Летам тэрыторыя Лужкаўскай сярэдняй школы Шаркаўшчынскага раёна падобна на квяцісты луг

- 9:00Школьный участок

Тут і рамонкі, і дзьмухаўцы, і канюшына, і мышыны гарошак. І гэта далёка не поўны пералік раслін, якія высадзіла на пры­школьным участку матухна-прырода. Падрабязнасці — у матэрыяле карэспандэнта “Настаўніцкай газеты”.

А колькі кветак красуецца дзякуючы руп­лівым рукам настаўнікаў і вучняў! Петуніі, аксаміткі, летнія вяргіні, бягоніі, сальвія, цынерарыя, ільвіны зеў, маргарыткі… Дарэчы, маргарыткі тут самыя шматлікія. Першапачаткова яны былі пасаджаны на клумбах, а потым рассеяліся, і цяпер кожнае лета вучні, якія адпачываюць у прышкольным лагеры, збіраюць па некалькі букетаў гэтых пяшчотных кветак, упрыгож­ваюць імі вучэбныя кабінеты, дораць матулям.

Знаёмства з тэрыторыяй Лужкаўскай сярэдняй школы мы невыпадкова пачалі з кветак. Ужо некалькі гадоў навучэнцы 11 класа аграрнай накіраванасці спасцігаюць сакрэты кветкаводства і па заканчэнні школы разам з атэстатам аб агульнай сярэдняй адукацыі атрымліваюць пасведчанне кветкавода 2-га разраду. Сёлета такое пасведчанне атрымалі шэсць выпускнікоў.

Акрамя таго, не першы год у школе рэалізуецца праект “Кветнік”. За кожным класам замацоўваецца пэўны ўчастак тэрыторыі, на якім вучні разам з класным кіраўніком павінны разбіць клумбу і прыдумаць арыгінальную кветкавую кампазіцыю. Вынікі творчага аграконкурсу падводзяцца напярэдадні навучальнага года, калі пасаджаныя ў пачатку лета кветкі ў канцы жніўня радуюць вока стракатай палітрай.

Самую вялікую клумбу дагля­даюць вучні 11 класа. Іх класны кіраўнік Таццяна Ананьеўна Эйтміновіч не толькі дае школьнікам грунтоўныя веды па гісторыі, выхоўвае павагу да мінулага Радзімы, але і прывучае да працы.

— Кожны дзень мы праполваем, падкормліваем расліны. Нядаўна прайшлі моц­ныя дажджы, усё прыбіта, таму клопатаў хапае, спрабуем падняць пасаджаныя расліны, каб да жніўня яны выраслі і лю­дзі прыходзілі імі любавацца. Сваю клумбу мы толькі пачы­наем добраўпарадкоў­ваць (наша сустрэча з настаўніцай адбылася ў пачатку чэрвеня. Заўвага аўтара.). Ідэй шмат, як шмат наперадзе і працы. Упэўнена, у нас усё атрымаецца, — па­дзялілася Таццяна Ананьеўна.

Арыгінальнай будзе і клумба, прысвечаная 80-годдзю выз­валення Беларусі ад нямецка-фашысцкіх захопнікаў. Над яе прыгажосцю працуе ўся школа. Наогул, у Лужках вялікая ўвага ўдзя­ляецца захаванню памяці пра подзвіг народа ў гады Вялікай Айчыннай вайны. Акрамя вывучэння баявога шляху воінаў-вызваліцеляў, ваеннага лёсу землякоў, настаўнікі і вучні традыцыйна ўдзельнічаюць у працоўных дэсантах на тэрыторыі брацкай магілы чырвонаармейцаў у цэнтры аграгарадка.

Ураджайны агарод

Школа ганарыцца не толькі прыгожымі кветнікамі. Кожны год на прышкольным участку, у цяпліцах збіраецца багаты ўра­джай агародніны. Каб вырашыць пытанне занятасці непаўналетніх у летні канікулярны перыяд, лужкаўскія педагогі ініцыіравалі праект “Ураджайны агарод”.

— Вучні атрымліваюць элементарныя ўяўленні аб аграрных тэхналогіях і набываюць патрэбны для жыцця вопыт. Ідэя праекта наступная: зацікаўленыя школьнікі атрымліваюць невялікі надзел зямлі на прышкольным участку, дзе яны могуць вырошчваць нешта для сябе. Абавязковая ўмова — догляд раслін вучні ажыццяўля­юць самі і ў выніку атрымліваюць увесь ураджай са сваіх градак, лішак аддаюць адзі­нокім жыхарам аграгарадка, якія не маюць уласнага агарода.

Дзякуючы праекту, дзеці вучацца даглядаць расліны: правільна сеяць, перасаджваць, выконваць рэжым паліву, назіраюць, якія расліны лепш суседнічаюць адна з адной, як можна іх падкарміць і абараніць без хімічных прэпаратаў, з дапамогай арганікі. Вырошчваючы агародніну, дзеці далучаюцца да сельскагаспадарчай працы, пачынаюць з большай павагай ставіцца да людзей, занятых на гэтай вытворчасці, разумеюць цану працы на зямлі, — расказвае дырэктар школы Наталля Віктараўна Вершаловіч.

