Мост, млын, камбайн. Якія мадэлі ствараюць у школе №1 г.п. Бешанковічы ў рамках STEM-адукацыі

- 12:47Образование

Ідэі STEM­-праектаў у сярэдняй школе № 1 Бешанковіч ідуць ад рэальнага жыцця. Падрабязнасці – у матэрыяле карэспандэнта «Настаўніцкай газеты».

Насустрач збожжу 

STEM-клуб на базе ўстановы адукацыі працуе крыху больш за год, але за гэты час зроблена нямала. З самага пачатку за аснову быў узяты  напрамак тэхнічнага канструявання. Узначалілі кірунак намеснік дырэктара па вучэбнай рабоце сярэдняй школы № 1 Бешанковіч імя І.І.Строчкі Алена Піскунова і настаўніца біялогіі Людміла Шавель-Берасцень. Тандэм атрымаўся плённым. Рэалізаваны шэраг цікавых праектаў, чатыры з якіх адзначаны ўзнагародамі конкурсаў.

Так, першы праект “Вулкан” паспяхова паўдзельнічаў у конкурсе STEM-праектаў, арганізаваным Віцебскім абласным інстытутам развіцця адукацыі і адміністрацыяй Парка высокіх тэхналогій. Вынік — прызавое месца ў намінацыі “STEM-педагог” ва ўзроставай групе “5—6 класы”.

Наступны праект “Збожжаўборачная машына — камбайн” быў прэзентаваны на абласным аграфоруме ў Оршы. Механізаваная мадэль камбайна, які сам ездзіць, у якога круціцца жняярка і загараюцца хадавыя агні, атрымала шмат станоўчых водзываў. У хуткім часе распрацоўка стала пераможцай Усерасійскага конкурсу метадычных STEАM-рашэнняў у адукацыі. 

Потым была створана мадэль фільмаскопа для праекцыі выяў і слайдаў “Чароўны ліхтар: калядная казка”, якая атрымала дыплом І ступені на адкрытым Віцебскім абласным конкурсе адукацыйных праектаў “Чароўныя STEM-Каляды” для настаўнікаў-прадметнікаў. Была паспяхова працягнута тэма інжынерыі ў сельскагаспадарчай дзейнасці: рэалізаваны STEM-праект “Млын — памочнік у сельскай гаспадарцы”. Ён стаў пераможцам XXV навукова-практычнай канферэнцыі “Квант” у намінацыі “Тэхнічнае канструяванне”.

Навучэнцам не прапаноўваюць гатовых рашэнняў, яны прыходзяць да іх самі.

Ёсць у актыве аб’яднання мадэль разваднога моста праз раку “Гідраўліка”, праект “Біядом” і іншыя распрацоўкі.

— Гэтая дзейнасць матывуе дзяцей мысліць па-наватарску, творча, крытычна. Ідэі для праектаў, што называецца, падказвае жыццё. Так, у нас у Бешанковічах няма моста праз Дзвіну, і навучэнцам было цікава прыдумаць, якім ён мог бы быць, і стварыць мадэль. Пры гэтым мы не прапаноўваем гатовых рашэнняў, дзеці прыходзяць да іх самі. З чаго можна зрабіць корпус праектара? З кардону. А што лепш выкарыстаць, каб работа ішла хутчэй? Каробку з-пад абутку. Якую возьмем крыніцу святла? Ліхтарык на батарэйках больш зручны, чым лямпачка. Так, крок за крокам рухаемся наперад, — расказвае Алена Піскунова.

— Пры стварэнні нашых мадэлей мэтанакіравана выкарыстоўваем экалагічныя матэрыялы, практыкуем другаснае выкарыстанне рэчаў. Такім чынам навучэнцы не толькі набываюць навыкі тэхнічнага канструявання, але і на практыцы замацоўваюць веды па прыродазберажэнні, — дадае Людміла Шавель-Берасцень.

Па словах педагогаў, падчас работы над праектам яны імкнуцца даваць навучэнцам больш паглыбленыя веды па выбранай тэматыцы. Так, перад тым як стварыць ма­дэль камбайна, разам збіралі інфармацыю аб гэтым відзе сельскагаспадарчай тэхнікі, яе будове і прынцыпе функцыянавання. Вывучылі рынак беларускіх і расійскіх вытворцаў збожжавых камбайнаў, існуючыя мадэлі і ў выніку ўзялі за аснову брэнд “Палессе”.

