У поўнай меры рэалізаваць сябе: сёлета тры маладыя спецыялісты папоўнілі шэрагі настаўнікаў Браслаўскага раёна

- 14:30Первое рабочее место

Сёлета тры маладыя спецыялісты папоўнілі шэрагі настаўнікаў Браслаўскага раёна. Усе яны — выпускнікі мясцовых устаноў адукацыі. Падрабязнасці — у матэрыяле карэспандэнта “Настаўніцкай газеты”.

З гэтага навучальнага года ў Брас­лаўскай гімназіі працуе яе нядаўні выпускнік настаўнік англійскай мовы Мікіта Мужаў.

— Настаўнікам я стаў найперш таму, што мне падабаецца англійская мова, — расказ­вае Мікіта Аляксандравіч. — У мяне быў цудоўны педагог, чалавек з вялікай літары Мая Мяфодзьеўна Дароніна. Яна бачыла прыхаваныя таленты ў кожным сваім вучню, дапамагла мне вывучыць мову, развіць навыкі прамоўніцкага майстэрства. Паступова мне стала цікава не толькі вучыць мову, але і перадаваць свае веды іншым — малодшым навучэнцам на днях самакіравання, аднакласнікам і аднагрупнікам. І вось пасля заканчэння ВДУ імя П.М.Машэрава я прыйшоў у родную гімназію.

Малады настаўнік лічыць, што індывідуальны падыход можна знайсці да кожнага вучня. Спачатку трэба спазнаць дзяцей: іх інта­рэсы, захапленні, перавагі. І ад гэтага потым адштурхоўвацца, паказваць практычную значнасць вывучэння замежнай мовы. У сваёй рабоце педагог аддае перавагу гульнявым і інтэрактыўным тэхналогіям. Сваёй задачай настаўнік лічыць накіраваць выкарыстанне інфармацыйных тэхналогій і рэсурсаў на адукацыйныя мэты. А захапленне М.Мужава музыкай, кінафільмамі на замежнай мове, несумненна, дапаможа зацікавіць дзяцей прадметам.

У пачатку прафесійнай дзейнасці кожны малады настаўнік сутыкаецца з шэрагам праблем і цяжкасцей: як займальна і зразумела данесці складаны матэрыял, ства­рыць сітуацыю поспеху. Педагог вучыцца быць і ўраўнаважаным, і строгім, і падатлівым, і патрабавальным, і жыццярадасным… Таму суправаджэнне маладога спецыяліста ў школе — справа ўсіх: пачынаючы ад дырэктара школы і заканчваючы настаўнікамі.

— Такая падтрымка проста неабходна, — гаворыць Мікіта Мужаў. — Усе цяжкасці лёгка пераадольваюцца, калі побач пастаянна адчуваеш падтрымку старэйшых калег. Рабіць першыя крокі ў прафесіі мне дапамагае вопытная настаўніца англійскай мовы Часлава Чаславаўна Закрэўская, да якой я магу звярнуцца з самымі рознымі пытаннямі, дырэктар гімназіі Алена Браніславаўна Гірон і настаўнік-метадыст Вольга Васільеўна Лукша.

Ужо другі год у сярэдняй школе № 1 імя А.М.Жданава працуе настаўніцай пачатковых класаў Вольга Януль. Дзяўчына з адзнакай скончыла Віцебскі дзяржаўны ўніверсітэт імя П.М.Машэрава і лічыць, што прафесія педагога — адна з самых важных:

— Гэта пастаянны рух наперад, актыўная праца, самаадукацыя, зносіны з дзецьмі, іх бацькамі і калегамі. А яшчэ гэта выхад з зоны камфорту, бо ты не ведаеш, што цябе чакае далей, як пройдзе ўрок. Кожны дзень ты не толькі вучыш, але і вучышся сама.

Педагог успамінае, як з хваляваннем упершыню пераступіла парог класа, дзе на яе глядзелі 30 пар цікаўных дзіцячых вачэй.

— Мае навучэнцы — самыя лепшыя: дапытлівыя, шустрыя, актыўныя, вясёлыя. А яшчэ яны творчыя: спяваюць, танцуюць, малююць, займаюцца спортам, — адзначае Вольга Вацлаваўна. — З імі мне з лёгкасцю ўдалося ўстанавіць кантакт. Для дзяцей я хачу стаць старэйшым таварышам, сябрам, таму яны мяне слухаюць, і калі хтосьці пачынае не зусім добра паводзіць сябе, яго с­цішваюць аднакласнікі.

На ўроках Вольгі Януль шмат нагляднас­ці, дэманструюцца відэасюжэты, урыўкі з мультфільмаў, падбіраюцца музычныя фрагменты. Малодшыя школьнікі вельмі хутка стамляюцца, ім неабходна пастаянная змена відаў дзейнасці, таму педагог імкнецца разнастайваць вучэбны працэс. Часта на дапамогу прыходзіць гульня. Бе­зумоўна, не заўсёды хапае часу, каб дайсці да кожнага дзіцяці, таму калі Вольга Вац­лаваўна штосьці не паспявае на ўроку, то знаходзіць час пазаймацца пасля яго, на факультатыўных занятках, у групе прадоўжанага дня.

