Мікалай Раманюк: тыя, хто выбера спецыяльнасці, звязаныя з АПК, ніколі не застануцца без працы

- 11:44Абитуриент, Интервью, Образование, Приложение

Чаму варта выбіраць прафесіі, звязаныя з сельскай гаспадаркай, карэспандэнт “Настаўніцкай газеты” высветліла ў рэктара БДАТУ Мікалая Раманюка.

— Беларускі дзяржаўны аграрны тэхнічны ўніверсітэт — вядучая УВА краіны ў сферы аграрнай інжынернай і эканамічнай адукацыі. Яна мае надзейную рэпутацыю, высокі інтэлектуальны і навукова-вытворчы патэнцыял, што забяспечвае высокую якасць адукацыі і падрыхтоўку кваліфікаваных спецыялістаў для аграпрамысловага комплексу.

Важны і той факт, што навучанне адбываецца ў камфортных умовах. Студгарадок кампактна размешчаны ў цэнтры сталіцы: вучэбныя карпусы, інтэрнаты, спартыўны комплекс, маладзёжны цэнтр, сталовыя — усё ў крокавай даступнасці, разам яны — адзіны гарадскі квартал. Усіх першакурснікаў дзённай формы навучання, якім патрэбна жыллё, мы забяспечваем месцамі ў інтэрнатах.

Акцэнтую ўвагу, што ў гэтым годзе абітурыентаў мы запрашаем на 5 спецыяльнас­цей па напрамку “Сельская гаспадарка”. Чатыры з іх — інжынернага профілю: “Тэхнічнае забеспячэнне вытворчасці сельскагаспадарчай прадукцыі”, “Тэхнічны сэрвіс у аграпрамысловым комплексе”, “Энергетычнае забеспячэнне сельскай гаспадаркі”, “Тэхнічнае забеспячэнне захоўвання і перапрацоўкі сельскагаспадарчай прадукцыі”, а адна — эканамічнага — “Аграбізнес”.

Дарэчы, інжынерныя спецыяльнасці нашага ўніверсітэта дастаткова ўніверсальныя, таму выпускнікі могуць працаваць не толькі непасрэдна ў сельскай гаспадарцы, але і ў іншых галінах. Так, наш былы выпускнік Аляксандр Мароз цяпер з’яўляецца генеральным дырэктарам Мінскага механічнага завода імя С.І.Вавілава, Андрэй Хмель — старшыня Гродзенскага гарвыканкама, Уладзімір Крэч — намеснік міністра лясной гаспадаркі, Леанід Марыніч — Надзвычайны і Паўнамоцны Пасол Беларусі ва Узбекістане, і гэты спіс можна працягваць доўга.

У сельскай гаспадарцы прафесійныя кад­ры заўсёды будуць запатрабаваныя, тым больш што яна актыўна развіваецца. На сяло сёння прыйшлі самыя сучасныя лічбавыя тэхналогіі, і работа там стала прывабнай і цікавай. А таму тыя, хто выбера адпаведныя спецыяльнасці, ніколі не застануцца без працы і заўсёды будуць запатрабаваны, бо, як бы ні змянялася наша жыццё, сельская гаспадарка ніколі не страціць свайго вы­ключнага значэння для чалавека.

— Ці дастаткова ў БДАТУ спецыяль­насцей для забеспячэння кваліфікаванымі кадрамі ўсяго аграпрамысловага комплексу краіны?

— Канечне. У нас 5 факультэтаў: аграмеханічны, аграэнергетычны, інжынерна-тэхналагічны, тэхнічнага сэрвісу ў АПК, прадпрымальніцтва і кіравання, а яшчэ факультэт даўніверсітэцкай падрыхтоўкі і прафесійнай арыентацыі моладзі. Таксама ва ўніверсітэце паспяхова функцыянуе Інстытут павышэння кваліфікацыі і перападрыхтоўкі кадраў АПК.

Сёлета прымаць абітурыентаў мы бу­дзем на буйныя спецыяльнасці паводле новага класіфікатара спецыяльнасцей і кваліфікацый. Так, на ўзровень агульнай вышэйшай адукацыі — па 8 спецыяльнасцях і на ўзровень паглыбленай вышэйшай адукацыі (магістратуры) — па 7.

Адзначу: толькі ў нашым універсітэце рыхтуюць інжынерныя кадры для АПК у галінах тэхнічнага і энергетычнага забес­пячэння, захоўвання і перапрацоўкі сельскагаспадарчай прадукцыі, тэхнічнага сэрвісу, матэрыяльна-тэхнічнага забеспячэння, кіравання аховай працы.

