Марына Хахолка: дружны і згуртаваны дзіцяча-бацькоўскі калектыў — паказчык паспяховай работы класнага кіраўніка

- 14:20Классный классный

“Згуртаваны дзіцяча-­бацькоўскі калектыў — галоўны паказчык паспяховай работы класнага кіраўніка”, — лічыць Марына Хахолка, настаўніца англійскай мовы шаркаўшчынскай сярэдняй школы № 1. Падрабязнасці — у матэрыяле карэспандэнта “Настаўніцкай газеты”.

У віхуры педагагічных і класных спраў Марына Хахолка заўсёды знаходзіць час паразмаў­ляць з вучнямі свайго любімага 7 “Б”, умее зрабіць іх школьнае жыццё псіхалагічна камфортным, цікавым і насычаным.

Настаўніца прыклала ўсе намаганні, каб адаптацыя 14 хлопчыкаў і 7 дзяўчынак пры пераходзе з пачатковага звяна ў сярэдняе прайшла як мага лягчэй. Перш за ўсё яна стварыла ў класе атмасферу даб­ра і ўзаемападтрымкі, як у моц­най сям’і, дзе ўсе ставяцца адно да аднаго з павагай і клопатам.

— Тых, хто да яе прыхо­дзіць, яна ўмее выслу­хаць, пачуць, зразумець. І ад­чуць — усіх і кожнага. Такі класны кіраўнік — самы неабходны чалавек для школьнікаў і баць­коў. Я сказала б, навігатар і для вучня, і для сям’і, мадэратар і выдатны псіхолаг, — падкрэслівае дырэктар школы Ірына Рымдзёнак.

Сям’я і школа

На думку Марыны Хахолка, вырашаць пастаўленыя школай, грамадствам і дзяржавай задачы выхавання можна толькі тады, калі і класны кіраўнік, і бацькі, і навучэнцы аб’яднаюцца ў адзіны калектыў. Невыпадкова яна кіруецца словамі В.А.Сухамлінскага: “Педагогіка павінна стаць навукай для ўсіх: і для настаўнікаў, і для бацькоў”. Таму галоўны вектар супрацоўніцтва з мамамі і татамі — іх асвета па пытаннях псіхалогіі і педагогікі праз індывідуальныя і групавыя формы работы.

Наведваючы сем’і, педагог бліжэй знаёміцца з вучнямі і бацькамі, імкнецца даведацца пра іх інтарэсы і погляды на жыццё. Гэта абуджае давер, мамы і таты пачынаюць бачыць у класным кіраўніку саюзніка, вернага сябра і клапатлівага заступніка. Марына Хахолка як класны кіраўнік падзялілася сакрэтам свайго поспеху: быць адной камандай з дзецьмі і іх бацькамі. Яна выбудоўвае зносіны на аснове ўзаемнай павагі, дапамогі і ўдзячнасці. Ёсць у Марыны Станіславаўны і свае залатыя правілы.

— Ніколі не абмяркоўваю публічна на бацькоўскім схо­дзе праблемы таго ці іншага школьніка. Не параўноўваю вучняў паміж сабой. Бяру пад увагу толькі ранейшыя і апошнія вынікі канкрэтнага дзіцяці. Пазбягаю ацэначнага стаўлення да вучня: ацэньваю толькі яго ўчынак, а не асобу, — дзеліцца яна.

Марына Хахолка ўмела наводзіць масты паразумення паміж дзецьмі, татамі, мамамі, настаўнікамі-прадметнікамі для вырашэння не толькі вучэбных праблем. Яе педагагічная дзейнасць грунтуецца на веры ў кожнае дзіця незалежна ад яго прыродных задаткаў, жыццёвага асяроддзя і ўмоў выхавання. Яна шчыра пераканана ў тым, што кожны хлопчык і дзяўчынка таленавітыя па-свойму.

— Важна даваць ім магчымасць праявіць сябе, ствараць сітуацыю поспеху, каб навучэнцы паверылі ў свае сілы, заўважаць нават самыя нязначныя іх дасягненні, — падкрэслівае суразмоўніца.

Сакрэт нястомнага гарэння

Вядома ж, выконваць мноства вучэбных і арганізацыйных задач бывае вельмі няпроста. Але ёсць у Марыны Станіславаўны ўнікальны сакрэт аднаўлення душэўных сіл, які з цягам часу спазна­юць і вучні.

— Другое дыханне і сілы мне дорыць мастацтва. Яно стала ладам майго жыцця, — прызнаецца педагог. — Люб­лю падарожнічаць па Беларусі — сёлета пабывала ў сядзібе Агінскага, Косаўскім замку. Наведваю музеі, тэатры, мастацкія выставы, музычныя вечары. Два-тры разы на год хаджу ў Вялікі тэатр, тэатр Янкі Купалы і тэатр музкамедыі ў Мінску.

