Педагог з Гарадка: агульны стаж нашай дынастыі каля 200 гадоў — унікальная скарбніца прафесійнага вопыту

- 17:34Главная, Образование

 “Вельмі хочацца прыўнесці ў сямейную справу сваё, значнае і каштоўнае”, — адзначыла ў размове з карэспандэнтам “Настаўніцкай газеты” выхавальніца дзіцячага сада № 2 Гарадка Аляксандра Багданава. 

— Калі ў настаўніка за плячыма сямейная дынастыя ў чатыры пакаленні, як гэта адлюстроўваецца на рабоце і светаўспрыманні?

— Звяртаючыся ў думках да сваёй сям’і, адчуваю натхненне і гонар. Адказнасць — безумоўна. Але не цяжар адказнасці, зусім не. Побач са мной — вялікая коль­касць калег, да якіх магу звярнуцца па дапамогу ці па параду, з якімі ра­зам цікава працаваць. Вельмі важна, што сярод іх самыя блізкія, родныя мне людзі. Агульны педагагічны стаж нашай дынастыі набліжаецца да 200 гадоў: унікальная скарбніца прафесійнага вопыту! Мне пашчасціла, у любы момант магу з яе нешта для сябе пачарпнуць.

— З каго пачалася педагагічная дынастыя Багданавых?

— Маё знаёмства з нашай дынастыяй пачалося з роднага дому, такім чынам, і мы будзем рухацца да вытокаў, добра? Мае бацькі працуюць у нашым раёне, у гарадскім пасёлку Езярышча. Маці, Валянціна Анатольеўна, — выхавальніца, я пайшла па матчынай сцежцы. Дарэчы, гэтай жа прафесіі прысвяціла сябе мая прабабуля Таццяна Сяргееўна Багданава. Баць­ка, Ігар Аляксеевіч, выкладае ў школе гісторыю і геаграфію. Таццяна Аляксееўна, яго сястра, таксама педагог, яна працуе ў Віцебску. У майго дзядулі, Аляксея Фёдаравіча Багданава, доўгі педагагічны шлях — ад настаўніка гісторыі да дырэктара Сурмінскай дапаможнай школы. Яго жонка, Ганна Паўлаўна, была настаўніцай рускай мовы і літаратуры. Прабабуля па лініі маці, Вольга Андрэеўна Шкрэдава (у дзявоцтве Зуева), да пачатку нямецка-фашысцкай акупацыі настаўнічала ў Расонах, выкладала ў пачатковых класах. Цікавы факт: у адным педкалектыве з Пятром Міронавічам Машэравым! Вялікая Айчынная вайна раскідала іх па розных мясцінах. Крыху шкада, што потым знаёмства перапынілася. Вольга Андрэеўна была сціплым па характары чалавекам. У пасляваенны час яна хацела, але так і не рашылася напісаць былому калегу, занятаму высокімі дзяржаўнымі клопатамі.

— У дзяцінстве гульня ў школу — адна з самых распаўсю­джаных і вядомая ці не кожнаму. Вы падчас яе часцей вучылі ці вучыліся?

— Дзіця праз гульню пазнае навакольны свет, вучыцца ўзаемадзейнічаць з людзьмі, набывае пэўныя веды і сацыяльны вопыт. З гэтага пункту погляду, канечне, вучылася. Калі ж пераходзіць на ролі, то — няцяжка здагадацца — мяне прываблівала настаўніцкая. Заканамерна, бо тут я была больш дасведчаная ў параўнанні з равеснікамі. І ў мяне было шыкоўнае матэрыяльна-тэхнічнае забеспячэнне! Ішлі ў ход падручнікі з бацькоўскіх запасаў. Стары школьны журнал савецкага ўзору дома знайшла, выпрасіла сабе і запісвала там праведзеныя “ўрокі”, выстаўляла адзнакі. Мой гульнявы рэквізіт бацькі збераглі, цяпер ён набыў статус сямейнага артэфакта. (Усміхаецца.) Увогуле, выхаванне ў сям’і педагогаў накладае выразны адбітак. Ты ў адукацыйным асяроддзі расцеш, адчуваеш сябе натуральна. Праяўляецца гэта нават у дробязях. Калі чула ад кагосьці з сяброў: “Ой, не магу спаць з уключаным святлом” — мне было дзіўна. Я з малых гадоў прывыкла: ужо засынаю, а бацькі напаўголаса працягваюць абмяркоўваць рабочыя пытанні, маці сядзіць над сшыткамі, тата гартае падручнік перад наступным школьным днём. Заўсёды так жылі.

— Прафесію для сябе, відаць, таксама вызначылі з маленства?

— Пра іншую неяк не думалася. Пэўныя ваганні былі толькі з прафесійным напрамкам. Прыцягвалі гісторыя з геаграфіяй, філалогія, дашкольная адукацыя. У выніку яна пераважыла як самая ўніверсальная. Бо выхавальніку неабходна ведаць пра змест і выкладанне ўсіх школьных прадметаў, каб адаптаваць, выкарыстоўваць у рабоце, выбудоўваць сваю сістэму. Іншымі словамі, не проста развіваць, выхоўваць і вучыць дзіця, а планамерна рыхтаваць яго да школы. Прычым увесь час самому развівацца — жыць актыўна, неабыякава і творча. Таму што мы задаём арыенціры для выхаванцаў, яны бяруць з нас прыклад у паводзінах, учынках. Мне гэта блізка. Плюс дашкольная адукацыя карысная кожнай будучай маці. Дакладна ведаць і разумець, што, калі і як адбываецца ў развіцці твайго дзіцяці, — звышкаштоўны бонус.