Сёння ў нас вучыцца каля 7 тысяч студэнтаў на І і ІІ ступенях вышэйшай адукацыі, 50 чалавек — у аспірантуры і дактарантуры. Штогод больш за 3 тысячы чалавек ахоплены рознымі праграмамі дадатковай адукацыі дарослых у Інстытуце павышэння кваліфікацыі і перападрыхтоўкі. Таксама ў ліку нашых студэнтаў каля сотні прадстаўнікоў 19 краін свету.

— Якія спецыяльнасці найбольш папулярныя ў абітурыентаў?

“Тэхнічнае забеспячэнне вытворчасці сельскагаспадарчай прадукцыі”, “Ахова працы на вытворчасці”, “Тэхнічны сэрвіс у аграпрамысловым комплексе”, “Энергетычнае забеспячэнне сельскай гаспадаркі” і “Аграбізнес”.

Выбар будучай прафесіі для кожнага маладога чалавека — справа важная і адказная. І калі б я сёння быў абітурыентам, то, арыен­туючыся на прагнозы экспертаў, аддаў бы перавагу адной з інжынерных спецыяль­насцей.

— Вы рыхтуеце інжынерныя кадры для АПК. Як школьнікаў зацікавіць такой прафесіяй?

— Развіццё цікавасці да інжынернай спецыяльнасці павінна пачынацца са школы. Дзеля гэтага ў 2018 годзе пачалі функцыянаваць аграрныя класы. Наш універсітэт працуе са школамі ўсіх раёнаў краіны. Мы курыруем 602 аграрныя класы ў 437 школах рэспублікі, у якіх навучаецца каля 3,9 тысячы маладых людзей.

Навучэнцы аграрных класаў прыязджаюць у наш універсітэт на экскурсіі, практычныя заняткі і прафарыентацыйныя мерапрыемствы. Для патэнцыяльных абітурыентаў мы арганізоўваем выязныя заняткі і экскурсіі ў перадавыя гаспадаркі, якія маюць развітую інфраструктуру. Таксама на базе нашага ўніверсітэта праводзяцца семінары для педагогаў агракласаў.

— У сярэдзіне чэрвеня завяршыўся першы этап прыёмнай кампаніі. Выпускнікі аграрных класаў паступалі па мэтавым накіраванні?

— Так. Было пададзена 35 заяў ад выпускнікоў аграрных класаў. 20 з іх паспяхова прайшлі субяседаванне і былі залічаны ў першачарговым парадку. Субяседаванне дапамагло выявіць асобасныя і дзелавыя якасці і здольнасці, а таксама матывацыю абітурыентаў да атрымання вышэйшай адукацыі. Усе пытанні для субяседавання скла­дзены па асноўных тэмах вучэбнага факультатыву “Уводзіны ў аграрныя прафесіі”. У гэтым годзе выпускнікі аграрных класаў паказалі добрае веданне асноў сельскай гаспадаркі. Усе яны матываваныя і зацікаў­леныя ў атрыманні нашых спецыяльнасцей. Дарэчы, усе мэтавікі, якія паступаюць на сельскагаспадарчыя спецыяльнасці, удзельнічаюць у конкурсе без уступных экзаменаў.

— А колькі ўсяго абітурыентаў-мэта­вікаў вы залічылі?

— 116 чалавек. Большасць з іх заключыла дагаворы з флагманамі АПК. Нязначная колькасць дагавораў аформлена з абласнымі і раённымі камітэтамі па сельскай гаспадарцы і харчаванні. Напрыклад, па спецыяльнасці “Тэхнічнае забеспячэнне вытворчасці сельскагаспадарчай прадукцыі” з 40 да­гавораў 36 заключаны з арганізацыямі АПК, і ў 29 з іх прадугледжана штомесячная даплата да стыпендыі — ад 3 да 8 базавых велічынь.

Конкурс склаўся на спецыяльнасці “Ахова працы на вытворчасці” — 2,3 чалавека на месца, “Тэхнічны сэрвіс у аграпрамысловым комплексе” — 1,4 чалавека на месца і “Аграбізнес” — 1,3 чалавека на месца.

Паколькі пры паступленні на сельскагаспадарчыя спецыяльнасці абітурыенты не здавалі экзамены, то прахаднога бала, можна сказаць, не было. Конкурс паміж імі праводзіўся з улікам бала атэстата па матэматыцы, затым — па фізіцы, а пасля — і сярэдняга бала атэстата.

БДАТУ курыруе больш за 600 аграрных класаў у амаль 440 школах, у якіх навучаецца каля 3,9 тысячы маладых людзей.

