«Дзеці разам спяваюць, танцуюць, саджаюць дрэвы»: пра інклюзію не для галачкі ў Слуцкім раёне

- 10:14Образование

У Слуцкім раёне сталі ўжо традыцыйнымі інклюзіўныя мерапрыемствы, дзе кожнае дзіця, у тым ліку з асаблівасцямі, можа праявіць свае здольнасці і таленты. Падрабязна аб гэтым карэспандэнту «Настаўніцкай газеты» расказала дырэктар Слуцкага раённага ЦКРНіР Інеса Панамарова.

Можна навучыць усіх

Паняцце «дзіця, якое немагчыма навучыць» цалкам зжывае сябе. Усе дзеці прызнаюцца тымі, каго можна навучыць. Не яны падстройваюцца пад існуючую сістэму адукацыі, а сістэма падстройваецца пад кожнага з іх, — адзначае суразмоўніца. — Талерантныя адносіны да дзяцей з АПФР у нашым раёне ўкараняюцца праз вучэбны працэс і аздараўленне, культурна-адукацыйную дзейнасць, экалагічнае выхаванне.

Спецкласы для дзяцей з АПФР у школах ужо не адкрываюцца. Затое актыўна ствараюцца класы інтэграванага навучання і выхавання — іх сёння ў раёне 128. Апорнай установай па інтэграцыі з’яўляецца сярэдняя школа № 13 Слуцка, дзе займаюцца вучні з рознымі псіхафізічнымі асаблівасцямі, у тым ліку з парушэннямі зроку і функцый апорна-рухальнага апарату. Ва ўстанове створана безбар’ернае асяроддзе (абсталяваны пад’ёмнік, пашыраны дзвярныя праёмы, устаноўлены таблічкі па Брайлю і г. д.).

У дзіцячых садах адкрыты 37 груп інтэграванага навучання і выхавання і 24 спецыяльныя групы, з іх дзве — для дзяцей з парушэннямі зроку, а астатнія — для тых, у каго цяжкія парушэнні маўлення. Сярод дашкольных устаноў апорным у пытаннях адукацыі дзяцей з АПФР з’яўляецца дзіцячы сад № 19 Слуцка.

Раённы ЦКРНіР наведваюць 53 дзіцяці з цяжкімі, множнымі парушэннямі ў фізічным і (або) псіхічным развіцці. Яны навучаюцца па праграмах спецыяльнай адукацыі на ўзроўні дашкольнай адукацыі і агульнай сярэдняй адукацыі для асоб з інтэлектуальнай недастатковасцю. Для іх галоўнае — сацыялізацыя і інтэграцыя ў грамадства, авалоданне жыццёвымі кампетэнцыямі. У цэнтры таксама аказваецца ранняя комплексная дапамога дзецям ад 0 да 3 гадоў.

Для 35 дзяцей у раёне па медыцынскіх паказаннях арганізавана навучанне дома. Але, па магчымасці, яны ўдзельнічаюць у выхаваўчых мерапрыемствах школ і дзіцячых садоў, за якімі замацаваны, наведваюць з аднагодкамі канцэрты, ходзяць на экскурсіі.

Не побач, а разам

У сваёй дзейнасці мы часта сутыкаемся з неразуменнем і непрыманнем соцыумам дзяцей з асаблівасцямі, якіх неабходна ўключаць у грамадскае жыццё па прынцыпе «не побач, а разам», — адзначае намеснік дырэктара Слуцкага ЦКРНіР Анжэла Сеўрук. — З гэтай мэтай у нашым цэнтры рэалізуюцца педагагічныя і інавацыйныя праекты, наладжана супрацоўніцтва з установамі адукацыі раёна, мясцовай грамадскасцю.

Дзякуючы праектам прыйшло разуменне, што асаблівыя дзеці не маюць патрэбы ў нашым жалі. І іх трэба прымаць такімі, якія яны ёсць, паважаць і дапамагаць раскрыць таленты. А яшчэ нам варта быць больш цярпімымі і памяркоўнымі: людзі з інваліднасцю прыкладаюць у дзясяткі разоў больш намаганняў для дасягнення пастаўленых мэт, чым кожны з нас. І гэта даказаў адзін з нашых праектаў, што накіраваны на дапамогу дзецям з асаблівасцямі ў раскрыцці творчых здольнасцей. Хтосьці шукаў сябе ў жывапісе разам з педагогамі і выхаванцамі цэнтра дзіцячай творчасці, дзе заняткі маглі праходзіць па прынцыпе «рука ў руцэ», калі звычайнае дзіця або педагог браў руку асаблівага падапечнага і разам яны пісалі карціны. Іншыя выхаванцы раскрывалі свае пеўчыя або танцавальныя даныя. Значным вынікам праекта стала стварэнне танцавальнага калектыву навучэнцаў Слуцкага раённага ЦКРНіР і сярэдняй школы № 8 «Слуцкія ўзоры». Дзіцячыя таленты былі высока ацэнены ў раёне і вобласці на фестывалях «Вясёлкавы карагод», «Запалі сваю зорку». Калектыў «Слуцкія ўзоры» двойчы стаў лаўрэатам міжнароднага дыстанцыйнага фестывалю дзяцей і моладзі з абмежаванымі магчымасцямі «Юныя зоркі» за харэаграфічную кампазіцыю «Гусары» і за музычны нумар «Свята любові» ў выкананні выхаванкі ЦКРНіР Хрысціны Жыбулевіч і вучня 8-й школы Сашы Казакова.