Мае бацькі неяк спрабавалі сябе ў іншых прафесіях. Нядрэнна атрымлівалася, але нядоўга, бо педагагічная дзейнасць аказалася больш блізкай і роднай. Вярнуліся. І я засвоіла галоўны ўрок: не варта марнаваць час, калі адчуваеш, што настаўніцтва — у тваёй крыві. Быць педагогам для мяне — прызванне, гэта назаўсёды.

— Рэгіянальны ўніверсітэт — выбар свядомы або выпадковы?

— Адназначна свядомы і падтрыманы сям’ёй. Віцебскі дзяржаўны ўніверсітэт імя П.М.Машэрава — альма-матар многіх прадстаўнікоў нашай педагагічнай дынастыі. Студэнцкія гады ўспамінаю з удзяч­насцю да выкладчыкаў, цёплымі пачуццямі да аднакурснікаў. Гэта магутная прафесійная база, сплаўленая з імкнення да новых ведаў, сяброўства, пазітыву. Калі атрымлівала свой чырвоны дыплом, у сэрцы адгукалася радаснае: “Вучоба мая ўдалася”. Прывяду як прыклад толькі адзін характэрны момант. У інтэрнаце я жыла з дзвюма суседкамі, мы па сённяшні дзень падтрымліваем адносіны. У кожнай з нас дыплом з адзнакай. Жартуем паміж сабой, што зара­дзілі інтэрнацкі пакой на поспех для наступных пакаленняў студэнтаў!

— Працаваць пачалі ў Гарадку?

— Не, да гэтага было працоўнае лета ў Езярышчы. Уладкавалася ў дзіцячы сад літаральна на сезон, я тады яшчэ вучылася ва ўніверсітэце. Хацелася ўсю прафесійную кухню знутры па магчымасці выву­чыць і сябе выпрабаваць у рабоце. Засталася задаволеная. Мне гэты вопыт вельмі спатрэбіўся, калі ў мінулым годзе пасля размеркавання прыйшла на першае працоўнае месца. Адаптавалася хутка. Не ў апошнюю чаргу таму, што раней на практыцы засвоіла ўсе значныя арганізацыйныя моманты. Галоўнае, я люблю дзяцей, сваю работу і ў калектыве мяне прынялі як сваю. Не было такога, каб прадставілася кіраўніцтву і калегам, пастаяла збоку белай варонай — ды засталася, вобразна кажучы, на выселках, пакуль малады спецыяліст. Атрымалася з дакладнасцю да наадварот: амаль адразу ўключылася ў агульныя справы. Сярод вызначальных прыярытэтаў, якія дапамагаюць у прафесійным станаўленні, хочацца асобна вылучыць удзел у конкурсным руху. Цікава, пашырае магчымасці і моцна матывуе.

— У якіх конкурсах за год з невялікім паўдзельнічалі?

Усе яны або маюць непасрэднае дачыненне да маёй прафесіі, або з ёй судакранаюцца. Напрыклад, традыцыйна право­дзіцца конкурс маладых работнікаў устаноў, арганізацый і прадпрыемстваў Гарадоцкага раёна “Стымул”. На мінулым конкурсе ўдзель­нікам прапаноўвалася зрабіць прэзентацыі ў дзвюх намінацыях, “Праект банера. Дзень пісьменс­тва — 2023. Гарадок” і “Макет любімай кнігі”, а трэці тур прахо­дзіў у фармаце інтэлек­туальнага турніру. У мяне 2-е месца. Кнігу беларускага пісьменніка патрабавалася прадста­віць на роднай мове так, каб яскрава прасочвалася сувязь пакаленняў. Я выбрала “Сымона-музыку” Якуба Коласа, цяпер гэты макет упрыгожвае фае на першым паверсе нашага дзіцячага сада. Удзельнічала ў рэс­публіканскай экалагічнай акцыі “Сцяжынкамі Бацькаўшчыны”, перамагла на раённым этапе. Да абласнога конкурсу “Лічбавыя адукацыйныя рэсурсы ў фарміраванні сацыяльна-маральных і асобасных кампетэнцый выхаванцаў установы дашкольнай адукацыі” пад­рыхтавала сцэнарый развіццё­вага мультфільма пра сяброўства, над конкурснай работай мы працавалі на базе нашай анімацыйнай студыі “Мульці-Land” разам з яе кіраўніком Аленай Генадзьеўнай Пакуш. Па выніках гэтага конкурсу ў мяне дыплом ІІІ ступені. Зараз удзельнічаю ў адкрытым абласным конкурсе публікацый “ІДЭЯ” сярод выхавальнікаў, настаўнікаў, педагагічных работнікаў спе­цыяльнай адукацыі. Прыемна, што маім першым прафесійным перамогам шчыра радуюцца калегі, што падтрымлівае кіраўніцтва дзіцячага сада, аддзела па адукацыі райвыканкама. Але ўдвая прыем­ней радасць і гонар у вачах маіх бацькоў, бабулі Ганны — яны бачаць дастойны працяг сямейнай дынастыі. 

Таццяна БОНДАРАВА
Фота аўтара