Таццяна Пукала: работа прыносіць задавальненне, калі з табой разам каманда аднадумцаў

- 15:16Персона

Таццяна Пукала, намеснік дырэктара па вучэбнай рабоце гімназіі Белаазёрска Брэсцкай вобласці, прыклад таго, як паспяхова можна сумяшчаць работу, сям’ю, творчасць, захапленні — усё тое, што прыносіць радасць, напаўняе жыццё яркімі фарбамі, дазваляе рэалізаваць патэнцыял. Як вынікова працаваць, прафесійна не выгараць і знаходзіць гармонію з сабой і навакольнымі, карэспандэнту “Настаўніцкай газеты” расказала Т.П.Пукала.

— Таццяна Пятроўна, як вы прыйшлі ў прафесію? Чаму сталі настаўніцай? Ці ёсць у вас педагагічнае крэда альбо жыццёвы прынцып, якім кіруецеся?

— Прызнаюся, у школьныя гады марыла стаць доктарам. Нават у 10 класе вучылася на падрыхтоўчых курсах медыцынскага інстытута. Але калі прыйшоў час выбі­раць прафесію, мама сказала, што я буду добрай настаўніцай. Матуліны словы сталі для мяне арыенцірам. Пасля заканчэння школы паступіла ў Брэсцкі педагагічны інстытут імя А.С.Пушкіна, які скончыла з адзнакай у 1994 годзе. Атрымаўшы прафесію настаўніцы пачатковых класаў, была размеркавана ў сярэднюю школу № 2 Белаазёрска (цяпер гэта гімназія). Ужо амаль 30 гадоў я кожны дзень з радасцю спяшаюся на работу ў гэтую навучальную ўстанову. І зараз я з упэўненасцю магу сказаць, што гімназія — гэта маё жыццё.

Маё педагагічнае крэда надзвычай простае: любіць дзяцей і паважаць калег, з якімі разам робім адну агульную справу. Што тычыцца жыццёвых прынцыпаў, то тут узгадваецца прытча “Мудры возчык”: “Неяк адзін возчык вёў павозку, у якой ся­дзела жанчына са сваім дзіцяткам. Выпала многа снегу, і ранак быў вельмі халодным. Жанчына ўвесь час старалася лепш уху­таць дзіця, каб яно не змерзла. Але возчык пачаў заўважаць, што сама жанчына ад холаду паступова страчвае прытомнасць. Тады стары ўзяў дзіця, выштурхнуў жанчыну з павозкі і паехаў прэч. Жанчына была шакіравана. Яна пусцілася бегчы, крычаць, ляманта­ваць. А праз паўкіламетра гэтага марафону возчык спыніў павозку, паса­дзіў жанчыну і сказаў: “Цяпер вы сагрэліся. Я павінен быў зрабіць гэта, інакш вы маглі б загінуць”. Так і ў жыцці. Калі пачынаем “замярзаць”, лёс падкідвае нам новыя выпрабаванні, каб мы ўстрапянуліся і ішлі далей.

— Вы з’яўляецеся намеснікам дырэктара гімназіі. Якія напрамкі работы курыруеце? Як адносіцеся да таго, што на кіраўніцкай пасадзе больш часу даводзіцца займацца паперамі, а менш — урокамі?

Сапраўды, з 2010 года я з’яўляюся адным з намеснікаў дырэктара па вучэбнай рабоце. Хачу адзначыць, што наш калектыў адміністрацыі — гэта каманда лю­дзей кампетэнтных і творчых. Узначальвае яе дырэктар Святлана Уладзіміраўна Саўко, мудры кіраўнік, неабыякавы да праблем кожнага з нас. Мне ж даручана курыра­ваць адукацыйны працэс у пачатковых класах, у тым ліку работу класаў інтэграванага навучання і выхавання, работу настаўнікаў фізічнай культуры і здароўя, работу групы прадоўжанага дня. Займаюся ўлікам дзяцей да 18 гадоў, якія пражываюць у мікрараёне гімназіі. Кірункаў работы шмат.

Безумоўна, сама пасада прадугледжвае той момант, што больш часу даво­дзіцца зай­мацца дакументамі і рознымі справа­здачамі, а менш — урокамі. Вельмі стараюся да гэтага адносіцца спакойна. А той час, які магу правесці са сваімі вучнямі, дае магчымасць чэрпаць сілы і натхняе на нешта новае ў рабоце з імі.

