Якім чынам укараняць новыя прынцыпы харчавання ва ўстановах адукацыі? Вопыт школ Гомельшчыны, якія на працягу года ўдзельнічалі ў эксперыменце, абмеркавалі кіраўнікі ўсіх аддзелаў адукацыі, раённых цэнтраў па забеспячэнні дзейнасці бюджэтных арганізацый, паведамляе карэспандэнт “Настаўніцкай газеты”.
— Першы блін атрымаўся не камяком, — упэўнены начальнік галоўнага ўпраўлення адукацыі Гомельскага аблвыканкама Руслан Смірноў. — Мы ў самым пачатку шляху па рэканструкцыі сістэмы харчавання.
Адходаў стала значна менш
Тры розныя школы Гомельскай вобласці сталі першапраходцамі ў арганізацыі новага варыянта харчавання: сярэднія школы № 74 Гомеля, № 4 Рэчыцы і Торфазаводская сярэдняя школа Гомельскага раёна.
Кіраўнік Гомельскага абласнога цэнтра па забеспячэнні дзейнасці бюджэтных арганізацый у сферы адукацыі Алена Капа адзначае:
— У межах эксперымента ў Гомельскай вобласці распрацаваны і выкарыстоўваюцца ў рацыёнах харчавання ўстаноў агульнай сярэдняй адукацыі больш за 100 страў. Пры правядзенні эксперымента зменшылася колькасць харчовых адходаў з 35—40% у студзені 2023 года да 12%—17% у красавіку. У Торфазаводскай школе Гомельскага раёна, дзе старшакласнікі самі заказвалі меню, адходаў стала менш за 7%. Колькасць адходаў знізілася за кошт памяншэння порцый і ўключэння ў рацыёны новых запатрабаваных страў. Назіраецца павелічэнне ахопу гарачым харчаваннем на 5—10%.
Патрэбна пераабсталяванне
У эксперыментальных установах адукацыі актыўна выкарыстоўвалася новае цеплавое абсталяванне — параканвектаматы. Акрамя таго, закупляліся больш прадукцыйныя пасудамыечныя машыны. Вопыт паспяховы, і ў перспектыве такую сістэму харчавання будуць уводзіць ва ўсіх школах, але паэтапна.
— У адзін момант пачаць пераабсталяванне ўсіх харчаблокаў і сталовых немагчыма, таму што працэс рэфармавання патрабуе немалых фінансавых уліванняў, аж да праектавання новых інжынерных сетак, — тлумачыць Алена Мікалаеўна. — У цяперашні момант распаўсюдзіць эксперымент магчыма толькі ў тых установах адукацыі, дзе аб’екты харчавання маюць неабходны набор памяшканняў і дастатковую колькасць гандлёва-тэхналагічнага абсталявання з улікам магутнасці.
У тых школах, дзе ўжо прайшоў эксперымент, арганізоўваліся прэзентацыі з магчымасцю пакаштаваць стравы, праводзілася анкетаванне. Бацькі ацанілі імкненне да паляпшэння якасці школьнага харчавання і сталі саюзнікамі ўстаноў адукацыі.
— Узаемадзеянне з бацькамі пры ўкараненні новых правіл школьнага харчавання вельмі важнае, — упэўнена Алена Капа. — Яны павінны зразумець, што новы падыход да арганізацыі харчавання дазволіць палепшыць яго якасць і задаволіць усе патрабаванні да рэкамендуемай нормы прадуктаў. Варта таксама ведаць, што, арыентуючыся на запыты дзяцей, мы не пойдзем слепа на повадзе у іх густаў, дапаўняючы меню сумніўнымі ў плане карысці для арганізма стравамі.
Вялікія аб’ёмы — вялікія намаганні
Самая вялікая ўстанова адукацыі, дзе эксперыментавалі з харчаваннем, — гомельская сярэдняя школа № 74. Больш за паўтары тысячы дзяцей станоўча ацанілі эксперыментальнае меню. Дырэктар Сяргей Конухаў адзначае, што ва ўстанове адукацыі быў арганізаваны складаны графік харчавання ў дзве змены:
— У прыкладных рацыёнах, акрамя страў са зборнікаў, гатавалі і з ліку 50 новых фірменных страў. Для выканання ўмоў эксперымента дадаткова былі набыты сталы і крэслы ў абедзенную залу, сталовы посуд, інфармацыйныя стэнды па арганізацыі харчавання. Усталяваны электрапатэльня, пасудамыечная машына большай магутнасці. Штодня пасля кожнага прыёму ежы аналізаваліся харчовыя адходы. Прыняўшы ўдзел у рэспубліканскім эксперыменце па арганізацыі харчавання, мы заклалі падмурак для змянення ўяўленняў дзяцей пра школьнае харчаванне, наблізіўшы меню да хатняй кухні. Гэта ў выніку прыводзіць да мінімізацыі харчовых адходаў і спрыяе рацыянальнаму выдаткаванню бюджэтных сродкаў.
