Настаўніца музыкі з Жупран выхоўвае зорак сцэны

- 13:15АРТ-квартал, Новости

Настаўніца Жупранскай сярэдняй школы імя Ф.Багушэвіча Ашмянскага раёна Вольга Айвазоўская не ўяўляе свайго жыцця без музыкі. Як рыбы ў вадзе адчуваюць сябе на сцэнах краіны і яе навучэнцы. Падрабязнасці — у матэрыяле карэспандэнта “Настаўніцкай газеты”.

Бабуліны гены

— Я вызначылася, што буду спяваць, калі была яшчэ зусім малечай. Тады ў нашых Жупранах не было дзіцячага сада, затое ў мяне была бабуля Францішка Юр’еўна. Яна любіла спяваць. І, ві­даць, у яе атрымлівалася гэта добра, бо нават у тыя часы — 70-я гады — да яе часта прыязджалі журналісты, шмат пісалі і расказ­валі пра бабулю і яе вакальны талент. Мама мая таксама добра спявала, вучыла гэтаму мяне і маю родную сястру. Мы часта збіраліся гуртам (да нас далучаліся яшчэ суседкі-сваячкі) і ладзілі дамашнія канцэрты, — успамінае мая сураз­моўніца.

Калі ж Вольга Айвазоўская пайшла ў школу, вакальныя здольнасці галасістай вучаніцы адразу заўважыла яе настаўніца Ганна Іосіфаўна Сантоцкая. З першых дзён дзяўчынка стала яе памочніцай на ўроках музыкі і спеваў — менавіта Оля была для аднакласнікаў прыкладам і паказвала, як трэба спяваць. Скончыла яна і музычную школу ў Ашмянах, з акардэонам аб’ездзіла ўвесь раён, а калі навучылася іграць на гітары, выступала як салістка. Тады ж вызначылася і з прафесіяй.

— Я якраз заканчвала 10 клас, і пасля выступлення ў Доме культуры да мяне падышоў дырэктар нашай музычнай школы Іван Загнетаў і спытаў, куды я планую паступаць. Я прызналася, што выбіраю паміж прафесіямі настаўніка гісторыі і ўрача, але ён стаў пераконваць, што ў мяне, маўляў, музычны талент і нельга не даць яму развівацца далей. У той момант у мяне выраслі крылы, я набыла ўпэўненасць, веру ў сябе. Па сённяшні дзень удзячная Івану Сямёнавічу за гэта, — успамінае педагог.

Музыканты — лепшыя матэматыкі

Вярнулася ў музычную школу Вольга Айвазоўская 33 гады назад, пасля Лідскага музычнага вучылішча. Усе гэтыя гады яна выкладае вакал і фартэпіяна на аддзяленні харавога дырыжыравання. Пазней установа стала Ашмянс­кай дзіцячай школай мастац­тваў. Яна дзейнічае на базе Дома культуры, які знаходзіцца за некалькі крокаў ад школы. У школе педагог таксама працуе шмат гадоў — вядзе ўрокі музыкі і вакальны гурток.

Вольга Чаславаўна з’яўляецца кіраўніком вакальнага гуртка “Крынічка”, добра вядомага ў творчым асяроддзі. На рахунку яго навучэнцаў мноства ўзнагарод. Так, нядаўна “Крынічка” стала лаўрэатам II ступені міжнароднага фестывалю мастацтваў Open MoloFantasy. У мінулым го­дзе На­дзея Емяльянава атрымала званне лаўрэата III ступені рэспубліканскага разнажанравага конкурсу “Жарынка”, а сёлета на ім Настасся Шымановіч заваявала дыплом I ступені. У скарбонцы гуртка “Крынічка” ўзнагароды на абласным творчым конкурсе “Ляці, наша песня!”. Дзіяна Умбрасас — стыпендыят спецыяльнага фонду Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь па падтрымцы таленавітай моладзі.

Сёння ў “Крынічцы” займаецца абноўлены састаў — 12 выхаванцаў харавога аддзялення ад 4 да 8 гадоў. 1 сакавіка будзе першае ў іх жыцці буйное спаборніцтва — рэгіянальны конкурс “Спяваючая вясна”.

Як адзначае В.Айвазоўская, узнагароды — прыемны бонус, але яны не асноўная мэта. Ёй самой і юным артыстам прыносіць задавальненне сам працэс станаўлення вакалістаў, і асабліва прыемна заўважаць, як раскрываюцца іх уменні, талент. Цікава, што дзеці ўдасканальваюцца не толькі на сцэне, але і ў звычайным школьным жыцці, бо, па меркаванні педагога, заняткі музыкай спрыяюць развіццю ў розных кірунках:

— Мы заўважылі такую заканамернасць: нашы музыканты — добрыя матэматыкі. У музыцы многія працэсы мы павінны трымаць пад кантролем адначасова. Напрыклад, ноты чытаем адразу па два радкі, прычым гарызантальна і вертыкальна, у хуткім тэмпе. Такія ўменні дапамагаюць дзіцяці ў супастаўленні складаных матэматычных элементаў рашэння. Так мозг вучыцца параўноў­ваць, выпрацоўваць пачуццё рытму — па сутнасці, гэта ўменне чалавека арганізоўваць усё сваё жыццё. Акрамя таго, у пра­цэсе развіцця пачуцця рытму ў музыкантаў лепш развіваецца і дыкцыя. А дыкцыя — гэта правільнае маўленне, беглае чытанне, лепшае запамінанне тэкстаў, вершаў.

Навучэнцы ж педагога адзначаюць і тое, што музыка дае ім магчымасць падарожнічаць, высту­паць на розных сцэнах — як краіны, так і за мяжой. Некаторыя ставяць сабе і значна большыя мэты.

— Яшчэ мне падабаецца мяняць у людзей успрыманне народнай песні. Гэта той жанр, які не павінен страчваць папулярнас­ці. Безумоўна, ён не кожнаму па сілах — тут трэба мець адметны голас, тэмбр. Калі ў сучасных рытмічных кампазіцыях хібы голасу не будуць такімі відавочнымі, то ў народнай песні чуваць як яго недахопы, так і перавагі, — гаво­рыць сямікласніца Настасся Шымановіч.

Хоць Насця добра іграе на фартэпіяна, спяваць любіць акапэла — як і ў жыцці: калі льецца песня, інструмент неабавязковы.

Любоў да музыкі, прафесіяналізм, даверлівыя адносіны з дзецьмі натхняюць выпускнікоў Вольгі Чаславаўны пайсці па яе шляху. Сярод іх малады спецыяліст Ашмянс­кай дзіцячай школы мастац­тваў Алеся Ставарук, эстрадная выканаўца Настасся Козел, рэжысёр народных свят Настасся Кедо. Віялета Суравец працуе ў Цэнтры культуры і адпачынку ў Жупранах. Па слядах маці пайшла і дачка Аліна, якая скончыла Маладзечанскі музычны каледж імя М.К.Агінскага. Яна таксама вакалістка і музыкант, працуе ў Ашмянскай школе мастацтваў.

Святлана НІКІФАРАВА
Фота з архіва Вольгі Айвазоўскай