі. А сярод асноўных экскурсій — “Малая Бераставіца, табе ёсць чым ганарыцца!”, “Гордасць зямлі малабераставіцкай: Жэгота Анацэвіч з Малой Бераставіцы”, “Гісторыя працоўнага калектыву Мала­бераставіцкага элітгаса”, “Землякі на франтах Вялікай Айчыннай вайны” і інш.

Праводзячы экскурсію, Вікторыя Раманаўна звярнула ўвагу на найбольш каштоўныя музейныя прадметы. Сярод іх крэсла драўлянае разное са скураным сядзеннем пачатку ХIХ ст., дакумент “Копия крепости, записанной в крепостную за 1865 год”, самавар братоў Туляковых, таз медны мануфактуры Кальчугіна, фотаздымак “Беларускія настаўніцкія курсы ў Вільні” і інш.

— Таксама прэзентуем наведвальнікам музея кнігу “Малітоўнік праваслаўнага салдата”, газету “Красная звезда” № 108 (96) ад 10 мая 1945 года, кацялок армейскі з надпісам “Таварыства Кальчугіна”, газету “Варшаўская” на польскай мове, пашпарт на нямецкай і польскай мовах і інш. Усе экспанаты музея падзелены на 10 экспазіцый. Так, у раздзеле “Подзвігу народа жыць у вяках” прадстаўлена гісторыя Вялікай Айчыннай вайны праз прызму лёсу землякоў. Асаблівая ўвага ўдзяляецца ўшанаванню памяці камандзі­ра 250-й стралковай дывізіі палкоў­ніка Геронція Нестаравіча Цітаішвілі, які загінуў 19 ліпеня 1944 года падчас выз­валення Малой Бераставіцы. А экспазі­цыя “Апаленыя полымем вайны ў Афганістане” расказвае пра лёсы воінаў-інтэрнацыяналістаў, выпускні­коў школы і мясцовых жыхароў.

Музейнай педагогікай і гісторыяй настаўніца англійскай мовы захапіла большасць сваіх вучняў. Так, у конкурсе даследчых работ “Малая радзіма вялікіх людей” рэспубліканскай акцыі “Я гэты край Радзімаю заву” ў намінацыі “Пуцявінамі маіх землякоў” каманда Вікторыі Раманаўны заваявала дыплом ІІІ ступені Міністэрства адукацыі.

Сімвалы мудрасці

Вялікаэйсмантаўская сярэдняя школа — прастора творчасці і крэатыву.

Заходзячы на тэрыторыю навучальнай установы, адразу бачыш, што яе дырэктар Галіна Македон — сапраўдная гаспадыня. Прыгожа пастрыжаныя кус­ты, цікавыя архітэктурныя формы надоўга прыцягваюць погляд. Галіна Аляксееўна прызналася: тэрыторыю за школай даглядае ўвесь дружны калектыў:

— Многа праектаў і ідэй было рэалізавана да Года добраўпарадкавання. Адна з апошніх распрацовак — “Беларусь — кры­ніца натхнення: сучасная эстэтыка адукацыйнай прасторы”.

Праект накіраваны на стварэнне эстэтычна прывабнай і функцыянальнай тэрыторыі школы, якая аб’ядноўвае сучасны дызайн з нацыянальным каларытам.

— Мы ператвараем школьны двор у прастору, дзе вучні не толькі атрымліва­юць веды, але і вучацца любіць родны край, яго гісторыю і культуру, — гаворыць Галіна Македон.

Да рэалізацыі праекта тэрыторыя школы не мела адзінага стылю, адсутнічалі тэматычныя зоны, звязаныя з беларускай культурай. Таму калектыў установы паставіў перад сабой важныя задачы.

— Мы задумалі стварыць сучасную адукацыйную прастору з нацыянальным акцэнтам, — працягвае Галіна Аляксееўна. — У першую чаргу запланавалі развіваць пат­рыятычнае выхаванне праз элементы дызайну, імкнуліся забяспечыць камфорт і эстэтыку для вучняў, педагогаў і наведвальнікаў школы.

Настаўніца пачатковых класаў Алена Дулуб з навучэнцамі напярэдадні 1 верасня

Якія асноўныя прынцыпы і падыходы былі выкарыстаны педагогамі, каб дасяг­нуць пастаўленай мэты? У першую чаргу настаўнікі звярнуліся да беларускага стылю і сімволікі: выкарыстанне традыцыйных матываў, элементаў, звязаных з беларускай літаратурай, гісторыяй. Так, сёння на тэрыторыі, недалёка ад галоўнага ўвахода, знаходзіцца драўляны выраб у выглядзе кнігі з напісанай цытатай з твора Якуба Коласа, а побач — чарніліца з пяром. 

— Адзін з важных прынцыпаў — экалагічнасць, — акцэнтуе ўвагу дырэктар школы. — Мы прымянялі натуральныя матэрыялы — дрэва, кветкі, а клумбы стваралі з пнёў. 

