Эфектыўныя інструменты для практычнай дзейнасці прадэманстравалі сталічныя педагогі

- 13:07Образование, Портфолио

Адным з самых яркіх мерапрыемстваў ХІІ Мінскага маладзёжнага фестывалю педагагічных ідэй і рашэнняў стаў метадычны дэсант педагогаў клуба “Вялікі перапынак”. Падрабязнасці – у матэрыяле карэспандэнта “Настаўніцкай газеты”.

Настаўнікі-майстры правялі для ўдзельнікаў фестывалю майстар-класы “В педагогике все просто, когда делаешь по ГОСТу!”, дзе прадэманстравалі, як можна дасягаць высокіх вынікаў у рабоце пры захаванні стандартаў, ператвараючы іх у зручныя і эфектыўныя інструменты для практычнай работы.

Намеснік дырэктара Мінскай міжнароднай гімназіі Лі­дзія Аўсюк расказала пра асаб­лівасці фарміравання функцыянальнай адукаванасці на ўроках літаратурнага чытання. Маладыя педагогі азнаёміліся з паняццем “функцыянальная адукаванасць”, размежавалі паняцці “адукава­насць”, “функцыянальная адукаванасць” і “фармі­раванне функцыянальнай адукаванасці”, вылучылі, чым адрозніваюцца заданні на функцыянальную і акадэмічную адукава­насць. Удзельнікі фестывалю прыйшлі да высновы, што акадэмічная адукаванасць з’яўляецца базай для функцыянальнай адукаванасці. Заданні на акадэмічную адукаванасць накіраваны на канкрэтную прадметную галіну, з паняццямі і катэгорыямі якой і вядзецца работа. Заданні па функцыянальнай адукаванасці змяшчаюць кантэкставыя задачы для вырашэння жыццёвых сітуацый.

Практычная частка майстар-класа ўключала работу з тэкстам казкі сучаснага пісьменніка Сяргея Сядова. І калі класічная работа з тэкстам складаецца з яго праслухоўвання, чытання вучнямі, а потым адказаў на пытанні настаўніка, то тут маладыя педагогі спачатку паспрабавалі самі скласці тэкст, азнаёміліся з гатовымі заданнямі да яго, а потым павучыліся “выцягваць” з тэксту заданні, накіраваныя на фарміраванне функцыянальнай адукаванасці. Сярод такіх заданняў — прапанова альтэрнатыўных назваў для тэксту, знаходжанне варыянтаў вырашэння праблемы, аргументацыя розных пазіцый, скарачэнне тэксту, знаходжанне ацэначных меркаванняў і фактаў, знаходжанне верагоднасці падзей, аналіз праўдзівасці інфармацыі, змяненне стылю тэксту, складанне плана дзеяння (алгарытму), прапанова рэкамендацый і парад. Дарэчы, віды заданняў былі сфармуляваны з апорай на кнігу расійскага педагога А.Дзі­наева “Будзь функцыянальна адукаваным”.

— Заданні па функцыянальнай адукаванасці даюць магчымасць вучням навучыцца разважаць, з ахвотай працаваць над складаннем тэкстаў. Гэтыя тэксты атрымліваюцца ўнікальнымі, хаця і будуюцца па пэўных правілах, што з’яўляецца цудоўнай пад­рыхтоўкай да складання ў 5 класе ўласных тэкстаў, у тым ліку сачыненняў, — заўважыла Лідзія Аўсюк.

Асаблівасці фарміравання крэатыўнай асобы прадставіла настаўніца хіміі сярэдняй школы № 210 Мінска Юлія Кашырава. Яна азнаёміла маладых калег з прыёмамі па развіцці крэатыўнага мыслення.

— Лічу, што асноўная валюта сёння — гэта ідэі. Калі мы самі навучымся генерыраваць ідэі, навучым гэтаму сваіх выхаванцаў, то будзем у пэўнай ступені фінансава стабільнымі людзьмі, — лічыць Юлія Аляксандраўна.

Для фарміравання і развіцця крэатыўнага мыслення настаўніца выкарыстоўвае магчымасці вучэбных заняткаў па двух напрамках: стварэнне спрыяльнай атмасферы і прымяненне спецыяльных практыкаванняў і прыёмаў.