З калегамі маладая настаўніца хутка знайшла агульную мову. Калектыў прыняў яе вельмі цёпла. Любую дапамогу заўсёды аказ­ваюць куратар — настаўніца пачатковых класаў Жанна Пятроўна Кароль, выхавальніца групы прадоўжанага дня Алена Валянцінаўна Шакель, а таксама дырэктар школы Людміла Віктараўна Стэльмачонак і яе намеснік Таццяна Мікалаеўна Багдановіч.

— Самым складаным у першы год работы для мяне было вядзенне дакументацыі, асабліва запаўненне класнага журнала. Першыя некалькі тыдняў я яго запаўняла алоўкам, а потым перапісвала ручкай, бо страшна было дапусціць памылку. Былі і некаторыя пытанні з планаваннем часу на ўроку: калі рыхтуешся да заняткаў, то плануеш многае, але часта ўсё даць вучням не атрымліваецца, — заўважае настаўніца.

Як прызнаецца Вольга Януль, за год работы яна не расчаравалася ў прафесіі, а 58 дзён летняга адпачынку здаліся ёй вялікім тэрмінам. Ужо з сярэдзіны лета яна заходзіла ў адукацыйныя паблікі, гартала вучэбныя матэрыялы, якімі можна ўзбагаціць урок, каб потым падзяліцца знойдзеным з дзецьмі.

— Спадзяюся, гэты навучальны год бу­дзе цікавым, запамінальным, насычаным яркімі момантамі, новымі праектамі і станоўчымі эмоцыямі дзяцей і іх бацькоў, — гаворыць педагог.

***

Начальнік аддзела па адукацыі Браслаўскага райвыканкама Людміла Каптур:

Сёння сфера адукацыі мае патрэбу ў маладых спецыя­лістах — адукаваных і неабыякавых, энергічных і творчых.

У Браслаўскім раёне сярэдні ўзрост педагогаў — звыш 46 гадоў. З аднаго боку, у недалёкай будучыні будуць запатрабаваны сацыяльныя педагогі, настаўнікі пачатковых класаў, інфарматыкі, матэматыкі, фізікі. А з другога боку, цяперашнія школьныя калектывы — гэта той залаты патэнцыял, які перадае свой багаты вопыт мола­дзі. У гэтым плане ў нас назіраецца станоўчая тэндэнцыя: ва ўстановах адукацыі за кожным пачынаючым спецыялістам замацаваны настаўнік, арганізавана работа школ маладога настаўніка і маладога кіраўніка. Дзейнасць па суправаджэнні пачынаючых педагогаў уключае правя­дзенне індывідуальных гутарак і кансультацый вопытнымі настаўнікамі і настаўнікамі-метадыстамі; арганізацыю мерапрыемстваў, накіраваных на аказанне прадметнай і метадычнай дапамогі па падрыхтоўцы і правядзенні ўрокаў (семінараў, практыкумаў, круглых сталоў, конкурсаў, фестываляў і інш.); далучэнне пачынаючых педагогаў да ўдзелу ў рабоце вучэбна-метадычных аб’яднанняў; павышэнне кваліфікацыі. Галоўная мэта работы з маладымі педагогамі — арганізоўваць паступовае ўцягванне пачынаючага спецыяліста ва ўсе сферы прафесійнай дзейнас­ці, спры­яць паспяховаму прафесійнаму і творчаму росту педагога.

Мы добра разумеем: каб не адчуваць патрэбы ў кадрах, мы павінны рыхтаваць сваіх педагогаў. Летась мэтавыя накіраванні былі заключаны па падрыхтоўцы настаўнікаў гісторыі і пачатковых класаў.

Маладыя спецыялісты ўваходзяць у склад маладзёжнай палаты і з’яўляюцца прыкладам для падрастаючага пакалення. Яны працуюць на карысць не толькі ўстаноў адукацыі, але і ўсяго раёна. Таксама яны штогод удзельнічаюць у конкурсах педагагічнага майстэрства, якія праходзяць на розных узроўнях, і займаюць прызавыя месцы. Сёння мала­дзёжнаму пытанню ўдзяляюць асаблівую ўвагу і раённыя ўлады: на сустрэчах з кіраўнікамі і прадстаўнікамі райвыканкама і райсавета абмяркоўваюцца бягучыя праблемы, да іх вырашэння падключаюцца прафсаюзы.

Таму звязаць свой прафесійны шлях з педагогікай — гэта магчымасць зрабіць кар’еру, адбыцца як спецыялісту і ў поўнай меры рэалізаваць сябе. Спадзяюся, што выпускнікі ўстаноў адукацыі Браслаўшчыны ацэняць перспектывы і выберуць настаўніцкія спецыяльнасці. А мы затым з радасцю сустрэнем маладых дыпламаваных калег-спецыялістаў.

Наталля КАЛЯДЗІЧ
Фота аўтара