У прафесійнае партфоліа

- 10:00Навука і інавацыі

Сучасныя інтэрнэт­-рэсурсы і тэхналогіі прадастаўляюць іх карыстальнікам вялікія магчымасці арганізацыі ўласнай віртуальнай прасторы альбо прасторы ўзаемадзеяння з іншымі карыстальнікамі.

Фота носіць ілюстрацыйны характар.

Эфектыўна і вынікова

З дапамогай шматлікіх электронных сэрвісаў педагогі ствараюць сайты ці блогі, распрацоўваюць уласныя адукацыйныя рэсурсы, інтэрактыўныя практыкаванні, гульні, тэсты, віртуальныя пакоі, апытанні.

Блог We Love English (https://iloveenglishiloveenglish.blogspot.com.by) распрацаваны настаўнікамі і навучэнцамі гімназіі № 1 Старых Дарог. Ён з’явіўся ў працэсе вучэбнай дзейнасці, ажыццяўлення інтэрнэт-праектаў, правядзення пазакласных мерапрыемстваў і акцый.

Блог дазваляе атрымаць зваротную сувязь, арганізаваць эфектыўны цьютарат педагогаў у інтэрнэт-праектах, адукацыйным працэсе або пазаўрочнай дзейнасці па англійскай мове праз стварэнне віртуальнай прасторы для сумеснай дзейнасці і размяшчэнне распрацовак урокаў, пазакласных мерапрыемстваў, майстар-класаў, семінараў, практыкаванняў і прэзентацый і іншай актуальнай інфармацыі.

— Прычыны выбару менавіта блога як інфармацыйна-кансультацыйнага рэсурсу для педагогаў простыя: па-першае, гэта адзін з самых хуткіх спосабаў распаўсюджвання і абмену тэматычна падабранай інфармацыі, па-другое, сярод суполкі інтэрнэт-карыстальнікаў ён з’яўляецца папулярным і даступным інтэрнэт-рэсурсам, якім можа скарыстацца кожны наведвальнік інтэрнэту, і для гэтага яму не трэба ведаць спецыяльныя мовы праграмавання, — адзначае настаўніца англійскай мовы кваліфікацыйнай катэгорыі “настаўнік-метадыст” гімназіі № 1 Старых Дарог Наталля Белазаровіч. — Пры выкарыстанні прасторы блога вырашаецца шэраг задач: сістэматызацыя назапашанага матэрыялу, развіццё прафесійнага партфоліа, пашырэнне адукацыйнай прасторы.

Мэтавая аўдыторыя блога — настаўнікі англійскай мовы, педагогі міжнароднай інтэрнэт-суполкі iEARN, навучэнцы і іх бацькі. Блог уключае 19 старонак, сярод якіх — Home, Vocabulary, Grammar, Olympiads, Presentations, Lessons, After Lessons, At the lesson і інш. На галоўнай старонцы размяшчаецца інфармацыя аб праведзеных і маючых адбыцца мерапрыемствах па англійскай мове ў гімназіі. На старонках Vocabulary і Grammar размешчаны моўныя інтэрактыўныя практыкаванні. Яны сістэматызаваны па тэмах, каля кожнага практыкавання пазначаны дадатак, з дапамогай якога яно было створана, напрыклад, Quislet, Quizizz, Kahoot, Google-форма, Wordwall, Liveworksheets. Там жа размешчаны практыкаванні, убудаваныя ў блог, інтэрактыўныя прэзентацыі. Усе вучэбныя матэрыялы сістэматызаваны па тэмах і ўроках у адпаведнасці з ВМК па англійскай мове для павышанага ўзроўню з 2 па 11 клас на адпаведных старонках блога.

— Простая і зручная сістэматызацыя практыкаванняў дазваляе і вучням, і настаўнікам лёгка і хутка знайсці тое або іншае заданне, — тлумачыць Наталля Мікалаеўна. — Навучэнцы мо­гуць самастойна выконваць гэтыя практыкаванні з мэтай адпрацоўкі граматычных навыкаў, запамінання новай лексікі, паўтарэння вывучанага матэрыялу. У педагогаў ёсць магчы­масць арганізаваць работу на ўроку з выкарыстаннем абсталявання лінгафоннага кабінета, мультыборда, планшэтаў ці смартфонаў навучэнцаў. Старонкі пастаянна абнаўляюцца і дадаюцца новыя лексічныя і граматычныя практыкаванні.

