Як матываваць пачынаючага педагога застацца ў прафессіі

- 9:00Главная, Образование

Малады настаўнік, які толькі пачынае працаваць у школе, нярэдка губляецца пад цяжарам абавязкаў і адказнасці, што кладзецца на яго плечы. Як дапамагчы яму пераадолець узнікаючыя цяжкасці і ўпэўніцца ў правільнасці прафесійнага выбару — ведаюць ва Уздзенскай раённай гімназіі. Падрабязнасці – у матэрыяле карэспандэнта “Настаўніцкай газеты”.

Да дасканаласці асобы

“Ад ведаў — да дасканаласці асобы” — пад такім дэвізам працуе калектыў гімназіі. Ва ўстанове ствараюцца ўсе ўмовы для адукацыі, выхавання і самаадукацыі навучэнцаў: тут дзейнічае абласны рэсурсны цэнтр па геаграфіі, раённыя рэсурсныя цэнтры пачатковых класаў, дапрызыўнай падрыхтоўкі, англійскай мовы, раённы цэнтр бяспекі “Дапамажы сабе сам”.

Настасся Ліхадзіеўская і Мікіта Жук з намеснікам дырэктара па вучэбнай рабоце Таццянай Бондар

Для задавальнення адукацыйных патрэб навучэнцаў арганізавана профільнае навучанне, на старшай ступені створаны ваенна-патрыятычная група з вывучэннем факультатыўнага курса “Гатовы Радзіме служыць!” і група педагагічнай накіраванасці, у якой навучэнцы асвойваюць факультатыўны курс “Уводзіны ў педагагічную прафесію” (у межах міжшкольнага факультатыву). Сёлета адкрыўся і спартыўны клас, заняткі ў якім праводзіць трэнер спартыўнай школы. У гэтым годзе ў гімназіі завяршаецца рэалізацыя рэспубліканскага інавацыйнага праекта “Укараненне тэхналогіі мнагамернага чытання для фарміравання функцыянальнай дасведчанасці малодшых школьнікаў”. Навучэнцы ўстановы паспяхова прымаюць удзел у рэс­публіканскай алімпіядзе па вучэбных прадметах. Так, у мінулым навучальным годзе навучэнец 11 класа Алег Быстрымовіч стаў уладальнікам дыплома І ступені па замежнай мове (настаўніца Людміла Амельянчук), а навучэнец 10 класа Яўген Сілівончык завая­ваў дыплом ІІ ступені на алімпія­дзе па геаграфіі (настаўніца Марыя Шаруенава).

З трывалай матывацыяй

Гімназія з’яўляецца і своеасаб­лівым эпіцэнтрам дзейнасці з маладымі спецыялістамі. Тут вядзецца эфектыўная работа па адаптацыі пачынаючых педагогаў на першым рабочым месцы, паспяхова дзейнічае і сістэма настаўніцтва. Да таго ж намеснік дырэктара па вучэбнай рабоце гімназіі Таццяна Бондар кіруе раённай школай маладога настаўніка, і значныя мерапрыемствы для пачынаючых спецыялістаў ладзяцца менавіта на базе гімназіі.

— Да нас у гімназію штогод прыходзяць маладыя спецыялісты. Так, летась у педагагічны калектыў уліліся трое пачынаючых настаўнікаў, а сёлета — яшчэ двое: настаўнік гісторыі і грамадазнаўства Мікіта Жук і настаўніца тэхнічнай працы Аліна Зубовіч, — адзначае дырэктар установы Вольга Мыслівец. — Прычым Мікіта Жук — выпускнік педагагічнага класа нашай гімназіі. Гэта вельмі актыўны, ініцыятыўны малады чалавек. Зарэкамендаваў сябе з лепшага боку яшчэ падчас летняй аздараўленчай кампаніі — працаваў у лагеры. Зараз з’яўляецца і педагогам-арганізатарам. Яму нале­жыць ідэя стварэння гімназічнага Telegram-канала. Малады педагог проста гарыць сваёй работай.

Дырэктар заўважае, што ўстанове шанцуе з моладдзю: прыхо­дзяць матываваныя спецыялісты, якія маюць высокі ўзровень пад­рыхтоўкі і хочуць застацца ў прафесіі.

У мінулым годзе цёпла прынялі ў гімназічны калектыў настаўніцу пачатковых класаў Настассю Ліха­дзіеўскую. Як прызнаецца педагог, да сённяшняга дня ёй аказваецца падтрымка як з боку яе куратара — вопытнай настаўніцы пачатковых класаў Алены Пыка, так і з боку адміністрацыі, калег. Кожны гатовы прыйсці на дапамогу.

— Я скончыла Беларускі дзяржаўны педагагічны ўніверсітэт імя Максіма Танка, — расказвае Настасся Ліхадзіеўская. — Задоўга да паступлення вырашыла, што буду настаўніцай. Люблю дзяцей і лічу, што кожнае з іх таленавітае па-свойму, а настаўнік павінен дапамагчы яму самарэалізавацца, падштурхнуць да самаўдасканалення. У рабоце з малодшымі школьнікамі прыцягвае найперш іх аддача. Спачатку былі цяжкасці ў запаўненні дакументацыі, у падтрыманні дысцыпліны, аднак дзякуючы падказкам калег удалося вырашыць гэтыя пытанні. Так, падтрымліваць дысцыпліну дапамагаюць шматлікія метады і прыёмы. Напрыклад, у пачатку вучэбнага дня малюю на дошцы тры шкалы, якія адпавядаюць пэўнаму раду парт у класе. Рад, у якім магніцік застанецца ніжэй за ўсіх, выйграе і атрымлівае пэўныя бонусы. Гэта спрацоўвае, і вучні імкнуцца паводзіць сябе добра.

