У чым сакрэт поспехаў юных беларусаў на міжнародных алімпіядах па хіміі — даведаліся ў дэкана хімфака БДУ

- 10:10Образование

Усе ўдзельнікі міжнародных алімпіяд 2024 года вучацца на хімічным факультэце БДУ. Некаторыя з іх ужо ўвайшлі ў склад журы абласнога і заключнага этапаў рэспубліканскай прадметнай алімпіяды, паведаміў карэспандэнту “Настаўніцкай газеты” дэкан хімічнага факультэта БДУ Аляксандр Зураеў.

— Аляксандр Віктаравіч, раскажыце, як адбіраеце і рыхтуеце юных хімікаў да міжнародных алімпіяд.

— У гэтым годзе адбылася рэ­ст­руктурызацыя заданняў і сістэмы іх ацэньвання на рэспубліканскай прадметнай алімпіядзе, у тым ліку і на гарадскім, абласным этапах. Мы пастараліся перафармаціра­ваць заданні па тыпе міжнародных і зра­біць іх блізкімі да задач як Мендзялееўскай, так і Міжнароднай хімічнай алімпіяды. Па выніках рэспубліканскай алімпіяды калегія журы адабрала шасцярых удзельнікаў для ММА: Рамана Бароненку, Андрэя Яфрэмава, Аляксандра Наліўку, Уладзіслава Караткова, Пятра Бурака і Аляксея Бычака.

Сёлета напярэдадні Мен­дзя­лееўскай алімпіяды на базе нашага факультэта мы правялі двухтыднёвыя зборы пры падтрымцы Міністэрства адукацыі. Іншагароднія хлопцы пражывалі ў інтэрнаце БДУ. У іх быў вельмі сур’ёзны графік. Пачыналі яны а 9-й раніцы і заканчвалі толькі каля 19—20 га­дзін. Па 6 пар у дзень, падчас якіх праводзіліся лекцыйныя заняткі і практычныя — рашэнне задач алімпіяд мінулых гадоў і аўтарскіх заданняў нашых універсітэцкіх трэнераў, а таксама выкананне лабараторных работ. Шосты дзень тыдня адводзіўся на самападрыхтоўку, а сёмы — на выкананне дамашніх заданняў.

Перад паездкай у Дубай на 57-ю Міжнародную хімічную алімпіяду наша зборная таксама прой­дзе двухтыднёвыя зборы. Дарэчы, заданні на гэтай алімпіядзе істотна адрозніваюцца ад Мендзялееўскай. Бо на ММА пры рашэнні задач часта патрабуецца зрабіць матэматычныя разлікі, а вось на МХА — справіцца з тэстамі.

Нашы старшакласнікі вельмі моцныя. Калі ж гаварыць пра тое, чаго нам не хапае, то няшкольнай матэматыкі. Напрыклад, на першых зборах адзін з нашых выкладчыкаў прачытаў цэлы цыкл лекцый па матэматычным аналізе і прарашаў з юнакамі шэраг задач. Гэта, дарэчы, ім вельмі дапамагло. У расійскіх суседзяў вялікі ўпор робіцца на матэматычны блок, што часам дазваляе ім больш паспяхова справіцца са складаным заданнем.

— У бягучым навучальным годзе прайшла першая вочна-завочная алімпіяда. Ці дапамагае яна выяўляць адораных юных хімікаў?

— Вочна-завочная алімпіяда, арганізаваная Міністэрствам адукацыі, — добры дадатковы інструмент для раскрыцця і падтрымкі адораных дзяцей. Яна дазваляе выявіць здольных школьнікаў, якіх настаўнікі маглі выпадкова не заўважыць.

Да таго ж мы пастаянна працуем з навучэнцамі Нацыянальнага дзіцячага тэхнапарка. Калектыў нашага факультэта курыруе там напрамак “Зялёная хімія”. Дарэчы, ­адзін з членаў каманды ММА магіляўчанін Андрэй Яфрэмаў, які прывёз “серабро”, — выпускнік НДТП. Калі ацэньваць уклад тэхнапарка ў пад­рыхтоўку дзяцей, то магу правесці канкрэтную паралель: навыкі, якія Андрэй атрымаў там, вельмі добра ў балах адлюстраваліся на практычным туры.