На старонцы Olympiads размешчаны матэрыялы алімпіяд раённага і абласнога этапаў па замежных мовах, у тым ліку і заданні анлайн-алімпіяды па англійскай мове для 6, 10, 11 класаў. Распрацоўваюцца анлайн-алімпіяды для 7—9 класаў і інфаграфіка для развіцця навыкаў гаварэння па розных тэмах. На старонцы Presentations можна пагля­дзець і спампаваць прэзентацыі аб Беларусі і горадзе Старыя Дарогі. Гэтыя прэзентацыі створаны навучэнцамі ў працэсе ўдзелу ў міжнародных інтэрнэт-праектах альбо ў працэсе сумеснай работы над вучэбнымі праектамі. Настаўнікі англійскай мовы мо­гуць скарыстацца распрацоўкамі ўрокаў і пазакласных мерапрыемстваў, размешчанымі на старонках Lessons і After Lessons. Усё арганізавана з дапамогай віртуальных дошак Padlet, якія дазваляюць выву­чаць матэрыялы анлайн і свабодна спампоўваць размешчаныя на іх файлы, дакументы, малюнкі. Для арганізацыі сумеснай дзейнасці навучэнцаў або педагогаў па стварэнні прэзентацый або праектаў, абмеркавання актуальных пытанняў, абмену рэсурсамі, медыяматэрыя­ламі, карыснымі спасылкамі падчас семінараў, майстар-класаў выкарыстоўваецца адукацыйная прастора старонкі At the lesson. Нядаўна ў блогу з’явіліся новыя старонкі Workshops і Method Council. Яны дапамага­юць нала­дзіць узаема­дзеянне з педагогамі раёна і вобласці, правесці дыстанцыйнае анкетаванне або апытанне, арганізаваць сумесную работу над праектам.

Нямецкую —з задавальненнем!

Настаўнік нямецкай мовы кваліфікацыйнай катэгорыі “настаўнік-метадыст” сярэдняй школы № 1 імя Б.М.Дзмітрыева Асіповіч Уладзімір Паркалаў актыўна выкарыстоўвае на ўроках электронныя адукацыйныя рэсурсы, як гатовыя, так і ўласныя, аўтарскія. Яны садзейнічаюць павышэнню матывацыі навучэнцаў да вывучэння мовы, пабудовы іх індывідуальнай адукацыйнай траекторыі, фарміраванню інфармацыйнай культуры.

Аўтарская распрацоўка Übung macht den Meister створана на матэрыяле вучэбнага дапаможніка для 8 класа “Нямецкая мова” аўтараў А.Будзько, І.Урбановіч пры дапамозе мовы праграмавання Delphi. Прадукт прадугледжвае трэніроўку і праверку лексікі, граматыкі, чытання, успрымання і разумення маўлення на слых, ён утрымлівае шэраг лагічных гульняў на замежнай мове і разлічаны на выкарыстанне на 38 уроках на працягу навучальнага года. 

Сеткавая суполка дае магчымасць арганізаваць узаема­дзеянне настаўнікаў дыстанцыйна, прычым рабіць гэта ў пастаянным рэжыме, не звязваючы такую работу з канкрэтнымі датамі і часавымі абмежаваннямі ў адрозненне ад арганізацыі работы ў вочным рэжыме.

Змест усіх заданняў ЭСН заснаваны на лексічным і граматычным матэрыяле папяровага вучэбнага дапаможніка, які складаецца з 7 вучэбных тэм. ЭСН мае 8 раздзелаў: 7 тэматычных і абагульняльны. Кожны тэматычны раздзел складаецца з 2 трэніровачных лексіка-граматычных тэстаў, аднаго тэста па чытанні і аднаго праверачнага тэста. 

— Выкананне тэстаў мае некалькі асаблівасцей, якія дазваляюць атрымаць аб’ектыўную ацэнку ведаў навучэнцаў і гнутка рэагаваць пры выстаўленні адзнакі за работу на ўроку, — расказвае Уладзімір Міхайлавіч. — Тэст па відэафрагменце практыкавання падабраны так, каб максімальна ўскладніць магчымасць навучэнцаў “падмануць камп’ютар”. Спачатку прахо­дзіць рэгістрацыя, што дазваляе потым аўтаматычна захоў­ваць вынікі і праглядаць іх у любы зручны для настаўніка час. Пачаўшы выкананне тэста, вучань не можа спыніць яго да завяршэння. Кожная спроба паўторнага выканання будзе фіксавацца, што дазволіць настаўніку аца­ніць толькі першую. Трэніровачныя тэсты па граматыцы і відэафрагментах, у адрозненне ад праверачных, маюць доступ да граматычнага і лексічнага даведніка. Але кожны зварот да яго фіксуецца і можа ў далейшым паўплы­ваць на адзнаку за работу на ўроку. Тэст па чытанні таксама дазваляе прагледзець тэкст паўторна з адпаведнай фіксацыяй. У залежнасці ад узроўню падрыхтоўкі класа настаўнік сам можа ўстанавіць дапушчальную коль­касць гэтых зваротаў. Выконваючы заданні, вучань адразу ба­чыць колькасць памылак у кожным практыкаванні. Пры паўторным выкананні тэста ўсе адказы абнуляюцца. Калі пры рэгістрацыі ўвесці спецыяльны ключ, гэтага не адбываецца, і настаўнік ці вучань можа прааналізаваць адказы і адкарэкціраваць іх. Гэты ключ можна атры­маць пры выкананні праверачнага тэста, і ў першую чаргу ён з’яўляецца інструментам настаўніка. Пры яго выкарыстанні на кожнай старонцы з’яўляецца метка — маленькі вослік, гэта дазваляе настаўніку правільна ацаніць статус вучня, які працуе. Пасля выканання апошняга задання вучань атрымлівае інфармацыю аб выніках сваёй работы: працэнт выканання, колькасць памылак у кожным заданні, колькасць зваротаў да даведніка, дата і час. Яна аўтаматычна захоўваецца і даступна ў любы час. Аналіз праверачнага тэста дае разгорнутую аналітычную інфармацыю, якая ўключае графічную справа­здачу і тэкставую ацэнку выніку.

