Карэкцыя ад А да Я: актуальным вопытам дзеліцца настаўнік-дэфектолаг дзіцячага сада № 3 Браслава Вольга Пятушка

- 10:09Образование

У дзіцячым садзе № 3 Браслава шмат гадоў працуюць спецыяльныя групы для дзяцей з асаблівасцямі псіхафізічнага развіцця, а 4 гады назад ва ўстанове адкрыўся раённы рэсурсны цэнтр па развіцці маўлення выхаванцаў для педагогаў Браслаўшчыны. Падрабязнасці — у матэрыяле карэспандэнта “Настаўніцкай газеты”.

Актуальны вопыт

— Ужо 14 гадоў мы пра­цуем з асаблівымі дашкалятамі па праграмах спецыяльнай адукацыі. Сярод дзяцей з АПФР ёсць хлопчыкі і дзяўчынкі з цяжкімі парушэннямі маўлення, расстройствам аўтыстычнага спектра, сіндромам Вільямса і іншымі парушэннямі ў развіцці, якія часта суправаджае інтэлектуальная недастатко­васць. Сёння ў нас дзве рознаўзроставыя спецыяльныя групы, якія наведваюць больш за два дзясяткі дзяцей ва ўзросце ад 3 да 8 гадоў. Ва ўстанове працуюць 3 настаўнікі-дэфектолагі, — знаёміць з адукацыйным пра­цэсам загадчыца дзіцячага сада Вольга Селязнёва. — А ў 2021 го­дзе пасля глабальнай мадэрнізацыі і рамонту ўстановы, абнаўлення матэрыяльна-тэхнічнай базы быў створаны рэсурсны цэнтр па спецадукацыі, дзе павыша­юць кваліфікацыю выхавальнікі з інтэграваных груп іншых устаноў дашкольнай адукацыі раёна. Для іх мы праводзім майстар-класы, арганізоўваем выставы спе­цыяльнай метадычнай літаратуры і гульняў, якія развіваюць дробную маторыку, звязнае маўленне, знаёмім з эфектыўнымі нейрапрактыкаваннямі.

У адной са спецгруп ужо 12 гадоў настаўнікам-дэфектолагам працуе Вольга Пятушка. У яе групе 11 хлопчыкаў і дзяўчынак. Малодшай Ганне 3 гады, а старэйшаму Арсенію 8.

— Ва ўсіх малых розныя парушэнні, — расказвае Вольга Станіславаўна, паказваючы свой кабінет настаўніка-дэфектолага, дзе, акрамя стэндаў з гульнямі, зоны для развіцця артыкуляцыйнай маторыкі і дыхання, размяшчаецца сучасная інтэрактыўная пясочніца iSandBOX. — Інтэрактыўная пясочніца, у якой пясок кварцуецца і ўвільгатняецца, пабудавана на тэхналогіях дапоўненай рэальнасці. Гэты інструмент дапамагае ў рабоце і пашырае спектр магчымасцей спецыяліста, заняткі з пяском праз развіццё дробнай маторыкі стымулююць работу мозга. Наяў­насць 20 гульнявых рэжымаў, функцыі сэнсарнага стала і ажыўшых малюнкаў ро­біць пясочніцу чароўным сусветам. Мае падапечныя, вывучаючы свет жывёл, ландшафты нашай планеты, поры года, Сонечную сістэму і г.д., адчуваюць сябе сапраўднымі стваральнікамі цуду, калі лёгкім рухам пальцаў у іх атрымліваецца выклікаць метэарытны дождж або тарнада, пабудаваць з пяску гару і літаральна праз хвіліну назіраць у каляровай праекцыі вывяржэнне вулкана. Яны таксама могуць, зрабіўшы возера ў пустыні, ператварыць яе ў сафары з зебрамі, ягуарамі, ільвамі і багатай расліннасцю. Пры гэтым мы старанна прагаворваем усё, што бачым.

Па назіраннях педагога, маўленчыя заняткі ў пясочніцы асабліва даспадобы дзецям старэйшага садаўскага узросту, а вось малыя звычайна не ўсведамляюць, што адбываецца, ім больш падабаюцца гульні на ліпучках, калі можна адкрываць і закры­ваць маляўнічыя карцінкі, якія пры гэтым рыпяць, шамацяць, шу­мяць.