Таварыства чыстых талерак
Пра асаблівасці эксперымента ў сярэдняй школе № 4 Рэчыцы, дзе 720 школьнікаў вучацца ў адну змену, расказала кіраўнік Рэчыцкага цэнтра па забеспячэнні дзейнасці бюджэтных арганізацый у сферы адукацыі Эльнара Кірыленкава:
— Пры распрацоўцы прыкладных рацыёнаў харчавання асартымент прапанаваных страў за месяц быў павялічаны з 23 да 35. З іх 17 — фірменныя. Меню было зменена. Стравы гатаваліся паводле пераваг вучняў і з улікам колькасці харчовых адходаў па кожнай страве. У пачатку пілотнага праекта ў 1—2 класах дзіця павінна было з’есці порцыю аб’ёмам 700—800 грамаў. Дзіця ў такім узросце не ў стане з’есці такую колькасць ежы, і мы скарацілі колькасць хлеба да 15 грамаў, салата — да 40 грамаў, гарніру — да 100 грамаў, першай стравы — да 150 грамаў. Цяпер аб’ём страў на адзін прыём ежы складае 500 грамаў. Практычна ўсе новыя фірменныя стравы дзецям спадабаліся, і нават новыя стравы з рыбы і печані зараз карыстаюцца попытам.
Харчавацца правільна малодшых школьнікаў матывавалі казачныя героі і акцыя “Чыстыя талеркі”. Сайт рэчыцкай школы № 4 і інфармацыйныя стэнды ў холе знаёмілі са штодзённым меню, меню на 10 дзён і стравамі тыдня. На харчаблоку неабходна было ўкараніць новае тэхналагічнае абсталяванне. Былі набыты параканвектамат, агароднінарэзкі са спецыяльнымі насадкамі, стэлажы для сталовага посуду, цялежкі для абедзеннай залы, камплекты сталовага посуду.
Мітболы замест катлет
Торфазаводская сярэдняя школа — самая маленькая з тых, што ўдзельнічалі ў праекце. Тут вучыцца крыху больш за 450 вучняў. Дырэктар Алена Скуркоўская адзначае, што пры ўкараненні новаўвядзенняў вельмі важна працаваць як з бацькамі, так і з дзецьмі:
— На першапачатковым этапе мы правялі бацькоўскія сходы, дзе адказалі на ўсе пытанні. Былі сходы і для дзяцей. Паралельна праводзілася анкетаванне бацькоў і дзяцей па смакавых перавагах, удакладняліся пажаданні і рэкамендацыі, уключэнне/выключэнне вызначаных страў. Мы прывучалі нашых школьнікаў да новых страў. Адміністрацыя стварыла ў групе Viber анлайн-анкету, дзе кожнае дзіця пасля прыёму ежы аддавала свой голас упадабанай страве.
Алена Канстанцінаўна адзначае, што некаторыя дзеці не ядуць тое, што ім не знаёма. Важна было пераканаць іх хаця б пакаштаваць новую страву. Толькі пасля гэтага яны могуць зразумець, ці смачная яна, і прагаласаваць.
— Рэзка зменшылася колькасць адходаў: з 50—60% да пілотнага праекта і да 20% падчас яго правядзення. Да красавіка ў нас гатавалі ўжо 25 фірменных страў. Яны распрацоўваліся з улікам сучасных тэндэнцый харчавання: калі гэта рыба, то мы прапаноўвалі рыбныя нагетсы і “Рыбку залацістую ў сыры з яйкам”, не катлеты, а мітболы, птушку ператварылі ў фанфікі (маленькія тэфтэлі), шматкампанентныя салаты замянілі на парцыённую агародніну. І, вядома ж, частавалі нашых дзяцей смачнымі дэсертамі: запяканкамі, блінцамі і іншай выпечкай, — падагульніла Алена Скуркоўская.
Эканамічная мэтазгоднасць
— Два-тры гады назад адходы ад харчавання былі дастаткова вялікія. На адпаведныя грошы можна было набыць новую мэблю, абсталяванне, вучэбныя дапаможнікі. Праблемы з вялікай колькасцю адходаў узнікалі не толькі ў Гомельскай вобласці, а ўсюды, — нагадаў начальнік галоўнага ўпраўлення адукацыі Гомельскага аблвыканкама Руслан Смірноў. — Менавіта таму паўстала гэтае пытанне з харчаваннем школьнікаў. Для мяне, як і для ўсіх кіраўнікоў, вельмі важная эканамічная мэтазгоднасць. Для таго каб працаваць далей ва ўмовах праведзенага эксперымента, у многіх установах трэба пераабсталяваць сталовыя, цалкам памяняць у іх энергетычныя сістэмы і водаадвядзенне. Паўсюдна спраектаваць і зрабіць энергетыку ці водаадвядзенне — гэта вельмі сур’ёзныя сумы. Таксама на харчаблоках патрэбны параканвектаматы, новыя патэльні і г.д. У нас ёсць праграма па набыцці параканвектаматаў — мы бачым, што за гэтым высокатэхналагічным абсталяваннем будучыня. Між тым на месцах трэба зразумець: зараз будзем рабіць самае неабходнае. Мы з вамі нічога не вырабляем, мы павінны за кожны рубель несці адказнасць. Таму, паважаныя калегі, складайце планы на перспектыву і прапануйце, якія работы ў вашых раёнах трэба правесці і якое абсталяванне закупіць. Мы будзем разглядаць і выконваць усё паступова.
Руслан Іванавіч адзначыў, што на дэгустацыйным стале пакаштаваў усе стравы, якія падчас эксперымента распрацавалі тэхнолагі Гомельскага гарадскога камбіната школьнага харчавання для вучняў.
— Мне спадабалася абсалютна ўсё, — падвёў вынік начальнік галоўнага ўпраўлення адукацыі Гомельскага аблвыканкама. — Таму адназначна будзем укараняць эксперымент у жыццё. Я хачу падзякаваць усім удзельнікам: мы робім важную і карысную справу. Думаю, у нас усё атрымаецца.
Ірына АСТАШКЕВІЧ
Фота аўтара