Як дыхальныя практыкаванні дапамагаюць актывізаваць псіхічную дзейнасць пачаткоўцаў

- 11:00Образование

Каб актывізаваць псіхічную дзейнасць у вучняў пачатковых класаў, настаўнік­-дэфектолаг Вольга Служанікіна з сярэдняй школы № 5 Пружан звяртаецца да дыхальных практыкаванняў. Падрабязнасці — у матэрыяле карэспандэнта “Настаўніцкай газеты”.

— На карэкцыйных занятках, якія звычайна праводзяцца пасля ўрокаў, часта чую ад дзяцей, што яны стаміліся, — гаворыць педагог. — Збоку можа здацца, што яны гультайнічаюць, але гэта далёка не так. Падобны стан звязаны з парушэннямі функцый галаўнога мозга, якія адказваюць за рэгуляцыю тонусу, бадзёрасць і працаздольнасць. Выправіць сітуацыю дапамагаюць правільнае дыханне і рухальная актыўнасць. Дыханне не толькі аптымізуе газаабмен і кровазварот, але і павышае канцэнтрацыю ўвагі, ствараючы аснову для фарміравання базавых складнікаў адвольнай самарэгуляцыі і кантролю за ходам псіхічнай дзейнасці. У сваёй ­практыцы актыўна выкарыстоўваю дыхальныя практыкаванні.

Гэтыя практыкаванні дзеці выконва­юць перад пачаткам заняткаў ці складаным заданнем, а таксама ў якасці дынамічнай паўзы. Пры развучванні такіх практыкаванняў малодшыя школьнікі прытрымліваюцца пэўных правіл. Так, на ўдыху жывот надзьмуваецца, а на выдыху — уцягваецца. Практыкаванні развучваюцца паступова, выконваюцца 4—8 разоў па камандзе “ўдых — выдых” з далейшым пераходам на лічэнне. З цягам часу выкананне практыкаванняў ускладняецца: далучаюцца метраном, музычнае суправаджэнне ці рух вачыма.

— Рытм дапамагае рэгуляваць маторнае планаванне, — тлумачыць Вольга Служанікіна. — Калі мозг чуе раўнамерны рытм, ён ужо ведае, калі будзе наступны ўдар, і плануе неабходны рух. Такім чынам, дзякуючы рытму дадаткова стымулюецца блок мозга, які адказвае за планаванне і самарэгуляцыю. На самым апошнім этапе развучвання практыкаванняў іх паслядоўнасць выконваецца ўжо без напаміну дарослага.

Складаная паслядоўнасць рухаў (узгадненне дыхання з рухамі рук, ног і вачэй) патрабуе ад вучняў уважлівасці пры пераключэнні з аднаго руху на іншы.

— З дапамогай такіх практыкаванняў дзеці не толькі адпрацоўваюць гэтую паслядоўнасць, але і вучацца кантраля­ваць адвольнасць яе выканання. Дыхальныя практыкаванні станоўча ўплываюць на агульнае аздараўленне, паляпшаюць самаадчуванне школьнікаў і іх працаздоль­насць, а ў выніку павышаюць прадукцыйнасць дзейнасці на карэкцыйных занятках, — падагульняе Вольга Служанікіна.