Сёлета адчуваю сябе больш камфортна і ўпэўнена. Ведаю, да чаго быць гатовай. Планую арганізаваць даследчую дзейнасць сваіх выхаванцаў. Хочацца, каб тэмы прапаноўваліся дзецьмі і пера­пляталіся з іх інтарэсамі.

І прадметнік, і класны кіраўнік

Вопытныя педагогі з першых дзён падтрымліваюць пачынаю­чых настаўнікаў. За маладымі спецыялістамі замацоўваюцца настаўнік-прадметнік і класны кіраўнік, бо, як правіла, моладзь бярэцца і за класнае кіраўніцтва. Настаўнікі-прадметнікі дапамагаюць маладым калегам азнаёміцца з праграмай па прадмеце, да­юць рэкамендацыі па каляндарным і паўрочным планаванні, наведва­юць і абмяркоўваюць іх урокі, дапамагаюць парадай.

Педагог-настаўнік спрыяе раскрыццю прафесійнага патэнцыялу маладога спецыяліста, прыцягвае яго да ўдзелу ў грамадскім жыцці калектыву, фарміруе ў яго грамадска значныя інтарэсы, садзейнічае развіццю агульнакультурнага і прафесійнага кругагляду, творчых здольнасцей і прафесійнага майстэрства.

Ён выхоўвае ў пачынаючым педагогу патрэбу ў самаадукацыі і павышэнні кваліфікацыі, імкненне да авалодання інавацыйнымі тэхналогіямі навучання і выхавання.

— Работу з маладымі спецыя­лістамі пачынаем з анкетавання, — расказвае намеснік дырэктара па вучэбнай рабоце Таццяна Бондар. — Першая анкета ацэньвае стаўленне да праблемы прафесійнай адаптацыі і росту маладога настаўніка. Затым вызначаецца сумесная праграма работы пачынаючага настаўніка з вопытным педагогам. Прааналізаваўшы анкеты, складаем план работы, уключаючы ўсе сферы дзейнасці педагога: і як настаў­ніка-прадметніка, і як класнага кіраўніка. Абавязкова ўключаем гадзіны псіхолага па пытаннях адаптацыі ў сучаснай школе, напрыклад гадзіну зносін “Раскажы пра сябе”.

Арганізаваны ў гімназіі круглы стол “Асноўныя праблемы маладога настаўніка” дапамог акрэс­ліць асаблівыя цяжкасці ў пачы­наючых педагогаў. Сярод іх былі адзначаны пытанні дысцыпліны і парадку на ўроку, метадычны аспект урока, афармленне дакументацыі, узаемадзеянне з бацькамі.

Маладыя настаўнікі прыма­юць удзел у псіхалагічных трэнінгах, дзелавых гульнях, дыспутах, конкурсах, круглых сталах, абараня­юць свае творчыя работы. Так, былі праведзены семінар-практыкум “Метадычныя асновы сучасных вучэбных заняткаў”, практычныя заняткі “Мадэляванне тэхналагічнай карты ўрока”, майстар-клас “Сучасныя адукацыйныя тэхналогіі як сродак павышэння якасці ўрока”. Жывы водгук выклікалі метадычныя рэцэпты “Як ства­рыць сітуацыю поспеху на ўроку”. Пачынаючыя педагогі самі становяцца экспертамі: прысутніча­юць адно ў аднаго на ўроках, наведваюць заняткі сваіх вопытных калег, абменьваюцца меркаваннямі.

Кожны малады спецыяліст вядзе сваё партфоліа, куды ўносяцца педагагічныя ідэі, знаходкі, дасягненні, распрацоўкі ўрокаў, класных гадзін, анкеты і г.д. Гэта дае магчымасць убачыць дынаміку прафесійнага росту маладога настаўніка, сведчыць аб яго здольнасцях, самаарганізацыі, камунікатыўных навыках, патрэбе ў практычнай самарэалізацыі.

Уся гэтая работа паскарае працэс уваходжання настаўніка-пачаткоўца ў адукацыйнае педагагічнае асяроддзе. Ён адчувае сябе больш упэўнена, умацоўваецца ў правільнасці выбару прафесіі. У выніку маладыя калегі смела ідуць на атэстацыю, расце іх прафесіяналізм.

Начальнік упраўлення па адукацыі, спорце і турызме Уздзенскага райвыканкама Вольга Кароль:

— Маладыя педагогі прыхо­дзяць ва ўстановы адукацыі раёна штогод. Сёлета ў педагагічную сям’ю раёна ўліліся 10 маладых спецыялістаў. Як правіла, моладзь мае добры запас тэарэтычных ведаў, а вось практычныя навыкі набывае на месцах. Мы вельмі зацікаўлены ў тым, каб пачынаючыя педагогі заставаліся ў нас працаваць, таму аказваем ім  рознабаковую дапамогу. Для знаёмства і згуртавання маладых педагогаў арганізоўваем сустрэчы са старшынёй райвыканкама, турыстычныя злёты. Дапамагаем у пошуку жылля, у тым ліку і арэнднага. Ва ўстановах за моладдзю замацоўваюцца вопытныя настаўнікі. Прапрацоўваецца пытанне пераводу маладых спецыялістаў на кантрактную форму работы, што дасць магчымасць павялічыць ім заработную плату.

На сёння, дарэчы, раён адчувае патрэбу ў педагогах-псіхолагах і педагогах сацыяльных. Сёлета нашым выпускнікам было выдадзена 8 мэтавых накіраванняў у БДПУ. Гэта, думаю, дапа­можа вырашыць сітуацыю.

Наталля КАЛЯДЗІЧ
 Фота аўтара