Вывучаем, рэалізуем, распаўсюджваем

- 12:44Выхаванне, Краязнаўства

Грамадзянска­-патрыятычнае выхаванне немагчыма без фарміравання гістарычнай памяці і захавання культурна-­гістарычнай спадчыны беларускага народа. 

Нашы школьнікі вывуча­юць гісторыю роднага краю падчас турыстычна-края­знаўчых паходаў, распрацоўваюць праекты і турыстычна-экскурсійныя маршруты па малой радзіме, адпраўляюцца ў адукацыйныя падарожжы, удзельнічаюць у краязнаўчых конкурсах, ствараюць мастацка-агітацыйныя прадукты. 

Ва ўстанове арганізаваны інфармацыйна-аналітычны цэнтр з ліку педагогаў, якія распрацавалі цыклічную сістэму работы па грамадзянска-патрыятычным выхаванні па прынцыпе “вывучаем — рэалізуем — распаўсюджваем”. Так, на этапе вывучэння ствараюцца праекты адукацыйных падарожжаў і арганізоўваюцца даследаванні роднага краю, пасля чаго яны папулярызуюцца ў соцыуме. Затым усё паўтараецца. 

На этапе вывучэння ладзяцца турыстычна-краязнаўчыя паходы і экскурсіі. Школьнікі ў складзе груп падарожнічаюць па родным краі, дзе вывучаюць славутасці і памятныя мясціны, знаёмяцца са сведкамі гістарычных падзей, збіраюць звесткі. Каштоўнасць атрыманай інфармацыі — у самастойнай рабоце. Акрамя таго, зносіны са сведкамі гістарычных падзей і ветэранамі валодаюць вялікім эмацыянальна-выхаваўчым уздзеяннем. Ствараючы ўласныя турыстычныя прадукты, дзеці глыбей пранікаюць у гістарычнае мінулае, адчуваюць гордасць за праведзеныя даследаванні. Назапашаныя матэрыя­лы — аснова для далейшай работы.

Вучні рэалізавалі даследчы праект у форме адукацыйнага падарожжа “Спадчына малой радзімы”. Спачатку школьнікі, зыходзячы з адукацыйных патрэб і здольнасцей, былі падзелены на групы журналістаў-біёлагаў, журналістаў-гісторыкаў, аператараў-пастаноўшчыкаў, рэдактараў, дызайнераў-канструктараў, брэнд-менеджараў, кожная з якіх, маючы пэўныя пачатковыя звесткі пра гістарычны аб’ект, вывучала сваю адукацыйную галіну, пасля чаго адпраўлялася па турыстычным маршруце для пацвярджэння сабранай інфармацыі на вывучаемай мясцовасці.

На этапе рэалізацыі право­дзіліся акцыі, арганізоўваліся калектыўна-творчыя справы і музейная дзейнасць, назапашваліся фота- і відэаматэрыялы. Падчас акцый папулярызаваліся рэгіянальныя гісторыка-культурныя і прыродныя славутасці малой радзімы з уключэннем іх у турыстычна-экскурсійныя маршруты.

З мэтай далучэння да матэрыяльнай і духоўнай спадчыны роднага краю, актывізацыі музейнай дзейнасці члены края­знаўча-пошукавай групы стварылі музейна-краязнаўчы куток “Скарбы мінулага”. Была сабрана відэатэка віртуальных экскурсій па славутасцях роднага краю. Больш за 20 тэматычных відэаролікаў размешчана ў сацыяльных сетках. 

Для візуалізацыі знешняга першапачатковага выгляду архітэктурных будынкаў члены калектыўна-творчай групы стварылі макеты Ляхавіцкага замка, палацава-паркавага комплексу “Савейкі”, якія ўдзельнічалі ў розных конкурсах. Гэтая работа дазваляе не толькі вывучаць гісторыю роднага краю, але і рашаць творчыя задачы з элементамі архітэктурнага праектавання і дызайну.

На этапе распаўсюджвання ажыццяўлялася мастацка-агітацыйная дзейнасць, якой займаліся агітбрыгада і члены аб’яднання па інтарэсах “Юны рэдактар”: рыхтавалі артыкулы ў школьную газету “Крынічка”, размяшчалі іх на школьным сайце, абаранялі праекты на конкурсах, стваралі і распаўсюджвалі буклеты, ладзілі экскурсіі ў музейны куток. Важна, што вучні, становячыся членамі агітбрыгады, экскурсаводамі ці журналістамі, паказваюць прыклад неабыякавасці да складаных і часам недзіцячых праблем навакольнага свету і грамадства, заклікаючы да іх вырашэння аднагодкаў і нават дарослых.

Надзея ЛАПІЧ, 
педагог-арганізатар Малагарадзішчанскага
дзіцячага сада — сярэдняй школы Ляхавіцкага раёна.