У час правядзення міжнародных алімпіяд мы ўвесь час аналізуем дапушчаныя недакладнасці ў рашэннях нашых удзельнікаў, рыхтуючыся да арбітражу. Між іншым на 59-й Мендзялееўскай алімпія­дзе мы дастатковую колькасць балаў змаглі атрымаць якраз у працэсе апеляцыі. Каб юны хімік змог адстойваць сваё рашэнне на ММА, яму трэба дапамагчы падрыхтаваць аргументы і настроіць псіхалагічна. Гэта патрабуе намаганняў, але згуртоўвае каманду, бо нашы ўдзельнікі адчуваюць клопат і ўвагу з нашага боку. Нядзіўна, што потым яны ­ідуць вучыцца туды, дзе іх ведаюць і ім будзе камфортна. Дарэчы, усе ўдзельнікі міжнародных алімпіяд 2024 года вучацца ў нас на факультэце. Некаторыя з іх ужо ўвайшлі ў склад журы абласнога і заключнага этапаў рэспубліканскай прадметнай алімпіяды.

— А як псіхалагічна настройваеце прадстаўнікоў нашай зборнай на паспяховае выступ­ленне на міжнароднай арэне?

— Многія юнакі нашай зборнай падыходзілі да мяне пасля пэўнага тура і пыталіся: калі яны не возьмуць медаль, як я буду ставіцца да іх? Я заўсёды спакойна адказваю ім: “Нічога страшнага не здарыцца, але вы сюды прыехалі спаборні­чаць і пастарайцеся паказаць, чаго вы вартыя ў турнірнай табліцы. Аднак у любым выпадку вы пераможцы на рэспубліканскім і нацыянальным этапах. А тое, што вам дадзены такі шанс, — гэта прывілея, скарыстайцеся ёю”. Да таго ж стараюся ім патлумачыць, што рашэнне задач — яшчэ далёка не ўсё, што іх чакае наперадзе. Тое, што яны зараз могуць ра­шыць задачы на ўзроўні 3—4, а часам і 5 курса, з якімі, шчыра кажучы, і старшакурснікі не заўсёды могуць справіцца, не сведчанне таго, што яны валодаюць такім жа кругаглядам, як і студэнты, якія развіваюцца ў навуцы.

— У такім выпадку не магу не спытацца, ці не сумна алімпіяднікам вучыцца на вашым факультэце.

— Мы пабудавалі добрую сістэму падтрымкі адораных першакурснікаў. За кожным з іх замацоўваецца цьютар, які дапамагае яму асвоіцца, а затым суправа­джае і ў навуку, і ў выкладанне. У нас працуе школа юнага хіміка БДУ, у якой мы задзейнічаем і студэнтаў. Там яны атрымліваюць свой першы заробак і разумеюць, што педагогіка можа прынесці і эмацыянальнае задавальненне. Бо калі студэнты бачаць, чаму навучыліся іх вучні за паўгода заняткаў, гэта становіцца іх асабістай узнагародай. Канечне ж, такія студэнты актыўна займаюцца і навукай, тым самым развіваючы адразу дзве кампетэнцыі. Мы вельмі спа­дзяёмся, што ў будучыні яны ста­нуць нашымі выкладчыкамі. Увогуле, я лічу, што выкладчык УВА павінен быць вучоным.

— Вы ўзаемадзейнічаеце са школьнымі педагогамі. На ваш погляд, ці патрэбна ім прафесійнае суправаджэнне ўніверсітэцкіх выкладчыкаў?

— Адназначна так. Суправаджэнне вопытнага спецыяліста неабходна, паколькі алімпіядныя заданні не маюць нічога агульнага са звычайнай школьнай праграмай. Яны заснаваны на навуковых ведах, часта запазычаных з англамоўных крыніц, і правяра­юць узровень эрудыцыі і кемлівасці юных хімікаў. Таму падтрымка навуковых кансультантаў і кіраўнікоў з вышэйшай школы вельмі важная.

Рэкамендую школьным настаўнікам сачыць за навінамі нашага факультэта на сайце chemistry.bsu.by. Мы плануем з верасня наступнага навучальнага года запусціць цыкл відэасемінараў для педагогаў па складаных раздзелах хіміі. Члены навуковага камітэта метадычнай камісіі рэспубліканскай прадметнай алімпіяды бу­дуць разбіраць складаныя пытанні і рэкаменда­ваць пэўную літаратуру.

Увогуле, каб убачыць адоранае дзіця, патрэбен пэўны талент. У нас ёсць настаўнікі, здольныя разгле­дзець таленавітых вучняў і знайсці да іх падыход, але гэта не агульная тэндэнцыя. Я параіў бы школьным педагогам матываваных і адораных вучняў накіроўваць у школу юных хімікаў БДУ пачынаючы з 7—8 класа для ацэньвання іх патэнцыялу.