Дыхальныя практыкаванні

  1. Зыходнае становішча — стоячы з прамой спінай. Ногі на шырыні плячэй, рукі апушчаны ­ўздоўж тулава. Галава прама, вочы глядзяць уперад. Падчас каманды “ўдых” вучні дакранаюцца левай далонню рукі да носа, удыха­юць паветра, нібыта нюхаюць кветку, надзьмуваюць жывот — у момант затрымкі дыхання трымаюць яго надзьмутым. Паварочваюць галаву і левую руку, сагнутую ў локці, улева і па камандзе “выдых” дзьмуць на левую далонь — жывот здзь­муваецца. Тыя ж дзеянні выконваюцца і правай рукой. Падчас удыху дзеці папераменна дакранаюцца далонямі да носа то левай, то правай рукой. Для ўскладнення ­практыкавання далучаюцца музычнае суправаджэнне і метраном з рознай частатой удару. Чым даўжэй час паміж ударамі на ім, тым складаней выконваць практыкаванне.
  2. Зыходнае становішча — стоячы з прамой спінай. Ногі на шырыні плячэй, рукі апушчаны ­ўздоўж тулава. Галава прама, вочы глядзяць уперад. Падчас каманды “ўдых — удых” вучні дакранаюцца левай далонню рукі да носа 2 разы, удыхаюць паветра, нібыта нюхаюць кветку, паступова надзьмува­юць жывот і ў час затрымкі дыхання трымаюць яго надзь­мутым. Паварочваюць галаву і левую руку, сагнутую ў локці, улева і па камандзе “выдых — выдых” дзьмуць на левую далонь 2 разы — жывот паступова здзьмуваецца. Тыя ж дзеянні выконваюцца і правай рукой.
  3. Зыходнае становішча — стоячы з прамой спінай. Ногі на шырыні плячэй, рукі апушчаны ­ўздоўж тулава. Галава прама, вочы глядзяць уперад. Падчас каманды “ўдых — удых” дзеці дакранаюцца левай далонню рукі да носа 2 разы, удыхаюць паветра, нібыта нюхаюць кветку, паступова надзьмуваюць жывот, у час затрымкі дыхання трымаюць яго надзьмутым і пляскаюць 2 разы ў далоні. Па камандзе “выдых” вучні выдыхаюць паветра порцыямі 4 разы, жывот паступова здзьмуваецца. Выдыхаючы, дзеці прысядаюць “спружынкай”, рукі згінаюць у локцях, паднімаючы ўверх, а апускаючы — выпрамляюць. Рухі нагадваюць напампоўванне паветрам кола. Пры гэтым калі рукі, сагнутыя ў локцях, паднімаюцца ўверх, то пальцы сціскаюцца ў кулак, а калі рукі выпрамляюцца і апускаюцца ўніз — кулакі расціскаюцца і пальцы выпрамляюцца. Практыкаванне ўскладняецца музычным суправаджэннем.
  4. Вучні сядзяць, ногі сагнуты ў каленях пад прамым вуглом, злёгку рассунуты. Рукі ляжаць на каленях, а пальцы рук прыціснуты адзін да аднаго. Вочы глядзяць уперад. Дзеці робяць удых і паднімаюць правую руку, сагнутую ў локці, уверх. На выдыху правая рука апускаецца на правае калена. Аналагічна выконваюцца рухі з левай рукой і з нагамі па чарзе. На ўдыху паднімаецца спачатку правая нага ўверх, сагнутая ў калене, а на выдыху — апускаецца. Затым тое ж і з левай нагой.

Дзецям можна задаваць любую паслядоўнасць рухаў рук і ног: падняць і апусціць па чарзе аднайменныя руку і нагу (каманда “ўдых — выдых” — правая (левая) рука, каманда “ўдых — выдых” — правая (левая) нага); падняць і апусціць рознайменныя руку і нагу (каманда “ўдых — выдых” — правая рука, каманда “ўдых — выдых” — левая нага, і наадварот); дабавіць сінхроннасць рухаў, вачэй і дыхання (на ўдыху заплюшчыць вочы, руку або нагу падняць уверх, а на выдыху расплюшчыць вочы, руку або нагу апус­ціць). Для ўскладнення практыкаванні можна выконваць пад метраном з умераным (павольным) тэмпам гукавога сігналу.

  1. Зыходнае становішча — седзячы. Спіна прамая. Ногі сагнуты ў каленях пад прамым вуглом, злёгку рассунуты. Рукі ля­жаць на каленях, пальцы рук прыціснуты адзін да аднаго. Вочы расплюшчаны, гля­дзяць уперад. Падчас удыху дзеці падніма­юць абедзве рукі паралельна падлозе. На выдыху рукі апускаюцца на калені. Аналагічна выконваюцца рухі і з нагамі. На ўдыху ногі паднімаюцца паралельна падлозе, а на выдыху апускаюцца. Важна сачыць за тым, каб рукі і ногі апускаліся плаўна, бясшумна. Для ўскладнення можна дабавіць сінхрон­насць рухаў, вачэй і дыхання: на ўдыху вочы заплюшчваюцца, рукі (ногі) паднімаюцца паралельна падлозе, а на выдыху вочы расплюшчваюцца, рукі (ногі) апускаюцца.
  2. Зыходнае становішча — седзячы. Спіна ­прамая. Ногі сагнуты ў каленях пад прамым вуглом, злёгку рассунуты. Рукі ляжаць на каленях, пальцы рук прыціснуты адзін да аднаго. Вочы расплюшчаны, гля­дзяць уперад. Падчас удыху вучні паднімаюць рознайменныя руку і нагу (правая рука або левая нага) паралельна падлозе. На выдыху рознайменныя рука і нага апускаюцца ў зыходнае становішча. Аналагічна і з іншай рознайменнай парай рукі і нагі.
  3. Зыходнае становішча — седзячы. Спіна прамая. Ногі сагнуты ў каленях пад прамым вуглом, злёгку рассунуты. Рукі ляжаць на каленях, пальцы рукі прыціснуты адзін да аднаго. Вочы расплюшчаны, глядзяць уперад. Дзеці робяць удых і падніма­юць правую руку паралельна падлозе. На выдыху правая рука апускаецца на правае калена. Аналагічна з левай рукой і нагой па чарзе. На ўдыху спачатку паднімаецца правая нага паралельна падлозе, а на выдыху апускаецца правая нага, і наадварот. Можна зада­ваць розную паслядоў­насць і чарговасць рухаў рук і ног. Для ўскладнення дабаўляюцца метраном і рухі вачыма.

Сяргей ГРЫШКЕВІЧ