Вольны час і аздараўленне

На фарміраванне інклюзіўнай культуры ў раёне накіраваны акцыі міласэрнасці, дружбы, экалагічныя і дабрачынныя мерапрыемствы, канцэрты і фестывалі, спартыўныя святы, тэатральныя пастаноўкі, конкурсы. Інклюзіўнае аздараўленне падчас канікул — яшчэ адна прыступка ў інтэграцыі дзяцей з АПФР у грамадства і адна з мэт рэспубліканскага інавацыйнага праекта, да якога далучыўся Слуцкі раённы ЦКРНіР. Яго адметнасць у тым, што ўстановы адукацыі раёна ў кожную сваю аздараўленчую змену падчас канікул уключаюць інклюзіўныя фестывалі пад агульнай назвай «Фарбы года» (у залежнасці ад сезона гэта будуць «Фарбы лета»  і г. д.).

У банку даных Слуцкага раёна сёння размешчана інфармацыя аб 1850 дзецях з АПФР. Кожны, хто мае патрэбу ў карэкцыйна-педагагічнай дапамозе, атрымлівае яе ў поўным аб’ёме. Безбар’ернае асяроддзе створана ў 39 з 80 устаноў адукацыі Слуцкага раёна.

Да выхаванцаў ЦКРНіР, якія праходзяць аздараўленне ў сваёй установе, у госці прыходзяць дзеці са школ і дзіцячых садоў раёна з канцэртнымі, спартыўнымі і творчымі праграмамі. Для педагогаў, якія задзейнічаны ў аздараўленні, ладзяцца семінары па пытаннях узаемадзеяння з дзецьмі з АПФР. Сёлета праект завяршаецца, і самы галоўны яго вынік у тым, што ўсе ўстановы адукацыі раёна гатовы прыняць на аздараўленне асаблівых дзяцей, арганізаваць для іх інклюзіўную прастору і цікавы вольны час.

Педагогі і бацькі

Навучыць лічыць, пісаць, чытаць можна любога. А вось навучыць суперажываць, дапамагаць, прымаць непадобнасць, быць добрым і міласэрным магчыма толькі тады, калі няма паняцця «яны», а ёсць толькі «мы», і знешнія адрозненні не маюць значэння, калі мы «не побач», а «разам», — гаворыць І. Панамарова. — Навукоўцамі даказана, што клас, у якім ёсць дзіця з асаблівасцямі, значна лепш умее выбудоўваць міжасобасныя адносіны.

Інклюзія пачынаецца са змянення мыслення. Так, у раёне працягвае рэалізоўвацца абласны праект «Мы разам», мэта якога — аказаць садзейнічанне педагогам у фарміраванні ў норматыповых дзяцей інклюзіўнай культуры. Акрамя таго, Слуцкі раённы ЦКРНіР з’яўляецца абласным рэсурсным цэнтрам па рабоце з бацькамі дзяцей з АПФР. Тут функцыянуюць школы для бацькоў дзяцей ранняга ўзросту (ад 0 да 3 гадоў) і для бацькоў выхаванцаў ЦКРНіР. Для іх арганізуюцца індывідуальныя і групавыя кансультацыі, у тым ліку анлайн. Бацькі асаблівых дзяцей з’яўляюцца ўдзельнікамі ўсіх інклюзіўных мерапрыемстваў як у карэкцыйным цэнтры, так і ў раёне.

«Зялёная школа»

У 2022 г. Слуцкі раённы ЦКРНіР атрымаў статус «Зялёная школа» і стаў адзінай установай такога тыпу, якая рэалізуе гэты праект. Нароўні са звычайнымі дашкольнікамі і школьнікамі выхаванцы цэнтра вывучаюць родную прыроду, вучацца берагчы ваду і электраэнергію, вырабляюць кармушкі і домікі для птушак, удзельнічаюць у зборы макулатуры і акультурваюць тэрыторыю цэнтра (пасаджаны «Сад дружбы» са 120 туй, пладовыя дрэвы).

— Талерантныя адносіны да людзей з асаблівасцямі, інклюзіўная адукацыя павінны стаць нормай для грамадства. Наш калектыў паспяхова з гэтым спраўляецца, — упэўнена І. Панамарова. — І на гэта ёсць дзве прычыны. Першая — наш цэнтр — гэта вялікая сям’я, моцная сваімі традыцыямі, здольная вырашыць любыя праблемы. Разам мы выйгравалі ў сур’ёзных рэспубліканскіх конкурсах, былі адзначаны па выніках работы за 2021 г. у намінацыі «Лепшая ўстанова спецыяльнай адукацыі», а таксама занялі 3-е месца першага агляду-конкурсу прафесійнага майстэрства сярод адукацыйных устаноў Саюзнай дзяржавы Расіі і Беларусі — 2022 у намінацыі «Лепшая ўстанова». І другая прычына — мы працуем не для галачкі. Нашым дзецям заўтра выходзіць у вялікі свет, станавіцца дарослымі. І вельмі важна тое, як гэты свет іх прыме. Залежыць гэта ад кожнага з нас.

Надзея ЦЕРАХАВА