Сваімі ўражаннямі і эмоцыямі Марына Станіславаўна шчодра дзеліцца з дзецьмі. Яе дэвіз — “Тварыць мастацтва можа толькі выбраннік, любіць мастацтва — усякі чалавек”. Тым, хто пабываў у тэат­ральна-музычнай гасцёўні, кіраўніком якой з’яўляецца Марына Хахолка, назаўсёды ў душу запала шчырая атмасфера цёплых сустрэч. Распачала гэтую прыгожую школьную традыцыю маці педагога Ларыса Канстанцінаўна Чарняўская, якая выкладала тут сусветную мастацкую культуру. Дзеці заміралі ад захап­лення, калі яна чытала вершы, спявала рамансы. Цяпер у тэатральнай гасцёўні ўжо вучні Марыны Станіславаўны пераносяцца ў пушкінскую эпоху ці ў часы паэтаў Сярэбранага веку. Ра­зам яны рыхту­юць святочныя праграмы і запрашаюць баць­коў правесці вечар пры свечках, слухаючы вершы і музыку. Ва ўтульнай атмасферы ў малой каміннай зале ўдзельнікі гасцёўні становяцца бліжэй адно да аднаго. Гэтая традыцыя паспрыяла згуртаванню класнага калектыву і цеснаму супрацоўніц­тву з бацькамі. Рэгулярна праводзяцца мерапрыемствы “Ка­лядныя сустрэчы”, ­“Бэзавы баль”, паэтычныя вечары, экскурсіі. Школьнікі пастаянна наведваюць музеі, выставы, майстар-класы, дзіцячую і раённую бібліятэкі, Дом рамёстваў.

Марына Хахолка — самая малодшая з 12 прадстаўнікоў педагагічнай дынастыі Мяхедка — Чарняўскія — Хахолка, якой ужо каля 300 гадоў.

Стварэнне духоўна-маральнага выхаваўчага асяроддзя — адна з галоўных задач класнага кіраўніка. Традыцыйна ў межах Тыдня бацькоўскай любові сумесна са святарамі Шаркаўшчынскага благачыння праводзіцца ўрок духоўнасці. Марына Хахолка вядзе факультатыў “Асновы духоўна-маральнай культуры і патрыятызму”, урокі мастац­тва. Як кіраўнік школьнага музея “Пішам летапіс часоў” умацоўвае традыцыі, сувязь пакаленняў, выклікае ў дзяцей ціка­васць да настаўніцкай прафесіі. Прыкладам для Марыны Станіславаўны слу­жыць яе былы класны кіраўнік настаўніца рускай мовы і літаратуры Алена Канстанцінаўна Каўбасіч. Невыпадкова 10 вучняў яе выпуску выбралі прафесію настаўніка і працуюць у роднай школе. Дарэчы, з 60 педагогаў школы 33 — яе выпускнікі.

Усе мы каманда

Марына Станіславаўна арганізоўвае супрацоўніц­тва паміж вучнямі праз калектыўныя праекты ў шосты школьны дзень. У 2022 го­дзе яе былы клас прыняў ­удзел у рэс­публіканскім праекце “Моладзь Беларусі за духоў­насць, маральнасць і сямейныя каштоўнасці” і атрымаў перамогу ў намінацыі “Творчы прарыў”. На працягу навучальнага года яны правялі каля 30 радыёэфіраў, прысвечаных адметным сем’ям навучэнцаў, педагагічным дынастыям школы, якіх не так і мала — 11.

Актыўнае школьнае жыццё дзяцей станоўча ўплывае на імідж як класнага кіраўніка, так і ўстановы. Шаркаўшчынская школа № 1 — гэта супольнасць, увайсці ў якую — гонар. Марына Станіславаўна адзначыла, што ва ўстанове адукацыі створаны ўсе ўмовы для паспяховага развіцця і навучання. Маюцца на ўвазе сучаснае абсталяванне і творчая, дружная каманда таленавітых, адданых сваёй справе настаўнікаў. Педагог удзячна кіраўніцтву і калектыву за цеснае ўзаемадзеянне, чуласць і ўзаемападтрымку.

— Думаю, што дружны і згуртаваны дзіцяча-бацькоўскі калектыў — галоўны паказчык паспяховай работы класнага кіраўніка, — гаво­рыць Марына Станіславаўна.

Педагог — пераможца рэспубліканскіх конкурсаў: праекта “Франтавы альбом” у рамках акцыі “Беларусь памятае” (2019), фотаконкурсу “Сімвал памяці” (2023).

Напэўна, любімыя вучні, якія з’яўляюцца для яе галоўнай падтрымкай, і прыцягнулі ўдачу да сваёй класнай. Марына Хахолка — пераможца раённага конкурсу “Самы класны класны — 2023”. Сутнасць сваёй педагагічнай філасофіі Марына Станіславаўна вызначае трыядай паняццяў “род”, “народ”, “Ра­дзіма”, а сваю выхаваўчую сістэму выбудоўвае на аснове шасці фундаментальных, з яе пункту гледжання, паняццяў “чалавек”, “сям’я”, “Баць­каўшчына”, “праца”, “веды”, “мастацтва”. І менавіта гэтым яна тлумачыць сваю 20-гадовую класную паспяховасць. Марына Хахолка ганарыцца сваімі выпускнікамі: усе яны сталі дастойнымі людзь­мі, працуюць на ка­рысць Ра­дзімы. Сапраўды, педагог працягваецца ў сваіх вучнях.

Людміла КУРЫЛЬЧЫК
Фота прадастаўлена ўстановай