Створаны прадукт выкарыстоўваецца на ўроку, факультатыўных занятках, пры самастойнай падрыхтоўцы дома.

Прастора для ўзаемадзеяння

Школьная сеткавая суполка настаўнікаў англійскай мовы English Teacher Association of School # 4 дзейнічае на базе сярэдняй школы № 4 Салігорска. Яна аб’ядноўвае 12 педагогаў і створана ў межах школьнага метадычнага аб’яднання педагогаў у сакавіку 2016 года на адукацыйнай анлайн-платформе Edmodo. 

— Мэтай сеткавай суполкі стала стварэнне адзінай інфармацыйнай прасторы для прафесійнага развіцця настаўнікаў англійскай мовы школы і арганізацыі пазакласнай работы па прадмеце, — тлума­чыць настаўніца англійскай мовы сярэдняй школы № 4 Салігорска Вольга Круглова.

ЭСН Übung macht den Meister просты ў выкарыстанні, не патрабуе інтэрнэту для выканання асноўных заданняў і працуе на любым сучасным абсталяванні пад кіраваннем аперацыйнай сістэмы Windows.

Як расказала Вольга Міка­лаеўна, пасяджэнні школьнага метадычнага аб’яднан­ня право­дзяцца анлайн, арга­нізоўваецца дыскусія і абмен думкамі па пэўнай метадычнай тэме. Настаўнікі дзеляцца цікавымі рэсурсамі, распрацоўкамі вучэбных матэрыялаў. Так, летась педагогі абмеркавалі пытанні сацыяльна-эмацыянальнага навучання і абмяняліся вопытам прымянення тэхнік развіцця эмацыянальнага інтэлекту і практык усвядомленасці. А школьная анлайн-канферэнцыя “Інтэрнэт-тэхналогіі як сродак актывізацыі адукацыйнага працэсу” дазволіла педагогам азнаёміцца з сучаснымі тэндэнцыямі ў адукацыі і абмеркаваць эфектыўнасць іх выкарыстання. Яе вынікам стала размяшчэнне педагогамі ў агульнай прасторы сеткавай суполкі сваіх артыкулаў і распрацовак, а таксама стварэнне банка інтэрнэт-рэсурсаў і ідэй па выкарыстанні інтэрнэт-тэхналогій.

З выкарыстаннем інфармацыйнай прасторы суполкі рыхтуюцца розныя вучэбныя мерапрыемствы з навучэнцамі. Напрыклад, для правядзення тыдня англійскай мовы кіраўнік метадычнага аб’яднання размяшчае тэматычныя матэрыялы ў дапамогу настаўнікам. У межах тыдня ў анлайн-рэжыме прайшлі конкурс праектаў Creative Minds для навучэнцаў 6—8 класаў, калектыўны праект Travel Blog для навучэнцаў 7 класаў на інтэрактыўнай сцяне Padlet і інш. Выкарыстоўваючы інфармацыйную прастору суполкі, педагогі правялі з вучнямі 5-дзённы марафон па сацыяльна-эмацыянальным навучанні 5-Day Self Love Challenge для навучэнцаў 9 і 11 класаў.

Вопыт работы паказвае, што метадычная работа, арганізаваная ў анлайн-фармаце, патрабуе ад настаўнікаў большай актыўнасці і адказнасці, часта больш выніковая і эфектыўная, чым традыцыйныя вочныя мера­прыемствы.

Наталля КАЛЯДЗІЧ.
Фота  аўтара.