Унутраны экзамен па матэматыцы здаваў у нас толькі адзін чалавек, які паступаў на спецыяльнасць “Аўтаматызацыя тэхналагічных працэсаў і вытворчасцей” і паказаў дастатковыя веды.

Разам з тым нечаканасцю для нас стала адсутнасць конкурсу на “Менеджмент”, і нам прыйшлося перадаць на агульны конкурс 118 месцаў.

— Наша дзяржава істотна падтрымлівае маладых спецыялістаў. Давайце нагадаем асноўныя прывілеі для выпускнікоў сельскагаспадарчых УВА.

— Сапраўды, дзяржава аказвае значную падтрымку выпускнікам аграрных устаноў адукацыі. Гэта і даплаты да заработнай платы на працягу 2—5 гадоў работы, і прадастаўленне льготных крэдытаў, і вырашэнне жыллёвых пытанняў маладых спецыялістаў і работнікаў сельскагаспадарчых арганізацый, і г.д. Так што прафесіі аграрнага напрамку, відавочна, вельмі перспектыўныя.

— Адна з безумоўных пераваг БДАТУ — моцная практычная падрыхтоўка, бо навучанне ў вас не аддзелена ад рэальнага жыцця.

— Так, мы пастаянна працуем над удасканаленнем вучэбна-праграмнай дакументацыі. У цяперашні час плануем, што ўдзельная вага практычнага навучання ў агульным аб’ёме падрыхтоўкі студэнтаў будзе складаць 75%, у тым ліку непасрэдна практыкі — 32%. Да таго ж у нас можна атрымаць рабочыя прафесіі слесара па рамонце сельскагаспадарчай тэхнікі, трактарыста-машыніста, вадзіцеля механічных транспартных сродкаў, электраманцёра. Актыўна выкарыстоўваюцца аўтадром, трактарадром, глебавы канал, вучэбна-выставачны павільён і вучэбна-даследчы корпус.

Агульная працягласць практык складае не менш як 28 тыдняў у залежнасці ад спе­цыяльнасці, і праводзіцца яна ў 3 этапы. На першым практыку праходзяць у Рэс­публіканскім вучэбна-вытворчым цэнтры практычнага навучання, дзе студэнты знаё­мяцца з новымі тэхналогіямі.

Другі этап — праходжанне вытворчай практыкі ў базавых арганізацыях і 36 філіялах кафедр. Гэта дазваляе ўвязаць практыка-арыентаваную падрыхтоўку з сучасным узроўнем тэхнічнага абсталявання сельскагаспадарчай вытворчасці. І трэці этап — пераддыпломная практыка, на якой набываюцца прафесійныя навыкі падчас работы дублёрамі ў арганізацыях размеркавання выпускнікоў. Такім чынам, практычныя веды і ўменні, атрыманыя ў перадавых гаспадарках, выпускнікі затым змо­гуць прымяняць на сваіх будучых працоўных месцах.

— Ваш слоган: “БДАТУ — інавацыі, якасць, перспектывы!”. АПК развіваецца імкліва, у такіх умовах і аграрная адукацыя павінна ісці па інавацыйным шляху. Ці ўдаецца вам гэта?

— Сапраўды развіццё аграпрамысловага комплексу спалучаецца з робатызацыяй вытворчасці і аўтаматызацыяй тэхналагічных працэсаў, укараненнем прынцыпова новых канструктыўных рашэнняў сельскагаспадарчай тэхнікі і абсталявання. Да таго ж канцэпцыі SMART-тэхналогій і штучнага інтэлекту патрабуюць ад нас аператыўнага рэагавання на новыя запыты заказчыкаў кадраў. Узнікае неабходнасць развіцця адукацыйнага працэсу з улікам інавацый, каб сфарміраваць новыя прафесійныя, у тым ліку і лічбавыя, кампетэнцыі ў будучых спецыялістаў. Для гэтага ўніверсітэт актыўна распрацоўвае новую стратэгію развіцця. У ёй прыярытэтная ўвага ўдзяляецца адкрыццю новых адукацыйных профіляў з улікам інавацыйных лічбавых тэхналогій навучання, а таксама стварэнню сучасных навукова-адукацыйных лабараторый па лічбавым земляробстве і жывёлагадоўлі, новага вучэбнага класа па ахове працы. Карацей, мы робім усё магчымае, каб ісці ў нагу з часам!

— Мікалай Мікалаевіч, дзякуй за размову!

Вольга АНТОНЕНКАВА
Фота Алега ІГНАТОВІЧА