Спрыяльная атмасфера ў гэтым кантэксце ўключае ў сябе некалькі складнікаў. Па-першае, бяспечнае асяроддзе для прапановы любых, нават самых неардынарных ідэй. Чым больш прапанавана рашэнняў і чым яны больш арыгінальныя, тым вышэйшая адзнака, самаацэнка і лепшы вынік. Па-другое, выхад з зоны камфорту. Аўтаматызмы забіваюць крэатыўнасць. Нестандартны пачатак урока, дэманстрацыя новага спосабу рашэння, прапанова задачы, якую нельга рашыць, абапіраючыся на вопыт і веды, — ўсё гэта даз­валяе паглядзець на любую задачу па-іншаму, а таксама падключае да яе рашэння ўчасткі галаўнога мозгу, якія не былі раней задзейнічаны. У выніку ўтвараюцца новыя сувязі паміж нервовымі клеткамі, што прыводзіць да з’яўлення арыгінальных ідэй. Акрамя таго, такія падыходы з’яўляюцца выдатным стымулам для павышэння ўнутранай матывацыі навучэнцаў, пабу­джаюць іх да набыцця недастатковых для рашэння задачы ведаў, знаёмства з новымі відамі дзейнасці. І ў выніку садзейнічаюць пашырэнню меж пазнання і во­пыту.

Асноўная задача практыкаванняў і прыёмаў па развіцці крэатыўнасці, якія прапануе педагог, — навучыць школьнікаў прадук­цыйна дзейнічаць у сітуацыі няўпэўненасці, арыентавацца ў хутка зменлівых умовах, прымаць правільныя рашэнні. Большасць практыкаванняў выкарыстоўваюцца ў якасці вучэбнага элемента. Некаторыя з іх маюць гульнявы характар і не вырашаюць рэальных жыццёвых праблем.

Пачынаючы новую тэму “Угнаенні”, Ю.Кашырава прапаноў­вае слоўную трыяду: харчаванне, вытворца, мінералы, у якой словы неабходна звязаць у адно цэлае. Або педагог прадстаўляе асацыя­тыўны ланцужок, напрыклад, “дынаміт — малекула ДНК”, і вучням неабходна ўстанавіць паміж гэтымі паняццямі сувязі. Яшчэ адно заданне: вучням прапаноўваецца вада і сіта, і неабходна з дапамогай сіта перанесці ваду з пункта А у пункт Б. Часта навучэнцам даецца заданне з хімічных элементаў скласці словы, а потым педагог задае шэраг дадатковых пытанняў: як называецца элемент, дзе знаходзіцца ў табліцы, які перыяд, якая група і г.д. Гэты прыём так спадабаўся выхаванцам Ю.А.Кашыравай, што яны з дапамогай хімічных элементаў напісалі настаўніцы віншаванне на прафесійнае свята.

— З выкарыстаннем падобных заданняў імкнуся прывіць вучням цікавасць да свайго ўрока, развіваць іх крэатыўнае мысленне. І калі даеш такія заданні, дзіця часта адкрываецца па-новаму. На выкананне такіх заданняў адгукаюцца зусім не выдатнікі. Бывае, што гэтыя дзеці не рэшаць хімічную задачу, аднак яны скрэаты­вяць тут, — адзначыла настаўніца.

На развіццё крэатыўнага мыслення навучэнцаў на ўроках грамадазнаўства быў накіраваны майстар-клас выкладчыцы гісторыі і грамадазнаўства Мінскага дзяржаўнага кале­джа сферы абслугоўвання Ніны Ерахавец і настаўніка гісторыі сярэдняй школы “Эка-Эл” Аляксандра Ерахаўца.

— Сёння вялікая ўвага ўдзяляецца такім складнікам функцыянальнай адукаванасці, як матэматычная, прыродазнаўчанавуковая, фінансавая, чытацкая. Крэатыўнае мысленне стаіць асобна, і не ўсе разумеюць, што гэта кампетэнцыя, якую неабходна развіваць разам з камунікацыяй, кааперацыяй і крытычным мысленнем. Будучы крэатыўным, вучань паспяхова вучыцца, хутчэй выконвае творчыя заданні высокага ўзроўню, больш камунікабельны, у яго развіты логіка, уяўленне, маўленчы апарат, — лічаць спікеры.

Ёсць мноства інструментаў развіцця крэатыўнасці: сацыятыўныя, творчыя, слоўна-вобразныя і інш. Сярод найбольш эфектыўных — прыём “Друдлы” — спосаб візуалізаваць і запамінаць складаную інфармацыю (маладыя педагогі дамалёўвалі паняцці і тэрміны з раздзела “Духоўныя сферы жыцця грамадства”: мараль, рэлігія, адукацыя), прыём “Гэты дзень у гісторыі” (удзельнікі майстар-класа прыдумвалі тры максімальна цікавыя мерапрыемствы святкавання Дня эканоміі), прыём “Шарсцяны тымбілдынг”, які выкарыстоўваюць для ўзаемадзеяння, наладжвання камунікацыі, знаёмства (моладзь агучвала свае асацыяцыі са словам “настаўнік”: калі б нас­таўнік быў кнігай, то якая б яна была; калі б настаўнік быў парой года, то якой, і г.д.). Прыём “Метафарычныя карты” асабліва эфектыўны на этапе рэфлексіі. 