— Якіх правіл прытрымліваецеся ў рабоце з калегамі?

— Ёсць некалькі выказванняў, якіх я прытрымліваюся і якія лічу асноўнымі ў рабоце з калегамі: калі не ведаеш, як ра­біць, — рабі па-людску; калі хочаш навучыцца кіраваць людзьмі, то спачатку павінен навучыцца кіраваць сабой. Яшчэ дабаўлю: не прымаць непрадуманых рашэнняў падчас складаных сітуацый, знахо­дзіць кампрамісы, прымаць крытыку, умець выслухаць кожнага і заўсёды пом­ніць, што ўсе людзі розныя. Паважаю тых, хто даручаную справу выконвае якасна і своечасова. Люб­лю ва ўсім парадак і арганізаванасць. Паверце, у нашым калектыве менавіта так і адбы­ваецца.

У скарбонцы дасягненняў Т.П.Пукала выданне метадычных дапаможнікаў для правядзення факультатыўных заняткаў у 2—4 класах “Вакол мяне дзівосны свет!”, “Я жыву сярод людзей”, “Для чаго мы, людзі, на зямлі жывём?” у суаўтарстве з В.Сцяпурка. За плённую работу педагог адзначана нагрудным знакам “Выдатнік адукацыі”.

— Што вы думаеце пра матывацыю і стымуляванне педагогаў? Як заах­вочваеце настаўнікаў у сваім калектыве?

— Калі трэба матываваць настаўнікаў на нейкую новую дзейнасць, новы праект, то стараюся сама ўключыцца ў такую дзей­насць: не быць назіральнікам збоку, а быць актыўным удзельнікам. Наогул, асабіс­ты прыклад — добры матыватар у нашай агульнай справе. Ну а стымуляваць педагогаў дапамагаюць прэміяльныя фонды. Кажуць, што грошы патрэбны для таго, каб пра іх не думаць.

— Таццяна Пятроўна, ці ёсць у вас у калектыве мужчыны?

— Мужчыны ў нашым калектыве ёсць. Усе яны таленавітыя педагогі, з якімі прыем­на працаваць. Мне наогул здаецца, што нашы мужчыны — самыя лепшыя. Кожнага з іх паважаю і спадзяюся, што гэта ўзаемна.

Канечне, хацелася б, каб мужчын у педагогіцы было больш. У адным з артыкулаў нядаўна прачытала разважанне мужчыны-педагога. Ён піша, што вялікімі педагогамі-вучонымі-метадыстамі былі якраз мужчыны. Не магу з гэтым не пага­дзіцца. Думаю, што і для мужчын, і для жанчын быць педагогам — гэта прызванне. Але мужчыны ў адукацыі проста неабходны, яны выхоўваюць у хлопцаў мужчынскі характар.

— Кім складаней кіраваць: жанчынамі ці мужчынамі?

— Да калег я стараюся адносіцца аднолькава, незалежна ад таго, хто гэта — мужчына ці жанчына. Жанчыны па сваёй прыродзе, вядома, больш эмацыянальныя. Але ў той жа час яны больш мяккія. Мужчын паважаю за рацыянальнасць і ўменне стрымліваць негатыўныя эмоцыі.

— Чым адметная ваша гімназія на адукацыйнай карце раёна? Што на сёння вызначае яе развіццё?

— Наша гімназія з’яўляецца адзінай установай адукацыі такога тыпу ў Бярозаўскім раёне. Гімназія сёння — гэта 579 навучэнцаў і 52 педагагічныя работнікі, 81% якіх маюць вышэйшую і першую кваліфікацыйную катэгорыю. Разам з вопытнымі педагогамі эфектыўна працуюць маладыя спецыялісты.

Вялікую ролю ў развіцці прафесійнага майстэрства настаўнікаў адыгрывае работа ў інавацыйным рэжыме. Зараз мы працуем над праектам “Укараненне мадэлі бяспечных паводзін у сетцы інтэрнэт суб’ектаў адукацыйнага працэсу”.

Выніковасць работы ўсяго педагагічнага калектыву — гэта перамогі нашых вучняў у абласных і рэспубліканскіх конкурсах і алімпіядах.

Не толькі ў раёне, але і за яго межамі гімназія вядома сваім гісторыка-края­знаўчым музеем, раённым STEAM-цэнтрам, тэатральнай студыяй АRTeFaCT, валанцёрскімі атрадамі. У гэтым навучальным годзе ў гімназіі адкрыты інжынерны клас.