— Ключавой зонай праекта стала ўваходная група “Сардэчна запрашаем у Беларусь”, — знаёміць Галіна Аляксееўна. — Яе мэта — фарміраванне першага ўражання, патрыятычнага настрою. Ва ўваходнай групе выкарыстоўваліся такія элементы, як надпіс “Я люблю Беларусь”, драўляныя міні-скульп­туры “Сава — сімвал мудрасці”, кніга з цытатай беларускага аўтара, а таксама кветкі, высаджаныя ў драўляныя формы.

Праводзячы экскурсію па школе, Галіна Македон звярнула ўвагу на гісторыка-патрыятычную зону “Памяць і гонар”. Яна стваралася для таго, каб увекавечыць подзвіг у Вялікай Айчыннай вайне.

Адна з улюбёных зон дзяцей і настаўнікаў — зона адпачынку і навучання “Бела­руская гасцёўня”. Яе прызначэнне адначасова простае і важнае: стварэнне месца для сумеснага чытання, абмеркавання твораў. 

У “Беларускай гасцёўні” ёсць драўляныя лаўкі, чарніліца з пяром — сімвал творчасці, і элементы ўваходнай групы. Дзякуючы камфортнаму размяшчэнню, усе тры лакацыі можна паспяхова інтэграваць у адукацыйны працэс: праводзіць урокі па гісторыі, літаратуры, мастацтве.

— А яшчэ мы тут арганізуем і мера­прыемствы: святы, конкурсы, экскурсіі, сацыяльныя ініцыятывы, — адзначае педагог. — Прыемна, што нашы вучні ўдзельнічаюць у распрацоўцы новых элементаў. У заключэнне варта адзначыць, што праект спрыяе павышэнню цікавасці вучняў да культуры і гісторыі Беларусі. Створаны праект — гэта не проста абнаўленне школьнага двара, а стварэнне жывой прасторы, дзе кожны элемент нагадвае: мы — беларусы і гэта наша гісторыя, культура, буду­чыня.

Тэрыторыя творчасці

У Малабераставіцкім дзіцячым садзе асаблівае значэнне надаецца эмацыянальнаму дабрабыту, эфектыўнаму выхаванню, развіццю і навучанню дашкалят.

Значная роля ў вырашэнні гэтых задач адводзіцца тэрыторыі дашкольнай установы — яе добраўпарадка­ванню і азеляненню.

— Добраўпарадкаванне і азеляненне ўчасткаў спрыяе разумоваму, маральнаму, эстэтычнаму і фізічнаму выхаванню да­школьнікаў, — запэўнівае загадчыца Малабераставіцкага дзіцячага сада Ірына Пальяноўская. — Ад таго, наколькі дагле­джанай, прыгожай і спланаванай будзе прастора садка, залежыць тое, якіх дзяцей мы выхаваем.

Для таго каб стварыць эмацыянальна спрыяльныя ўмовы знаходжання дзетак у дашкольнай установе, педагогі распрацавалі праект “Наш дзіцячы сад — наша краіна — наша планета”, прымеркаваны да Года добраўпарадкавання.

— Для рэалізацыі праекта была створана творчая група, у якую ўвайшлі супрацоўнікі дзіцячага сада, бацькі, дзеці і нашы спонсары — ААТ “Малабераставіцкая эліт­гаспадарка”, — працягвае Ірына Генадзьеў­на. — У межах праекта абсталявалі прагулачны ўчастак у адпаведнасці з сучаснымі патрабаваннямі, а таксама палепшылі мастацкае афармленне ўчастка для прагулак дзяцей. Так, тэрыторыя нашай установы пачынаецца са Сцягавай пляцоўкі. Тут устаноўлены флагшток, на якім у дзяржаўныя святы разам з выхаванцамі падымаем сцяг краіны і выконваем гімн.

Наступная зона — гульнявыя пляцоўкі. Іх у садку некалькі: зона пяску і вады, тэры­торыя з гульнявым абсталяваннем і месцы для адпачынку.

Зоны гульняў з пяском сталі для дзяцей не толькі месцам забаў, але і тэрыторыяй для развіцця творчых здольнасцей, эксперыментальна-даследчай дзейнасці.

— Недалёка ад гульнявой знаходзіцца спартыўная пляцоўка, — працягвае расказ­ваць Ірына Пальяноўская. — Абсталяванне на ёй размешчана так, каб большая частка пляцоўкі выкарыстоўвалася для правядзення рухавых і спартыўных гульняў, фізкультурных свят і для арганізацыі вольнага часу.

Яшчэ адна зона дашкольнай установы — гэта кветнікі і яблыневы сад. Напярэдадні 80-й гадавіны Вялікай Перамогі і ў межах Года добраўпарадкавання ва ўстанове адукацыі прайшла акцыя “Сад Перамогі”, падчас якой высадзілі 25 саджанцаў яблынь.

— Ha гэтым добраўпарадкаванне нашай тэрыторыі не заканчваецца, — запэўнівае Ірына Генадзьеўна. — У далейшым плануем абсталяваць метэаралагічную пляцоўку, стварыць экалагічную сцежку, дарожку здароўя і фітакуток.

Наталля САХНО
Фота Алега ІГНАТОВІЧА