Акрамя настаўнікаў-дэфектолагаў, інтэрактыўную пясочніцу на сваіх занятках актыўна выкарыстоўвае педагог-псіхолаг. Многія рэжымы падыходзяць для рэлаксацыі, знімаюць псіхаэмацыянальнае напружанне, зніжа­юць узровень трывогі, агрэсіі. Так, працуючы са зніманнем узроўню трывожнасці, прайграючы
тэрапеўтычную казку, страхі можна заваражыць і дапамагчы дзіцяці стварыць уласны свет без боя­зі, выкарыстоўваючы толькі той сюжэт, які падабаецца самому малому. Для зняцця ўзроўню трывожнасці выдатна падыхо­дзяць такія рэжымы, як “Падводны свет”, “Паветраныя шары”, “Поры года”. Працуючы з далінай матылькоў, можна кожны дрэнны ўчынак выправіць, зрабіўшы некалькі доб­рых. Дзеці, напрыклад, ловяць волатаў і агульнымі намаганнямі выпускаюць на волю мільё­ны выдатных матылькоў, якія жы­вуць у сэрцах велізарных панурых пач­вар. Рэжым “Размалёўка” выкарыстоўваецца для рэлаксу ў канцы заняткаў або ў якасці заахвочвання для дзяцей з расстройствам аўтыстычнага спектра. Так, адкоп­ваючы малюнак чырвонага колеру, дзіця назірае, як едзе паравозік, а калі закопвае пяском блакітны — бачыць лятаючага поні.

Рэжым “Мастак” найбольш запатрабаваны сярод самых малодшых дзетак, якія, гуляючы ў пясочніцы з лапаткай і формачкамі, ствараюць розныя фігуркі. Пры гэтым колер пяску мяняецца, і яны атрымліваюцца чырвоныя, зялёныя, сінія, жоўтыя, што выклікае захапленне ў дзяцей.

Любы прагрэс — вынік

Кожны дзень у кабінеце настаўніка-дэфектолага на заняткі ў падгрупе збіраюцца 3—4 дзіцяці.

— Карэкцыйныя заняткі праходзяць пасля снедання. Гэта можа быць сэнсарнае развіццё, навучанне камунікатыўным навыкам ці гульні. Дзеці аб’ядноўваюцца ў падгрупу зыходзячы з медыцынскага заключэння і таго, па якой праграме з імі вядзецца работа. Таксама важна, каб не было вялікай розніцы ва ўзросце, — дзеліцца нюансамі сваёй дзейнасці Вольга Пятушка. — Напрыклад, прыходзяць трохгадовыя дзеці, якія займаюцца па праграме для дзяцей з цяжкім парушэннем маўлення. Карэкцыйныя заняткі могуць быць па фарміраванні лексіка-граматычных сродкаў мовы ці артыкуляцыйнага боку маўлення. Усё праходзіць у гульнявой форме. Займаючыся пастаноўкай пэўнага гуку, праводжу некалькі гульняў, каб з розных бакоў адпрацаваць тэму. У малых 3—4 гадоў заняткі доўжацца 15 мінут, у дзяцей 4—5 гадоў — 20. З тымі, каму 5—6 гадоў, займаемся па 25 мінут, а з дзецьмі старэйшага садаўскага ўзросту — паўгадзіны.

— Пакуль частка дзяцей працуе з вамі, што ў гэты час робяць іншыя? — цікаўлюся я.

— Астатнія ра­зам з выхавальнікам мо­гуць маля­ваць, ляпіць, займацца аплікацыяй або вывучаць такія прадметы, як “Дзіця і грамадства”, “Дзіця і прырода”. У кожнай спецгрупе два выхавальнікі. Адзін — да абеду, другі прыхо­дзіць у другой палове дня. За сваю ранішнюю змену настаўнік-дэфектолаг праводзіць заняткі па адукацыйных галінах і карэкцыйныя заняткі ў адпаведнасці з вучэбным планам спецыяльнай адукацыі на ўзроўні дашкольнай адукацыі. Калі па розных прычынах нешта не ўдалося адпрацаваць на занятках, дэфектолаг запісвае ў сшытак пераемнасці заданне, якое ў другой палове дня трэба правесці іншаму выхавальніку, каб замацаваць тую ці іншую тэму.

Гартаючы сшытак, Вольга Станіславаўна прыводзіць прыклад:

Учора ў мяне займаліся Паліна і Ягор, мы вывучалі множны лік назоўнікаў. Выхавальніку пасля падвячорку трэба было яшчэ раз паўтарыць пройдзены матэрыял, пасля чаго ў сшытку калега пакінула запіс: “Адпрацавана”.

