Як прывесці вучняў да перамог у алімпіядах? Формула поспеху Магілёўскага абласнога ліцэя № 1

- 9:00Главная, Образование

Магілёўскі дзяржаўны абласны ліцэй № 1 — лідар алімпіяднага рэйтынга ў рэгіёне. На заключным этапе рэспубліканскай алімпіяды па вучэбных прадметах навучэнцамі ліцэя заваявана 11 пераможных дыпломаў. І такія вынікі яны паказваюць рэгулярна. Падрабязнасці – у матэрыяле карэспандэнта “Настаўніцкай газеты”.

— Дасягаць поспехаў у алімпіядным руху ўдаецца дзякуючы прафесіяналізму педагогаў. У нас цудоўны калектыў, больш за 90% настаўнікаў маюць вышэйшую і першую кваліфікацыйную катэгорыю, — паведаміў дырэктар установы адукацыі Пётр Шылаў.

Паводле яго слоў, педагогі ліцэя вывучаюць перадавыя адукацыйныя тэндэнцыі і пастаянна ўкараняюць у сістэму работы штосьці новае.

Народны настаўнік Беларусі Валерый Барашкоў са сваёй вучаніцай Алінай Палонскай — абсалютнай пераможцай Рэспубліканскай алімпіяды па фізіцы сярод адзінаццацікласнікаў

— Але галоўнае — стаўленне педагогаў да сваёй справы, іх неабыяка­васць да дзяцей. Мы імкнёмся ўбачыць патэн­цыял кожнага вучня. Зыходзячы са схільнасцей ліцэістаў, распрацоўваем індывідуальныя траекторыі навучання, — растлумачыў Пётр Уладзіміравіч.

Дыферэнцыраваны падыход у пад­рыхтоўцы да ўдзелу ў алімпіядах прымяняе і настаўніца хіміі Алена Маісеева. Упор яна робіць на штодзённую карпатлівую працу.

— Хоць алімпіяда — інтэлектуальнае спаборніцтва, тут усё як у спорце: патрэбны трэніроўкі, скрупулёзная адпрацоўка ведаў і ўменняў. Хімія дастаткова складаная навука, аха­піць увесь аб’ём матэрыялу дапамагае супрацоўніцтва з калегамі і выкладчыкамі ўніверсітэтаў горада. Вылучаем этапы падрыхтоўкі, і кожны бярэ адказнасць за свой кірунак. Канкрэтна я адказваю за тэорыю, вучу дзяцей знаходзіць нестандартныя спосабы рашэння задач. З навучэнцамі заўсёды знаходзімся ў кантакце, часта сустракаемся вочна, на сувязі ў анлайн-рэжыме. І гэта не толькі абмеркаванне вучэбных тэм, але і падтрымка, матывацыя. Напэўна, усё гэта разам і прыводзіць да перамог. Мае вучні практычна штогод у прызёрах рэс­публіканскай алімпіяды, — расказала Алена Міхайлаўна.

Значную колькасць алімпіяднікаў падрыхтаваў і настаўнік фізікі Уладзімір Грабцэвіч, хаця для гэтага педагога алімпіяды ніколі не былі галоўнай мэтай.

— Для мяне ўдзел навучэнцаў у алімпіядах — спадарожны элемент работы. Як правіла, вучні самі выказваюць жаданне пачаць падрыхтоўку, гэта дзеці, сапраўды захопленыя фізікай. Іх зацікаўленасці ўдаецца дасягнуць праз якасныя ўрокі. Імкнуся праводзіць заняткі ў розных фарматах, і вучняў гэта чапляе. Многія праяўляюць неверагоднае імкненне да ведаў. Так, Дзмітрый Гаранін увесь мінулы год па суботах прыязджаў да мяне на заняткі са Шклова. Зараз ён вучань ліцэя, уладальнік дыплома І ступені заключнага этапу рэс­публіканскай алімпіяды. Такіх прыкладаў шмат. У асноўным набіраю каманды вучняў. Акцэнт раблю на самастойным засваенні матэрыялу, выступаю ў ролі куратара. Ёсць у мяне і арыенцір — Валерый Васільевіч Барашкоў. На гэтага педагога раўняецца ўвесь ліцэй, — заўважыў Уладзімір Іванавіч.