Пад кіраўніцтвам педагогаў школьнікі вырошчваюць расаду ў закрытым грунце, затым перасаджваюць яе на ўчасткі. Гэта кавуны, дыні, морква, буракі, радыска, цыбуля, таматы, салодкі перац. Некаторыя дзеці разнастаілі свае градкі гарохам і цукровай кукурузай. Праект доўгатэрміновы, таму плануецца, што з кожным годам асартымент культур будзе пашырацца.

Дзякуючы праекту, у мінулым годзе пяць мнагадзетных сем’яў атрымалі ў якасці дапамогі 50 кг капусты, 20 кг памідораў, 10 кг перцаў, 20 кг агуркоў, 50 кг бульбы, 30 кг кабачкоў. Частку прадукцыі перадалі адзінокім жыхарам. У далейшым лішак плануецца таксама рэалізоўваць мясцоваму насельніцтву.

Ганарацца педагогі і тым, што кожны год удаецца вырасціць кавуны. Прычым буйныя, салодкія. Дырэктар упэўнена, што добры ўраджай кавуноў будзе і сёлета. На маё цалкам лагічнае пытанне, у чым сакрэт, улічваючы той факт, што Шаркаўшчынскі раён знаходзіцца на поўначы Беларусі, адказала начальнік аддзела па адукацыі Шаркаўшчынскага райвыканкама Кацярына Рыгораўна Міхнёнак: “Працуем з любоўю і душой. Наогул, за якую справу ні браліся б педагогі Лужкаўскай сярэдняй школы, у іх усё атрымліваецца”. Хаця, што тычыцца кавуноў, то тут ёсць яшчэ адзін сакрэт: для вырошчвання выбіраецца гатунак “бедуін”.

Практычна кожны год збіраецца і багаты ўраджай садавіны. У красавіку 2008 года на прышкольнай тэрыторыі быў пасаджаны сад, дзе расце 160 яблынь і 20 груш розных гатункаў.

Азбука зямлі

Яшчэ адна гордасць школы — дэнд­рарый. Як паведаміла намеснік дырэктара па вучэбна-выхаваўчай рабоце Алена Генрыхаўна Арэхава, закладзены ён у 2003 годзе пад кіраўніцтвам тагачаснага дырэктара ўстановы адукацыі Мілеція Антонавіча Андзі­леўкі. Было высаджана больш за 20 відаў дэкаратыўных дрэў і кустоў. Сярод іх елка канадская “коніка”, барбарыс Тунберга, дугласія Мензіса, піхта белая, айва японская, фарзіцыя еўрапейская, хвоя горная, клён вастралісты, туя заходняя, кізільнік бліскучы і інш. У 2008 годзе ў гонар 260-годдзя школы выпускнікамі, педагогамі і супрацоўнікамі Цэнтральнага батанічнага саду НАН Беларусі быў пасаджаны чырвоны дуб.

Дэндрарый не толькі ўпрыгожвае тэрыторыю школы, але і дазваляе на больш высокім узроўні праводзіць урокі біялогіі, геа­графіі, розныя навуковыя даследаванні. Нарэшце, гэта проста цудоўнае месца для адпачынку.

Наш прышкольны ўчастак — гэта своеасаблівая азбука зямлі. Ён з’яўляецца важнай умовай для фарміравання ў вучняў асноў рацыянальнага прыродакарыстання, беражлівых адносін да навакольнага асяроддзя, прыкладам культуры земляробства, месцам адпачынку, даследчай лабараторыяй. Практычныя работы на прышкольным участку адыгрываюць вялікую ролю ў працоўным і прафарыентацыйным выхаванні. Участак выкарыстоўваецца для вырошчвання і нарыхтоўкі натуральнага нагляднага матэрыялу, без якога немагчыма весці ўрокі працоўнага навучання і біялогіі па сучасных патрабаваннях, а таксама для вырошчвання агародніны для школьнай сталовай.

Веды пра карысныя ўласцівасці раслін навучэнцы атрымліваюць на лекавым агародзе. Кветнік “Зялёная аптэка”, які складаецца з больш чым дзясятка відаў раслін, створаны з мэтай прапаганды травалячэння. Зімовы сад, экалагічная сцежка, эксперыментальны ўчастак дапамагаюць навучэнцам атрымліваць экалагічныя веды ў розных кірунках прыродаахоўнай дзейнасці. Школьнае лясніцтва “Першацветы” супрацоўнічае з Дзісненскім лясгасам, дапамагае яму ў вырошчванні і догля­дзе са­джанцаў. Навучэнцы і педагогі — пастаянныя ўдзельнікі розных культурна-экалагічных акцый і праектаў, такіх як “Дзень Зямлі”, “Дапаможам крылатаму сябру”, “Зялёныя школы”, “Упрыгожым Беларусь кветкамі” і інш. Таксама праводзім маніторынг вады ў рацэ Мнюта і студнях жыхароў аграгарадка Лужкі з дапамогай пераноснай хімічнай лабараторыі, — паведаміла пра асобныя напрамкі экалагічнай дзейнасці школы Алена Генрыхаўна.

Ігар ГРЭЧКА
Фота аўтара і з архіва ўстановы адукацыі