Гімназія Белаазёрска ўзнагароджана дыпломам I ступені і прызнана лідарам па выкананні крытэрыяў і паказчыкаў дзейнасці ў вырашэнні задач развіцця адукацыі сярод гарадскіх устаноў адукацыі Бярозаўскага раёна за 2023 год.

— Якім тэхналогіям вы аддаяце перавагу на ўроках?

— Лічу, што на ўроку павінна быць цікава. Цікава і настаўніку, і вучням. Дзеля гэтага выкарыстоўваю сукупнасць форм, метадаў і прыёмаў розных тэхналогій: інфармацыйна-камунікацыйных, модульнага і праблемнага навучання, гульнявыя і праек­тныя тэхналогіі. Рэалізую STEAM-падыход у навучанні. Не забываю пра здароўе­зберагальныя тэхналогіі. Лічу, што самае галоўнае ў адукацыі — захаваць здароўе дзяцей, як фізічнае, так і псіхічнае, а таксама навучыць клапаціцца пра сваё здароўе як самую галоўную каштоўнасць у жыцці кожнага чалавека.

І шчасце будзе зноў і зноў”

— Таццяна Пятроўна, што для вас 8 Сакавіка? Які самы памятны падарунак можаце ўзгадаць?

— 8 Сакавіка для мяне — гэта найперш свята вясны. Нездарма А.С.Пушкін назваў гэтую пару “утром года”. У гэты дзень многа кветак, многа прыемных слоў і многа ўвагі ад мужчын.

Святкаванне 8 Сакавіка стала традыцыйным мерапрыемствам у нашай гімназіі. Нам, жанчынам, прыемна прымаць віншаванні і ад вучняў, і ад мужчын-калег. Я радуюся любым падарункам, галоўнае — каб яны былі ад душы. А самыя памятныя, бе­зумоўна, ад родных дзяцей. У дзяцінстве на кожнае свята яны майстравалі нешта сваімі рукамі, падпісвалі паштоўкі. Я да гэтага часу захоўваю ўсё і час ад часу пераг­лядаю і перачытваю.

— Вы заўсёды прыгожая, стыльная. Як вам гэта ўдаецца?

— Дзякуй вялікі. Лічу, што жаночая прыгажосць для кожнага свая. А каб яе падтрымліваць, трэба кожны дзень удзя­ляць сабе хоць некалькі мінут.

Адкрыцці, якія Таццяна Пукала зрабіла падчас работы намеснікам дырэктара: кіраваць людзьмі даволі няпроста, аднолькавых настаўнікаў не існуе, работа прыносіць задавальненне, калі з табой разам каманда аднадумцаў.

— Як вы абстрагуецеся ад спраў, адпачываеце?

— Ёсць цудоўнае выслоўе: “Хто не ўмее адпачываць, той не ўмее і працаваць”. Канечне, я стараюся пра гэта помніць і таму выкарыстоўваю розныя магчымасці адцягнуць увагу ад спраў. Люблю актыўны адпачынак на прыро­дзе з сям’ёй і сябрамі, люблю падарожнічаць. Умеем мы адпачы­ваць і сваім працоўным калектывам. Гэта яшчэ больш аб’ядноўвае. А прафесійна выгараць мне не даюць тры рэчы: вучні, калегі і творчасць.

— Вясна, кветкі, падарункі — усё гэта паэзія. А як вы адносіцеся да паэзіі? Хто ваш любімы паэт?

— Паэзію вельмі люблю. Асаб­ліва падабаюцца вершы на беларускай мове. Сярод паэтаў не выдзяляю любімага. З павагай адношуся да паэзіі маёй зямлячкі Ніны Мацяш. Яе вершы блізкія мне па духу. А нао­гул, люблю вершы, у якіх спалучаюцца глыбіня думкі і лёгкасць успрымання. Прызнаюся, што і сама крышачку пішу вершы. З гэтага навучальнага года вяду клуб юных паэтаў “Чароўнае пёрка” для малодшых школьнікаў.

Напярэдадні свята калег-жанчын хачу павіншаваць радкамі свайго верша:

Няхай заўжды смяюцца дзеці

І шчасце будзе зноў і зноў.

Жанчыну грэе ў гэтым свеце

Надзея, вера і любоў.

Наталля КАЛЯДЗІЧ
Фота аўтара