Народны настаўнік Беларусі Валерый Барашкоў за сваю працоўную дзейнасць падрыхтаваў звыш 100 прызёраў рэспубліканскай і 11 — міжнароднай алімпіяд. Сёлета педагог чарговы раз пацвердзіў сваё прафесійнае майстэрства: яго вучаніца Аліна Палонская — абсалютная пераможца алімпіяды па фізіцы сярод адзінаццацікласнікаў.

— У рабоце з адоранымі вучнямі вылучаю тры ключавыя аспекты. Вучу візуалізаваць умовы задачы, рабіць нябачнае бачным, успрымаць наглядна змест тэксту. Гэта вельмі важны навык, бо навукова даказана: зрокавая інфармацыя мозгам чалавека ўспрымаецца лепш. Яшчэ адзін фактар — аўтаматызм дзеянняў. Да гэтага можна прыйсці праз колькасць задач. Аднак трэба выконваць баланс узроўню іх складанасці: больш за 50% заданняў дзіця павінна рашаць з лёгкасцю, а каля 20% павінны выклікаць у яго цяжкасці. Тады гэта і сітуацыя поспеху, і стымул да далейшага росту. Вядома, неабходна ўлічваць і здольнасці навучэнцаў, распрацоўваючы алгарытмы падрыхтоўкі, — упэўнены Валерый Васільевіч.

Дзмітрый Паджыгераў і яго вучні — пераможцы Рэспубліканскай алімпіяды па геаграфіі Аляксандр Шалкоўскі, Валерыя Баравікова і Вольга Казанцава

З такім меркаваннем цалкам зго­дзен і настаўнік геаграфіі ліцэя Дзмітрый Паджыгераў. Педагог з’яўляецца нязменным трэнерам усіх юных географаў вобласці. У гэтым годзе непасрэдна яго навучэнцы вызначыліся на рэспубліканскай алімпіядзе трыма перамогамі, а ўсяго каманда прывезла 7 прызавых дыпломаў.

— Дасягненні прыносіць дбайная падрыхтоўка. Разам з вучнямі дэталёва вывучаем тэарэтычны матэрыял, асаб­лівую ўвагу ўдзяляем фізічнай і эканамічнай геаграфіі. У прыярытэце таксама адпрацоўка практычных навыкаў. У ходзе рэальных палявых выхадаў падрабязна вывучаем прыроду мясцовасці, складаем тапаграфічныя карты, даследуем гарадскую прастору, вучымся апісваць глебавыя разрэзы і інфраструктуру населеных пунктаў. У нашай каманды склалася шмат традыцый: дзеці выбіраюць сабе талісманы ўдачы з ліцэйскай калекцыі мінералаў, вядуць фотаальбом удзелу ў алімпіядах. Усе гэтыя моманты аб’ядноўваюць навучэнцаў, матывуюць на паспяховае выступ­ленне, — адзначыў Дзмітрый Уладзі­міравіч.

Сёння першы абласны ліцэй можа ганарыцца цэлай плеядай інтэлектуальных зорачак. Толькі за апошніх пяць гадоў на заключным этапе рэспубліканскай алімпіяды ліцэісты заваявалі 33 прызавыя дыпломы. Бліскуча праяўляюць сябе навучэнцы і на міжнародных алімпіядах.

Выніковасць радуе. Аднак для нас важныя не паказчыкі, а асабістае развіццё і жыццеўладкаванасць вучняў, — падкрэсліў дырэктар Пётр Шылаў. — Многія ліцэісты выбіраюць любімыя вучэбныя прадметы за аснову будучай прафесіі, і перамогі ў алімпіядах дапамагаюць ім прадоўжыць адукацыю па жаданых спецыяльнасцях.

Ганна СІНЬКЕВІЧ
Фота аўтара і з архіва МДАЛ № 1