Спецыяліст адзначае, што на занятках з асаблівымі дзецьмі трэба праяўляць і строгасць, і цярпенне. Добра, калі ўжо з другога разу дзіця выконвае заданне правільна і самастойна, але, бывае, адно і тое ж даводзіцца паўтараць да 8 разоў. Часам нават, каб данесці простую думку або выканаць нейкае элементарнае дзеянне, спецыяліст 3—4 разы прагаворвае: “Дай кубік”, “Ідзі сюды”, “Пакладзі на стол карцінку”.

— А ці атрымліваюць вашы падапечныя дамашняе заданне?

— У абавязковым парадку дамашняе заданне мы не задаём. Аднак на стэндзе ў бацькоўскім кутку размяшчаецца тэма тыдня і карысная інфармацыя, дзе паказана, якую лексіку дзіця вывучае па той ці іншай тэме за тыдзень, у якія гульні з ім можна пагуляць для лепшага засваення новага матэрыялу.

Расказваючы пра выніковасць выхавання дзяцей з АПФР у спецгрупе, суразмоўніца прыводзіць лічбы і тлумачыць:

— Сёлета з 11 выхаванцаў нашай групы 5 працягнуць навучанне ў школе ў інтэграваным класе і ў кожнага будзе свая праграма навучання. Калі ў заключэнні ЦКРНіР значыцца “цяжкія парушэнні маў­лення” без паражэння інтэлекту, вынік будзе на 100%. Аднак для нас ужо істотным з’яўляецца вынік, калі дзіця пераходзіць са складанай праграмы навучання на больш лёгкую.

На думку спецыялістаў, калі ў дзіцяці дашкольнага ўзросту ёсць інтэлектуальная недастатко­васць, то поспех — калі ўдалося пакі­нуць яго вучыцца па той жа праграме. Пры правільнай карэкцыі дзеці з лёгкай інтэлектуальнай недастатковасцю адпраўляюцца вучыцца ў школу ў інтэграваныя класы па асобных праграмах. А вось ўмераная і цяжкая інтэлек­туальная недастатковасць азначае навучанне па праграме ЦКРНіР. Такія дзеці ў школу не пойдуць і не змо­гуць пасля атрымлі­ваць прафадукацыю. Задача педагогаў — падцягнуць іх да такога ўзроўню ў развіцці, каб яны маглі самі сябе абслугоўваць, жыць самастойна, калі вырастуць, сацыя­лізавацца ў грамадстве.

***

Тыя бацькі, якія зацікаўлены ў выніку, звычайна самі хочуць даведацца, якія гульні найбольш карысныя для іх дзяцей, фатаграфуюць заданні і выконваюць іх. Пры неабходнасці для іх падбіраюцца індывідуальныя дадатковыя практыкаванні. Важна ўлічваць, што ў многіх выхаванцаў памяць кароткачасовая і заданне, якое яны выконваюць сёння, назаўтра ўжо забываюць, таму частата паўтораў ўплывае на эфектыўнасць выніку.

Для больш цеснага ўзаемадзеяння з мамамі і татамі ў групе створаны сямейны клуб “За руку з сям’ёй”, які як мінімум тры разы на год збірае бацькоў. На сустрэчах разбіраюцца новыя папулярныя напрамкі ў рабоце з асаблівымі дзецьмі, затым спецыяліст дае рэкамендацыі, матэрыял для самастойнага засваення. Напрыклад, у рамках такога папулярнага сёння напрамку, як нейрапсіхалогія, не так даўно Вольга Пятушка знаёміла мам і татаў з рознымі элементамі нейрапрактыкаванняў, якія накіраваны на трэніроўку ўвагі, памяці, развіццё сувязей паміж паўшар’ямі мозгу.

Таксама дзясяткі электронных практыкаванняў, распрацаваных педагогамі для самастойнай работы, размешчаны ў адкрытым доступе на сайце ўстановы ў блоку “Рэсурсны цэнтр” ва ўкладцы “Блог рэсурснага цэнтра”. Там ёсць мультымедыйныя, дыдактычныя, сюжэтна-ролевыя гульні, інтэр­актыўныя плакаты па развіцці маўлення і культуры маўленчых зносін, гульні-пазлы, створаныя ў праграме LearningАpps, і іншыя эфектыўныя практыкаванні для дашкольнікаў любога ўзросту. А таксама практычныя парады бацькам. Акрамя таго, там можна знайсці пазнавальныя віртуальныя экскурсіі і распрацоўкі цікавых маршрутаў выхаднога дня для сумеснага сямейнага міні-падарожжа. Са сваімі распрацоўкамі педагогі актыўна ўдзельнічаюць у рэспубліканскім конкурсе “Камп’ютар. Адукацыя. Інтэрнэт” і рэгулярна займаюць прызавыя месцы.

Марына КУНЯЎСКАЯ
Фота аўтара