А яшчэ ўсім нам трэба ўзмац­ніць падрыхтоўку алімпіяднікаў прыродазнаўчанавуковага профілю па фізіка-матэматычных дысцыплінах. Бо такія старшакласнікі павінны валодаць ведамі, якія выходзяць далёка за межы школьнай праграмы. Напрыклад, варта разгледзець магчымасць прыцягнення таленавітых выкладчыкаў матэматыкі і фізікі да правядзення факультатыўных заняткаў па асновах матэматычнага аналізу. Гэта значна ўмацавала б нашы пазіцыі, прычым не толькі на ўзроўні хімічных алімпіяд.

— Па вашых назіраннях, сучасныя абітурыенты — яны якія?

— Нацэленыя на вынік. Раней чалавек, які атрымаў вышэйшую адукацыю, адразу прэтэндаваў на дастойнае месца ў грамадстве. Цяпер гэтая тэндэнцыя змянілася, лю­дзі пачалі ўсведамляць, што вышэйшая адукацыя — хоць і прывілея, але яе ў нашай краіне можа атрымаць большасць людзей. Да таго ж і культурны ўзровень нацыі ўзрас­тае з павышэннем даступнасці вышэйшай адукацыі. Мы гэта асаб­ліва адчулі, пабываўшы ў Бразіліі, дзе абавязковыя толькі 9 класаў і паступіць ва ўніверсітэты могуць далёка не ўсе. Нашы ж выпускнікі школ ма­юць добры ўзровень пад­рыхтоўкі, і пасту­піць ва УВА мо­гуць многія. Пры гэтым наша моладзь стала больш прагрэсіўна глядзець на рабочыя прафесіі і спецыяльнасці. Яна адчула свабоду ў выбары будучай прафесійнай дзейнасці і зараз усё больш арыентуецца на свае інтарэсы. А таму калі іх задавальняе даход, то прэстыж прафесіі адыхо­дзіць на другі план.

***

Беларускія школьнікі заваявалі шэсць узнагарод на 59-­й Міжнароднай Мендзялееўскай алімпіядзе па хіміі.

У першай палове мая ў Федэральным універсітэце Мінас-Жэрайс, што ў бразільскім горадзе Белу-Арызонці, прайшла 59-я Міжнародная Мендзялееўская алімпіяда школьнікаў па хіміі. З 6 па 12 мая старшакласнікі паўдзельнічалі ў двух тэарэтычных і адным практычным турах. Асобны дзень быў прысвечаны апеляцыі.

У маштабным інтэлектуальным спаборніц­тве ўдзельнічалі прадстаўнікі чатырох кантынентаў. Сёлета спаборнічалі каманды з 40 краін — рэкордная колькасць дзяржаў-­удзельніц за ўсю гісторыю правядзення гэтай алімпіяды. 192 старшакласнікі з Расіі, Кітая, Японіі, Казастана, Беларусі, Бразіліі, Ірана, Паўднёвай Афрыкі, Венгрыі і іншых краін разыгралі 19 залатых медалёў, 38 сярэбраных і 58 бронзавых.

— У алімпіядзе былі тры этапы. Першы тэарэтычны складаўся з васьмі абавязковых задач, а другі — з пяці заданняў з 15 па выбары ўдзельніка. Заданні накіраваны на праверку ведаў школьнікаў у галіне арганічнай, неарганічнай, аналітычнай, фізічнай хіміі і навукі аб жывым. Трэці тур — практычны, або эксперыментальны, працягваўся пяць га­дзін. За гэты час старшакласнікам трэба было прадэманстра­ваць навыкі работы ў хімічнай лабараторыі, уменне выконваць хімічны аналіз рэчываў і пра­во­дзіць сінтэз па прапанаванай методыцы, — расказаў кіраўнік нацыянальнай зборнай дэкан хімфака БДУ А. Зураеў.

Айчынная зборная на ММА заняла дастойнае месца і ўвайшла ў пяцёрку наймац­нейшых у камандным медальным заліку, заваяваўшы 5 сярэбраных і 1 бронзавую ўзна­гароду. Дарэчы, беларуская каманда штогод паказвае добры вынік на ММА і ўвахо­дзіць у лік лепшых.

Мендзялееўская алімпіяда лічыцца адным з найважнейшых этапаў падрыхтоўкі нацыянальных зборных да 57-й Міжнароднай хімічнай алімпіяды (International Chemistry Olympiad). Сёлета яна пройдзе з 5 па 14 ліпеня ў Дубаі (ААЭ). На яе палях бу­дуць спаборнічаць каля 1 тысячы ўдзельнікаў з 90 краін свету. У хуткім часе і для яе будзе вызначаны склад беларускай зборнай. У адборы па­ўдзельнічаюць і юнакі, якія ездзілі ў Бразілію. З 12 прэтэндэнтаў выберуць толькі чацвярых для МХА.

Вольга АНТОНЕНКАВА
Фота з архіва БДУ