Падчас такой дзейнасці навучэнцы атрымліваюць вопыт калектыўнага планавання і вырашэння задач, вучацца працаваць ва ўмовах абмежаванага бюджэту і ўпэўніваюцца: па-сапраўднаму цікавыя праекты ствараюцца на стыку навук.

Як на “Вулкане”

Праекты STEM-клуба школы выкарыстоўваюцца для розных мэт. Яны дэманструюцца падчас мерапрыемстваў як прыклад творчасці навучэнцаў, прымяняюцца на некаторых уроках для лепшай нагляднасці вучэбнага матэрыялу. Так, ма­дэль “Вулкан” — жаданы госць на ўроках па асновах бяспекі жыццядзейнасці, хіміі і геаграфіі. Канструкцыя выканана ў выгля­дзе гары з застылай мантажнай пены, упрыгожанай лішайнікамі і мхамі, унутры змешчана ёмістасць для вадкасцей. З дапамогай гэтай канструкцыі дзеці з асаблівай цікавасцю знаёмяцца з рэакцыямі пенаўтварэння: што будзе, напрыклад, калі змяшаць перакіс вадароду і дрожджы, у “Кока-колу” кінуць дражэ “Ментас” і г.д. Мае суразмоўніцы адзначаюць, што “Вулкан” цудоўна вытрымлівае шматлікія сустрэчы з “вывяржэннем” пены, толькі лішайнікі і мхі за час эксперыментаў крыху змянілі колер.

Яшчэ адным кірункам дзейнасці школьнага STEM-клуба з’яўляецца робататэхніка. Гэты напрамак узначальвае настаўніца інфарматыкі Зінаіда Генадзьеўна Буракова. Па гэтай тэме тут пачалі працаваць з восені мінулага года, калі школа першай у Бешанковіцкім раёне атрымала робататэхнічныя наборы. Работа таксама ідзе паспяхова. 

Праект “Збожжаўборачная машына — камбайн” стаў пераможцам Усерасійскага конкурсу метадычных STEАM-рашэнняў у адукацыі.

Тэхнічным канструяваннем у STEM-клубе школы на пастаяннай аснове займаецца група навучэнцаў 7 класа і наведвальнікі факультатыву “Уводзіны ў аграпрафесіі”, якія вучацца ў 10 і 11 класах, а робататэхніку асвойваюць вучні 9 і 10 класаў. Але ў рамках пазакласнай дзейнасці да заняткаў далучаецца шмат вучняў самых розных узростаў. У памяшканні клуба шматлюдна і ў шосты школьны дзень, і падчас правядзення школьнага лагера, розных мерапрыемстваў.   

— Важную падтрымку нашай дзейнасці аказвае Віцебскі абласны інстытут развіцця адукацыі. Удзельнічаем у рабоце клуба “STEM-настаўнік — педагог будучыні”. Гэта і абмен вопытам, і курсавая падрыхтоўка, і майстар-класы, і магчымасць удзелу ў конкурсах, — адзначае Алена Піскунова.

Мае суразмоўніцы ўпэўнены, што важнасць развіцця STEM-адукацыі цяжка пераацаніць. Сённяшнім школьнікам прый­дзецца працаваць ва ўмовах хутказменлівай пад уплывам навукова-тэхнічнага пра­грэсу рэчаіснасці, яны павінны быць гатовы выра­шаць пытанні, якія ўзніка­юць, хутка, комплексна і нешаблонна. Як паказвае практыка, чым раней дзеці пачынаюць ра­шаць STEM-задачы, тым лепш з імі спраўляюцца. Работа ў гэтым кірунку ў Бешанковіцкай школе абавязкова будзе пашырацца. 

Аксана МЫЦЬКО
Фота аўтара

 

P.S. Чытайце матэрыялы дадатку да “Настаўніцкай газеты” “Адукацыйная прастора” ў нумары ад 7 красавіка 2023 года.