Выклікаў цікавасць у аўдыторыі і аўтарскі прыём “(Ш)Нобелеўская прэмія”: за пэўны прамежак часу настаўнікам неабходна было прыдумаць нестандартныя спосабы прымянення звычайных прадметаў. Напрыклад, педагогам прапанавалі кітайскія палачкі і сашчэпкі. Яшчэ адзін прадукцыйны прыём, звязаны і з крэатыў­насцю, і з творчасцю, — “Бліскучы прыём” (работа з фольгай). На пачатку майстар-класа яго ўдзельнікам было прапанавана зрабіць з фольгі сімвалічны прадмет, які асацыіруецца са словам “крэатыўнасць”, а напрыканцы яго педагогі камандным складам з асобных сімвалаў прадставілі агульную карціну крэатыўнасці.

— Многія лічаць, што крэатыўнасць — гэта талент, — заўважыла Ніна Ерахавец. — Не, гэта ўменне, якое можна развіваць. І чым больш ты гэтым займаешся, тым больш становішся крэатыўным і заражаеш іншых.

Алег Томусаў, настаўнік фізікі і інфарматыкі сярэдняй школы № 4 Мінска:

— На фестывалі я ўжо трэці раз. Калі мне прапанавалі сёлета паехаць у “Лідар”, я з радасцю пагадзіўся, бо кожны раз гэта штосьці новае, яркае і цікавае. Мерапрыемства садзейнічае не толькі прафесійнаму росту, а і новым знаёмствам, абмену інтарэсамі, распрацоўкамі, знаходкамі. Майстар-клас па матэматыцы вельмі ўразіў. Хоць я і настаўнік фізікі, але інфармацыя, прадстаўленая на ім, мне сапраўды спатрэбіцца, бо ў сучасных дзяцей ёсць праблемы з вылічэннямі. Нам далі трэнажоры (свайго роду банк заданняў), з дапамогай якіх гэтыя праблемы можна вырашыць.

Канструяванне заданняў з магчымасцю экспрэс-кант­ролю якасці іх выканання прадставіла дырэктар сярэдняй школы № 46 Мінска настаўнік-метадыст Людміла Зязетка.

— Мэта майго майстар-класа — паказаць маладым педагогам рэсурсы, у якіх закумуляваны вопыт дарослых настаўнікаў і не заўсёды трэба вынаходзіць штосьці сваё, не паглядзеўшы на тое, што ўжо ёсць. Яны павінны ве­даць, куды паглядзець, узяць самае каштоўнае, перапрацаваць пад сябе і зрабіць больш якасны і новы прадукт. Мне хочацца, каб моладзь у школах заставалася, працавала. Дзеці любяць маладых настаўнікаў, а калі яны яшчэ і адукаваныя — гэта асалода для адміністрацыі і для бацькоў, — адзначыла Людміла Яўгенаўна.

Педагог прадставіла зборнік практыкаванняў для 7 класа па тэме “Лінейныя ўраўненні”. Гэтая тэма вывучаецца на працягу 7 урокаў. Аўтарам зроблена поўная раскладка ад моманту тлумачэння найпрасцейшых прыкладаў да больш сур’ёзных з узорным афармленнем, з дамашнім заданнем, з пытаннямі, а таксама з паўтарэннем матэрыялу, які вывучаўся ў 6 класе. І што самае патрэбнае настаўніку: усе ўраўненні пададзены з рашэннем і адказамі — не трэба дарма траціць час.

Былі таксама прадстаўлены кніжка-шпаргалка для сямікласнікаў “Прыкметы роўнасці трохвугольніка”, раздатачны дыдактычны матэрыял па тэме “Квад­ратычная функцыя. Пабудова графікаў функцый”, метадычная распрацоўка для 8 класа па тэме “Рашэнне квадратнага ўраўнення”. У апошняй змешчана тэорыя, узоры афармлення рашэння ўраўненняў, дамашнія заданні без звароту да падручніка. А наяў­насць адказаў дазво­ліць нас­таўніку право­дзіць імгненную праверку. Ды і дзеці змогуць самастойна ацаніць сябе, знайсці памылкі і яшчэ раз звярнуцца да ўзораў.

Наталля КАЛЯДЗІЧ
Фота аўтара